Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Pontus

Medlem
Majoriteten som provat den på forumet har inte gillat den och har haft väldigt olika upplevelser men mestadels negativt. På CT kunde jag endast se nio recensioner som var allt från 89-95.

kunde inte sagt det bättre själv men Pontus har säkert något att ifrågasätta.
Ja, ditt påatående var så dåligt underbyggt att jag tyckte det var på sin plats.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hm, vilka recensioner har du läst då, förutom här? WA gav 95, Janics 17, CT 93 (19 omdömen) etc.

Har inte provat den, väntar några år. Alla synes skriva att fönstret är ett antal år till ett decennium bort.

Varierande omdömen, troligen stor flaskvariation.

Edit: Tror du själv på konspirationsteorier likt den från @FredrikC ?
Konspiration vet jag inte. Sen har väl alla sina egna preferenser. Jag vet att @Elvis var ordentligt nöjd när han provade Heidsieck på plats,. Mitt största bekymmer är att jag gillar CH och hade betämt mig för att deras 2008 skulle vara grym men blev ordentligt besviken. Man jag har handlat några utifall. Stor flaskvarion har varit i flera 08or, bl a DP och Philipponnat. Vve Clicquot var jag övertygad om skulle bli bra men som varit en besvikelse de två senaste gångerna, . Vissa champagner har utvecklats otroligt fort, så helt stabil är inte årgången. Kanske blir 2008 som 1996 hög topp och låg botten! CH´s vinmakare nämde väl i en intervju att deras 08a är för ung att dricka nu, så kanske finns det hopp:). Av de stora ¨husens¨ Prestige är Winston den som känts mest solid.
 

buteljen

Medlem
Heidsieck 08 var med i en flight på en champagne masterclass i september förra året med Madeleine Stenwreth (MW). Det var innan den släppts i Sverige. Den var super o hennes omdöme var typ ”oerhört ung o vilsen just nu men oj vilken potential som finns där under. Det känns som att årgång 08 är helt fantastisk, vilken framtid.”. Så kanske är det flaskvariation?
 
Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
Heidsieck 08 var med på en champagne masterclass i Sept förra året med Madeleine Stenwreth (MW). Det var innan den släppts i Sverige. Den var super o hennes omdöme var typ ”oerhört ung o vilsen just nu men oj vilken potential som finns där under. Det känns som att årgång 08 är helt fantastisk, vilken framtid.”. Så kanske är det flaskvariation?
Fullt möjligt. Fast jag tycker mig inte kunna se potentialen. Vi får hoppas att de finns några guldkorn hos de knappa tiotal ( eller är det fler?) champagner som återstår att släppas!:)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Inte helt övertygad om Comtes storhet och ”nya” prisnivå men rycks med i hetsen och risk finns alltid att man annars ångrar sig nån gång i framtiden så det lär bli nån låda och då är SB motbokssystem ett issue.
Men är verkligen den nya prisnivån så farlig? Legat 12 år i källare utan att få monetärt värde, mindre antal flaskor?, corona pandemi som stängt ner världen och hämmat skörd, besök, utebliven försäljning... Som egen förstår jag absolut att de måste höja priset för en stelar årgång i dessa tuffa tider.
Marknaden rör sig och intresset för vin ökar... Tillgång och efterfråga känns för mig rimligt. MEN som sagt, det är upp till bevis för Comte. Tufft att ta samma peng som Krug och Cristal om inte kvaliteten levererar.

Kul! Tråkigt med priset men kul att den äntligen kommer.
Självklart hade man föredragit 1450 :p Men se ovan.
 

Jos

Medlem
Men är verkligen den nya prisnivån så farlig? Legat 12 år i källare utan att få monetärt värde, mindre antal flaskor?, corona pandemi som stängt ner världen och hämmat skörd, besök, utebliven försäljning... Som egen förstår jag absolut att de måste höja priset för en stelar årgång i dessa tuffa tider.
Marknaden rör sig och intresset för vin ökar... Tillgång och efterfråga känns för mig rimligt. MEN som sagt, det är upp till bevis för Comte. Tufft att ta samma peng som Krug och Cristal om inte kvaliteten levererar.


Självklart hade man föredragit 1450 :p Men se ovan.
Krug är iofs en femhundring till men jag blev nyfiken på hur mycket som är svensk importör och hur mycket producenten höjt? Hittade bara några höga USA priser när jag kollade på Wine Searcher.
 

Oscaro

Medlem
Gällande priser på kontinenten så har jag fått erbjudande på en låda comtes 08 för 563gbp in bond som jag slog till på, dock är de redan slutsålda hos leverantören och tror att priset blev lite bättre för jag kombinerade köpet med en vän som köpte hela deras lager :D
 

Stefan B

Medlem
Uppdatering för Comtes 08 i UK hos min återförsäljare (priser in bond).

Hi xxxxx,
Taittinger update! At long last we have a release date for the UK. It should be 1st October (all things going to plan). We're expecting the price to be around £495/6 though we won't know for sure until the actual day. Extremely likely to be over subscribed so pre-order/wish list is highly recommended.
 
Toppen