Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

magnum

Epernay, Frankrike
Pierre Peters Cuvee de Reserve Magnum.
Okänd årgång, inköpt på plats nydegorgerad 2009.

Karamelliserad citron, krut och... stekt lever (?) I näsan. Krossad skiffer och vanilj (är väl inte ekad denna?).
Som förväntat tydliga mognadstoner i munnen. Citron. Citronfudge. Citronella. Toffee. Bra längd och pigg syra.

Måste vara bland det bästa du hittar i denna prisklass på magnum om du har lite tålamod.
Funkade utmärkt till regnbågsforell med mypotatis och smörsås.

9o starka poäng. Kompisen säger 91.

Visa bifogad bild 20581

Någon som kan tyda om årgång..?
Visa bifogad bild 20582
Vilken årgång gissade du på?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Skulle jag gissa blir det nog 04 eller 05.
Om jag minns rätt så ligger inte Cuvee de Reserve så länge på jästen, men har inte hittat ngr uppgifter om han behandlar magnum annorlunda.
Funderade lite.. nu är det årgång 15 i magnum 11 år bakåt i tiden borde bli 2004 men då ¨stämmer¨ inte L.0702 samt att Peters viner var äldre tidigare när de släpptes, Vad tror du om 2002 (02) buteljerad juli (07) 2003?!
 

LarsW

Medlem
Funderade lite.. nu är det årgång 15 i magnum 11 år bakåt i tiden borde bli 2004 men då ¨stämmer¨ inte L.0702 samt att Peters viner var äldre tidigare när de släpptes, Vad tror du om 2002 (02) buteljerad juli (07) 2003?!
2002 är ju inte helt olik 2004 när det gäller BdB så helt klart möjligt. När jag såg den märkningen så hoppades jag såklart på 2002.
Men då skulle den legat 6 år innan degorgering och det fick mig att tvivla.
Det förutsätter såklaet att mitt minne stämmer med att de var nydegorgerade, detta var långt innan jag började med CT så mina anteckningar är för länge sedan borta...:p
Jag är 100% säker att det var 2009 de köptes in hos PP i alla fall!
Var för övrigt efter ett av mitt livs bästa vinbesök, och vi kom helt oanmälda!
 

Elvis

Medlem
Jag kollade igenom de 2008 jag druckit hittills för att se vilka jag gillat bäst. Har ännu en del av toppcuvéerna kvar att prova så listan kommer med största sannolikhet att förändras. Noterbart är att i år har jag ännu inte lyckats pricka in en topp-10 placering. Hoppas på en bra höst/vinter.

Topp 10 årgång 2008 (datum)
Paul Dethune Champagne Grand Cru Brut Cuvée à l'Ancienne (2017-09)
Alfred Gratien Champagne Cuvée Paradis (2018-09)
Camille Savès Champagne Grand Cru Brut Millésimé Bouzy (2017-07)
Pol Roger Champagne Cuvée Sir Winston Churchill (2019-01)
Marc Hébrart Champagne Grand Cru Rive Gauche / Rive Droite Extra Brut (2016-12)
Paul Bara Champagne Grand Cru Spécial Club Rosé (2018-03)
Olivier Horiot Champagne 5 Sens Les Riceys (2017-04)
Taittinger Champagne Brut Millésimé (2017-01)
Deutz Champagne Demi-Sec (2019-03)
Collin-Guillaume Champagne (2016-03)

Nu blev jag inspirerad att kolla i CT om ser hur min 2008-topplista ser ut just nu (med CT-poäng inom parentes):
  1. Louis Roederer Rosé 2008 (95)
  2. Dom Pérignon 2008 (95)
  3. Cristal 2008 (94)
  4. Charles Heidsieck 2008 (94)
  5. Jacquesson Avize Champ Cain (93)
  6. Pol Roger Vintage Brut 2008 (92)
  7. Vilmart Coeur de Cuvée 2008 (92)
  8. Henri Giraud Argonne Brut 2008 (91)
  9. Larmand-Bernier Vieille Vigne du Levant Extra Brut 2008 (91)
  10. Michel Arnould & Fils Mémoire de Vignes 2008 (91)

Vad gäller Winston Churchill 2008 så har jag faktiskt inte provat den än. Men jag har en oöppnad låda i källaren.
 

Wintermute

Medlem
Nu blev jag inspirerad att kolla i CT om ser hur min 2008-topplista ser ut just nu (med CT-poäng inom parentes):
  1. Louis Roederer Rosé 2008 (95)
  2. Dom Pérignon 2008 (95)
  3. Cristal 2008 (94)
  4. Charles Heidsieck 2008 (94)
  5. Jacquesson Avize Champ Cain (93)
  6. Pol Roger Vintage Brut 2008 (92)
  7. Vilmart Coeur de Cuvée 2008 (92)
  8. Henri Giraud Argonne Brut 2008 (91)
  9. Larmand-Bernier Vieille Vigne du Levant Extra Brut 2008 (91)
  10. Michel Arnould & Fils Mémoire de Vignes 2008 (91)

Vad gäller Winston Churchill 2008 så har jag faktiskt inte provat den än. Men jag har en oöppnad låda i källaren.
Är Gratien Cuvée Paradis oprovad eller längre ned på listan? Jag håller den för att vara lika bra som, eller bättre än Pol Roger.
 

FredrikC

Medlem
Nu blev jag inspirerad att kolla i CT om ser hur min 2008-topplista ser ut just nu (med CT-poäng inom parentes):
  1. Louis Roederer Rosé 2008 (95)
  2. Dom Pérignon 2008 (95)
  3. Cristal 2008 (94)
  4. Charles Heidsieck 2008 (94)
  5. Jacquesson Avize Champ Cain (93)
  6. Pol Roger Vintage Brut 2008 (92)
  7. Vilmart Coeur de Cuvée 2008 (92)
  8. Henri Giraud Argonne Brut 2008 (91)
  9. Larmand-Bernier Vieille Vigne du Levant Extra Brut 2008 (91)
  10. Michel Arnould & Fils Mémoire de Vignes 2008 (91)

Vad gäller Winston Churchill 2008 så har jag faktiskt inte provat den än. Men jag har en oöppnad låda i källaren.
Cristal 08 samma betyg som CH 08? :confused: Du måste fått en riktigt dålig cristal och en perfekt ch :p
 

FredrikC

Medlem
94 är ett väldigt högt betyg för mig, så båda var väldigt bra. Jag har bara gett Cristal högre betyg vid två tillfällen: 96 för Cristal 2004 på magnum och 95 för Cristal 1999.
För mig också därför jag reagerade. Den ch 08 jag drack skulle jag ge typ 80 å den Cristal 08 jag druckit är typ 94 men hade en jättepotenial och hade mycket gömt i bakgrunden. Men smaken är som baken :)
 

Elvis

Medlem
För mig också därför jag reagerade. Den ch 08 jag drack skulle jag ge typ 80 å den Cristal 08 jag druckit är typ 94 men hade en jättepotenial och hade mycket gömt i bakgrunden. Men smaken är som baken :)

Jag har bara provat Charles Heidsieck 2008 en gång och det var på plats i Reims. Den var då det klart bästa vinet, bättre än BdM 2004 och CH 2000, till exempel. Sedan har jag hört många på forumet så upplevt den som konstig men jag har inte öppnat några av mina egna än.
 

FredrikC

Medlem
Jag har bara provat Charles Heidsieck 2008 en gång och det var på plats i Reims. Den var då det klart bästa vinet, bättre än BdM 2004 och CH 2000, till exempel. Sedan har jag hört många på forumet så upplevt den som konstig men jag har inte öppnat några av mina egna än.
De I stort sett enda bra recensioner jag hört är nerifrån deras hus vilket är märkligt.
 

Thirsty

Smygnykterist
De I stort sett enda bra recensioner jag hört är nerifrån deras hus vilket är märkligt.
Hm, vilka recensioner har du läst då, förutom här? WA gav 95, Janics 17, CT 93 (19 omdömen) etc.

Har inte provat den, väntar några år. Alla synes skriva att fönstret är ett antal år till ett decennium bort.
 

FredrikC

Medlem
Hm, vilka recensioner har du läst då, förutom här? WA gav 95, Janics 17, CT 93 (19 omdömen) etc.

Har inte provat den, väntar några år. Alla synes skriva att fönstret är ett antal år till ett decennium bort.
De på forumet är de jag läst. De som du nämner. Är du säker på att de inte också varit på plats?
 

Pontus

Medlem
Det var han som ifrågasatte mitt påstående. Men vi kanske ska ha dagis å ifrågasätta allt fram och tillbaks?
Det gjorde han rätt i eftersom det är högst osannolikt att majoriteten av omdömena på CT kommer från personer som varit på plats. Sen har jag själv druckit den och gillat den. Skrev några rader här tror jag. Och jag tror bestämt att fler gjort det.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det gjorde han rätt i eftersom det är högst osannolikt att majoriteten av omdömena på CT kommer från personer som varit på plats. Sen har jag själv druckit den och gillat den. Skrev några rader här tror jag. Och jag tror bestämt att fler gjort det.
Att CH 2008 är en tveksam champagne från årgången är ju glasklart! Ingen annan har betett sig så underligt!
 

FredrikC

Medlem
Det gjorde han rätt i eftersom det är högst osannolikt att majoriteten av omdömena på CT kommer från personer som varit på plats. Sen har jag själv druckit den och gillat den. Skrev några rader här tror jag. Och jag tror bestämt att fler gjort det.
Majoriteten som provat den på forumet har inte gillat den och har haft väldigt olika upplevelser men mestadels negativt. På CT kunde jag endast se nio recensioner som var allt från 89-95.

Att CH 2008 är en tveksam champagne från årgången är ju glasklart! Ingen annan har betett sig så underligt!
kunde inte sagt det bättre själv men Pontus har säkert något att ifrågasätta.
 
Toppen