Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Ejdern

Medlem
Är det någon här på forumet som har koll på Palmer & Co Bdb 2008? Har de producerat någon sådan? Om de gjort de, vet ni om de redan varit ute på marknaden?
 

Wintermute

Medlem
Är det någon här på forumet som har koll på Palmer & Co Bdb 2008? Har de producerat någon sådan? Om de gjort de, vet ni om de redan varit ute på marknaden?
12 och 13 har redan funnits på bolaget. Men de kanske släpper en Collection-version.
 

FredrikC

Medlem
Fyller på 08-förrådet. Tack för tipset om att henriot fanns kvar i BS.
20200721_110059.jpg
 

Ejdern

Medlem
Det jag tror många har väntat på :D
Taittinger Comtes de Champagne 2008
Släpps i Sverige den 17 sep 2020 via webbsläpp
1 500 flaskor ska finnas till ett pris om 1 795kr/st
(Det kan ju tyvärr komma att ske förändringar men så ser det ut nu :))

Vad har ni för åsikter om priset?
 
Last edited:

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Det jag tror många har väntat på :D
Taittinger Comtes de Champagne 2008
Släpps i Sverige den 17 sep 2020 via webbsläpp
1 500 flaskor ska finnas till ett pris om 1 795kr/st
(Det kan ju tyvärr komma att ske förändringar men så ser det ut nu :))

Vad har ni för åsikter om priset?
Helt enkelt bara gilla läget... :rolleyes:
 

FredrikC

Medlem
Det jag tror många har väntat på :D
Taittinger Comtes de Champagne 2008
Släpps i Sverige den 17 sep 2020 via webbsläpp
1 500 flaskor ska finnas till ett pris om 1 795kr/st
(Det kan ju tyvärr komma att ske förändringar men så ser det ut nu :))

Vad har ni för åsikter om priset?
Tack för info. Den har höjts rejält va? Jag har bara druckit 04an och den var inget för mig men får se hur det blir här.
 

chambertin

Medlem
Fan..... Är Henriot så bra?
Normalt sett skulle jag nog svarat ja på den frågan (gillade -02 väldigt mycket t.ex)
Drack -08 på midsommar och var ganska besviken.
Lätt reduktiv, bra syra men ganska generisk och lite anonym i doften.
Lite störande skalbeska (eller möjligen svavelbitterhet ?) drog ner betyget ytterligare.
Väntade ut några timmar men det blev inte ngn positiv utveckling i glaset utan snarare tvärtom.
Absolut inget dåligt vin men inget jag skulle lägga 609kr på.
 

FredrikC

Medlem
Normalt sett skulle jag nog svarat ja på den frågan (gillade -02 väldigt mycket t.ex)
Drack -08 på midsommar och var ganska besviken.
Lätt reduktiv, bra syra men ganska generisk och lite anonym i doften.
Lite störande skalbeska (eller möjligen svavelbitterhet ?) drog ner betyget ytterligare.
Väntade ut några timmar men det blev inte ngn positiv utveckling i glaset utan snarare tvärtom.
Absolut inget dåligt vin men inget jag skulle lägga 609kr på.
Skriv gärna om du provar den igen och om du upplever samma. Jag tyckte det kändes som den har mycket mer att ge och bara kommer bli bättre av lagring.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tack för info. Den har höjts rejält va? Jag har bara druckit 04an och den var inget för mig men får se hur det blir här.
Systembolagspriser enligt vininfo:
2007 - först 1200 kr och därefter 1550 kr
2006 - 1350 kr (fast frågan är om inte den också gick att köpa för 1200 kr ett tag?)
2005 - 1200 kr resp 1202 kr
2004 - 1200 kr resp 1352 kr
2002 - 1200 kr resp 1350 kr
Lustigt - jag hade märkt någon av dessa prishöjningar av samma årgång, men inte lagt märke till att de så systematiskt återlanserade årgångarna till högre pris mot slutet. Som synes har prisnivån i SEK stått ganska still i många år, trots att vår skvalpvaluta försvagats rejält under denna period. Det lär bero på att Comtes förr såldes till ett rejält överpris i Sverige, och att importören successivt "skrivit av" överprissättningen. Eller rättare sagt, såldes till ett rejält överpris via Systembolaget, samtidigt som utvalda restauranger kunde köpa den för cirka halva SB-priset. I och med årgång 2007 (förstalanseringen för 1200 kr) har jag intrycket att prisnivån på SB i huvudsak låg i linje med prisnivån ute i Europa, för jag såg oftast priser på drygt 100 euro. Så risken är nog att priset för 2008:an (och 2007:an på slutet?) beror på att Taittinger har höjt priset, eftersom de sett att de övriga välkända prestigerna (Dompa, Cristal, Winston...) har sålt bra i årgång 2008.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Systembolagspriser enligt vininfo:
2006 - 1350 kr (fast frågan är om inte den också gick att köpa för 1200 kr ett tag?)
Fick ett mail för en månad sedan från en fransk handlare som sålde för €75. Man kanske skulle ha slagit till? Bara 4 flaskor så jag gissar att de är borta nu.
 

rs14

Medlem
Normalt sett skulle jag nog svarat ja på den frågan (gillade -02 väldigt mycket t.ex)
Drack -08 på midsommar och var ganska besviken.
Lätt reduktiv, bra syra men ganska generisk och lite anonym i doften.
Lite störande skalbeska (eller möjligen svavelbitterhet ?) drog ner betyget ytterligare.
Väntade ut några timmar men det blev inte ngn positiv utveckling i glaset utan snarare tvärtom.
Absolut inget dåligt vin men inget jag skulle lägga 609kr på.

Har inte hunnit prova 2008 ännu men tycker att 2006 är fantastisk. Ett av de mest lyckade vinerna från det året.

Det jag tror många har väntat på :D
Taittinger Comtes de Champagne 2008
Släpps i Sverige den 17 sep 2020 via webbsläpp
1 500 flaskor ska finnas till ett pris om 1 795kr/st
(Det kan ju tyvärr komma att ske förändringar men så ser det ut nu :))

Vad har ni för åsikter om priset?

1500 fl i webbsläpp? Ja, det får vi hoppas så att hela landet får en chans att vara med i matchen. SB verkar fortfarande inte vara ett dugg intresserade av att lösa problemet med TSE-släppen, och att dessa inte kan e-beställas pga Covid-19. Angående priset så är det väl ungefär där jag hade trott på förhand det skulle hamna. Nog inte så mycket att orda om. Men kan man hitta dem för 75 euro på kontinenten så ska man inte tveka :) jag köpte 2002 för 1200 kr och har inte köpt några årgångar efter det men 2008 vill jag nog ha ett par-tre flaskor av. Blir nog den sista från det året eller är det några fler att vänta?

Apropå det så verkar Lively Wines fyllt på lagret av mer Billecart 2008. Den har varit slut ett tag men det är en stark köprekommendation på den.
 
Toppen