Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

tobbe81

Medlem
Ohoy!
-Ser att 2008 Comtesse Marie De France har druckits av en del winestagrammers, är det någon på forumet som hunnit dricka den än och vill komma med en recension med mer än en bild i motljus? Gillade 02 men har inte fått chans att prova 08 ännu...
Kolla din Instagram och min tagg till dig från per ettfotose recension utav denna champagne
 

Stefan B

Medlem
Senaste besked från Rare Wine är att Comtes 08 kommer i slutet av året.
Fick följande igår när jag pratade med dem jag handlar ifrån.
"I spoke with our buyer today about the Taittinger release and the agent is still debating when to release. There is talk of September, though this could be brought forward or back, depending on the Bordeaux release schedule. But don’t worry, I firmly have you down for a case when the wine is released. Do you have an idea of how many cases you would like ideally? Depending on release price of course. If you let me know, as soon as we have our allocation I can reserve for you so you won’t miss out."

Jag har bett om minst 3 lådor...men vi får väl se hur högt tryck det är på den.
 

Oscaro

Medlem
Fick följande igår när jag pratade med dem jag handlar ifrån.
"I spoke with our buyer today about the Taittinger release and the agent is still debating when to release. There is talk of September, though this could be brought forward or back, depending on the Bordeaux release schedule. But don’t worry, I firmly have you down for a case when the wine is released. Do you have an idea of how many cases you would like ideally? Depending on release price of course. If you let me know, as soon as we have our allocation I can reserve for you so you won’t miss out."

Jag har bett om minst 3 lådor...men vi får väl se hur högt tryck det är på den.
En vän tog hela allokeringen från en handlare i UK som var 10 lådor, så går säkert åt fort.
 

Stefan B

Medlem
En vän tog hela allokeringen från en handlare i UK som var 10 lådor, så går säkert åt fort.
Aha, om det är så få lådor de blir allokerade har jag svårt att se att jag kan få mer än 1 låda. Jag bad först om 6 lådor och även en rabatt :D men det verkade svårt... i värst fall har de sagt att det blir max 1 låda per kund. Däremot tänker jag inte betala orimliga priser bara för att många vill ha den. Måste vara rimligt i förhållande till kvalitet.
 

Oscaro

Medlem
Aha, om det är så få lådor de blir allokerade har jag svårt att se att jag kan få mer än 1 låda. Jag bad först om 6 lådor och även en rabatt :D men det verkade svårt... i värst fall har de sagt att det blir max 1 låda per kund. Däremot tänker jag inte betala orimliga priser bara för att många vill ha den. Måste vara rimligt i förhållande till kvalitet.
Vissa kan säkert få mycket mer, så inte omöjligt att du kan få köpa flera lådor. Lite sugen på en låda själv men väntar nog tills de kommer till Sverige och försöker då.
 

Thirsty

Smygnykterist
80 000 må va ok pris för dig men för mig e de lite saftigt ;)
Nä, den är over my level.

Poängen var att möjligheten att få tag i flaskor till ”ordinarie pris” (innan senare prishöjningar) inte har varit ett problem avseende övriga 2008.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Görs det så få Comtes? Övriga storhus prestige har ju inte varit några problem att få tag på till ok pris under ganska lång period.
Comtes måste väl vara en av prestigerna med störst produktion efter Dompa? D.v.s. åtminstone flera hundra tusen flaskor per årgång och kanske uppåt en miljon. (2002 var ett undantag då de gjorde lite.)
Efter att de gamla tumreglerna "Cristal finns alltid att köpa i senaste årgång" och "Winston Churchill tar aldrig slut i Sverige" slutade att fungera för årgång 2008 vågar jag inte säga något säkert, men Comtes brukar finns kontinuerligt under lång tid. Den utmärkta Dompa 2008 tog i alla fall aldrig slut (kanske för att priset höjdes) så det är inte så att alla prestige-08or tar slut direkt...
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Fleury 2008 för ca 600 kr ink frakt, är det bra? Låter lite dyrt men hittar inte billigare...

Är den nysläppt och är det någon som hunnit prova?
 

Thirsty

Smygnykterist
Vad säger panelen om La Grande Dame 2008? Har varit mycket tyst om den. De ändrar blandningen (nu 92% PN) rätt mycket mellan åren så torde vara svår att förutspå utveckling på förutom för huset i allmänhet?
 
Toppen