Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

MartinE

Medlem
Varför tror du det?

Lite förundrad över alla som verkar utgå från att prestige-08-hetsen är det nya normala. DP, Cristal, Winston och GA har aldrig varit några problem att få tag på innan och har funnits i lager länge även av toppårgångarna. Cristal 2012 finns fortfarande kvar exempelvis.

Även om importörerna släpper mindre till bolaget och mer till restauranger nuförtiden, så tror jag inte det blir någon rush på Winston 09. Dock är Winston en av få champagner som fortfarande är billigare i Sverige...

Någon rush eller hets lär det ju knappast bli och det var ju även det jag skrev! :)

Min erfarenhet är dock att Winston brukar sälja slut relativt snabbt på SB. En känd champagne, även utanför den inre nördkretsen, i kombination med förhållandevis små volymer och ett bra pris brukar leda till det. Det innebär ju dock inte att man behöver hänga på låset!

Att Cristal 2012 fortfarande finns kvar är kanske inte överraskande. Det svenska priset är inte längre billigt, volymen till SB var högre än för 2008:an (om jag minns rätt) och årgången 2012 har inte alls samma status som 2008 i breda kretsar.
 

Sigdarve

Medlem
England. Köpt där sedan årgång 1998.

I Sverige prioriterar Ward (som många importörer) nu för tiden magnum till restaurang eller speciella kunder som sommeliers etc. Du kan prova att kontakta dem och se om de har några men annars är det enklare att köpa utomlands.
Hur mkt kostar en magnum SWC 09 där då?
 

FredrikC

Medlem
England. Köpt där sedan årgång 1998.

I Sverige prioriterar Ward (som många importörer) nu för tiden magnum till restaurang eller speciella kunder som sommeliers etc. Du kan prova att kontakta dem och se om de har några men annars är det enklare att köpa utomlands.
Provade att ta hem 08 magnum men fick nej så det får nog bli att leta i utlandet då.

Med "innan" syftade jag på innan 2008.;)
Aha I see! ;)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Provade att ta hem 08 magnum men fick nej så det får nog bli att leta i utlandet då.
...
Nu är det stor skillnad på 08 & 09 så jag skulle i alla fall testa med en ny förfrågan.

Men det har blivit betydligt svårare med privatimport senare åren. Fick själv nyligen nej på GA magnum.
 

matage

Medlem
Är det nån som hört några uppdaterade rykten angående lanseringsdatum för Comtes -08?
Jag har för mig att jag såg nån notis på nätet (så då måste det vara sant ;) ) om att lanseringen skulle vara framflyttad till Oktober...
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Är det nån som hört några uppdaterade rykten angående lanseringsdatum för Comtes -08?
Jag har för mig att jag såg nån notis på nätet (så då måste det vara sant ;) ) om att lanseringen skulle vara framflyttad till Oktober...
April/maj är beskedet jag fått och jag har redan betalt för flaskorna... men jag skulle inte bli förvånad om lanseringen trots allt skjuts fram.
 

matage

Medlem
April/maj är beskedet jag fått och jag har redan betalt för flaskorna... men jag skulle inte bli förvånad om lanseringen trots allt skjuts fram.
Ja jag hade också sett April/Maj på siter som tar förbeställningar men det är väldigt tyst i övrigt.. Otålig som jag är kommer jag snart börja handla annat för mina avsatta Comtes-besparingar men å andra sidan lär jag inte låta bli att köpa när de väl släpps ;)
 

tobbe81

Medlem
om man missar tåget när den släpps på bs Comtes 08 så utan att veta så borde nog även fvl sälja den således också kanske @Elvis eller @Emanuel sitter på Inside information i den frågan.
 

Oscaro

Medlem
Nej tyvärr, se nedan. Bästa är nog att avvakta tills den släpps och se vad jämviktspriset blir eller kriga på SB.

Ingen butik men köpte av Rare Wine Invest. Hoppas att 135 € ex skatt inte var ett bra pris...
Tror nog det priset kommer vara standard, en vän köpte in bond för 1200/fl men då fick han också bättre pris pga att han köpte alla flaskor de skulle få.
 

Thirsty

Smygnykterist
Jag är säker på att FVL kan sälja Comtes 2008 om vi ber snällt. Jag kan ställa frågan.
Comtes 2008...
CA7B7296-EE12-49A4-B84A-C2459817CB23.jpeg
 
Toppen