Champagne årgång 2008

Diskussion i 'Vin' startad av Christer J, 8 oktober 2018.

Etiketter:
  1. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Någon som vet släppdatum på Comtes 08 och eventuellt fått något pris på den?
    kan vara bra att planera för konkursen...

FredrikC gillar detta.
  2. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Troligtvis i mitten av 2020 fick jag till svar då jag mailade om detta i augusti.

3. Robbes

Robbes Medlem

Jag har skrivit upp den 26/3 i kalendern avs Comtes, vet dock ej vad jag fått detta datum ifrån :)

FredrikC gillar detta.
  4. Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77 50 Shades of Grape

135 € ex skatt är det bästa priset jag fått med leverans i april...:(

5. Emanuel

Inte så värst... Håller också på och luskar vilken kran som blir bäst att bunkra från men verkar som många håller korten tätt mot bröstet med prissättningen inför släpp...

Jona A och Crist(al)ian 77 gillar detta.
  6. Borjes_bubblor

Borjes_bubblor Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor

Om ni kommer över något bra pris för ett parti så är jag gärna med på ett gäng flaskor!

7. FredrikC

FredrikC Medlem

Samma här!

Jona A gillar detta.
  8. Sigdarve

Sigdarve Medlem

På SB alltså.

9. Sigdarve

Sigdarve Medlem

Ser att PR SWC 2008 ersatts av 09 på SB idag. ”2009 is a great vintage, very drinkable, strong, powerful. If 2008 was a vintage for collectors, 2009 is a vintage for drinkers” läser jag. Vad tror ni om efterfrågan på den?

Last edited: 9 mars 2020
    Ejdern och Pontus Palmenäs gillar detta.
  10. FredrikC

FredrikC Medlem

Inte i närheten lika stor efterfrågan men ska bli intressant att se om den är mer tillgänglig nu vid släpp än vad 08an var/är.

11. MartinE

MartinE Medlem

Sannolikt ja på båda dessa! Men, med viss reservation för corona och börsras, den lär sälja slut relativt snabbt ändå och vinna på lång lagring!

Märkligt nog har jag inte sett det minsta ståhej kring den här.

Här är i alla fall lite ytterligare info: https://www.thedrinksbusiness.com/2...es-2009-vintage-of-cuvee-churchill-champagne/

magnum, FredrikC, Wintermute och 1 annan gillar detta.
  12. FredrikC

FredrikC Medlem

13. Crist(al)ian 77

Varför tror du det?

Lite förundrad över alla som verkar utgå från att prestige-08-hetsen är det nya normala. DP, Cristal, Winston och GA har aldrig varit några problem att få tag på innan och har funnits i lager länge även av toppårgångarna. Cristal 2012 finns fortfarande kvar exempelvis.

Även om importörerna släpper mindre till bolaget och mer till restauranger nuförtiden, så tror jag inte det blir någon rush på Winston 09. Dock är Winston en av få champagner som fortfarande är billigare i Sverige...

Last edited: 10 mars 2020
    vintomas gillar detta.
  14. Emanuel

Är det någon som fortfarande jagar Heidsieck 08 så såg jag att den fanns till beställning igen på FVL. Tror själv jag nöjer mig med den lådan jag redan har men det får man kanske ångra en dag :)

15. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

Inte lika stor. Köpt ett sexpack magnums men det är mer för att säkra att min serie är obruten. 75cl kommer att komma finnas mer generellt om man ångrar sig längre fram gissar jag.

vintomas gillar detta.
  16. vintomas

vintomas Numera lågaktiv bloggare

Så kan man så klart göra om man har gott om plats... :p

Anders Landström, Sebran och FredrikC gillar detta.
  17. FredrikC

FredrikC Medlem

Nja cristal 08 har aldrig gått att få tag i lätt i Sverige. Om man inte har supersnabba fingrar vid släpp vill säga. Winston 08 har inte direkt varit lätt enligt mig men övriga håller jag med om.

18. FredrikC

FredrikC Medlem

Vars hittar du den på magnum? :D

19. Crist(al)ian 77

Med "innan" syftade jag på innan 2008.;)

20. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite.

England. Köpt där sedan årgång 1998.

I Sverige prioriterar Ward (som många importörer) nu för tiden magnum till restaurang eller speciella kunder som sommeliers etc. Du kan prova att kontakta dem och se om de har några men annars är det enklare att köpa utomlands.

vintomas gillar detta.

Dela sidan