Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Ejdern

Medlem
Krug 2008, någon som vet mer exakt när den planeras att släppas?
Det kommer troligtvis dröja ett tag i och med att de precis släppte 2006. Så jag själv tror att det dröjer nog ca 2 år, men har som sagt inga belägg för att de skulle vara så.
Sorry missade tidigare svar från Vingubben ovan.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
om man missar tåget när den släpps på bs Comtes 08 så utan att veta så borde nog även fvl sälja den således också kanske @Elvis eller @Emanuel sitter på Inside information i den frågan.
Vad jag förstår så är släppet av Comtes 08 flyttat till efter sommaren både på Bolis och från FVL.
Vet inte vad FVL kommer ta för pris eller vad det är för kollistorlek men har lämnat in en intresseanmälan på en pall 08 på Methusalem :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Du blandar inte ihop det med 2012?
Har mycket svårt att tro att de skulle hoppa både 2008 och 2012.
Tja, beslutet om de skulle producera en Krug Vintage 2008 fattades ju 2009, så det är svårt att ändra på i efterhand...
Å andra sidan var det ju inga direkt dåliga årgångar före 2008, för 2004, 2005, 2006 och 2007 är ju alla "helt OK eller bättre" årgångar. Så det kanske inte finns någon anledning att tro att de stod med för lite reservviner efter att ha blandat Krug Grande Cuvée med de basårgångarna (även kallade 160ème, 161ème, 162ème och 163ème).
Motivet till att inte producera en Krug Vintage 2012 var ju att de behövde fylla på lagret av reservviner. Jag har inga problem att förstå att det kan ha behövts påfyllning efter basårgången 2011 (167ème), även om den årgången får rätt bra omdömen av Côte des Blancs-producenter.
Så det är nog rätt säkert att de har producerat en 2008. (Vi får bara hoppas att de inte blivit lika bindgalna som Delamotte-Salon och fyllt allt i magnumflaskor som de bara säljer i blandlådor med Krug Collection av äldre årgångar.)
Frågan är snarare om de har producerat någon av årgångarna 2007 eller 2009? Förmodligen inte, men när man vet att de producerade 2003 men inte 2005 (och 1998 men inte 1997, och kasserade 1999) är det inte alldeles enkelt att gissa utifrån årgångens allmänna karaktär.
 

Trydebull

Medlem
Jag har hört att Krug kommer att släppa ett årgångsvin från 2007 innan den släpper 2008:an. Sedan är frågan hur de gör med 2009 och 2010.

Hmmm, det har verkligen blivit ”vintage” av Krug också i så fall... Släpper de 03, 05, 07 (och ev minst en av 09 och 10) så finns det inte mycket spänning kvar... Frågan är i så fall mer varför de inte släppte några pavor av genom-usla 01 också när de nu var igång ändå... Så de fick 10-i-rad...
 

Elvis

Medlem
2007 skulle kunna vara CdM!

De släpper säkert en CdM också men jag har hört att det kommer en vanlig vintage.

Då borde 07 komma nästa år och 08 året där på va?

Vi får se. Eftersom 2008 är en årgång med så hög syra skulle Krug kunna tänkas vänta lite med 2008:an. Kanske släppa 2009:an före 2008:an, som Roederer gjorde med Cristal. Om nu Krug kommer att släppa en 2009:a...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Hmmm, det har verkligen blivit ”vintage” av Krug också i så fall... Släpper de 03, 05, 07 (och ev minst en av 09 och 10) så finns det inte mycket spänning kvar... Frågan är i så fall mer varför de inte släppte några pavor av genom-usla 01 också när de nu var igång ändå... Så de fick 10-i-rad...
Krug Vintage 2005 finns väl inte?
Den skulle ha kommit före 06 i så fall, för 05 är ingen årgång med långsam utveckling.
 

Trydebull

Medlem
Krug Vintage 2005 finns väl inte?
Den skulle ha kommit före 06 i så fall, för 05 är ingen årgång med långsam utveckling.
Nej, du har såklart rätt... Det var jag som inte tänkte till riktigt - och överdrev lätt.
Tycker iofs fortfarande att det är en kraftfull inflation bland årgångs-Krug:en, men det kanske bara ska vara så - jag vet inte...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
läste någonstans att de inte blir någon 08.
När jag var och träffade Krug på plats för två år sedan pratade vi en del om årgång 08. Det kommer bli en Millesime 08 men tyvärr i väldigt begränsat antal då årgången kom under finanskrisen och ägarna beordrade då att större delen av årgången skulle gå till NV och inte "läggas på hög" som ett årgångsvin oavsett dess storhet. Detta rätt från hästens mun. :)

Det lär således inte vara många som får chansen att dricka Krug 08 tyvärr.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ohoy!
-Ser att 2008 Comtesse Marie De France har druckits av en del winestagrammers, är det någon på forumet som hunnit dricka den än och vill komma med en recension med mer än en bild i motljus? Gillade 02 men har inte fått chans att prova 08 ännu...
 
Toppen