Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Mexikanaren

Medlem
Bollinger R.D släpps den 2/6. Pris: 3499. Antal: 1682
Magnum släpps 1/6. Pris: 6999. Antal: 100

Sen kan saker förändras...

Jag är så säker att den inte kostar över 3000kr när den släpps att jag betalar mellanskillnaden från 3000kr och upp om så vore fallet :cool:
Ajaj du, detta ser inte ut att bli billigt ;) Lite snabb matte får mig att dra slutsatsen att detta kommer bara kosta dig lite drygt 800.000SEK :ängel:
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Bollinger R.D släpps den 2/6. Pris: 3499. Antal: 1682
Magnum släpps 1/6. Pris: 6999. Antal: 100

Sen kan saker förändras...
Nästan exakt samma pris som "Polet" och Philipson alltså.
Kostnaden för @A77 ser alltså ut att bli (3499-3000)*1682 = 839318 kr. :cool: Men man kan alltid hävda att finewines-kontot blivit hackat och något ryskt nättroll stod för inlägget. ;)
 
Bollinger R.D släpps den 2/6. Pris: 3499. Antal: 1682
Magnum släpps 1/6. Pris: 6999. Antal: 100

Sen kan saker förändras...

Intressant prisskillnad på R.D och GA. Ett antal år längre på jäst och säkert en titt på marknadens 2008-hype. Kan inte bedöma båda 2008orna då jag bara provat GA än så länge men vissa år så anser jag GA visat sig mogna bättre medans RD var mer tillgängligt direkt efter lansering (som ofta sendeggade viner är) . Exempel är 96an där RD tidigt var lysande men idag är GA vinet att leta efter.
 

A77

Medlem
Ville såklart tillägga att jag betalar om det var webblansering, så som det ser ut just nu är det ju tillfälligt sortiment :ängel:
Ganska sjukt ändå med en 66% prisökning, tidigare har Bollinger max ökat med 20-25%… Tror denna kommer ligga kvar tills årsskiftet men ska sluta gissa nu.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ouch! I forna tider brukade väl senaste årgången av RD kosta ungefär 2x av vad senaste årgången av LGA kostade. På senare år har väl RD-premien däremot krympt nedåt 1,5 i takt med att LGA har pumpats upp i pris? Men nu ser den ut att öka rejält, för det där måste väl vara en RD-premie på 2,5-3x?
Intressant prisskillnad på R.D och GA. Ett antal år längre på jäst och säkert en titt på marknadens 2008-hype. Kan inte bedöma båda 2008orna då jag bara provat GA än så länge men vissa år så anser jag GA visat sig mogna bättre medans RD var mer tillgängligt direkt efter lansering (som ofta sendeggade viner är) . Exempel är 96an där RD tidigt var lysande men idag är GA vinet att leta efter.
En RD-premie på 1,84x jämfört med senaste Bolly LGA-årgång är väl ungefär i linje med vad det brukade vara förr? Skillnaden är att LGAs pris har pumpats upp rejält, för att ansluta närmare till prestigechampagnerna från LVMH. Och jag tror att man går helt fel om man jämför med ursprunglig LGA-lansering av samma årgång, för det är inte så champagnehusen tänker i sin prissättning. Tyvärr.
 
En RD-premie på 1,84x jämfört med senaste Bolly LGA-årgång är väl ungefär i linje med vad det brukade vara förr? Skillnaden är att LGAs pris har pumpats upp rejält, för att ansluta närmare till prestigechampagnerna från LVMH. Och jag tror att man går helt fel om man jämför med ursprunglig LGA-lansering av samma årgång, för det är inte så champagnehusen tänker i sin prissättning. Tyvärr.
Det är lite som slentrian 3.5X inköpspriser på restaurang (kommer ihåg en diskussion med en sommelier på Edsbacka som tyckte det var helt naturligt att sätta 3.5x på ett vin som inköp var runt 8.000) GA har alltid varit en udda fågel, inte riktigt prestige, men ändå inte "vanlig" årgång. Att man pumpar priset på GA kanske inte motiverar ett sådant påslag på RDn. Men går det så går det. Är rätt övertygad om att RD kommer sälja slut. Dock hamnar inga i min källare :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är lite som slentrian 3.5X inköpspriser på restaurang (kommer ihåg en diskussion med en sommelier på Edsbacka som tyckte det var helt naturligt att sätta 3.5x på ett vin som inköp var runt 8.000) GA har alltid varit en udda fågel, inte riktigt prestige, men ändå inte "vanlig" årgång. Att man pumpar priset på GA kanske inte motiverar ett sådant påslag på RDn. Men går det så går det. Är rätt övertygad om att RD kommer sälja slut. Dock hamnar inga i min källare :)
Eftersom Bolly verkar snegla på LVMH i prissättningen av LGA är jag övertygad om att de också tittar på prisskillnaden normaldeggad Dom Pérignon/P2.
Håller med om att LGA av många mer betraktades som "vintage+" än prestige när den var billigare, trots den kraftiga Bolly-stilen i de flesta årgångar. Tydligen har Bolly sedan många år tänkt om. Avstår nog också från RD 08 till förmån för mer LGA, gillar verkligen 12an som var klart drickmogen redan från start. Det ser just nu ut att gå 6 fl LGA på varje RD i min källare.
 

Johpe

Medlem
Bollinger R.D släpps den 2/6. Pris: 3499. Antal: 1682
Magnum släpps 1/6. Pris: 6999. Antal: 100

Sen kan saker förändras...
Fan sjukt om det blir så dyrt.

Köpte DP 08 för 1800kr, Cristal 08 för 2200kr och CdC 08 för 1600kr. Och nu skulle alltså RD 08 klämma till med 3500!
 
Eftersom Bolly verkar snegla på LVMH i prissättningen av LGA är jag övertygad om att de också tittar på prisskillnaden normaldeggad Dom Pérignon/P2.
Håller med om att LGA av många mer betraktades som "vintage+" än prestige när den var billigare, trots den kraftiga Bolly-stilen i de flesta årgångar. Tydligen har Bolly sedan många år tänkt om.
Utmaningen för Bollinger är väl att man inte har någon annan årgång "under" GA. Inte heller finns det någon direkt koppling till vilka druvor etc som går in i vinet utan bara "en blandning av Grand och Premier Cru". Visst är det ett hantverk och jag gillar Bollinger men det kanske går att göra mer för att motivera priset än att bara höja det.

Men blir man av med vinet så à la bonne heure.
 

Johpe

Medlem
Utmaningen för Bollinger är väl att man inte har någon annan årgång "under" GA. Inte heller finns det någon direkt koppling till vilka druvor etc som går in i vinet utan bara "en blandning av Grand och Premier Cru". Visst är det ett hantverk och jag gillar Bollinger men det kanske går att göra mer för att motivera priset än att bara höja det.

Men blir man av med vinet så à la bonne heure.
Är inte tanken att deras PN XX (VZ, TX...) ska in i det facket tror du? ("under" LGA, även att den inte är en "ren" vintage)
 

Thirsty

Smygnykterist
Utmaningen för Bollinger är väl att man inte har någon annan årgång "under" GA. Inte heller finns det någon direkt koppling till vilka druvor etc som går in i vinet utan bara "en blandning av Grand och Premier Cru". Visst är det ett hantverk och jag gillar Bollinger men det kanske går att göra mer för att motivera priset än att bara höja det.

Men blir man av med vinet så à la bonne heure.
PN serien ligger under LGA, om än "special" serie som hoppar mellan byar. Kanske finns något strategiskt tänk att det motiverar högre pris på LGA?

Edit: Sen på bollen.
 
PN serien ligger under LGA, om än "special" serie som hoppar mellan byar. Kanske finns något strategiskt tänk att det motiverar högre pris på LGA?

Edit: Sen på bollen.
Är inte tanken att deras PN XX (VZ, TX...) ska in i det facket tror du? ("under" LGA, även att den inte är en "ren" vintage)

Vet inte tanken bakom vinet men ser det mer som ett "intressant vin som vinmakaren vill testa sig fram med". Det är väl heller inte ett rent årgångsvin?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Utmaningen för Bollinger är väl att man inte har någon annan årgång "under" GA. Inte heller finns det någon direkt koppling till vilka druvor etc som går in i vinet utan bara "en blandning av Grand och Premier Cru". Visst är det ett hantverk och jag gillar Bollinger men det kanske går att göra mer för att motivera priset än att bara höja det.
Jag uppfattar att "PNXXYY"-serien ska fylla den rollen prismässigt, t.ex. den senaste PNTX17. Men de är ju inte vintage, utan det är bara basårgång och huvudsaklig by som indikeras. Och jag gissar att volymen inte är så stor.
Sedan ska man inte glömma att storhusvintage volymmässigt är ett mindre fenomen än storhusprestige. Många i Sverige blir förvånade när de får klart för sig att volymen "vanlig vintage" är mycket mindre, eftersom "synligheten" är lika stor via SB och många vintage ofta rekommenderas som prisvärda (ja, jag kostar på mig att använda ett fult ord ;)). De flesta stora hus har sedan länge styrt om så mycket av produktionen som möjligt till prestige (och samtidigt lyckats pumpa upp priserna...), och det läggs i princip inga marknadsföringsinsatser på dem, bara på NV och prestige.
 

Martin F

Medlem
Jag uppfattar att "PNXXYY"-serien ska fylla den rollen prismässigt, t.ex. den senaste PNTX17. Men de är ju inte vintage, utan det är bara basårgång och huvudsaklig by som indikeras. Och jag gissar att volymen inte är så stor.
Sedan ska man inte glömma att storhusvintage volymmässigt är ett mindre fenomen än storhusprestige. Många i Sverige blir förvånade när de får klart för sig att volymen "vanlig vintage" är mycket mindre, eftersom "synligheten" är lika stor via SB och många vintage ofta rekommenderas som prisvärda (ja, jag kostar på mig att använda ett fult ord ;)). De flesta stora hus har sedan länge styrt om så mycket av produktionen som möjligt till prestige (och samtidigt lyckats pumpa upp priserna...), och det läggs i princip inga marknadsföringsinsatser på dem, bara på NV och prestige.
Intressant. Så tex Roederer vintage görs i mindre volym än Cristal?
 
Toppen