Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Swedy

Medlem
Beställde ”2008” från Bolaget i fredags...o_O:mad:
C9DCC3B2-C449-4850-8C0C-14AEC3523F60.jpeg
 

FredrikC

Medlem
Snyggt! Hoppas att man får Legacyn från bolaget nu också :D Körde du privatimport från SB?
Nix jag gick till min butik å beställde 8st och valde att de skulle beställas från huvudleverantör när man gör det i datorn. Och så skrev vi obs Legacy edition 2008.
Beställde ”2008” från Bolaget i fredags...o_O:mad:
Visa bifogad bild 15430
Oh fuck! Varför lämnade du inte tillbaks dem direkt?
 

Sigdarve

Medlem
Nu tänker jag köpa den dyraste skumpa jag köpt. Men ska jag köpa Dompa 2008 eller Pol Roger SWC 2008? Eftersom jag är lite rädd för skumpor som är väldigt brödiga, vilken av dessa ska jag då välja? Tacksam för kommentarer.
 
Nu tänker jag köpa den dyraste skumpa jag köpt. Men ska jag köpa Dompa 2008 eller Pol Roger SWC 2008? Eftersom jag är lite rädd för skumpor som är väldigt brödiga, vilken av dessa ska jag då välja? Tacksam för kommentarer.
Ta en av varje, vettja! Låt oss höra vad du tycker. Har inte hunnit prova någon av dem, men jag förväntar mig en hel del syra och mineralitet från båda. Tydligen redan välbalanserade och högst njutbara.
 

Sigdarve

Medlem
Eftersom Champagne är ett nyväckt intresse, så tänke jag att bara testa en av dem till att börja med och bilda mig en uppfattning om hur en skumpa för 350 skiljer sig från en för 1400 smakmässigt. Jag är som sagt nybörjare och har kanske köpt max 3-4 skumpor om året tidigare, de flesta för 200-400 kr.
 

Ejdern

Medlem
Eftersom Champagne är ett nyväckt intresse, så tänke jag att bara testa en av dem till att börja med och bilda mig en uppfattning om hur en skumpa för 350 skiljer sig från en för 1400 smakmässigt. Jag är som sagt nybörjare och har kanske köpt max 3-4 skumpor om året tidigare, de flesta för 200-400 kr.

Jag skulle börja med att köpa några vanliga vintage istället för att köpa deras premium på direkten. De behöver lagras mer innan de uppnår sin fulla potential och om du verkligen vill ha något att öppna idag så är Dompa 09 bättre än 08, tänker jag mig utifrån vad man läst (då jag enbart har provat 09 och inte 08 ännu så är det enbart en teori). Alternativt så går du på en champagne provning där du kan få möjlighet att testa lite olika årgångar som mognat väl.

Ett exempel du kan testa är Pol Rogers standard mot deras Vintage 2009 som finns på systemet idag.
 

Sigdarve

Medlem
Jag skulle börja med att köpa några vanliga vintage istället för att köpa deras premium på direkten. De behöver lagras mer innan de uppnår sin fulla potential och om du verkligen vill ha något att öppna idag så är Dompa 09 bättre än 08, tänker jag mig utifrån vad man läst (då jag enbart har provat 09 och inte 08 ännu så är det enbart en teori). Alternativt så går du på en champagne provning där du kan få möjlighet att testa lite olika årgångar som mognat väl.

Ett exempel du kan testa är Pol Rogers standard mot deras Vintage 2009 som finns på systemet idag.
Köpte en Pol Roger BdB 2012 till nyår som det inte blev av att dricka då. Kanske jag ska börja med att jämföra den mot deras standard.
 

matage

Medlem
Nu finns Dompa Legacy 2008 på PK-Huset i Stockholm, de fick in 96 flaskor idag :)

Hur ska jag kunna hålla köpstopp med såna här inlägg???

Stod slappt i rulltrappan på PK-huset när jag passerades av vad som visade sig vara en forumit också på jakt efter DP :)
Jag plockade iallafall två flaskor, fick beslutsångest och lade till ytterligare en.
8196120D-7F6F-4684-A585-7C9FCAB4D9A3.jpeg

6919BF1C-B90E-4AD6-951C-8A02F5750AED.jpeg

Glömde dock att fråga efter namn eller presentera mig för min medshoppare utan vi pratade mest DP och Cristal :)
 
Last edited:

Ejdern

Medlem
Köpte en Pol Roger BdB 2012 till nyår som det inte blev av att dricka då. Kanske jag ska börja med att jämföra den mot deras standard.

De tycker jag du absolut kan göra men den är fortfarande rätt ung så för din skull skulle jag kanske försöka testa någon äldre som 09.
De är alltid roligt att prova flera :) Tänk dock oftast på att försöka hålla något tema (producent, årgång, druva osv.)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
om du verkligen vill ha något att öppna idag så är Dompa 09 bättre än 08,
De gånger jag druckit dompa 09 så har jag tyckt att den är i en ganska trist fas, hade inte rekommenderat den som ett bra sätt att trilla ner i champagneträsket. Vad jag läst mig till av vinvänner som provat Winston 08 så låter det som att den är en större upplevelse även som ung om du nu ändå ska lägga de pengarna.
Har tyvärr inte tillgång till Bolaget här bakom brandväggen så jag får återkomma med konkreta tips på vad mer som kan vara kul...
 

FredrikC

Medlem
J
Nu tänker jag köpa den dyraste skumpa jag köpt. Men ska jag köpa Dompa 2008 eller Pol Roger SWC 2008? Eftersom jag är lite rädd för skumpor som är väldigt brödiga, vilken av dessa ska jag då välja? Tacksam för kommentarer.
Jag skulle ta Winston 08 alla dagar i veckan. Drack den på nyår och den är redan väldigt trevlig. Dompa 09 är hästlängder ifrån enligt mig. Har inte provat 08 då de jag har ska lagras men Winston alla dagar i veckan säger jag.
 
Toppen