Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Trydebull

Medlem
För en total nybörjare, vad menas med in Bond och vad är frw för butik?
FRW = Fine and rare wines. En riktigt bra handlare i UK.

"In bond" är en brittisk teknisk lösning för att köpa flaskor, men inte hämta hem dem utan t ex lagra dem hos importör/leverantör och därmed inte behöva betala skatt för dem (förrän du faktiskt hämtar ut dem).

När du handlar i UK kan du i princip alltid välja "in bond" eller "with tax" (eller motsvarande) och då får du priserna "leveransklara" (minus frakt och ev admin).
 

Wintermute

Medlem
Pol Roger BdB 2008 x 3 (inverstering inför sommaren 2022 eller så... Kanske kan göra en horisontal med Rosé, Millesime, BdB och WC, när alla har kommit...)
Pol Roger 2006 x 1 (för att jämna till raderna lite i vinkällaren...)
Leclerc Briant Divine 2004 x 3 (för de närmaste kvartalen...)
Jag köpte mina BdB för lite mer än två år sedan...
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
La Grande Année 2008 går för £400 för 6 flaskor in bond hos FRW,

FRW = Fine and rare wines. En riktigt bra handlare i UK.

"In bond" är en brittisk teknisk lösning för att köpa flaskor, men inte hämta hem dem utan t ex lagra dem hos importör/leverantör och därmed inte behöva betala skatt för dem (förrän du faktiskt hämtar ut dem).

När du handlar i UK kan du i princip alltid välja "in bond" eller "with tax" (eller motsvarande) och då får du priserna "leveransklara" (minus frakt och ev admin).

Ska kika på det här imorgon, spontant så verkar det vara billigare än att handla på Systembolaget (vet dock inte vad frakten går på).

Tack för tipsen! :)
 

FredrikC

Medlem
FRW = Fine and rare wines. En riktigt bra handlare i UK.

"In bond" är en brittisk teknisk lösning för att köpa flaskor, men inte hämta hem dem utan t ex lagra dem hos importör/leverantör och därmed inte behöva betala skatt för dem (förrän du faktiskt hämtar ut dem).

När du handlar i UK kan du i princip alltid välja "in bond" eller "with tax" (eller motsvarande) och då får du priserna "leveransklara" (minus frakt och ev admin).

Tackar och bockar!
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Gällande Bollinger från England:
Tänk på att VAT från England är 20% + Duty ca 36 pund för en case.
Så 12 flaskor landar på 1023 kr ex frakt ca om man köper en case.
 

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Gällande Bollinger från England:
Tänk på att VAT från England är 20% + Duty ca 36 pund för en case.
Så 12 flaskor landar på 1023 kr ex frakt ca om man köper en case.

Då kanske det är bättre att vänta tills de släpps i Sverige med andra ord? Är bara ute efter sex till åtta stycken flaskor.
 
Snyggt! Är 08 bdb ny eller har den redan funnits?

För en total nybörjare, vad menas med in Bond och vad är frw för butik? Tack!

FRW=Fine and Rare Wines. Rekommenderas INTE. Försvunna flaskor, öppnade kartonger etc. Bättre att köpa på Farr Vintners, Berry Bros , BI etc.

In bond betyder att man köper vinet utan alkoholskatt eller moms. Finns ett antal certifierade firmor som får lagra dessa viner. När man plockar ut dem köper betalar man moms på inköpspris och den gällande alkoholskatten,
 
Gällande Bollinger från England:
Tänk på att VAT från England är 20% + Duty ca 36 pund för en case.
Så 12 flaskor landar på 1023 kr ex frakt ca om man köper en case.
UK höjer skatten varje år. Så den transport jag tar hem just nu skattade jag ut i december, en kurs på 11,47 var också lite bättre.
 
Konstigt, jag har köpt en hel del därifrån senaste året och aldrig haft några problem. Alltid trevliga och hjälpsamma.

Var ett antal år sedan. Först så "försvann" viner som lagrades (in bond) hos dem. Du fick vänta på leverans trots att du köpt dem år tidigare

Sedan fick jag hem en del lådor som var uppenbart ihopplockade. Kommer bland annat ihåg ett tre-pack magnum Cristal 96. Den var öppnade, två av flaskorna hade cellofan, en saknade och såg märkbart annorlunda ut (skrapad, rispad etikett). Köpte lådan då den lanserades så den kom direkt från importören. Låg i bond hos FRW i ett antal år. Var en av dem som tog lite tid att leverera. Efter det och en längre mailväxling så försvann mitt förtroende. Var för övrigt inte ensam om liknande upplevelser då

Möjligt att de blivit bättre. Det är som sagt ett antal år sedan och alla kan ju bättra sig. Så ta min varning för den tiden och som min personliga syn på företaget.
 
Last edited:

Trydebull

Medlem
FRW=Fine and Rare Wines. Rekommenderas INTE. Försvunna flaskor, öppnade kartonger etc. Bättre att köpa på Farr Vintners, Berry Bros , BI etc.

Konstigt, jag har köpt en hel del därifrån senaste året och aldrig haft några problem. Alltid trevliga och hjälpsamma.

Jag har köpt från dem fyra fem gånger de senaste åren och har aldrig haft problem. Tråkigt med dina upplevelser @Anders Landström men det stämmer inte med mina erfarenheter. Däremot håller jag helt med om att (även) Farr Vintners, Berry Bros och BI-wine är utmärkta leverantörer.
 
Toppen