Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

sunqan

Vinös
Precis så behöver bara be ditt lokala bolag att beställa direkt från importör och inte från systembolsgets lager
Det är ju så att vårt kära detaljistbolag inte skiljer på olika årgångar, utan de säljer vinet med ett och samma varunummer (åtminstone i ordinarie sortimentet). Systembolaget marknadsför ju inte sina produktet heller så det blir inga "lanseringar" av nya årgångar, utan man noterar på sin höjd att det sker ett årgångsbyte. Detta innebär att det under en övergångsperiod förekommer mer än en årgång av vinet, och systembolaget har inga tekniska möjligheter att skilja dem åt, utan man måste ta till diverse knep. I detta fall är det tydligen så att importören enbart har 2008 i laget, och då får man 2008 om man ber butiken beställa direkt därifrån (vilket ju går eftersom varan finns i rätt sortiment).

Halleluja
 

B-Hoglund

Medlem
Det är ju så att vårt kära detaljistbolag inte skiljer på olika årgångar, utan de säljer vinet med ett och samma varunummer (åtminstone i ordinarie sortimentet). Systembolaget marknadsför ju inte sina produktet heller så det blir inga "lanseringar" av nya årgångar, utan man noterar på sin höjd att det sker ett årgångsbyte. Detta innebär att det under en övergångsperiod förekommer mer än en årgång av vinet, och systembolaget har inga tekniska möjligheter att skilja dem åt, utan man måste ta till diverse knep. I detta fall är det tydligen så att importören enbart har 2008 i laget, och då får man 2008 om man ber butiken beställa direkt därifrån (vilket ju går eftersom varan finns i rätt sortiment).

Halleluja

Ok, så då finns det ingen risk på att man får annan årgång än -08. :)
 

john b

Medlem
Inte så länge leveransen sker från importören...
Och blir det fel är det bara att inte köpa :)
Jag knatade in på mitt bolag och försökte övertala att beställningen skulle ske direkt från importör. De stod som frågetecken bara. Men vi beställde som vanligt från depån och blir det 2006or så skickar de tillbaka bara. Det var tydligen enklare och snabbare att göra så än att ringa till depån och fråga...
 

FredrikC

Medlem
Jag knatade in på mitt bolag och försökte övertala att beställningen skulle ske direkt från importör. De stod som frågetecken bara. Men vi beställde som vanligt från depån och blir det 2006or så skickar de tillbaka bara. Det var tydligen enklare och snabbare att göra så än att ringa till depån och fråga...
Haha ajfan. Det är precis lika enkelt att beställa från leverantör. De gör valet i en rull-lista med typ fyra val å där väljer de från huvudleverantör istället för depå eller vad de kallas. Gick jättelätt för han som hjälpte mig å han var ganska ny på bolaget verkade det som.
 

john b

Medlem
Haha ajfan. Det är precis lika enkelt att beställa från leverantör. De gör valet i en rull-lista med typ fyra val å där väljer de från huvudleverantör istället för depå eller vad de kallas. Gick jättelätt för han som hjälpte mig å han var ganska ny på bolaget verkade det som.
Tack för tipset, skiter det sig ska jag försiktigt sokratiskt leda dem rätt inför nästa försök
 

MB2014

Medlem
På "mitt" bolag så är det 2008 som står på hyllan.
Vad gäller det som står på SB's hemsida så styr leverantören ganska mycket om det verkligen är viktigt. Leverantören skulle t ex kunnat sälja in det som en egen produkt med eget artikelnummer. Men då leverantören troligen vill ha nytta av försäljningsstatistiken så är det bättre att fortsätta på samma artikelnummer och i systembolagets värld är det ju då samma artikel man köper in.
Leverantören ska meddela ev förändringar inför t ex att årgång eller liknande byte sker (inom samma artikelnummer) och det är tydligt för leverantören hur lång tid i förväg det ska göras för att informationen på SB hemsida om årgång, ny smaknotering mm ska vara uppdaterad.
Visst hade man önskat att SB hanterade många saker smidigare/snabbare men leverantören har möjligheten att lansera en ny årgång som en unik produkt om man verklig vill, gissar att man trots allt anser att det stora flertalet inte bryr sig och då överväger fördelarna med att låta årgångarna gå ihop.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag knatade in på mitt bolag och försökte övertala att beställningen skulle ske direkt från importör. De stod som frågetecken bara. Men vi beställde som vanligt från depån och blir det 2006or så skickar de tillbaka bara. Det var tydligen enklare och snabbare att göra så än att ringa till depån och fråga...

Vilken butik?
 

Swedy

Medlem
Jag väntar med att beställa till efter nyår, har ingen lust att flaskorna eventuellt ska fastna på något tråkigt DHL lager eller dylikt:confused:
(25 flaskor just nu)
 
Trådskapare
Christer J

Christer J

Medlem
Kan bekräftas, mina beställda 2006or var mycket riktigt 2008or vid uthämtning. Skönt att ha fixat dessa.
Jag fick en låda 08 idag också :)
Feber och förkylning kunde inte stoppa mig från att bära lådan hem, gött att ha det bakom sig nu och invänta nästa plånboksurgröpare!
E98DC3BF-EC31-4DC3-96EC-DA707DC4ADCC.jpeg

Också 3 flaskor Thomas Perseval Grande Cuvée, 100% 2012 från Vin och Natur.
 
Toppen