Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2012

ChristianB

DipWSET
Jancis Robinson kallar årgången för exceptionell, men det skulle vara roligt att höra något från er på forumet; har ni druckit 2012 än och vilka hus/odlare? Någon som sticker ut? Jag kikade på SB idag och den enda jag hittade på hyllan efter 30 sek av letande var 2012 Louis Roederer. :)
Jag tänkte plocka upp en flaska i nästa vecka eller så, möjligen till helgen redan bara för att prova, men det vore som sagt kul med fler rekommendationer eller bara tankar kring årgången! Är det nästa 2008 som vi tittar på? ;)
 

LarsW

Medlem
Har inte prövat ngn 2012a ännu men bortsett från vår egen herr Juhlin verkar det vara hyffsat samstämmighet om att 2012 kommer bli riktigt bra, dock ett svårt år med liten skörd.

Men på vilket SB hittade du en Roederer 2012? Trodde det var 2009 som fortfarande stod på hyllorna och på nätet står det likaså... :)

Vill man testa 2012ans potential borde Palmer (Nr 7867) funka fint för en överkomlig penning. 2008an var ju förvånansvärt bra så kan ju hoppas på att 2012 levererar lika mycket skumpa för pengarna.
 

Swedish

Medlem
Palmer Bdb 12 är faktiskt en bra intro till årgången. Deutz 12 är riktigt fin. Bäst hittills har Guy Charlemagne "Les Coulmets" och Franck Bonville "Belles Voyes" varit. Visade verkligen på årgångens kvalitet. Sen är det bubbel vi pratar om och då borde jag hålla käft...:confused:
 
Trådskapare
ChristianB

ChristianB

DipWSET
Men på vilket SB hittade du en Roederer 2012? Trodde det var 2009 som fortfarande stod på hyllorna och på nätet står det likaså... :)
Det finns i Mörby C/Danderyd. :) Många som köper champagne där ute så det går snabbt att få in nya årgångar!

Tack för svaren! Det ser ut som att det är dags att hugga en flaska till nästa vecka och prova själv; Roederer blir lätt att få tag i som sagt, medan de andra kan bli på sikt!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Det finns i Mörby C/Danderyd. :) Många som köper champagne där ute så det går snabbt att få in nya årgångar!

Tack för svaren! Det ser ut som att det är dags att hugga en flaska till nästa vecka och prova själv; Roederer blir lätt att få tag i som sagt, medan de andra kan bli på sikt!
2012 gav som nån nämde en liten skörd för vissa ca 50% mot normalt (Krug kommer inte göra någon vintage) dock en riktigt bra årgång som kan drickas ung, full av charm och lätt att gilla. För BdB är 2103 bästa årgången efter 2008! Årgångschampagne från Roederer är alltid ett säkert kort (om man gillar stilen).
 
Trådskapare
ChristianB

ChristianB

DipWSET
Nja

Nja, 2012 får nog ses som klart bättre än 2009!
Än bättre; en del av 2008 var ju rätt ocharmiga som unga, om än med fin potential, medan jag upplevde 2009 som ett mer charmigt år tidigare än 2008. :) Liknelsen är kanske inte helt rätt, men så länge jag slipper vänta i evighet på bra bubbel så tar jag tacksamt emot både drickbarhet och lagringspotential i 2012!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Man brukar tidigt få hygglig koll på en årgång när man provar non-vintage som har den årgången som bas (i de fall där man får reda på sådant, och en årgång dominerar stort). Har samma intryck av 2012 som Jancis & co, förmodligen den bästa sedan 2008.
 

LarsW

Medlem
Skumt... Var på mitt lokala SB och frågade när de skulle få in Palmer 2012 då det stod 2009 på hyllan.
Där hade de inte hört talas om ny årgång. Och nu när jag kollar på hemsidan får man bara upp 2009:an nu.
Helt säker på att det stod 2012 när jag kollade i torsdags då jag sorterade efter årgång. :confused:
 

john b

Medlem
Skumt... Var på mitt lokala SB och frågade när de skulle få in Palmer 2012 då det stod 2009 på hyllan.
Där hade de inte hört talas om ny årgång. Och nu när jag kollar på hemsidan får man bara upp 2009:an nu.
Helt säker på att det stod 2012 när jag kollade i torsdags då jag sorterade efter årgång. :confused:

Samma på de bolag jag varit på i gbg, de känner inte alls till något om om årgångsbyten ang Palmer och Roederer. Så blir väl att vänta lite bara
 

john b

Medlem
Faktiskt ganska skönt... har inte riktigt hämtat mig från mina investeringar i 2008 ännu. Har inte råd med en ny bra årgång i champagne just nu... :oops:

Alla 2008or är ju inte släppta heller ännu. Diebolt-Vallois fdp kommer nästa vecka och vem vet när comtes de champagne 2008 kommer?
 
Skumt... Var på mitt lokala SB och frågade när de skulle få in Palmer 2012 då det stod 2009 på hyllan.
Där hade de inte hört talas om ny årgång. Och nu när jag kollar på hemsidan får man bara upp 2009:an nu.
Helt säker på att det stod 2012 när jag kollade i torsdags då jag sorterade efter årgång. :confused:
Helt riktigt, det stod 2012 för ett par dagar sedan :confused:

Alla 2008or är ju inte släppta heller ännu. Diebolt-Vallois fdp kommer nästa vecka och vem vet när comtes de champagne 2008 kommer?
Vet att det kommer en Comtes 2007 först, så det dröjer väl ett tag... därefter kommer troligen Comtes 2012 eftersom de inte gör några mellan 2009-2011 :)
 

LarsW

Medlem
Alla 2008or är ju inte släppta heller ännu. Diebolt-Vallois fdp kommer nästa vecka och vem vet när comtes de champagne 2008 kommer?

lalala.gif


...jag vet... :confused: Svårt att hoppa över Diebolt... för att inte tala om Bollingers 2008 när den kommer. :oops:

Edit: Fast nu var det ju 12orna vi skulle prata om här! :D
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem
Alla 2008or är ju inte släppta heller ännu. Diebolt-Vallois fdp kommer nästa vecka och vem vet när comtes de champagne 2008 kommer?
Av icke-prestiger så är inte Henriot 2008 släppt heller. Den kommer att vara grym, något annat förväntar jag mig inte...
 

john b

Medlem
Av icke-prestiger så är inte Henriot 2008 släppt heller. Den kommer att vara grym, något annat förväntar jag mig inte...

Ja jäklar ja. Hade glömt den.
Om nollsex från dem kom 2017 (då iaf jag köpte den på bolaget) kanske man får vänta till minst 2019?

Och för att blidka trådstarten: henriot 12 kommer kanske 23?
 
Toppen