Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2012

Sigdarve

Medlem
När det gäller 2012 Belle Epoque så finns det verkligen all anledning att gå till @Old Landwww.oldland.se och köpa dem för 1150:- istället för Systembolagets 1330:-.

Jag högg precis en låda och det priset lär ingen hitta, hem till dörren någon annanstans i Europa - för 2012...


Halvmalolaktisk skriver oldland om Sténopé. Vad innebär det?
 

Trydebull

Medlem
Halvmalolaktisk skriver oldland om Sténopé. Vad innebär det?
Hmmm. Jag kan inte svara på det. Har inte direkt hört det begreppet tidigare och kan bara killgissa att det skulle innebära en delvis avbruten malolaktisk jäsningsprosess som då skulle ge en halvhård syra? Eller att man blandat malolaktisk druvmust med enkeljäst?

Jag slutar gissa. Och lämnar frågan vidare till andra - eller Google

Men kan konstatera att Champagnen är riktigt bra! Drack 2008 från magnum för ett och ett halvt år sedan och även om det var toktidigt var den efter luft tillgänglig redan då. Med mycket potential!
 

Sigdarve

Medlem
När det gäller 2012 Belle Epoque så finns det verkligen all anledning att gå till @Old Landwww.oldland.se och köpa dem för 1150:- istället för Systembolagets 1330:-.

Jag högg precis en låda och det priset lär ingen hitta, hem till dörren någon annanstans i Europa - för 2012...
Nöjde mig med två flaskor via SB. Kanske jag inom en snar framtid, köper lådor om sex flaskor. Eller en hel pall. Är lite rädd för det :confused:
 
Last edited:

Sigdarve

Medlem
Fick det bekräftat av dem också.
Jag som köpt från SB, vad får jag för lullull? Det är roligt med lullull för en nybörjare. Trälådan Bollinger kom i, kändes ju väldigt lyxig. Men det verkar som att många här klarar sig utan lullull och betalar lite mindre.
 

LarsW

Medlem
Jag som köpt från SB, vad får jag för lullull? Det är roligt med lullull i början. Trälådan Bollinger kom i, kändes ju väldigt lyxig. Men det verkar som att många här klarar sig utan lullull och betalar lite mindre.
Jag har ett minne av den känslan att det var kul med snygga förpackningar en gång i tiden men nu samlar de damm på vinden... eller har åkt i containern. Trälådorna kan bli fina blomsterlådor som håller nån säsong eller tre.
Men ser man på internationella sidor så är det fort 5-10 euro påslag på priset om man vill ha en förpackning per flaska och då är det inget att tala om för min del.
I fallet med bollyn... från Danmark så kom de i en helt OK sexpack papplåda med minimalt innankråm, helt perfekt. Och jämfört med Sverige drygt 250kr mindre per flaska.

Mina åsikter...
Förpackning minus:
Kostar mer.
Väger mer.
Tar mer plats.
Dåligt för miljön.
Flaskor är snyggare än lådor i vinkällaren/skåpet.

Förpackning plus:
Om vinerna är en investering som man ämnar sälja senare så är ju obruten originalförpackning ett plus i de flesta fall.
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Jag som köpt från SB, vad får jag för lullull? Det är roligt med lullull för en nybörjare. Trälådan Bollinger kom i, kändes ju väldigt lyxig. Men det verkar som att många här klarar sig utan lullull och betalar lite mindre.
Det ser ut som 12an kommer med likadan låda som 11 har.
 
Trådskapare
ChristianB

ChristianB

DipWSET
Är 2012 en stor årgång? Var nyligen nere i Champagne och frågade lite producenter och det var ingen som direkt verkade tycka det.
Jag lånar ogenerat av min egen guru när det kommer till årgångar, Jancis Robinson MW:
"An exceptional vintage in Champagne. Despite low yields thanks to frost, hail and disease early in the season, August saw conditions improve dramatically resulting in exemplary maturity, acidity and grape health at harvest."
 

Pontus

Medlem
Är 2012 en stor årgång? Var nyligen nere i Champagne och frågade lite producenter och det var ingen som direkt verkade tycka det.
Producenterna har ibland en tendens att väga in kvantitet i sina årgångsbedömningar, det är min erfarenhet iallafall.
Det är vad det verkar en bra årgång. Om den är stor återstår att se.
 
Toppen