Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2012

lukastollig

Pudelfantast
Ja jägarns. Den enda flaskan jag öppnat av PR 08 var inte inbjudande direkt.
Nä, den var verkligen inget vidare. Undra om det blir bättre med lagring. Jag tvivlade då (la bara undan 4 flaskor för lagring), och tvivlar fortfarande, men har å andra sidan inte öppnat någon mer flaska. Snart dags kanske. Ska bli kul att se hur ’12 är.
 
Producenterna har ibland en tendens att väga in kvantitet i sina årgångsbedömningar, det är min erfarenhet iallafall.
Det är vad det verkar en bra årgång. Om den är stor återstår att se.

Jag lånar ogenerat av min egen guru när det kommer till årgångar, Jancis Robinson MW:
"An exceptional vintage in Champagne. Despite low yields thanks to frost, hail and disease early in the season, August saw conditions improve dramatically resulting in exemplary maturity, acidity and grape health at harvest."

När det gäller 2012 litar jag helt på min egen guru , Anders Landström AMB:

"2012 erbjuder som alla minnesvärda årgångar i Champagne - balans. Köp, drick och sluta fundera för mycket"
 
Sant, förutsatt att man provat så är det ju alltid bäst att lita på sig själv! :)

Note to self: Prova fler nya årgångar!
Använder ofta Jancis Robinson tabeller så försökte bara vara lite lustig :).

Men prova fler årgångar är aldrig fel. Efter ett antal års provande så börjar lite mönster att utvecklas, framförallt vad jag gillar och hur vinerna utvecklas över åren
 

M.Grape

Medlem
Har någon druckit Pol roger BdB 2012 som jag förstår har släppts på bolaget?! 2008:an var riktigt fin.
 
Åhhh. Forumet delas i två läger! Spännande!

BdB eller inte , det är frågan :)

Kul! Hoppas den är trevligare än 08an va när den kom.

Ja jägarns. Den enda flaskan jag öppnat av PR 08 var inte inbjudande direkt.

Nä, den var verkligen inget vidare. Undra om det blir bättre med lagring. Jag tvivlade då (la bara undan 4 flaskor för lagring), och tvivlar fortfarande, men har å andra sidan inte öppnat någon mer flaska. Snart dags kanske. Ska bli kul att se hur ’12 är.

Rör sig om Pol Roger 2008 Vintage Brut eller? Håller med om omdömet. Var inte så imponerad. Ej heller av deras 2009

Har någon druckit Pol roger BdB 2012 som jag förstår har släppts på bolaget?! 2008:an var riktigt fin.

Pol Roger BdB 2008 var mycket bra, köpte direkt 12 flaskor och fyllde på lite mer längre fram
 

Sigdarve

Medlem
Har någon druckit Pol roger BdB 2012 som jag förstår har släppts på bolaget?!
Köpte en flaska 21/12 -18. Den 13 april var det dags för avsmakning. Många verkar gilla den, men jag blev inte jätteimpad. Men jag har nog inte lärt mig att dricka skumpa på rätt sätt än. Fast jag tror jag börjar fatta. Köpte min första prestigeskumpa i januari, som jag inte druckit än.

Skärmavbild 2019-05-31 kl. 19.16.30.png
 
Köpte en flaska 21/12 -18. Den 13 april var det dags för avsmakning. Många verkar gilla den, men jag blev inte jätteimpad. Men jag har nog inte lärt mig att dricka skumpa på rätt sätt än. Fast jag tror jag börjar fatta. Köpte min första prestigeskumpa i januari, som jag inte druckit än.

Visa bifogad bild 17105

Vad var det som du inte gillade? Har inte druckit 2012 BdB så kan inte kommentera denna. 08 var mycket bra dock.
 

Sigdarve

Medlem
Vad var det som du inte gillade? Har inte druckit 2012 BdB så kan inte kommentera denna. 08 var mycket bra dock.
De skumpor som jag druckit efter den, har jag upplevt ha ett mer djup. De har blivit godare för varje sipp. Tyckte inte det hände lika mycket med PR. Fast jag kanske drack den för fort, så inget hann hända mellan glasen. Efter den, så tar jag mig lite mer tid på att dricka och t.o.m sparar halva flaskan till nästa dag, något jag inte gjort innan.
 
Trådskapare
ChristianB

ChristianB

DipWSET
Använder ofta Jancis Robinson tabeller så försökte bara vara lite lustig :).

Men prova fler årgångar är aldrig fel. Efter ett antal års provande så börjar lite mönster att utvecklas, framförallt vad jag gillar och hur vinerna utvecklas över åren
No harm done! :) Jag tyckte snarare att det var en bra påminnelse om att faktiskt prova själv också, inte bara förlita sig på andra!

Jag har inte provat bubbel så länge men det känns som att de jämna åren under 10-talet har börjat sätta sig i alla fall, upp till och med 2009. :)
 

lukastollig

Pudelfantast
BdB eller inte , det är frågan :)







Rör sig om Pol Roger 2008 Vintage Brut eller? Håller med om omdömet. Var inte så imponerad. Ej heller av deras 2009



Pol Roger BdB 2008 var mycket bra, köpte direkt 12 flaskor och fyllde på lite mer längre fram

Var vanliga vintage jag refererade till
 

tobbe81

Medlem
Någon som provat Belle Epoque 12 eller Pol Roger 12 än och kan säga hur de är?
Här är mina noter utav Belle Epoque från vip lanseringenskvällen med oldland När man fick det första glaset i sin hand och tog en första sniff så kände man att detta var bra riktigt bra. Nybakt bröd , citron , ananas och kola i doften. Många livliga och stora bubblor kanske lite för stora men de lugnade ner sig ganska så snabbt. Smaken var återkommande som i doften med en väldigt fin lång och balanserad syra. Jag lyfter på hatten för ännu en fantastisk prestige champagne från en super årgång som kommer att kunna växa och bli riktigt stor om man orkar att vänta i minst 5-10 år sant'e
 
Toppen