Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2012

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Cristal 2012 har börjat släppas, fick ett första mail om 165 euro/fl
Oj, jag visste ju att de skulle hoppa över 2010 och 2011, men då har de alltså återgått till att lansera tidigare igen? Är rätt säker på att 2004 fanns att köpa 2011, så då är det samma ålder på 2012 (ca 6 år på jästen, eftersom de bör ha hamnat på flaska våren-sommaren 2013). Trodde att det var en medveten strategi att låta Crille successivt bli lite äldre vid släpp, men tydligen inte.
 

Wintermute

Medlem
Oj, jag visste ju att de skulle hoppa över 2010 och 2011, men då har de alltså återgått till att lansera tidigare igen? Är rätt säker på att 2004 fanns att köpa 2011, så då är det samma ålder på 2012 (ca 6 år på jästen, eftersom de bör ha hamnat på flaska våren-sommaren 2013). Trodde att det var en medveten strategi att låta Crille successivt bli lite äldre vid släpp, men tydligen inte.
De vill väl passa på att fånga det som är kvar av högkonjunkturen.
 
Oj, jag visste ju att de skulle hoppa över 2010 och 2011, men då har de alltså återgått till att lansera tidigare igen? Är rätt säker på att 2004 fanns att köpa 2011, så då är det samma ålder på 2012 (ca 6 år på jästen, eftersom de bör ha hamnat på flaska våren-sommaren 2013). Trodde att det var en medveten strategi att låta Crille successivt bli lite äldre vid släpp, men tydligen inte.
2008 var ett exeptionellt år för många hus o odlare.tror de dröjer innan cristal kommer behandlas på liknade sätt.
Cristal lät man ju både ha lägre dosage och ligga betydlig längre än vad man brukar göra som sagt.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
2008 var ett exeptionellt år för många hus o odlare.tror de dröjer innan cristal kommer behandlas på liknade sätt.
Cristal lät man ju både ha lägre dosage och ligga betydlig längre än vad man brukar göra som sagt.
Jo, men det var ju för 2009 och 2008 bytte ordning precis som för en del andra toppskumpor (bl.a. Dom Perignon och Egly-Ouriet Millesime). Cristal 2007 och Cristal 2009 bör väl ha varit ungefär ett år äldre vid släpp än 2012.
De vill väl passa på att fånga det som är kvar av högkonjunkturen.
Jag tänkte först "de kanske alltid vill ha en Cristalårgång att sälja" men innebörden kanske blir ungefär den samma.
 

Thirsty

Smygnykterist
Jo, men det var ju för 2009 och 2008 bytte ordning precis som för en del andra toppskumpor (bl.a. Dom Perignon och Egly-Ouriet Millesime). Cristal 2007 och Cristal 2009 bör väl ha varit ungefär ett år äldre vid släpp än 2012.

Jag tänkte först "de kanske alltid vill ha en Cristalårgång att sälja" men innebörden kanske blir ungefär den samma.
I det fall artikeln nedan stämmer så släpper Cristal efter 2012 en rad årgångar i form av 2013, 2014, 2015 och 2016. Hoppar 2017 (görs ju bara de bästa åren...). Således mycket i tankarna och cashen ska in, skulle kunna vara en rimlig förklaring.

https://www.thedrinksbusiness.com/2...o-date-says-champagne-roederer-cellar-master/
 
Toppen