Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2012

Ekdahl

Medlem
Ja jäklar ja. Hade glömt den.
Om nollsex från dem kom 2017 (då iaf jag köpte den på bolaget) kanske man får vänta till minst 2019?

Och för att blidka trådstarten: henriot 12 kommer kanske 23?
Henriot 2006 släpptes 2015 el 2016 tror jag. Releasen i höstas var ett ”omsläpp”, den har funnits i BS innan det.
 

Ekdahl

Medlem
Angående 2012 tror jag bara att jag provat Deutz brut vintage.
Helt ok och hyfsat tillgänglig. Men ett barnarov (som jag antar alla 2012 är nu) och för 500kr finns så otroligt mycket mer intressant skumpa att dricka. Men som lagringsobjekt kanske, men återigen - finns massa andra bra lagringsobjekt som inte kräver så lång tid.
 

Daniel A

Administratör
Jag beställde en låda Vilmart Grand Cellier d'Or 2012 i veckan från FVL. Någon som vet om den är bra?:)

Jag drack en flaska för någon månad sedan. Inga noter, men den var mycket bra. Om ung champagne är något som uppskattas så är det bara att låta korken flyga, men den har definitivt sina storhetsdagar i framtiden (har begränsad Vilmart-erfarenhet dock, så tänker inte slänga en gissning på när i framtiden). För min del var den tillräckligt oförlöst för att jag ska vänta minst ett år (helst mer) innan nästa flaska öppnas. Men jag ångrar inget!
 

LeChat

Medlem
Jag drack en flaska för någon månad sedan. Inga noter, men den var mycket bra. Om ung champagne är något som uppskattas så är det bara att låta korken flyga, men den har definitivt sina storhetsdagar i framtiden (har begränsad Vilmart-erfarenhet dock, så tänker inte slänga en gissning på när i framtiden). För min del var den tillräckligt oförlöst för att jag ska vänta minst ett år (helst mer) innan nästa flaska öppnas. Men jag ångrar inget!
Tack!:)
 
Jag drack en flaska för någon månad sedan. Inga noter, men den var mycket bra. Om ung champagne är något som uppskattas så är det bara att låta korken flyga, men den har definitivt sina storhetsdagar i framtiden (har begränsad Vilmart-erfarenhet dock, så tänker inte slänga en gissning på när i framtiden). För min del var den tillräckligt oförlöst för att jag ska vänta minst ett år (helst mer) innan nästa flaska öppnas. Men jag ångrar inget!
Je ne regret rien!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vet att det kommer en Comtes 2007 först, så det dröjer väl ett tag... därefter kommer troligen Comtes 2012 eftersom de inte gör några mellan 2009-2011 :)
Varifrån kommer infon om att de inte producerat några 2009, 2010 eller 2011? Comtes har ju historiskt hoppat över väldigt få årgångar - under perioden 1995-2008 är det bara 2001 (svår årgång) och 2003 (mycket atypisk) som hoppades över.
När jag var där i somras så berättade de om 2007 (liten mängd, kommer bara att säljas i några månader) och 2008 men inget mer än så, så jag är nyfiken.
 
Varifrån kommer infon om att de inte producerat några 2009, 2010 eller 2011? Comtes har ju historiskt hoppat över väldigt få årgångar - under perioden 1995-2008 är det bara 2001 (svår årgång) och 2003 (mycket atypisk) som hoppades över.
När jag var där i somras så berättade de om 2007 (liten mängd, kommer bara att säljas i några månader) och 2008 men inget mer än så, så jag är nyfiken.
Läste det här för några år sedan: https://thefinestbubble.com/news-and-reviews/new-release-taittinger-comtes-de-champagne-2006/
 

FredrikC

Medlem
Kolla vad jag såg nu på morgonen
Ska bli riktigt spännande när den kommer.
Screenshot_20190220-082119_Instagram.jpg
 

Trydebull

Medlem
Har en PR BdB 2012 som jag inte druckit än. Någon som testat? Borde kanske köpa fler.
https://www.livetsgoda.se/pol-rogers-2012-blanc-de-blancs-imponerar-stort

Jag tänker nog börja öppna mina -08or 13--15 år efter skörd. ...

Ja, vi tycker ju alla väldigt olika när det gäller i vilken fas vi helst upplever våra Champagner - men för förväntat bra årgångschampagne, från år som liknar 2008, är jag också i startblocken där Wintermute är. Kanske ffa 15 år och framåt. För prestiger 15-20 år - från en årgång som 2008
 

FredrikC

Medlem
Tack för info. Blev ett perfekt påskägg till mig själv. :)
När det gäller 2012 Belle Epoque så finns det verkligen all anledning att gå till @Old Landwww.oldland.se och köpa dem för 1150:- istället för Systembolagets 1330:-.

Jag högg precis en låda och det priset lär ingen hitta, hem till dörren någon annanstans i Europa - för 2012...
Kan inte ni lägga in här när ni fått dem så man kan se hur kartongen ser ut? Tack!
 
Toppen