Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2012

Bearman

a´lea iacta est iterum
Är Pol Roger rosé 2012 prisvärd?


Vin är en alkoholdryck som görs på jäst saft från vindruvor. Finns det en skillnad i kvalitet? Det torde de flesta vara överens om att det finns. Finns det skillnad i pris? Det borde de flesta vara överens om att det finns? Finns det en korrelation mellan pris och kvalitet? Det torde de flesta vara överens om, eller? Så det den stora frågan finns det viner som är prisvärda? Det beror lite på vad man menar med prisvärdhet? De flesta tycker nog att om ett vin presterar bättre än pris för genomsnittligt vin i samma prisklass, så är det prisvärt… men om inte vinet inte är tillräckligt bra oavsett pris är det då prisvärt? Tror svårigheten beror på dels vilka viner man brukar dricka och hur mycket erfarenhet man har av olika vintyper. Om man bara dricker viner mellan 79-119 kr, så är det bara en funktion av hur mycket man gillar vinet i det intervallet som man dricker viner (vilket gäller de stora volymen som säljs på SB).

Vad tror jag gäller på FW? Inget vin som ligger under det man tycker är ok i kvalitet är prisvärt. Det beror på vad man tycker är ok i kvalitet. Vilket antagligen beror antagligen på hur mycket man är villig att betala för ett vin. Om man går till frågan om 2012 Pol Roger Rose ett prisvärt vin? Det är ett vin som de flesta inte provat och det beror på att ingen provat pga. att vinet är nyligen lanserat… för att svara på frågan så bör personen som svarar på frågan ha provat vinet… dels borde personen ha provat viner i samma prisklass med samma vintyp och tidigare årgångar. Vilket borde reducera antalet personer som kan svara på frågan. Om man kollar CT, så har inte så många provat vinet, många är dessutom under väntan på leverans… men de som finns (inte vilka som helst som betygsatt vinet) torde vinet vara ett vin att lägga i källaren.
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Visst, dricker man PP till frukost, brunch, lunch, middag och kvällsmat så förstår jag det...:kyss:



För det första så är det för att jämföra äpplen med äpplen. Lite orättvist att jämföra 04-bas med 11-bas rakt av idag. När jag korrelerar mina senaste betyg med årgångarna och jämför rakt av ökar den negativa korrelationen...

För det andra så är det för att jag köper många av mina viner genom att testa tidigt för att göra en tillståndsbedömning. Framförallt gäller detta sämre år och viner jag inte litar fullt på. Föredrar den strategin framför att köpa blint enbart på grund av andras eller årgångars betyg.

Självklart har du rätt att många, framförallt toppårgångar kan vara stängda och tråkiga vid släpp. 08a är däremot ett undantag från den regeln i många fall. Försöker dock skilja på stängd och potential från stängd och tråkig. Hur bra jag är på det vet jag inte dock...:rolleyes:

Min poäng är dock främst att bästa ginen och bästa tonicen inte nödvändigtvis blir den bästa gin & tonicen.




Vet inte riktigt vad du menar med "bättre" reservviner eftersom flera av reservvinerna används i flera utgåvor. Enligt Krug så provas blandningen ut blint. Men visst häller de i CdM och CdA i offårgångarna så gärna för mig.:D Krug har flera hundra reservviner att välja på. I 04-bas är det 121 olika reservviner och i 12-bas hela 198 st.

När det gäller andel reservvin så finns det fakta och eftersom det finns tråkigare saker att göra så korrelerade jag andel reservvin med årgångarna. Mycket riktigt blev det en rätt stark korrelation, r = -0,46. Innan jag la till 2012 som har hela 42 % reservvin så var korrelationen r = -0,65. Alltså finns det fog för att svaga årgångar har större andel reservviner än bra år (självklart spelar även bedömningen av de olika årgångarnas kvalitet in).

Lägst andel reservvin har 07-bas och 08-bas med 27 % och högst har 2010-12 med 42 %. Näst mest har 06-bas med 40 %. 12-bas verkar vara bästa GC:n någonsin på pappret. Toppårgång med mycket reservvin!

Utifrån det så kan det förklarar varför jag gillar 06 och 10-bas bäst vilket stämmer med din teori. Däremot så har du fel när du antar att 08-bas skulle gå om.;)

Nu har vi löst problemet vilken söndagvertikal vi ska ha nästa gång jag kommer till Stockholm!:D
Jag förstår dig helt. 08an både Cristal, PR vintage, Winston(min senaste flaska iaf) har för mig varit stängda. Jämfört med Dompa 08 som har varit bäst hittils av dem.

Jag tror att du är i en helt annan liga än jag kunskapsmässigt, varpå det är lättare/bättre för mig att satsa på lite säkrare årgångar.

Äldre GC däremot kommer jag aldrig sluta jaga ;D
 

IsKr

Medlem
Det var Krugs 167eme som kom. Nöjde med det också, har inte så allt för mycket plats, men kan kanske köpa en flaska av 168eme när den kommer.
 

Elvis

Medlem
Läst en del om den idag. Fattar inte varför jag missat den. Verkar ju vara ett fynd. Vilken vinner, av dessa tolvor då i en duell?

Pol Roger Brut Vintage och Pol Roger Blanc de Blancs är två mycket bra och pålitliga årgångsviner. Själv brukar jag föredra Brut Vintage men det är en ren smaksak - kvalitetsmässigt så skulle jag säga att de är likvärdiga. Båda vinner dessutom mycket på några års lagring.

Fyllde år nyligen och hade gjort en ren vinönskelista. På den hade jag framför allt bourgogner men även två champagner: Pol Roger Brut Vintage 2012 och Louis Roederer 2012.
 

FredrikC

Medlem
En fråga om cristal 12 på fredag.
kommer alla butiker ha en gräns på max 2/kund tror ni? Vad är er erfarenhet från tidigare liknande släpp?
 
Toppen