Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne-årgång 2013

Hej!
(Ganska länge sedan jag skrev inlägg här.)

På pappret verkar 2013 vara ganska bra, men inget toppår. Jag undrar dock vad forumets medlemmar för smak-erfarenheter av denna årgång?

Bland prestigerna är det fortfarande tidigt att leta efter denna årgång, då de flesta i skrivande stund ännu inte kommit ut.
Cristal kom nyligen ut på Systembolaget i Sverige, och den brukar ju också vara bland de första prestigerna. Har testat den och Belle Epoque. Kanske någon ”vanlig” (ej prestige) årgångschampagne som jag ej lagt på minnet.

Cristal 2013 levererade bra, om än ganska typisk stil för just Cristal (tropisk frukt). Klart mer balanserat (med mindre ultravass syra) än föregående årgång 2012 av samma champagne, och mer njutbar i sin ungdom.
Det lilla jag testat av 2013 har i vart fall inte gjort mig besviken. Men som sagt undrar jag över andras erfarenheter.

Den absoluta merparten av prestiger är väl inne på 2012, 2010 eller ännu tidigare.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hej!
(Ganska länge sedan jag skrev inlägg här.)

På pappret verkar 2013 vara ganska bra, men inget toppår. Jag undrar dock vad forumets medlemmar för smak-erfarenheter av denna årgång?

Bland prestigerna är det fortfarande tidigt att leta efter denna årgång, då de flesta i skrivande stund ännu inte kommit ut.
Cristal kom nyligen ut på Systembolaget i Sverige, och den brukar ju också vara bland de första prestigerna. Har testat den och Belle Epoque. Kanske någon ”vanlig” (ej prestige) årgångschampagne som jag ej lagt på minnet.

Cristal 2013 levererade bra, om än ganska typisk stil för just Cristal (tropisk frukt). Klart mer balanserat (med mindre ultravass syra) än föregående årgång 2012 av samma champagne, och mer njutbar i sin ungdom.
Det lilla jag testat av 2013 har i vart fall inte gjort mig besviken. Men som sagt undrar jag över andras erfarenheter.

Den absoluta merparten av prestiger är väl inne på 2012, 2010 eller ännu tidigare.
Inget fel på 2012 men gillar verkligen 2013! Vet att @magnum tidigt lovordade 13 och efter det har jag gjort samma resa. Har haft två provningar med 12 vs 13. Första var PP och Roederer och den slutade väl oavgjort men andra med bara Roederer gick nog till 2013 med en hårsmån. I början tänkte jag att 2012 hade mer syra och påminde om 2002 men efter de två provningarna har jag ändrat uppfattning. 2012 kan vara rätt charmig, senast en Pertois-Moriset 2012 som var förvånansvärt utvecklad för att vara en ung Mesnil-bdb.

Har för mig jag skrivit om Roedererprovningen som hade med Vintage 12 & 13, Rosé 12 & 13 och BdB 13 men hittar inga spår när jag söker...

Jag är inte rädd för att köpa 2013. Har inte blivit besviken på någon 2013 än till skillnad från 2012. Blir inte förvånad om 2013 kommer växa i rang efter något decennium och springa om. Syran talar i alla fall för att 13 kommer åldras väl.

Hoppas att så många som möjligt släpper 2013 så kan man köpa utan att behöva stressa för att få tag på hypade flaskor.
 

Skaggs

Medlem
Av det lilla jag har druckit från -13 så gillar jag årgången. Så här skriver Charles Curtis i Vintage Champagne 1899 to 2019:
4E1AD3A4-5DD9-4F60-964F-CCC52A904C44.jpeg 89310FDE-C86F-4EEA-9163-27134E519092.jpeg
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
Tack för svaren!

Kul att ni gillar året 2013. Verkar alltså leverera bra överlag, hittills, även för er.

Inget fel på 2012 men gillar verkligen 2013! Vet att @magnum tidigt lovordade 13 och efter det har jag gjort samma resa. Har haft två provningar med 12 vs 13. Första var PP och Roederer och den slutade väl oavgjort men andra med bara Roederer gick nog till 2013 med en hårsmån. I början tänkte jag att 2012 hade mer syra och påminde om 2002 men efter de två provningarna har jag ändrat uppfattning. 2012 kan vara rätt charmig, senast en Pertois-Moriset 2012 som var förvånansvärt utvecklad för att vara en ung Mesnil-bdb.

Har för mig jag skrivit om Roedererprovningen som hade med Vintage 12 & 13, Rosé 12 & 13 och BdB 13 men hittar inga spår när jag söker...

Jag är inte rädd för att köpa 2013. Har inte blivit besviken på någon 2013 än till skillnad från 2012. Blir inte förvånad om 2013 kommer växa i rang efter något decennium och springa om. Syran talar i alla fall för att 13 kommer åldras väl.

Hoppas att så många som möjligt släpper 2013 så kan man köpa utan att behöva stressa för att få tag på hypade flaskor.
Intressant information, om att 2013 kunde prestera i nivå med eller något bättre än 2012.

På tal om 2012 och syra, utifrån mina egna erfarenheter, så hade Cristal 2012 något alldeles extremt mycket syra, men Bollinger GA 2012 och Krug Grande Cuvée och Krug Rosé stack ej ut på samma sätt utan hade en mer balanserad syra, som var gott och väl tillräcklig, men ändå välintegrerad.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
Krug Grande Cuvée och Krug Rosé med 2012-bas, syftade jag på i föregående inlägg, men det framgick nog.
 

Esko

Medlem
Cristal 2012 något alldeles extremt mycket syra, men Bollinger GA 2012 och Krug Grande Cuvée och Krug Rosé stack ej ut på samma sätt
Bollinger kör väl full malo och är väl då kanske mer mottaglig direkt när de gäller syra än tex cristal
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
Bollinger kör väl full malo och är väl då kanske mer mottaglig direkt när de gäller syra än tex cristal
Ja, förmodligen är det ungefär så.
En annan möjlig förklaring jag kan se är att Bollinger är Pinot Noir-dominerad, och den druvan (enligt min erfarenhet i vart fall) tenderar att vara ”rundare” i smaken och ha mindre vassa syror än Chardonnay.

Oavsett förklaring så skulle jag inte säga att vassa syror utmärker Bollinger som varumärke generellt. Åtminstone inte relativt annan champagne.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ja, förmodligen är det ungefär så.
En annan möjlig förklaring jag kan se är att Bollinger är Pinot Noir-dominerad, och den druvan (enligt min erfarenhet i vart fall) tenderar att vara ”rundare” i smaken och ha mindre vassa syror än Chardonnay.
Håller med om druvorna i allmänhet, men ca 55% Pinot Noir i Cristal, lite mindre än Bolly, men inte så mycket mindre.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
Håller med om druvorna i allmänhet, men ca 55% Pinot Noir i Cristal, lite mindre än Bolly, men inte så mycket mindre.
Du har nog rätt. Cristal 2012 skall t.o.m. ha 60% Pinot Noir, om uppgifter jag hittar när jag googlar på ”Cristal 2012 Pinot Noir” stämmer. Det är mer PN än Cristal brukar ha. Inte mycket mindre än Bollinger, som du säger.

Den förklaring som @Esko lade fram förefaller troligare, trots allt.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bollinger kör väl full malo och är väl då kanske mer mottaglig direkt när de gäller syra än tex cristal
Ja men Bollinger är även i en ekad (100 %) oxidativ stil som hjälper till att runda av.

Cristal har ofta lite ek 32 % i 2012 men har aldrig upplevt Cristal som ekad. Ung känns den snare som ståltanks-bdb från Mesnil.


Ja, förmodligen är det ungefär så.
En annan möjlig förklaring jag kan se är att Bollinger är Pinot Noir-dominerad, och den druvan (enligt min erfarenhet i vart fall) tenderar att vara ”rundare” i smaken och ha mindre vassa syror än Chardonnay.

Oavsett förklaring så skulle jag inte säga att vassa syror utmärker Bollinger som varumärke generellt. Åtminstone inte relativt annan champagne.
Håller med om druvorna i allmänhet, men ca 55% Pinot Noir i Cristal, lite mindre än Bolly, men inte så mycket mindre.
Instämmer också att mer PN kan runda av syrorna i unga champagner. Exempelvis har nästan samtilga drickbara zerodosageskumpor varit BdN eller bra nära som Eric Rodez och Roederer Rosé Nature 2012.

För att vara petig:
Cristal 2012 - 60 % PN
GA 2012 - 65 % PN

Att Cristal är så ogin som ung kopplar jag till ståltank och framförallt non malo. Jämför med årgångskrug som är helt ekad men ej malo.

Cristal och Krug Vintage slåss om andraplatsen efter Salon när det gäller unga odrickbara champagner. Lanson kan nog vara med på ett hörn men jag har noll erfarenhet av deras årgångsviner.
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
Ja, som sagt, jag gjorde ett misstag och överdrev diskrepansen i andel Pinot Noir i Cristal 2012 vs. Bollinger GA 2012. Endast fem procentenheter i skillnad, den här årgången, men det brukar vara större skillnad.


Cristal och Krug Vintage slåss om andraplatsen efter Salon när det gäller unga odrickbara champagner. Lanson kan nog vara med på ett hörn men jag har noll erfarenhet av deras årgångsviner.
Haha, ja Salon kan ha sylvassa syror i sin ungdom. Jag minns att Salon 1996 hade fulla klockan 12 på Systembolagets klocksymbol för fruktsyra, när den kom ut.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Ja, som sagt, jag gjorde ett misstag och överdrev diskrepansen i andel Pinot Noir i Cristal 2012 vs. Bollinger GA 2012. Endast fem procentenheter i skillnad, den här årgången, men det brukar vara större skillnad.

...
Tror att du kanske luras av de olika stilarna (ek och malo vs stål och ej malo). Betydligt lättare att gissa PN-tung skumpa på ung Bolly än på Cristal även om druvsammansättningen är snarlik.

Normalt ligger Cristal på 50-60 % PN och GA på 60-70 % PN. Alltså förenklat en skillnad på 10 procentenheter, som i alla fall för mig är omöjligt att särskilja blint.:p
 
Trådskapare
D

Darth Angelus

Medlem
Tror att du kanske luras av de olika stilarna (ek och malo vs stål och ej malo). Betydligt lättare att gissa PN-tung skumpa på ung Bolly än på Cristal även om druvsammansättningen är snarlik.

Normalt ligger Cristal på 50-60 % PN och GA på 60-70 % PN. Alltså förenklat en skillnad på 10 procentenheter, som i alla fall för mig är omöjligt att särskilja blint.:p
Det kan säkert vara så. I vart fall förstärker de skillnader i vinifieringsprocessen du beskriver känslan av att Bollinger är Pinot Noir-dominerad, jämfört med Cristal.
Hade för mig Cristal brukade ligga på 50-55% PN och Bollinger GA på 65-70% PN, men det var ett tag sedan jag kollade nu, så jag kan minnas fel. 50-60% respektive 60-70% kan också stämma. I vart fall större skillnad i genomsnitt än 5 procentenheter, men inte jättestor skillnad ändå. Och ja 10-15 procentenheter skillnad är nog ganska svårt att känna blint. Jag skulle med största sannolikhet inte klara det heller.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tillbaka till 2013. Är det några som har förhandsinformation om vilka som kommer släppa 2013?

WC, GA, DP, Henriot, Billecart m.m.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Personligen tror jag ¨vinnarna¨ kommer vara Blanc de Blancs och med det sagt så kommer, RL Legras St Vincent och Gimmonet inte att göras 2013.
Det tror du väl varje år?;)

Synd att R&L ska vara så extremt spartanska när det gäller årgångsvinerna. Vincent 2013 hade jag gärna druckit. Får väl vänta till 2015...
 

Stefan J

Medlem
Nej det blev Presidence istället. Har aldrig hänt mig veterligen att R&L släppt båda från samma år. Samma som 2002 för övrigt och 2004 hoppade R&L över. Inte lätt att bli klok på strategin.

Ahaa, jag hade inte koll på kopplingen Vincent - Presidence, tack ! Ok, en att stryka från inköpslistan för 2012 då men saknas inte objekt å andra sidan :) Ja, det är minst sagt restriktiva får man lov att säga.
 
Toppen