Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne-årgång 2013

Elvis

Medlem
Vad är skillnaden mellan St Vincent och Presidence? Båda är bdb och dosagen är väl samma också? Jag vet att R&L Legras släpper St Vincent från bara de allra bästa åren och Presidence från bra år (och aldrig St Vincent och Presidence från samma år). Är produktionen av Presidence större?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Vad är skillnaden mellan St Vincent och Presidence? Båda är bdb och dosagen är väl samma också? Jag vet att R&L Legras släpper St Vincent från bara de allra bästa åren och Presidence från bra år (och aldrig St Vincent och Presidence från samma år). Är produktionen av Presidence större?
St Vincent görs väl när man tycker skörden tillåter! och tiden på jästen i källaren. 2012 blir väl 1a gången (om jag fattat rätt!). 2002 gjordes en special Cuvee (isf StV!?) och Presidence. Lite som Gosset Vintage och Celebris.
 

Elvis

Medlem
St Vincent görs väl när man tycker skörden tillåter! och tiden på jästen i källaren. 2012 blir väl 1a gången (om jag fattat rätt!). 2002 gjordes en special Cuvee (isf StV!?) och Presidence. Lite som Gosset Vintage och Celebris.

Jag mailade R & L Legras och frågade om vilken skillnaden är mellan St Vincent och Presidence. Så här svarade de:
  • Saint Vincent och Presidence görs aldrig från samma årgång.
  • Båda är 100 % Chardonnay med låg dosage.
  • Saint Vincent görs bara när skörden håller exceptionellt hög kvalitet.
  • Till Saint Vincent används druvor från alla vingårdar medan Presidence görs på druvor från en och samma vingård (1 hektar stor med 50+ år gamla rankor).
  • Produktionen av Saint Vincent är 10.000 flaskor. Produktionen av Presidence är 8.000 flaskor.
 

jrick

Medlem
Jag mailade R & L Legras och frågade om vilken skillnaden är mellan St Vincent och Presidence. Så här svarade de:
  • Saint Vincent och Presidence görs aldrig från samma årgång.
  • Båda är 100 % Chardonnay med låg dosage.
  • Saint Vincent görs bara när skörden håller exceptionellt hög kvalitet.
  • Till Saint Vincent används druvor från alla vingårdar medan Presidence görs på druvor från en och samma vingård (1 hektar stor med 50+ år gamla rankor).
  • Produktionen av Saint Vincent är 10.000 flaskor. Produktionen av Presidence är 8.000 flaskor.
8000 flaskor från en enda hektar med gamla rankor låter som hög avkastning, men så är det ju Champagne också. Ingen grönskörd där inte :)
 

LarsW

Medlem
Jag mailade R & L Legras och frågade om vilken skillnaden är mellan St Vincent och Presidence. Så här svarade de:
  • Till Saint Vincent används druvor från alla vingårdar medan Presidence görs på druvor från en och samma vingård (1 hektar stor med 50+ år gamla rankor).
  • Produktionen av Saint Vincent är 10.000 flaskor. Produktionen av Presidence är 8.000 flaskor.
8000 flaskor från en enda hektar med gamla rankor låter som hög avkastning, men så är det ju Champagne också. Ingen grönskörd där inte :)
Hum... misstänker jag har fel nånstans men får lite svårt att få räknestycket att gå ihop
8000 flaskor = 6000 liter.
De lär väl inte använda svansen till dessa viner så man får ut 2050 liter på 4000 kg druvor, så strax över 50%.
Så då krävs det nästan 12 000 kg druvor för att göra Presidence.
Är inte max skördeuttag 10,400 kg/ha? Eller kunde man justera upp det?

Spelar egentligen inte så stor roll men spännande att de lycka hålla en sån hög kvalitet med så högt uttag.:)
 

Elvis

Medlem
Det stod 1 hektar i mailet jag fick men det är möjligt att vingården är 1,2 hektar och att de avrundade neråt.
 
Toppen