Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne BYOB-minivertikal i Stockholm

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag hade tänkt försöka dra igång en ny(?), eller åtminstone annorlunda typ av BYO(B)-aktivitet med finewines.se-deltagare, nämligen vertikalprovning av Champagne.
Min tanke är att det är strikt en flaska per person och enbart flaskor som håller sig till temat. För att det ska bli en vertikal måste alla flaskor vara av olika årgång, trots att det är en BYOB, vilket innebär att arrangören behöver få reda på vilken årgång respektive deltagare tar med. Således ett lite annorlunda upplägg än en typisk BYOB.
Jag räknar med att det inte blir alltför stor skala på en sådan här provning, oftast 4-6 deltagare och därmed lika många flaskor. Provningen borde alltså inte ta så lång tid. Min tanke är därför att en sådan provning ska funka t.ex. på en lördagseftermiddag även om folk är inbokade på kvällen, eller en söndag e.m. med deltagare som vill vara pigga dagen efter. På så sätt skiljer sig alltså en sådan här provning från en fullskalig BYO eller ett vinferno, som kan vara lite mer krävande för både arrangör och deltagare. ;)
Jag hoppas att det finns tillräckligt med intresserade för ett sådant här upplägg. Det borde vara i samband med årgångsbyte av välkända årgångs/prestigeskumpor som det passar att ordna en sådan här provning.
Eftersom jag räknar med att en sådan här mindre aktivitet inte är något man reser långt för, tyckte jag lika gärna att trådnamnet kunde innehålla namnet på den ort där jag kommer att försöka ordna en första sådan här provning.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag tänkte börja med att sondera intresse för en första minivertikal av denna sort. I så fall hemma hos mig i Årsta, max 6 pers av utrymmesskäl, en flaska per person, alla måste bidra med olika årgångar. Två alternativa datum:
- söndag 17 feb på eftermiddagen
- lördag 2 mars på eftermiddagen (låt oss säga start kl 16 så att det inte krockar med SB:s öppettider)

Två alternativa teman, båda sådana som nyss har släppt en hypad 08:a:
- Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill
- Dom Pérignon

Om du är intresserad av en eller flera av kombinationerna av datum och tema, svara i tråden
eller direkt till mig om du är blyg nog att föredra PM. Att du är "intresserad" innebär här alltså att du kan bidra med en flaska, helst en flaska av tidigare årgång eftersom bara en deltagare kan ta sig in med en 08:a. Eftersom jag bara sonderar i nuläget behöver du inte ange årgång(ar) du kan ställa upp med redan nu.

Eftersom 17 feb är nära, är det datumet bara aktuellt om tillräckligt intresse dyker upp snabbt, senast måndag kväll 11 feb. Specifik inbjudan med datum och tema läggs upp när jag har bedömt om intresset är tillräckligt.
 

Trydebull

Medlem
Jag tycker att det här är superintressant och skulle gärna vara med!

Jag är visserligen utsocknes men i Hufvudstaden nästa söndag om det skulle bli aktuellt. Så om det finns en tolerans gentemot dialektala avvikelser så vågar jag anmäla mitt intresse! (Gäller även eventuellt framflyttad datum om kalendern medger).

Har Winston fr 96 och framåt (om aktuellt, bidrar gärna med andra årgångar än 98, 99 och 00 pga få flaskor) och även ströflaskor från tidigare årgångar.

Dompa finns från 80 och framåt (dock få från 88, 90, 96 och 04 ).
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Skulle gärna ha varit med men kan tyvärr inte något av de två datumen.
Tråkigt att höra (att du inte kunde). Men skulle det finnas mer allmänt intresse (ännu oklart), så finns det ju fler datum framöver och fler skumpor att beta av. Cristal känns t.ex. som ett tema i och med att 08 återlanseras i BS i mars. Bolly LGA 08 och Comtes de Champagne 08 borde vara på väg inom en överskådlig framtid, och kan då vara lämpliga teman. Tycker i alla fall jag.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tråkigt att höra (att du inte kunde). Men skulle det finnas mer allmänt intresse (ännu oklart), så finns det ju fler datum framöver och fler skumpor att beta av. Cristal känns t.ex. som ett tema i och med att 08 återlanseras i BS i mars. Bolly LGA 08 och Comtes de Champagne 08 borde vara på väg inom en överskådlig framtid, och kan då vara lämpliga teman. Tycker i alla fall jag.
Se där ja! Cristal har jag nog fler årgångar att välja på än de flesta och ett gäng Bolly finns också. Comtes har jag bara 06 av men det är värt att åka till Stockholm bara för att bli av med den.;)

Med lite framförhållning kanske jag kan komma upp och hjälpa till.
 
Last edited:
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Efter konsultation med @Trydebull, så förlänger jag tidsfristen för en mini-BYOB på söndag 17 februari. Temat vi försöker oss på är Dom Pérignon. Det blir av ifall vi är minst fyra anmälda fredag kväll. Annars skjuter vi upp det hela. Anmälda är:
1. @vintomas, bidrar med en DP-årgång 2006 eller tidigare, specificeras senare.
2. @Trydebull, bidrar med en annan DP-årgång 2006 eller tidigare, specificeras senare.
Notera att både DP 2008 och DP 2009, som går att hitta på hyllan hos olika SB-butiker, ger en möjlighet att vara med!
 

Champagne99

Medlem
Efter konsultation med @Trydebull, så förlänger jag tidsfristen för en mini-BYOB på söndag 17 februari. Temat vi försöker oss på är Dom Pérignon. Det blir av ifall vi är minst fyra anmälda fredag kväll. Annars skjuter vi upp det hela. Anmälda är:
1. @vintomas, bidrar med en DP-årgång 2006 eller tidigare, specificeras senare.
2. @Trydebull, bidrar med en annan DP-årgång 2006 eller tidigare, specificeras senare.
Notera att både DP 2008 och DP 2009, som går att hitta på hyllan hos olika SB-butiker, ger en möjlighet att vara med!

Det låter väldigt roligt och intressant. Fördjupade mitt champagneintresse förra året och vill väldigt gärna lära mig mer. Jag kan tyvärr inte på söndag men är gärna med någon gång framöver om det skjuts upp, jag kan förmodligen den 2 mars som också var på tapeten i tråden. Har dock inga äldre flaskor av DP men kan bidra med 09 om det är intressant.
 

Thirsty

Smygnykterist
Har inte varit på någon BYOB med FW tidigare men har tillbringat mycket tid åt att läsa här (skriver sällan och reggade nyligen konto) och har spenderat en hygglig summa på att bygga upp champagne källaren så jag skulle gärna delta. Kan imorgon om det fortfarande är aktuellt? Har DP 06, 08 och 09 (dock bara 09 i närförådet).
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har inte varit på någon BYOB med FW tidigare men har tillbringat mycket tid åt att läsa här (skriver sällan och reggade nyligen konto) och har spenderat en hygglig summa på att bygga upp champagne källaren så jag skulle gärna delta. Kan imorgon om det fortfarande är aktuellt? Har DP 06, 08 och 09 (dock bara 09 i närförådet).
Sorry för avsaknad av svar igår. Ingen ytterligare hade anmält sig fredag kväll, så vi ställde in. Trydebull behövde ju veta restider och packning lite innan. Men kul att du är törstig inför framtiden!
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag provar med ett nytt datum och samma tema, och se om fler är intresserade då. Lördag 2 mars kl 16 hemma hos mig i Årsta, temat är Dom Pérignon.

Om du är intresserad av att delta, svara i tråden eller direkt till mig med PM, och ange vilken årgång du bidrar med. För att delta tar du alltså med en flaska Dom Pérignon av en årgång som inte redan är paxad av någon annan.

De årgångar som finns att välja på är 2009 (bör finnas på vissa SB-hyllor), 2008 (aktuell årgång och finns på andra SB-hyllor), 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2000, 1999, 1998, 1996, 1995, ...

Provningen blir av om minst fyra har anmält sig senast torsdag kväll 28 februari. Maximalt sex deltagare får plats i köket hemma hos mig.

Anmälda är:
1. @vintomas, bidrar med en DP-årgång 2006 eller tidigare, som inte någon annan paxar.
 

Thirsty

Smygnykterist
Anmäler mig till denna trevliga tillställning. :)
Tar med en 09:a (ber om ursäkt om den skulle vara dold, vet inte hur man gör det).
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Kul! Då är vi minst tre, och årgångarna är 09, 08 och en till (jag väljer en ur källaren som ingen annan har paxat).
Ifall fler vill vara med, vilket jag hoppas: årgångar som ingen annan tagit är alltså 2006, 2005, 2004, 2003, 2002...
 

LarsW

Medlem
Denna hade vart kul men går tyvärr av nattpass på morgonen på andta sidan av Sverige....
Har 95, 96 och 02 i källaren till framtida provningar. Åker o hälsar på släkten i Stockholm o Uppsala ngr gånger om året så dumt att begränsa sig till en stad för intressanta provningar.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Då var vi uppe i minimiantalet :D:D:D:D, så nu är det "på" att prova Dom Pérignon lördag 2 mars kl 16! Anmälda till är:
1. @vintomas, bidrar preliminärt med DP 2002
2. @Thirsty, DP 2009
3. @Champagne99, DP 2008
4. @Jos, DP 2006

Två platser finns kvar, ifall någon/några kan bidra med en icke paxad årgång som 2005, 2004, 2003, 2002 (då tar jag en annan årgång), 2000...
 
Toppen