Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne BYOB-minivertikal i Stockholm

Trydebull

Medlem
Dom Pérignon-provningen i lördags (sex pers och årgångarna 09, 08, 06, 03, 02, 00) gav mersmak! Jag tänkte köra med samma upplägg söndag 31 mars kl 15 hemma hos mig i Årsta, men då med temat Roederer Cristal. Tema och datum är valda för att passa ett utomsocknes finbesök, och det innebär tyvärr att några platser redan är paxade.

Om du är intresserad av att delta, svara i tråden eller direkt till mig med PM, och ange vilken årgång du bidrar med. För att delta tar du alltså med en flaska Roederer Cristal av en årgång som inte redan är paxad av någon annan. Räkna med att det blir halvblind provning, d.v.s. vi vet vilka årgångar som kommer, men inte i vilken ordning.

De årgångar som finns att välja på är 2009 (släpptes före 2008), 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2002, 2000, 1999, 1997, 1996, 1995, ... Årgångar som redan är paxade anges i rött.

Med fyra föranmälda är det redan klart att provningen blir av. Blir vi maximalt sex deltagare kör vi i köket hemma hos mig. Blir vi t.ex. sju-åtta fixar jag denna gång en större lokal i kvarteret.

Anmälda är:
1. @vintomas, bidrar med årgång 2004 eller tidigare, som inte någon annan paxar.
2. @Crist(al)ian 77 (vem annars med detta tema?), tar med årgång 1999.
3. @v00alex, tar med årgång 2008.
4. @Elvis, tar med årgång 2006.
Är på annan kontinent och kollar inte hela tiden men ser att deltagarantal är fyllt! Står jättegärna på reservgästlistan för utsocknes om någon droppar av längs vägen!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
...Blir vi t.ex. sju-åtta fixar jag denna gång en större lokal i kvarteret.
...

Är på annan kontinent och kollar inte hela tiden men ser att deltagarantal är fyllt! Står jättegärna på reservgästlistan för utsocknes om någon droppar av längs vägen!

Kul. Ser ut att bli värt resan!

Tar du med 95 eller 96 så ordnar nog Vintomas lokal. Annars kan jag nöja mig med ståplats.:)
 

Trydebull

Medlem
Är på annan kontinent och kollar inte hela tiden men ser att deltagarantal är fyllt! Står jättegärna på reservgästlistan för utsocknes om någon droppar av längs vägen!
Crap. Dålig synk på kalendrar. Jag kan tyvärr inte alls åka upp tidigare den 31:e. Whitdrawal with a bow...
 

Thirsty

Smygnykterist
Teaser..
2FC2E006-B75C-4C8D-AFE9-E28891B815C5.jpeg
 

v00alex

Medlem
Ser väldigt lovande ut - det här ska bli riktigt kul! Låt se om vi är lika bra på att sätta årgångarna denna gång… ;)
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Efter två lyckosamt genomförda BYOB:er tänkte jag kolla intresset för att köra en vertikal av Bollinger La Grande Année under påskhelgen alternativt helgen efter. Om du är intresserad, svara med vilka dagar du kan i perioden 18 april (skärtorsdagen) - 22 april (annandagen) eller lördag-söndag 27-28 april. Vi kör om minst fyra kan någon av dagarna. Upplägget är i vanlig ordning en eftermiddagsprovning med en flaska var, snarare än ett "all night event".

Just nu bör man kunna få tag på både 2008 och 2007 via mer eller mindre "normala kanaler" (d.v.s. utan att behöva ta till auktioner eller raritetsvinhandlare), därför tänkte jag att temat kunde passa.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jos

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Frestare...

Är faktiskt i Stockholm den 23e i annat vinärende. Nu har jag i och för sig redan bokat biljett och vet inte om jag vill vaska den.

Annandagen den 22e är det i så fall som gäller för mig. Beror också på om 08an Alex kan.:)

Jag har:

GA 96,04,05 och 08
RD 66, 96 & 02
 

Thirsty

Smygnykterist
Efter två lyckosamt genomförda BYOB:er tänkte jag kolla intresset för att köra en vertikal av Bollinger La Grande Année under påskhelgen alternativt helgen efter. Om du är intresserad, svara med vilka dagar du kan i perioden 18 april (skärtorsdagen) - 22 april (annandagen) eller lördag-söndag 27-28 april. Vi kör om minst fyra kan någon av dagarna. Upplägget är i vanlig ordning en eftermiddagsprovning med en flaska var, snarare än ett "all night event".
Så trevligt! :)
Kan datumen under påsk dvs 18-22 april. Ser ut som att jag är bortrest 27-28 april.

Har bara en massa 08 men gör en beställning av annan årgång, dock kommer det inte beställas från tyska FineWineSelect denna gång.. :raseri:
 

Champagne99

Medlem
Jag är gärna med och bidrar med en 08. Jag kan på annandagen om vi är klara runt 15-tiden. Annars kan jag lördagen den 27e. Jag kan också antingen långfredagen eller påskafton men måste återkomma om vilken.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det verkar luta åt 22 april (annandagen) och en uppsättning "återfallsmissbrukare" som intresserade, men vill gärna höra mer definitivt från Cristalian och Alex innan jag drar slutsatser om vilken dag som passar flest. Möjligen blir det svårt att få till en starttid som är tillräckligt tidig för att passa @Champagne99, om @Crist(al)ian 77 kommer upp samma dag?
 

Champagne99

Medlem
Det verkar luta åt 22 april (annandagen) och en uppsättning "återfallsmissbrukare" som intresserade, men vill gärna höra mer definitivt från Cristalian och Alex innan jag drar slutsatser om vilken dag som passar flest. Möjligen blir det svårt att få till en starttid som är tillräckligt tidig för att passa @Champagne99, om @Crist(al)ian 77 kommer upp samma dag?

Lite marginal finns för mig men inte så mycket. Jag måste vara klar senast runt 16-16.15 då jag har en tid att passa vid 17. Om det går att få ihop vore det fantastiskt roligt, om inte så förstår jag det och får satsa på nästa tillfälle.
 

v00alex

Medlem
Hej!

Jag är gärna med den 22 april men måste säkra mitt vinbidrag. Gillade 02:eek:rna så mycket så de tyvärr redan är slut. Har inte sett röken av min låda med 08:eek:r som jag beställde från Danmark för ett par tre veckor sedan, men pengarna har Danskarna i alla fall dragit… ;)Dessutom var väl 08 tagen?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Funkar dessvärre inte för mig längre. Finns bara en avgång med plats och den kostar nu 715 kr. För det facila priset kommer jag bara till Södertälje pga banarbete...:mad:
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tråkigt med Cristalian, men det ser ut som om vi fått ihop fem stycken som kan måndag 22 april om tiden är den rätta. Jag föreslår därför start kl 14.00 och tidsdisciplin. Temat är alltså Bollinger La Grande Année, platsen är hemma hos mig i Årsta och antalet platser är sex stycken.

Om du är intresserad av att delta, svara i tråden eller direkt till mig med PM, och ange vilken årgång du bidrar med. För att delta bidrar du alltså med en flaska Bollinger La Grande Année av en årgång som inte redan är paxad av någon annan. Räkna med att det blir halvblind provning, d.v.s. vi vet vilka årgångar som kommer, men inte i vilken ordning.

De Bollinger-årgångar som finns att välja på är (2009), 2008, 2007, 2005, 2004, 2003*, 2002, 2000, 1999, 1997, 1996, 1995, ... med de redan paxade i rött.
* 2003 släpptes som "2003 by Bollinger" p.g.a. den avvikande årgångsstilen (och före både 2002 och 2000 om jag minns rätt), men jag tycker den kan få vara med här.
Både 2009 och 2002 finns för all del släppta i James Bond-versioner, men jag uppfattar dem mer som samlarobjekt än flaskor att ta med på en halvblind provning så jag satte 2009 inom parantes. (2002:an släpptes efter den vanliga 02:an, medan 2009:an var en tidigt degorgerad version som släpptes före 07:an.)
Bollinger R.D. kan vi väl lika gärna spara till en annan gång.


Anmälda är:
1. @vintomas, bidrar med årgång 2003 ("by Bollinger")
2. @Thirsty, bidrar med årgång... ?
3. @Champagne99, bidrar med årgång 2008.
4. @Jos, bidrar med årgång 2002.
5. @v00alex, bidrar med årgång... ?
 

Champagne99

Medlem
Tråkigt med Cristalian, men det ser ut som om vi fått ihop fem stycken som kan måndag 22 april om tiden är den rätta. Jag föreslår därför start kl 14.00 och tidsdisciplin. Temat är alltså Bollinger La Grande Année, platsen är hemma hos mig i Årsta och antalet platser är sex stycken.

Om du är intresserad av att delta, svara i tråden eller direkt till mig med PM, och ange vilken årgång du bidrar med. För att delta bidrar du alltså med en flaska Bollinger La Grande Année av en årgång som inte redan är paxad av någon annan. Räkna med att det blir halvblind provning, d.v.s. vi vet vilka årgångar som kommer, men inte i vilken ordning.

De Bollinger-årgångar som finns att välja på är (2009), 2008, 2007, 2005, 2004, 2003*, 2002, 2000, 1999, 1997, 1996, 1995, ... med de redan paxade i rött.
* 2003 släpptes som "2003 by Bollinger" p.g.a. den avvikande årgångsstilen (och före både 2002 och 2000 om jag minns rätt), men jag tycker den kan få vara med här.
Både 2009 och 2002 finns för all del släppta i James Bond-versioner, men jag uppfattar dem mer som samlarobjekt än flaskor att ta med på en halvblind provning så jag satte 2009 inom parantes. (2002:an släpptes efter den vanliga 02:an, medan 2009:an var en tidigt degorgerad version som släpptes före 07:an.)
Bollinger R.D. kan vi väl lika gärna spara till en annan gång.


Anmälda är:
1. @vintomas, bidrar med årgång 2003 ("by Bollinger")
2. @Thirsty, bidrar med årgång... ?
3. @Champagne99, bidrar med årgång 2008.
4. @Jos, bidrar med årgång 2002.
5. @v00alex, bidrar med årgång... ?

Vad roligt, det ser jag fram emot!
 
Toppen