Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne BYOB-minivertikal i Stockholm

Jos

Medlem
Boys (för det är bara sådana som har svarat), jag var nog lite för snabb med datumen. 6 juni är inte så bra för mig som jag trodde p.g.a. en provning på kvällen. Jag lutar åt att 1 juni vore lämpligt, men det är ju synd om Elvis inte kan.
Det verkar ju inte vara så att folk slåss i dörren så kanske pröva hitta nytt datum då vi alla fyra kan? Gärna minst en till också så vi blir 5
 
Jag är gärna med på Comtes, 95 (drack vi hos @vintomas om herrn kommer ihåg :) ) 96,98,02,04, 06 samt 07 finnes.

Övriga som bör tittas på är CdG (har en 5-6 årgångar) som sagt roederer (har lite blandat, 96,02,04) men skulle också gärna prova Veuve Clicquot ( har 90, 80 (magnum) 96,98,99, 02) vars årgångar är bättre är ryktet
 

Lambo

Medlem
Jag e gärna på men har tyvärr bara -96 & -07 i källaren och -96:an e reserverad för en provning i sommar. Men skulle ni bli en man kort och det duger m 07 så hojta till. Knäppte en -97 i våras & den var helt sinnes bra!
 

Jos

Medlem
Jag e gärna på men har tyvärr bara -96 & -07 i källaren och -96:an e reserverad för en provning i sommar. Men skulle ni bli en man kort och det duger m 07 så hojta till. Knäppte en -97 i våras & den var helt sinnes bra!
Alla årgångar duger. Perfekt, då är vi 6 så bara hitta datum!
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vi testar alltså med lördag 1 juni, preliminärt start kl 15.00 om inga protester hörs, och temat Comtes de Champagne. Platsen är hemma hos mig i Årsta (adress m.m. kommer i PM till de anmälda) och antalet platser är sex stycken.

Om du är intresserad av att delta, svara i tråden eller direkt till mig med PM, och ange vilken årgång du bidrar med. För att delta bidrar du alltså med en flaska Comtes de Champagne av en årgång som inte redan är paxad av någon annan. Räkna med att det blir halvblind provning, d.v.s. vi vet vilka årgångar som kommer, men inte i vilken ordning.

De årgångar som finns att välja på är 2007*, 2006, 2005, 2004, 2002, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996, 1995... (Comtes de Champagne Rosé sparar vi till en annan gång.)
* finns på Bolis, en bra årgång som går att dricka nu.

Anmälda är:
1. @vintomas, bidrar med någon årgång som inte någon annan paxar...
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Övriga som bör tittas på är CdG (har en 5-6 årgångar) som sagt roederer (har lite blandat, 96,02,04) men skulle också gärna prova Veuve Clicquot ( har 90, 80 (magnum) 96,98,99, 02) vars årgångar är bättre är ryktet
Alla är temata som jag tycker låter trevliga för framtida bruk, och där jag själv har vissa årgångar. Som jag kan ha nämnt, misstänker jag att det lite paradoxalt är svårare att få ihop BYOB-vertikaler med "vanlig vintage" än prestige från de stora husen. Vanlig vintage verkar ofta drickas upp inom några år, medan prestigerna i många fall lagras längre.
I småodlarträsket tror jag att Vilmart Cœur de Cuvée och kanske Selosse Initial (olika degorgeringsår) kan vara intressanta teman.
 

Thomas

Medlem
Vilket sammanträffande. Jag anordnar en Comtes vertikal med mina vänner den 8/6. Kanske man kan vara med på en annan provning efter sommaren med er.
 

Elvis

Medlem
Kan jag ställa mig på reservlistan? Vi ska åka till Bohuslän till svärföräldrarna men bara om väderprognosen ser bra ut, så det är möjligt att jag blir kvar i stan.
 

Jos

Medlem
Eftersom vi är 6 pers som är på så tycker jag vi hittar ett datum där vi alla 6 kan. Vardagskvällar funkar bra för mig också
 

Lambo

Medlem
Jag e flexibel med datum, utomlands v 24 annars funkar d mesta. Comtes måste prioriteras ;-)
 

Thirsty

Smygnykterist
Vardagar funkar för mig också.

Vill gärna göra en beställning snart så ni som ruvar på godingar får gärna flagga. Annars görs en random beställning.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Comtes de Champagne lördag 1 juni, preliminärt start kl 15.00 om inga protester hörs. Platsen är hemma hos mig i Årsta (adress m.m. kommer i PM till de anmälda) och antalet platser är sex stycken.

Om du är intresserad av att delta, svara i tråden eller direkt till mig med PM, och ange vilken årgång du bidrar med. För att delta bidrar du alltså med en flaska Comtes de Champagne av en årgång som inte redan är paxad av någon annan. Räkna med att det blir halvblind provning, d.v.s. vi vet vilka årgångar som kommer, men inte i vilken ordning.

De årgångar som finns att välja på är 2007*, 2006, 2005, 2004, 2002, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996, 1995... (Comtes de Champagne Rosé sparar vi till en annan gång.)
* finns på Bolis, en bra årgång som går att dricka nu.

Uppdaterad lista av anmälda:
1. @vintomas, bidrar med någon årgång som inte någon annan paxar, preliminärt 1995
2. @Lambo, 2007
3. @Jos, 2000

@Thirsty???

@Elvis avvaktar eventuellt inställd utflykt.
 
Last edited:
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vardagskvällar funkar bra för mig också
Upplägget att vi är hemma hos mig en vardagskväll måndag-torsdag är tyvärr helt uteslutet mellan nu och semestern. Det finns däremot inga hinder mot att någon annan än jag bjuder in till BYOB i denna tråd - så tänkte jag från början - och eventuellt kan jag delta (då det är lite mer tidskrävande och "oflexibelt" att ställa upp som arrangör än deltagare).
 

Jos

Medlem
Upplägget att vi är hemma hos mig en vardagskväll måndag-torsdag är tyvärr helt uteslutet mellan nu och semestern. Det finns däremot inga hinder mot att någon annan än jag bjuder in till BYOB i denna tråd - så tänkte jag från början - och eventuellt kan jag delta (då det är lite mer tidskrävande och "oflexibelt" att ställa upp som arrangör än deltagare).
Hittar vi en vardag som passar alla 6 så kan jag lösa att vi är här hemma, inne i stan.
 

Lambo

Medlem
Behöver veta senast sön om 1a juni e ON. Inte fr Sthlm och måste planera logistik, familj mm...
 
Toppen