Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne BYOB-minivertikal i Stockholm

Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Då provar vi temat Egly-Ouriet. Två olika champagner kvalar in denna gång, Egly-Ouriet Millésime och Egly-Ouriet Blanc de Noirs (men ej de "enklare" från E-O). Den sistnämnda kallas ibland Blanc de Noirs Vieille Vigne och är årgångslös. Man kan skilja på olika releaser av den genom att kolla degorgeringsår. (Man kan också lista ut basårgång, eftersom både degorgeringsmånad och tid på jästfällningen anges. Basårgången är året före buteljeringen)
Datumet är söndag 3 november, preliminärt start kl 15.00. Platsen är hemma hos mig i Årsta om vi blir fler än fyra och hos @Thirsty om vi är max fyra (adress m.m. kommer i PM till de anmälda).

Om du är intresserad av att delta, svara i tråden eller direkt till mig med PM, och ange vilken skumpa och årgång/release du bidrar med. Det måste vara någon årgång eller release som inte redan är paxad. Räkna med att det blir halvblind provning genom att flaskorna folieras och blandas om före servering.

Lista över anmälda:
1. @vintomas, bidrar med någon årgång/release som inte någon annan tar
2. @Crist(al)ian 77 - bidrar med ...?
3. @Thirsty - bidrar med ...? (temat passar förhoppningsvis)

@v00alex förhandlar hemma. @Jos ?

Tyvärr finns inte dessa Egly-Ouriet att plocka på hyllan hos SB. Båda dyker dock upp som webblansering några dagar senare, 7 november (både Millésime årgång 2009 och BdN, som brukar släppas några år yngre). Den som varit med förr och dessutom känner sig säker på att de kommer att klicka hem flaskor, och i övrigt är oförvitliga samhällsmedborgare, kan möjligen få låna en flaska av mig. (Då blir det alltså en tidigare årgång/release, inte den som kommer 7 nov.)
 
Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Då provar vi temat Egly-Ouriet. Två olika champagner kvalar in denna gång, Egly-Ouriet Millésime och Egly-Ouriet Blanc de Noirs (men ej de "enklare" från E-O). Den sistnämnda kallas ibland Blanc de Noirs Vieille Vigne och är årgångslös. Man kan skilja på olika releaser av den genom att kolla degorgeringsår. (Man kan också lista ut basårgång, eftersom både degorgeringsmånad och tid på jästfällningen anges. Basårgången är året före buteljeringen)
Datumet är söndag 3 november, preliminärt start kl 15.00. Platsen är hemma hos mig i Årsta om vi blir fler än fyra och hos @Thirsty om vi är max fyra (adress m.m. kommer i PM till de anmälda).

Om du är intresserad av att delta, svara i tråden eller direkt till mig med PM, och ange vilken skumpa och årgång/release du bidrar med. Det måste vara någon årgång eller release som inte redan är paxad. Räkna med att det blir halvblind provning genom att flaskorna folieras och blandas om före servering.

Lista över anmälda:
1. @vintomas, bidrar med någon årgång/release som inte någon annan tar
2. @Crist(al)ian 77 - bidrar med ...?
3. @Thirsty - bidrar med ...? (temat passar förhoppningsvis)

@v00alex förhandlar hemma. @Jos ?

Tyvärr finns inte dessa Egly-Ouriet att plocka på hyllan hos SB. Båda dyker dock upp som webblansering några dagar senare, 7 november (både Millésime årgång 2009 och BdN, som brukar släppas några år yngre). Den som varit med förr och dessutom känner sig säker på att de kommer att klicka hem flaskor, och i övrigt är oförvitliga samhällsmedborgare, kan möjligen få låna en flaska av mig. (Då blir det alltså en tidigare årgång/release, inte den som kommer 7 nov.)
Har nu beställt en Millesime 2004 och en BdN. Alltid bra att ha en i reserv om det är nån som vill komma som inte har någon hemma. Om bara en kommer till användning kvittar det för mig vilken, 04 roligare för att få vertikal?
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag kör på senaste VV köpt på plats i år.

deg 19 bas 12

har även deg 08 bas 03 men håller gärna på den då jag bara har 2 kvar...:nagelbitare: Årgångar har jag inga alls.
 

Jos

Medlem
Trevligt! Väldigt nyfiken men har faktiskt inte en endaste flaska :nagelbitare:

Har länge varit sugen på att dricka BdNen då det var många år sedan jag drack den men minns den som grym!

Om det går att lösa med din flaska Vintomas är jag gärna på!
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Har nu beställt en Millesime 2004 och en BdN. Alltid bra att ha en i reserv om det är nån som vill komma som inte har någon hemma. Om bara en kommer till användning kvittar det för mig vilken, 04 roligare för att få vertikal?
Det går att skapa vertikaler av båda, eftersom BdN är märkta med deg.månad och tid på jästfällningen. :) Däremot brukar inte denna info spec:as av handlare, så köper man dem på nätet vet man sällan vilken release/basårgång man får.
@Crist(al)ian 77 tycker bestämt att BdN är bättre, har jag förstått. Själv har jag ibland föredragit Millésime (mer syra, så friskare, ibland får jag intrycket att den behöver mer tid i källaren för att toppa trots att den släpps senare) och ibland BdN (mer kraft rakt av, verkar ofta tillgänglig direkt men blir ibland ännu bättre med tid i flaska), men sällan provat mer än två åt gången. ;)


Trevligt! Väldigt nyfiken men har faktiskt inte en endaste flaska :nagelbitare:
Om det går att lösa med din flaska Vintomas är jag gärna på!
@Jos , det fixar vi självklart, t.ex. genom lämpligt inbyte. Det finns flera flaskor att välja på, så jag lutar åt att försöka se till att vi får minst ett par Millésime av en årgång - BdN med samma basårgång.

Låter som att vi är minst fem, och då får blir det föreningslokalen i mitt kvarter i Årsta.
 
  • Like
Reactions: Jos

Thirsty

Smygnykterist
Det går att skapa vertikaler av båda, eftersom BdN är märkta med deg.månad och tid på jästfällningen. :) Däremot brukar inte denna info spec:as av handlare, så köper man dem på nätet vet man sällan vilken release/basårgång man får.
@Crist(al)ian 77 tycker bestämt att BdN är bättre, har jag förstått. Själv har jag ibland föredragit Millésime (mer syra, så friskare, ibland får jag intrycket att den behöver mer tid i källaren för att toppa trots att den släpps senare) och ibland BdN (mer kraft rakt av, verkar ofta tillgänglig direkt men blir ibland ännu bättre med tid i flaska), men sällan provat mer än två åt gången. ;)



@Jos , det fixar vi självklart, t.ex. genom lämpligt inbyte. Det finns flera flaskor att välja på, så jag lutar åt att försöka se till att vi får minst ett par Millésime av en årgång - BdN med samma basårgång.

Låter som att vi är minst fem, och då får blir det föreningslokalen i mitt kvarter i Årsta.
Återkommer med deg datum när leveransen har landat. :)
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Egly-Ouriet - uppdaterad lista. Provningen är söndag 3 november, preliminärt start kl 15.00 i Årsta (adress m.m. kommer i PM till de anmälda). Vi håller hus i föreningslokalen, så denna gång finns det faktiskt plats för fler än 6 deltagare.

Om du är intresserad av att delta, svara i tråden eller direkt till mig med PM, och ange vilken skumpa och årgång/release du bidrar med. Det måste vara någon årgång eller release som inte redan är paxad. Räkna med att det blir halvblind provning genom att flaskorna folieras och blandas om före servering.

Lista över anmälda:
1. @vintomas - Millésime 2005
2. @Crist(al)ian 77 - Blanc de Noirs deg 2019, bas 2012
3. @Thirsty - endera Millésime 2004 eller Blanc de Noirs deg ?, bas ?
4. @v00alex - Millésime 2007?
5. @Jos - Blanc de Noirs deg 2011, bas 2005?
6. @Stefan J - någon av Blanc de Noirs deg 2016 (bas 2009?), 2017 (bas 2010?) eller 2018 (bas 2011?), alternativt årgång 2006 eller 2008.
 

Thirsty

Smygnykterist
Egly-Ouriet - uppdaterad lista. Provningen är söndag 3 november, preliminärt start kl 15.00 i Årsta (adress m.m. kommer i PM till de anmälda). Vi håller hus i föreningslokalen, så denna gång finns det faktiskt plats för fler än 6 deltagare.

Om du är intresserad av att delta, svara i tråden eller direkt till mig med PM, och ange vilken skumpa och årgång/release du bidrar med. Det måste vara någon årgång eller release som inte redan är paxad. Räkna med att det blir halvblind provning genom att flaskorna folieras och blandas om före servering.

Lista över anmälda:
1. @vintomas - Millésime 2005
2. @Crist(al)ian 77 - Blanc de Noirs deg 2019, bas 2012
3. @Thirsty - endera Millésime 2004 eller Blanc de Noirs deg ?, bas ?
4. @v00alex - Millésime 2007?
5. @Jos - Blanc de Noirs deg 2011, bas 2005?
6. @Stefan J - någon av Blanc de Noirs deg 2016 (bas 2009?), 2017 (bas 2010?) eller 2018 (bas 2011?), alternativt årgång 2006 eller 2008.
Millesime 2004 deg Avril 2014
vs
Blanc De Noirs deg Juillet 2017

Vilken önskas? :)
 
  • Like
Reactions: Jos
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Millesime 2004 deg Avril 2014
vs
Blanc De Noirs deg Juillet 2017

Vilken önskas? :)
Du kan välja vilken som helst. Dock har några av farbröderna signalerat att de tror att de tycker bäst om Blanc de Noirs, så det kanske är lika bra att köra fyra sådana och två Millésime?
 
  • Like
Reactions: Jos

Stefan J

Medlem
Egly-Ouriet - uppdaterad lista. Provningen är söndag 3 november, preliminärt start kl 15.00 i Årsta (adress m.m. kommer i PM till de anmälda). Vi håller hus i föreningslokalen, så denna gång finns det faktiskt plats för fler än 6 deltagare.

Om du är intresserad av att delta, svara i tråden eller direkt till mig med PM, och ange vilken skumpa och årgång/release du bidrar med. Det måste vara någon årgång eller release som inte redan är paxad. Räkna med att det blir halvblind provning genom att flaskorna folieras och blandas om före servering.

Lista över anmälda:
1. @vintomas - Millésime 2005
2. @Crist(al)ian 77 - Blanc de Noirs deg 2019, bas 2012
3. @Thirsty - endera Millésime 2004 eller Blanc de Noirs deg ?, bas ?
4. @v00alex - Millésime 2007?
5. @Jos - Blanc de Noirs deg 2011, bas 2005?
6. @Stefan J - någon av Blanc de Noirs deg 2016 (bas 2009?), 2017 (bas 2010?) eller 2018 (bas 2011?), alternativt årgång 2006 eller 2008.

Vilken vill ni att jag tar med ?
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
någon av Blanc de Noirs deg 2016 (bas 2009?), 2017 (bas 2010?) eller 2018 (bas 2011?), alternativt årgång 2006 eller 2008. - Vilken vill ni att jag tar med ?
Valfritt BdN deg 2016, BdN deg 2018 eller årgång 2006. (BdN deg 2017 är en av Thirsty:s två alternativ.) Kanske helst årgång 2006 för min del, för då kan vi få till en "tajt" vertikal 05/06/07 eller 04/05/06/07.
2008 vore självfallet också mycket intressant att prova eftersom jag (och tyvärr hela övriga världen) verkligen gillar årgången. Den kan dock fortfarande vara ung, så då kanske den kan få vila sig i form inför framtida äventyr...
 

Stefan J

Medlem
Ok, klurar lite.
Ja, 2008 är säkert för ung men samtidigt är jag personligen väldigt nyfiken på från vilket läge resan börjar så att säga. Har införskaffat några och kan ta med en som bonus flaska.
 
Trådskapare
vintomas

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ok, klurar lite.
Ja, 2008 är säkert för ung men samtidigt är jag personligen väldigt nyfiken på från vilket läge resan börjar så att säga. Har införskaffat några och kan ta med en som bonus flaska.
Brukar säga att bonusflaskor inte är tillåtna på dessa BYOB:er, men gissar att jag då riskerar att få stryk av övriga deltagare. :rolleyes: Tar du med en bonus trots detta, så föreslår jag att du också tar med en champagne stopper och ser till att du får med halva innehållet hem.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Röstar för 3 Vintage och 3 VV så får vi se vem som går vinnande ur bataljen.:cool:

De årgångar jag finner mest intressanta är 05,07 & 08.

Men erbjuds 08 som bonus så röstar jag på 06 även om jag misstänker att 04 är bättre. Anledningen är att jag druckit 02 & 04 i år.

Stopper är onödigt att släpa på...;)
 
Toppen