Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

john b

Medlem
20180309_174510.jpg


Köpt på atomwine-rea

Först i glaset bara omogna äpplen, men efter en kort stund mycket generös doft av gula äpplen och honung.

Smaken är torr, äpplig och generös. Min fru beskrev den som rund och mogen, jag håller med. Finns syra som balanserar men inget att spara i decennier.
Ganska salt halvlång eftersmak
 

LeChat

Medlem
B9B71747-0FB4-4D08-A693-7E663324A178.jpeg

2007 Pierre Péters Blanc de Blancs Les Chetillons

Känner igen doften väl men kan inte riktigt identifiera den men tror att det är trälim. Detta är en champagne som jag behöver lite tid för att gilla. God men ingen favorit. Har druckit denna tidigare och även då känt mig tveksam. Är inte säker på om det bara är årgången som jag är tveksam till eller om Les Chetillons inte riktigt är min typ av champagne.
 

LeChat

Medlem
8BFA6B04-784F-4951-BA63-65BFC9755E72.jpeg

2010 Vilmart & Cie Grand Cellier Rubis
Deg. sep. 2014


Friska goda smaker av frukt och bär. Vinner mycket på att luftas. Ung, med något hög syra men mycket god. Känns mycket välgjort och kan bli riktigt bra i framtiden. Hade varit kul att dricka den parallellt med Egly-Ouriet Grand Cru Brut Rosé som jag drack för en månad sen. Tror att det skulle kunna bli en jämn match på hög nivå.
 
AC12B3BC-E966-4364-852A-7D8E5D8AE96A.jpeg

Fiskhandlaren hade gigantiska burfångade havskräftor. Dottern boende i Bryssel är hemma den här helgen. Så klart måste detta firas. Det blev min första Millésime 2008 från Paul Déthune. Den första lilla sippen förflyttar mig till en annan värld. Milde Moses vilken dryck.
Fin doft med gula äpplen, lite citrus, stendamm, brioche och någon vit blomma.
Smaken ha en läcker äppelsyra av både gul och röda äpplen, rödaktig citrus, både skolkrita och grus, mariekex, aprikoser, persika och någon nötaktig ton. Lång eftersmak med aprikos och en bitter ton av blodgrape. Sagolikt gott!
 

LeChat

Medlem
675029CD-1E49-40F6-8392-5BB75FAFD489.jpeg

2002 Orpale Blanc de Blancs

Till en början är den inte speciellt imponerande men som så ofta så brukar luft, tid och stigande temperatur ha en positiv effekt. Smaken är fortfarande ung men doften är underbar med mandelmassa av bästa sort.
4-5 år till blir nog bra.
 
2CD469E1-4CAB-4F5B-A2AE-84F083CA95B7.jpeg


Dags för en 2012 från Bernard Hatté et Fils. Cuvée Benjamin.
Och visst levererar den. Visserligen en försiktig doft med några gula stenfrukter och brioche. Efter en stund någon blommighet och nötter. I munnen är smakerna mer tydliga och större. En underbar citrussamling, fina steniga mineraler, persika, aprikoser, gula äpplen och grapefrukt med någon liten sälta i avslutet.
Väldigt gott redan. Riktigt tillgänglig, men ändå i sin linda.
 
Last edited:

Jimmy A

Medlem
9DE849A8-ADF8-4C47-BAAE-CC3077C94AD8.jpeg
Dom Perignon 2005

Jag vet inte vad det är men DP har inte imponerat på mig hittills. Det gör inte denna heller.
Doften är lite blandat med spritig persika och citrus samt typ haribo gummibjörnar. Inga mognads toner här inte. Utan friskt och ungt och bångstyrigt.
Det hänger med i smaken som är lite för spritig för att det ska vara riktigt gott.
 

Elvis

Medlem
Trevlig provning på Grappe i förra veckan. Först drack vi något stilla vin (se annan tråd) och sedan en rad champagner:

Michel Arnould & Fils Champagne Mémoire de Vignes 2008
Krug 2004
Comtes 2006
Comtes Rosé 2006
Taittinger Prelude NV
Vilmart Coeur de Cuvée 2006
Gilbert Moreau Champagne Blanc de Blancs NV (70-tal)

Vi råkade hamna bredvid ett sällskap ditbjudna av Taittingers importör, därav Taittinger-vinerna.

Kvällens vin var utan tvekan Krug 2004, en fantastisk årgång av Krug. Jag har provat alla nysläppta årgångs-Krug från årgång 1995 och framåt och jag håller faktiskt 2004 som den bästa unga årgångs-Krug jag provat! Krugparfym på näsan, inte så påtagliga ekfat och massor av frukt som balanseras av den bästa syran jag smakat i en 2004:a.

Man kan tycka att jag borde pricka in en Coeur de Cuvée när jag får den blint men icke, jag var helt ute och cyklade. Däremot tyckte jag att den var väldigt bra och Taittinger-sällskapet tyckte att den var fantastisk, till importörens förtret. :)

Comtes 2006 behöver mer tid i källaren men kommer att bli jättebra, medan Comtes Rosé 2006 var väldigt svag. Väldigt låg syra fick mig att gissa på 2003 och den kändes trött och jolmig. Taittinger Prelude är däremot riktigt bra. Det är tydligen ett årgångsvin egentligen och den vi drack var en 2012:a.
 

Daniel A

Administratör
DSC_0191.JPG

2005 Roses de Jeanne (Cédric Bouchard), La Bolorée
100 % pinot blanc. Dracks på The Burgundy i Stockholm.
Mängder med friska gröna äpplen, citronpaj, rostade nötter, något vagt kryddigt ligger i bakgrunden. Bra med frukt och en del mognadstoner - väldigt charmigt. På tungan är det mer äpplen, några övermogna sådana, lite blodgrape. Fin syra och bra intensitet. Expressiv från början till slut - blir mer och mer komplex med tid och med lite värme. Fantastisk nu, och måste ha flera år kvar då den kan prestera på topp. 93p.

Känns väldigt roligt att ha fått stifta bekantskap med det här vinet. 800-1000 flaskor producerade varje år, så de växer ju inte direkt på träd. Dessutom första gången, mig veterligen, jag dricker en ren pinot blanc. Hoppas på att få dricka fler årgångar av det här vinet såväl som fler champagner baserade på pinot blanc!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 12701
2010 Vilmart & Cie Grand Cellier Rubis
Deg. sep. 2014


Friska goda smaker av frukt och bär. Vinner mycket på att luftas. Ung, med något hög syra men mycket god. Känns mycket välgjort och kan bli riktigt bra i framtiden. Hade varit kul att dricka den parallellt med Egly-Ouriet Grand Cru Brut Rosé som jag drack för en månad sen. Tror att det skulle kunna bli en jämn match på hög nivå.
Liknande intryck. 2009 var betydligt mjukare och fruktigare till det bättre. 2010 behöver ligga. Årgångsrosén är för övrigt Vilmarts bästa vin enligt mig.

Delar även dina intryck av Orpale 2002 som är en annan budgetprestige hos mig tillsammans med St Vincent. Gissade Salon 96 på en Orpale 96 på nyår till exempel. Om det säger mer om mig eller vinet lämnar jag till läsaren att bedöma...:rolleyes:

Trevlig provning på Grappe i förra veckan. Först drack vi något stilla vin (se annan tråd) och sedan en rad champagner:

Michel Arnould & Fils Champagne Mémoire de Vignes 2008
Krug 2004
Comtes 2006
Comtes Rosé 2006
Taittinger Prelude NV
Vilmart Coeur de Cuvée 2006
Gilbert Moreau Champagne Blanc de Blancs NV (70-tal)

Vi råkade hamna bredvid ett sällskap ditbjudna av Taittingers importör, därav Taittinger-vinerna.

Kvällens vin var utan tvekan Krug 2004, en fantastisk årgång av Krug. Jag har provat alla nysläppta årgångs-Krug från årgång 1995 och framåt och jag håller faktiskt 2004 som den bästa unga årgångs-Krug jag provat! Krugparfym på näsan, inte så påtagliga ekfat och massor av frukt som balanseras av den bästa syran jag smakat i en 2004:a.

Man kan tycka att jag borde pricka in en Coeur de Cuvée när jag får den blint men icke, jag var helt ute och cyklade. Däremot tyckte jag att den var väldigt bra och Taittinger-sällskapet tyckte att den var fantastisk, till importörens förtret. :)

Comtes 2006 behöver mer tid i källaren men kommer att bli jättebra, medan Comtes Rosé 2006 var väldigt svag. Väldigt låg syra fick mig att gissa på 2003 och den kändes trött och jolmig. Taittinger Prelude är däremot riktigt bra. Det är tydligen ett årgångsvin egentligen och den vi drack var en 2012:a.

Grr.:mad: Jag som hade hoppats på en ny 03a så man kunde hoppa över 04an med gott samvete.

Hur var MdV 08?


Visa bifogad bild 12923
2005 Roses de Jeanne (Cédric Bouchard), La Bolorée
100 % pinot blanc. Dracks på The Burgundy i Stockholm.
Mängder med friska gröna äpplen, citronpaj, rostade nötter, något vagt kryddigt ligger i bakgrunden. Bra med frukt och en del mognadstoner - väldigt charmigt. På tungan är det mer äpplen, några övermogna sådana, lite blodgrape. Fin syra och bra intensitet. Expressiv från början till slut - blir mer och mer komplex med tid och med lite värme. Fantastisk nu, och måste ha flera år kvar då den kan prestera på topp. 93p.

Känns väldigt roligt att ha fått stifta bekantskap med det här vinet. 800-1000 flaskor producerade varje år, så de växer ju inte direkt på träd. Dessutom första gången, mig veterligen, jag dricker en ren pinot blanc. Hoppas på att få dricka fler årgångar av det här vinet såväl som fler champagner baserade på pinot blanc!

Cedric Bouchard vill du garanterat dricka mer av men hoppas inte för mycket på övrig PB-skumpa.;) Bouchard är en superodlare som skulle kunna göra drickbart vin även i Loire.:ängel:
 

Thomas

Medlem
DSC_0349.JPG
Bollinger La Grand Annee 2004:

Firade frugans födelsedag med god mat och dryck. Till förrätt blev det pilgrimsmusslor med löjrom, skagenröra och vit sparris med hollandaisesås. Till detta drack vi en Bollinger La Grand Annee 2004. En riktigt, riktigt bra champagne. Verkligen en wow upplevelse. Röda äpplen och brända toner i doften. Verkligen en härlig kombination. I smaken var det en sötma, typ honung eller söta plommon som framträder. Även röda äpplen och en bra syra fanns där. Sammantaget en underbar champagne. Har druckit den flera gånger förut men aldrig har den varit så här bra. Var detta toppen månne?
 

tobbe81

Medlem
Var sugen på att se om något har hänt med den sedan jag drack den sist för kanske drygt ett år sedan . Å vilken skillnad syran börjar att lägga sig rejält nu och små oxiderad mognadstoner börja att framträda långt där bak. Min bästa provflaska utav denna men nu ska jag låta de vara å pröva nästa igen om cirka två år.
IMG_20180413_183722_194.jpg
 
Toppen