Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Christer J

Medlem
Korkade upp en leclerc divine 2004, efter flera rapporter här om att dricksfönstret kanske börjar stängas.
Bra doft av bröd, jäst, honung och mogna äpplen.
Smaken inte lika spännande, dominerades av en grape-beska och lite fadd syra. Blev inte så mycket bättre med luft och värme. Helt ok men inte mer.
Kommer flytta dessa från lagringshyllorna till social- och såshyllan.

Som ny här är det fint att läsa erfarna upplevelser av viner så jag också kan något maximera smakupplevelser trots liten egen erfarenhet. Köpte dessa Divine i tron om att de ska ligga några år och nu precis som du har jag förstått att det troligen är bäst att dricka snart.
 

john b

Medlem
Apropå inget särskilt, har ni erfarenhet av eller kunskap kring omskakade flaskor? Ett extra oförsiktig staplat lådtorn välte lite, och några flaskor från mellan 2008 och 1988 åkte i marken. Ingen gick sönder som tur är, men jag är lite nyfiken på om ni tror denna omskakande upplevelse påverkar champagnen? Självklart kommer jag inte öppna på ett tag för att minska risken för formel 1-sprut. Men kanske de lite äldre blir av med lite mousse? Vad tror ni?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Apropå inget särskilt, har ni erfarenhet av eller kunskap kring omskakade flaskor? Ett extra oförsiktig staplat lådtorn välte lite, och några flaskor från mellan 2008 och 1988 åkte i marken. Ingen gick sönder som tur är, men jag är lite nyfiken på om ni tror denna omskakande upplevelse påverkar champagnen? Självklart kommer jag inte öppna på ett tag för att minska risken för formel 1-sprut. Men kanske de lite äldre blir av med lite mousse? Vad tror ni?
Så länge det inte har gått hål på flaskan har du nog inget att oroa dig för.
 

Thomas

Medlem
DSC_0264.JPG DSC_0265.JPG DSC_0266.JPG
Dessa tre dracks under föregående helg. Varken Bollinger eller Henriot behöver någon närmare presentation. Storslagna viner med mycket bokna äpplen, lite honung och en bra syra. Bollinger strået vassare och blev vinnaren. Men Veuve Clicquot, vilken besvikelse. Artificiel tuttifrutti doft och blaskig smak. Drack den i somras och var inte imponerad, men nu var den bedrövlig. Måste varit defekt på något sätt. Någon annan som har erfarenhet av den?
 

john b

Medlem
Funderar på att beställa några Diebolt-Vallois brut prestige. Finns snabbt tillgängligt i weblagret.

https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/diebolt-vallois-772301

Vet någon här vilket basår det skulle kunna tänkas vara? Kanske inte spelar så stor roll, har för mig att DV har rätt stor andel reserver i NV? Rätta mig gärna.

Frågan är alltså, bör jag köpa en hel låda eller bara två och spara lite pengar till fleur de passion 08 i mars?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Funderar på att beställa några Diebolt-Vallois brut prestige. Finns snabbt tillgängligt i weblagret.

https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/diebolt-vallois-772301

Vet någon här vilket basår det skulle kunna tänkas vara? Kanske inte spelar så stor roll, har för mig att DV har rätt stor andel reserver i NV? Rätta mig gärna.

Frågan är alltså, bör jag köpa en hel låda eller bara två och spara lite pengar till fleur de passion 08 i mars?
Basår bör vara 2014. Gällande FdP 2008 är det något du måste ha!
 

namkrad

Medlem
I fredags efter jobbet (på jobbet) så var vi några som fixade i ordning räkmacka och drack lite skumpa till den. Albert Clouet passade bra till mackan och sedan var det dags för St Vincent som gladde alla på plats. Brödig i doften med en soft citrus i smaken och en lång grapefrukt i eftersmaken.
Blir nog fler sådana sammankomster :D
9192FB8D-5209-4C5B-B8A3-335E86E5DCF6.jpeg
3EDCEFF2-7A64-4691-B8A5-705882F53428.jpeg
3D3FCA30-682A-446C-8F40-639C8EC68CC5.jpeg
ACFC926D-D8BA-4A41-B48E-8C956D29EAC8.jpeg
 

tobbe81

Medlem
Min sista flaska från gardemoen airport denna har nu mognat på sig rejält och smakar inte som de två andra flaskorna jag har druckit tidigare. Mörk i färgen och massa oxiderad toner i doften. Smaken är nästan exakt som de gamla vingummi godisarna från basset innan de ändrade om receptet för något år sedan .
IMG_20180215_180709_375.jpg
 

Thomas

Medlem
DSC_0269.JPG
Veuve Clicquot Ponsardin La Grand Dame 1979.
Hade inga större förhoppningar på en så pass gamal Champagne . Ingen aning om hur den har blivit lagrad genom åren. Ändå hyfsat tryck när flaskan öppnades. Mörk bärnstenfärg, men ganska klen mousse. Sherry samt väldigt tydliga rostade toner dominerade i doften. I munnen var det en rund och fyllig smak, bra längd och en förvånansvärt bra syra. Även här rostade toner. Honung och aprikos var också tydliga inslag. Klart över mina förväntningar med nästan 40 år på nacken. Riktigt kul att dricka en så pass gamal Champagne som fortfarande levererar på en mycket bra nivå. Hatten av till denna godbit!!
 

john b

Medlem
Paul Bara 2002 millesime

Riktigt bra. Distinkt äpplig och söt i doften. Smaken med balanserad syra, nötter och bröd. Känns mogen och för mig inte som något att spara i åratal till. Riktigt god och min samt mina gästers favoritvin under kvällen.

Serverades till stekta pilgrimsmusslor med shitakesvamp och sås på brynt smör, soja och pressad citron. Bra kombination

Edit: jag ger upp, lyckas inte få en stor bild mitt i textrutan via min androidtelefon. Hur gör ni?
 

Attachments

  • 20180217_165828.jpg
    {memory} MB · Visningar: 191
Last edited:
Toppen