Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LarsW

Medlem
Efter nästan 3 veckor utan skumpa blev abstinensen för svår.

Var med skräckblandad förtjusning jag öppnade denna Billecart Salmon Rosé inköpt hos madame Salvatori i Épernay sommaren 1999... men efter första doften började tvivlen skingras och en sipp senare kunde jag andas ut. Den hade inte bara klarat sig, den var brilliant! Den typiskt laxrosa färgen var på plats. Visst var det gott om ålderstoner som sherry och stekt svamp, men syran var härligt välbehållen,kommer nog matcha smörsåsen till laxen alldeles utmärkt om en liten timme. Diskret frukt men fint matchad med syran.
Citrus, lite mandel kanske, mineral och en trevlig brödighet.
Det enda negativa som helt säkert beror på åldern är en smula kort eftersmak.

Med tanke på hur gott den hållit sig så kan jag tänka mig att basvinet torde komma från 95 eller 96 snarare än någon av de mer anonyma årgångarna mellan 90 och 95. Madammen brukar ha god omsättning på sina flaskor och då jag köpte den 99 så borde det inte vara omöjligt.

Aja, vilken bra start på champagneåret 2018!
91p, hade det haft lite längre eftersmak hade det lätt blivit nån poäng eller två till.

Billecart.jpg
 

Niclas

Medlem
Min VinIQ berättade för mig att det var dax att öppna forumfavoriten. Leclerc Briant Divine 2004.

1.jpg

Lite hängig blev jag när jag poppat den och såg korken. Ihoptryckt och med doften av defekt.
Nåja, vinet gick att dricka men ganska mediokert över lag.

2.jpg

Som plåster på såren öppnade vi en Ferrari Perlé 2010 som blev kvällens räddning. Mycket bra cava för under 2-hundringen. Så mycket bättre än Divinen denna gången.
3.jpg
 

LarsW

Medlem
Min VinIQ berättade för mig att det var dax att öppna forumfavoriten. Leclerc Briant Divine 2004.
Lite hängig blev jag när jag poppat den och såg korken. Ihoptryckt och med doften av defekt.
Nåja, vinet gick att dricka men ganska mediokert över lag.

Divine 2004 börjar kanske att sjunga på sista versen. Jag saknade lite frukt och fyllighet senast. Det är kanske läge att ta ett ryck och tömma de sista i källaren.

Har druckit tre Divine 2004 under 2017. Alla var friska och trevliga. Men när jag läser tillbaka på forumet här verkar jag haft en osedvanlig tur med mina flaskor. :) Har bara en kvar så får väl hoppas på att den är lika bra och inte vänta så länge.
 
Divine 2004 börjar kanske att sjunga på sista versen. Jag saknade lite frukt och fyllighet senast. Det är kanske läge att ta ett ryck och tömma de sista i källaren.
Och jag som hämtade ut två flaskor igår! Har aldrig testat Divine men blev sugen efter att läst mycket gott om den. Antar att dessa två flaskor inte bör ligga för länge då!?
 

LarsW

Medlem
Och jag som hämtade ut två flaskor igår! Har aldrig testat Divine men blev sugen efter att läst mycket gott om den. Antar att dessa två flaskor inte bör ligga för länge då!?
De kommer inte bli bättre än vad de är nu, så ingen mening att hålla på dem.
Jag har som sagt bara haft bra flaskor men verkar vara lite variation på dem för att säga det milt.
Men när det är bra är det en rackans god skumpa till ett väldigt bra pris!
Passa på att dricka dem snart. Är de kassa kan du ju alltid lämna tillbaka dem. ;)
 
De kommer inte bli bättre än vad de är nu, så ingen mening att hålla på dem.
Jag har som sagt bara haft bra flaskor men verkar vara lite variation på dem för att säga det milt.
Men när det är bra är det en rackans god skumpa till ett väldigt bra pris!
Passa på att dricka dem snart. Är de kassa kan du ju alltid lämna tillbaka dem. ;)
Ok! Tack för tipset! :)
 

kimnyblom

Medlem
AF9EE90D-462E-4A68-AF27-22C73520401E.jpeg
Oenotheque Chetillons 02 på PM & Vänner. Öppnade kvällen aningen för kall och lite under förväntan men efter ett par timmar och med några grader upp i temperatur så avslutade denna flaska kvällen som en av de bättre champangerna jag någonsin har druckigt. Detta vin bjuder på en resa fullmatad med nyanser och lager. Otroligt bra syra som är väl integrerad och de sista munnarna för kvällen är ren njutning. Bjuder stor komplexitet, koncentration, längd men ändå med finess och i lagom mängd. Från start till mål hittar man nötter, sherry, mineral, krut, honung, ostron, grapefrukt och citron. Får jag möjlighet att dricka detta igen i närtid hade jag sett till att lufta 1-2h och se till att det serveras runt 12-14 grader.
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Jag har varit dålig på att posta den senaste tiden, men hösten/vintern har så klart varit full av trevliga champagneupplevelser! Jag har bl a fått möjlighet att dricka delar av den nya uppställningen från forumfavoriten Damien Hugot:

fullsizeoutput_14a7.jpeg
Damien Hugot Brut Blanc de Blancs (basårgång 2013): Flaskan dricks över två dagar. Den bjuder på en fin intensitet och härlig komplexitet! Gräddig och något parfymerad doft med inslag av jäst, ljust bröd, jordgubbar, päron, kex och mandlar. Smaken är frisk, charmerande fruktig och relativt koncentrerad. Tydlig dosage! Jag hittar främst päron, lime och mandlar. Dag två är champagnen mer koncentrerad och mer utvecklad (och smakar snarare mandellikör än mandlar) samtidigt som dosagen känns mer integrerad. Mycket bra och ännu bättre än den med 2012-bas! Kan säkert utvecklas fint med några års lagring.

fullsizeoutput_14a8.jpeg
Damien Hugot Brut Rosé (basårgång 2013): Bärig och något kryddig doft med inslag av hallon, blodapelsin, jordgubbar och svartpeppar. Frisk och bärig smak av hallon, blodapelsin, körsbär, blodgrape och – sist men inte minst – väldigt mycket jordgubbar! En mycket trevlig roséchampagne, men inte lika bra som det vita systervinet. Vinner sannolikt på några års lagring.

fullsizeoutput_14a5.jpeg
2012 Damien Hugot Millésime: Komplex men ung doft av jäst, päron, ostmacka, hasselnötter, vita blommor, fänkål och mandlar. Smaken är frisk, mycket torr och något fruktig och bjuder på omogna äpplen, citron, augustipäron med viss skalbeska och mandlar. Den här är mycket ung idag, men i likhet med många andra 2012or känns den väldigt lovande och kommer att vinna mycket på lagring. Den här bör man helt klart gömma i minst fem år!
 

Elvis

Medlem
Trots sin ungdom är detta hur gott som helst och producenten är definitivt en av favoriterna. Styvt en låda kvar men hoppas att FVL får nya lådor snart även om det blir med en annan basårgång.

Beställ från Venus Vins så behöver du inte vänta. Just nu kostar Charles Heidsieck Brut Reserve 25 Euro + 20 % moms vilket blir ungefär 295 kr per flaska. Sedan tillkommer 25-30 kr per flaska i frakt (beror på hur många lådor du beställer). Om du kollar igenom deras priser på andra viner är det möjligt/troligt att det blir ett antal lådor...

I och för sig så är det säkrast att vänta tills vintern är över - man vet aldrig med fraktfirmor.
 

Elvis

Medlem
Jag drack Vilmart Coeur de Cuvée 2008 på en provning i regi Franska Vinlistan hösten 2016 och köpte sedan två lådor som legat orörda i källaren tills igår, då nyfikenheten blev för stor.

Jag älskar Vilmarts viner men den här årgången av Coeur de Cuvée är märkligt annorlunda. Den är koncentrerad och packad med frukt, syran är bra men den är fortfarande rätt anonym och ekfaten lyser märkligt nog med sin frånvaro. Blint hade jag nog trott att det var någon hus-blanc de blancs. Nej, jag förstår faktiskt ingenting. Det är bra men det är inte Coeur de Cuvée. Än. Nu blir det till att lägga den öppnade kartongen på något svåråtkomligt ställe i källaren i ett par år så att jag håller tassarna borta. Jag tror nämligen fortfarande stenhårt på det här vinet. Coeur de Cuvée 2002 var också lite märklig som ung men utvecklades sedan till den hittills bästa 2000-talsårgången av Coeur de Cuvée.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Jag drack Vilmart Coeur de Cuvée 2008 på en provning i regi Franska Vinlistan hösten 2016 och köpte sedan två lådor som legat orörda i källaren tills igår, då nyfikenheten blev för stor.

Jag älskar Vilmarts viner men den här årgången av Coeur de Cuvée är märkligt annorlunda. Den är koncentrerad och packad med frukt, syran är bra men den är fortfarande rätt anonym och ekfaten lyser märkligt nog med sin frånvaro. Blint hade jag nog trott att det var någon hus-blanc de blancs. Nej, jag förstår faktiskt ingenting. Det är bra men det är inte Coeur de Cuvée. Än. Nu blir det till att lägga den öppnade kartongen på något svåråtkomligt ställe i källaren i ett par år så att jag håller tassarna borta. Jag tror nämligen fortfarande stenhårt på det här vinet. Coeur de Cuvée 2002 var också lite märklig som ung men utvecklades sedan till den hittills bästa 2000-talsårgången av Coeur de Cuvée.

Jag har en stackars 2008 Vilmart & Cie Cellier d'Or i källaren, antar att det är ett enklare vin än Coeur de Cuvée. Antar att du provat eftersom du verkar prova Vilmart en hel del. Vad tror du om drickfönster?

Jag kan bara hålla med om Charles Heidsieck Brut Reserve är ett kanonvin för penningen. Särskilt om man inte köper den på SB. Har druckit alla jag hade med 07-bas... Mycket bra vin, men når kanske inte upp till den med 08-bas. Tur man har 2,5 lådor kvar av 08. Vad tror du om den, borde väl utvecklas några år till?

Jag och min fru gillar den stil Charles Heidsieck har. Har du några tips på champagner i samma stil. Det närmste jag hittat är Krug Grande Cuvée. Den är förstås bättre än NV Charles Heidsieck, men "lite dyrare".
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Jag drack Vilmart Coeur de Cuvée 2008 på en provning i regi Franska Vinlistan hösten 2016 och köpte sedan två lådor som legat orörda i källaren tills igår, då nyfikenheten blev för stor.

Jag älskar Vilmarts viner men den här årgången av Coeur de Cuvée är märkligt annorlunda. Den är koncentrerad och packad med frukt, syran är bra men den är fortfarande rätt anonym och ekfaten lyser märkligt nog med sin frånvaro. Blint hade jag nog trott att det var någon hus-blanc de blancs. Nej, jag förstår faktiskt ingenting. Det är bra men det är inte Coeur de Cuvée. Än. Nu blir det till att lägga den öppnade kartongen på något svåråtkomligt ställe i källaren i ett par år så att jag håller tassarna borta. Jag tror nämligen fortfarande stenhårt på det här vinet. Coeur de Cuvée 2002 var också lite märklig som ung men utvecklades sedan till den hittills bästa 2000-talsårgången av Coeur de Cuvée.
Märkligt, jag tycker den är hur bra som helst, intensiv med finfin balans. Å andra sidan har jag inga förväntningar, har inte druckit tidigare årgångar. Håller med om att ekfaten lyser med sin frånvaro och att den kommer att bli bättre med typ 5-10 års väntan. Suck.
 

Elvis

Medlem
Jag har en stackars 2008 Vilmart & Cie Cellier d'Or i källaren, antar att det är ett enklare vin än Coeur de Cuvée. Antar att du provat eftersom du verkar prova Vilmart en hel del. Vad tror du om drickfönster?

2008 är en fantastisk årgång av Grand Cellier d'Or, den bästa jag druckit! Jag har provat den ett flertal gånger, både på flaska och magnum, och tyckte den var drickfärdig redan för tre år sedan. Samtidigt är jag säker på att den kan lagras länge till om man vill det. Själv har jag druckit upp alla mina... :rolleyes:

Jag kan bara hålla med om Charles Heidsieck Brut Reserve är ett kanonvin för penningen. Särskilt om man inte köper den på SB. Har druckit alla jag hade med 07-bas... Mycket bra vin, men når kanske inte upp till den med 08-bas. Tur man har 2,5 lådor kvar av 08. Vad tror du om den, borde väl utvecklas några år till?

Absolut och det gäller inte bara Charles Heidsieck utan alla non-vintage från bättre hus (Pol Roger och Roederer, till exempel). En av mina bästa champagneupplevelser var en NV Perrier-Jouët från 70-talet!

Jag och min fru gillar den stil Charles Heidsieck har. Har du några tips på champagner i samma stil.

Jag tycker att Charles Heidsieck har en rätt egen stil men prova Henriot. Och kanske Gosset.
 

Elvis

Medlem
Märkligt, jag tycker den är hur bra som helst, intensiv med finfin balans. Å andra sidan har jag inga förväntningar, har inte druckit tidigare årgångar. Håller med om att ekfaten lyser med sin frånvaro och att den kommer att bli bättre med typ 5-10 års väntan. Suck.

Jag är nog mest konfunderad över att den inte beter sig som en Coeur de Cuvée brukar. Jag har ändå gett den 91 och 90 poäng CT de två gånger jag provat den.
 

LeChat

Medlem
EA9BEA24-FD04-4B13-9FD1-7763DD850F41.jpeg

Savart Champagne L'accomplie
deg. juni 2016

En sniffar-champagne! Men den är inte dum i munnen heller. Väldigt fräscha och friska smaker. Mineralrik med god hög syra. På tallriken blir det marulkskotletter och sparrispotatis med brynt smör och dill. En fredag utan skaldjur kändes riskabelt så några havskräftor fick följa med hem. :)
E4EAD177-C1C1-4718-8AFD-02F02986F8CB.jpeg
 
Toppen