Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

fluff

Medlem
Firade födelsedag igår med en flaska Paul Déthune, bdb 2009. Det kommer bli mer av Paul i framtiden kan jag lova.

2018-02-02 20.28.28.jpg
 

Wintermute

Medlem
Firar dotterns födelsedag med Leclerc Briant Divine 2004 och sushi. Korken är hård, spikrak och glider lätt ur flaskan. Inte speciellt fruktig, men med en snygg grape-beska. Trevlig, men inte jättlång eftersmak med play-doh, kola och lite vanilj. Jag har inget problem med att det finns en eller två flaskor kvar i källaren, men jag kommer nog att dricka dem i år.
 

Pontus

Medlem
Hej, ny här första inlägget :)

Roederer Brut Vintage 2012 (nr 76510) finns nu i standardsortimentet på SB. Har läst mig till att det var ett fint år, så bör man köpa några för lagring några år?
Tacksam för experttips!

Christer
Känns som en säker "investering". Skulle dock tro att det är mycket stor risk att du får 2009 om du beställer nu. Och om du hämtar i butik, ring först och fråga om det är 2009 eller 2012 som står på hyllan...
 

Elvis

Medlem
Fyllde år i helgen som gick och ägnade hela födelsedagen åt att följa med sonen på en heldags skolresa till Romme Alpin. Kom hem rätt trött vid 19-tiden men ville givetvis dricka champagne och korkade upp en Damien Hugot Grand Cru Blanc de Blancs Vieilles Vignes. Jag har druckit det här vinet flera gånger men det här var nog den piggaste och flaskan hittills. Ett fantastiskt vin. Det är en ren 2009:a även om den inte är årgångsmärkt. Hoppas att det kommer en ny "årgång" snart.

Sedan hade vi min bror med familj och mina föräldrar på middag i söndags och då bjöd jag på 2008 Jean-Pierre Launois Grand Cru Blanc de Blancs. En för mig ny odlare från Mesnil som tydligen inte har något släktband till Launois Père & Fils i samma by. Bara 5 gram dosage och Mesnildruvor gör att den är lite ung och tuff. Mycket citrus och bra men inte extrem syra. Den uppskattades mycket av mina föräldrar och min bror. Själv tyckte jag att den var bra men saknade det där "lilla extra" men den kan säkert bli riktigt bra om några år. Jean-Pierre Launois 2010 släpptes på Systembolaget i december för 499 kr men Franska Vinlistan säljer Jean-Pierre Launois 2008 för 399 kr.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fyllde år i helgen som gick och ägnade hela födelsedagen åt att följa med sonen på en heldags skolresa till Romme Alpin. Kom hem rätt trött vid 19-tiden men ville givetvis dricka champagne och korkade upp en Damien Hugot Grand Cru Blanc de Blancs Vieilles Vignes. Jag har druckit det här vinet flera gånger men det här var nog den piggaste och flaskan hittills. Ett fantastiskt vin. Det är en ren 2009:a även om den inte är årgångsmärkt. Hoppas att det kommer en ny "årgång" snart.

Sedan hade vi min bror med familj och mina föräldrar på middag i söndags och då bjöd jag på 2008 Jean-Pierre Launois Grand Cru Blanc de Blancs. En för mig ny odlare från Mesnil som tydligen inte har något släktband till Launois Père & Fils i samma by. Bara 5 gram dosage och Mesnildruvor gör att den är lite ung och tuff. Mycket citrus och bra men inte extrem syra. Den uppskattades mycket av mina föräldrar och min bror. Själv tyckte jag att den var bra men saknade det där "lilla extra" men den kan säkert bli riktigt bra om några år. Jean-Pierre Launois 2010 släpptes på Systembolaget i december för 499 kr men Franska Vinlistan säljer Jean-Pierre Launois 2008 för 399 kr.
Grattis på 22-års dagen! :)
 

Christer J

Medlem
Roederer 2012 är ett köp du aldrig kommer att ångra. Det enda du kommer att ångra är att du inte köpte några fler. ;)

Välkommen till forumet. Bra första inlägg!

Tack för välkomnandet!
Angående Roederer 2012 så lugnade den kunnige på SB mig och sade att de kommer att fyllas på vartefter det blir tomt på hyllan så jag tänker att det finns tid för att fylla på här hemma senare i år. Hoppas jag inte har fel.

Som nybliven intressent tycker jag det det är fascinerande hur hela branschen verkar, och hur vi konsumenter förhåller oss till köpandet, drickandet, när man ska dricka, sparandet etc.
I vår åker jag ner och besöker Champagne och hoppas få med mig viner hem som inte så lätt köps hemifrån över nätet. Småodlare tänker jag mig.

Fantastisk forum detta för en som är nyfrälst och gillar att ta del av andras erfarenheter och upplevelser, med ”baktanken” att berika sig själv.
 

Elvis

Medlem
Angående Roederer 2012 så lugnade den kunnige på SB mig och sade att de kommer att fyllas på vartefter det blir tomt på hyllan så jag tänker att det finns tid för att fylla på här hemma senare i år. Hoppas jag inte har fel.

Den kommer säkert att finnas kvar i minst ett halvår. Jag såg Pol Roger 2008 häromdagen på mitt lokala Systembolag.
 

Christer J

Medlem
Den kommer säkert att finnas kvar i minst ett halvår. Jag såg Pol Roger 2008 häromdagen på mitt lokala Systembolag.

De hade också en på Gårda häromsistens som jag köpte. Annars har jag noterat att det går att köpa på andra ställen, vilket ju är bra.
Franska vinlistan har jag använt, bra men dryga 3 veckors leveranstid för två lådor, kanske är jag bortskämd.
Småodlare som gör gott vin verkar det svårt att köpa viner hemifrån av, är det en konservativ dröm när jag tror att jag kan köpa av odlaren direkt sådant som inte går lätt att köpa över nätet?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
De hade också en på Gårda häromsistens som jag köpte. Annars har jag noterat att det går att köpa på andra ställen, vilket ju är bra.
Franska vinlistan har jag använt, bra men dryga 3 veckors leveranstid för två lådor, kanske är jag bortskämd.
Småodlare som gör gott vin verkar det svårt att köpa viner hemifrån av, är det en konservativ dröm när jag tror att jag kan köpa av odlaren direkt sådant som inte går lätt att köpa över nätet?

Vilka odlare tänker du på specifikt? Jag har aldrig haft svårt att hitta småodlare på nätet. Utbudet är enormt och tar man sig tid kan man hitta det mesta och dessutom till bättre pris inklusive frakt hem till dörren.

Roederer 2012 för 575 kr är inget jag springer bena för exempelvis.
 

Christer J

Medlem
Vilka odlare tänker du på specifikt? Jag har aldrig haft svårt att hitta småodlare på nätet. Utbudet är enormt och tar man sig tid kan man hitta det mesta och dessutom till bättre pris inklusive frakt hem till dörren.

Roederer 2012 för 575 kr är inget jag springer bena för exempelvis.

Hej,
Jag tänker på tex Ulysse Collin, enligt Olivier Collin så har han inget som man kan kan köpa direkt av honom (mailsvar alldeles nyss), men din utsaga om enorma utbud är ju hoppfull! Men att vinerna finns hos handlare i andra led.
Den som söker skall finna, så jag kör igång med det.
Tack.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hej,
Jag tänker på tex Ulysse Collin, enligt Olivier Collin så har han inget som man kan kan köpa direkt av honom (mailsvar alldeles nyss), men din utsaga om enorma utbud är ju hoppfull! Men att vinerna finns hos handlare i andra led.
Den som söker skall finna, så jag kör igång med det.
Tack.

Ulysse Collin har jag köpt billigt på norska vinmonopolet!
https://www.vinmonopolet.no/vmpSite/search?q=ulysse collin

Finns även att få tag på utomlands, exempelvis.
https://www.xtrawine.com/en/wines/u...referrer=winesearcher&utm_source=winesearcher
 

john b

Medlem
Korkade upp en leclerc divine 2004, efter flera rapporter här om att dricksfönstret kanske börjar stängas.
Bra doft av bröd, jäst, honung och mogna äpplen.
Smaken inte lika spännande, dominerades av en grape-beska och lite fadd syra. Blev inte så mycket bättre med luft och värme. Helt ok men inte mer.
Kommer flytta dessa från lagringshyllorna till social- och såshyllan.
 

LeChat

Medlem
2A126D8C-0F33-45A4-9E7A-15426EEEAB83.jpeg

Egly-Ouriet Grand Cru Brut Rosé

Första gången jag dricker Egly och det är en fröjd! Underbar doft av bl.a. rostade kaffebönor. Och smaken är inte sämre, stor god frukt med en aning grape. Tyvärr är jag fortfarande rätt kass jag på att plocka smakerna så jag nöjer mig med att bryskt konstatera: Det här är j-vligt gott!
Egly verkar vara en intressant producent som jag måste prova mer av. Som tur är har jag redan ett gäng liggandes, men den här rosén får man ha några fler av. Kul när man hittar en ny producent av en champagnestil som man älskar. Här finns mycket likhet med särskilt Charles Heidsieck men även av andra favoritproducenter.
 
Toppen