Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Mattias Schyberg

Administratör
Kan tipsa om 2005 Hervé Dubois BdB som fortfarande går att beställa hos Systembolaget för 417 kr. En lieu-dit (Mazagran) från Avize på nästan 70 år gamla stockar. Okänt degorgeringsdatum men minst åtta på på jästfällningen, dosage på 6 g/l. Inte alls elegant men sköna animaliska toner, lite aceton, blodapelsin och fullt med jordiga äppelskal.
Hm, låter som ett bubbel i min smak!
 

Elvis

Medlem
Minst sagt trevlig uppställning igår och skönt att vi bara var tre. ;)
Gott.JPG

Jag hade själv med mig Krug 1995, de övriga två fick jag blint. Dom Ruinart 1996 är elegant champagne med ett rätt tydlig grapefruktbeska i eftersmaken. Krug 1995:an var spretig och märklig i början och syran helt enorm men blev bara bättre och bättre med luft. En jättebra champagne.

Krug 1988 kan vara den bästa champagne som någonsin gjorts. Jag har druckit den från flaska många gånger men att dricka den på magnum var helt magiskt, kanske den bästa champagneupplevelse jag haft. Ung, fräsch, komplex, balanserad. Krugparfym, akaciahonung och alla frukter man kan tänka sig. Lite mint, tänk julgodis, också. Det blir 100 poäng på CT för första gången.

Innan jag visste vad det var gissade jag på Krug CdM. Jag var helt säker på Krug men kunde inte få ihop vilken årgång det skulle kunna vara (visste inte att det var magnum). Det enda jag druckit som varit så här bra förut är en Krug CdM 1985 och jag tänkte att det kanske kunde vara en något yngre CdM.
 

Thomas

Medlem
Skriver några rader om mina senaste Champagner som konsumeras. På nyår var det tänkt att avnjutas en Bollinger La Grand Annee 1996. Det blev ett rejält antiklimax då den var korkskadad. Rakt ner i vasken med den. Tur att jag drack den några veckor tidigare. Det var den bästa Champagne jag druckit. Hur det får plats så mycket smak i en flaska är en gåta. Smaken efter varje klunk satt kvar i flertalet minuter. Wow! DSC_0235.JPG
Som räddare i nöden på nyår blev Paul Bara Comtesse Marie de France 2002.
Äpplen dominerar både smak och doft på denna godbit. Honung och en fin syra hittades också. En mycket bra Champagne. Blev tvungen att köpa tre flaskor till på stört. Så firar vi idag inköp av en ny bil med lite god dricka. Henriot Millésime 1996.DSC_0256.JPG
En fin och mogen Champagne som påminner en del om Paul Bara med mycket röda äpplen i doften och smak. Framförallt Paul Bara 2002, fast mer komplett och bättre och lite mer bokna äpplen än röda. Så ska en Torsdag tacklas!!
 

magnum

Epernay, Frankrike
Minst sagt trevlig uppställning igår och skönt att vi bara var tre. ;)
Visa bifogad bild 11932
Jag hade själv med mig Krug 1995, de övriga två fick jag blint. Dom Ruinart 1996 är elegant champagne med ett rätt tydlig grapefruktbeska i eftersmaken. Krug 1995:an var spretig och märklig i början och syran helt enorm men blev bara bättre och bättre med luft. En jättebra champagne.

Krug 1988 kan vara den bästa champagne som någonsin gjorts. Jag har druckit den från flaska många gånger men att dricka den på magnum var helt magiskt, kanske den bästa champagneupplevelse jag haft. Ung, fräsch, komplex, balanserad. Krugparfym, akaciahonung och alla frukter man kan tänka sig. Lite mint, tänk julgodis, också. Det blir 100 poäng på CT för första gången.

Innan jag visste vad det var gissade jag på Krug CdM. Jag var helt säker på Krug men kunde inte få ihop vilken årgång det skulle kunna vara (visste inte att det var magnum). Det enda jag druckit som varit så här bra förut är en Krug CdM 1985 och jag tänkte att det kanske kunde vara en något yngre CdM.
Krug 1995 är för mig en fantastisk champagne den höga syran är dock förbryllande för årgången, var kommer den ifrån?!?
Grymt med Krug 1988 på magnum!!!:)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Minst sagt trevlig uppställning igår och skönt att vi bara var tre. ;)
Visa bifogad bild 11932
Jag hade själv med mig Krug 1995, de övriga två fick jag blint. Dom Ruinart 1996 är elegant champagne med ett rätt tydlig grapefruktbeska i eftersmaken. Krug 1995:an var spretig och märklig i början och syran helt enorm men blev bara bättre och bättre med luft. En jättebra champagne.

Krug 1988 kan vara den bästa champagne som någonsin gjorts. Jag har druckit den från flaska många gånger men att dricka den på magnum var helt magiskt, kanske den bästa champagneupplevelse jag haft. Ung, fräsch, komplex, balanserad. Krugparfym, akaciahonung och alla frukter man kan tänka sig. Lite mint, tänk julgodis, också. Det blir 100 poäng på CT för första gången.

Innan jag visste vad det var gissade jag på Krug CdM. Jag var helt säker på Krug men kunde inte få ihop vilken årgång det skulle kunna vara (visste inte att det var magnum). Det enda jag druckit som varit så här bra förut är en Krug CdM 1985 och jag tänkte att det kanske kunde vara en något yngre CdM.

Helt fantastiskt att bara läsa! Fördedrar BYOB i Stockholm framför Göteborg...
Var 95an otypisk menar du eller bara klassisk Krugsyra och vad gissade de andra på den?
 

MartinE

Medlem
Paul Bara Comtesse Marie de France 2002.
Äpplen dominerar både smak och doft på denna godbit. Honung och en fin syra hittades också. En mycket bra Champagne. Blev tvungen att köpa tre flaskor till på stört
Härligt! Var köpte du dessa flaskor?
 

LeChat

Medlem
92087CF6-D891-41B3-9CDE-A10BE682B778.jpeg

Jacques Selosse Initial
Degorgerad 24 april 2015


Drack den senast för ett år sedan på nyårsafton. Gillade den då och gillar den än bättre idag. Bättre balans och mer mognad tror jag. Gillar verkligen detta! Som vanligt är den bäst när den fått stå en stund och blivit lite avslagen.
 

Niclas

Medlem
IMG_7438.jpg


Marc Hebrart NV
Märkligt vad ett halvår kan göra. Mina minnen ifrån detta vinet osade medelmåtta och både jag och frugan blev glatt förvånade över vad det levererade nu. Lätt med härlig eftersmak med oväntad päronglass.
Flaskvariation eller mognad...
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Helt fantastiskt att bara läsa! Fördedrar BYOB i Stockholm framför Göteborg...
Var 95an otypisk menar du eller bara klassisk Krugsyra och vad gissade de andra på den?

Det var lite mer än klassisk Krugsyra skulle jag säga. De var inne på allt möjligt, först blanc de blancs och sedan diverse odlare, bland annat Egly-Ouriet och Jacquesson, men fick inte ihop det med syran. Trots att de pratade om den höga syran och den höga kvaliteten kom de aldrig in på rätt spår.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har tappat motivationen lite att skriva på forumet på sistone och mest synts på andra plattformar men tänkte försöka ta mig i kragen och komma med en liten rapport från vårt senaste BYOB i Kalmar.

Åtta deltagare för kvällen; Underteckad, @Stenberg, Lasse-norrland, Cederlund samt våra respektive.
Jag och Stenberg är väl de som var de mest förhärdade champagnenördarna men samtliga deltagare var erfarna vindrickare och provare generellt.
Min fru har ju nästan fotografisk doftminne men kommer aldrig ihåg namn på flaskorna vilket ofta resulterar i att hon kommer med något i stil med: -Men det här vet jag vad det är, det är ju den producenten vi drack där och då som jag inte kommer ihåg namnet på av årgången som jag glömt vad den var... :vägg:

Alla viner dracks blint och jag lyckades skramla ihop tillräckligt många glas att vi kunde ha alla sju vinerna framför oss samtidigt.

1 - 2008 Sténopé
Väldigt svag näsa men i smaken citrus, gul grape och ek samt en viss blommighet.
Ingen går igång speciellt på detta och mina tankar går åt någon enklare kooperativskumpa.
Kvällens näst dyraste flaska, kanske något som kommer öppna upp och bli bra med lagring men jag hade nog inte satsat på att köpa detta när det finns så mycket annat som är bra när man börjar komma upp i de här prisklasserna.

2 - 2008 Francois Secondé
Aprikos, päron och lite godis. Tycker sockret ligger lite på toppen här men det är onekligen gott ändå.

3 - Selosse Substance deg -15
Jag säger Bombsäkert Selosse efter första sniffen men gissar på att det är en VO.
Klassiska Selossetoner med mogenhet och Sherry.
Dock går meningarna isär, någon menar att det smakar som kolsyrad Calvados och någon finner den för spritig.
Det är ju så sjukt mycket umpa i Selosse att jag kan förstå att de som gillar lite mer finstämda grejer tycker det blir lite mycket av det goda.

4 - 2008 Paul Dethune
Omogna röda äpplen, ungt men med potential, dyr ek i bakrunden, det här är något bra men som behöver tid att mogna.

5 - NV Vilmart Cuvée Rubis
Sommarblommor och badboll i näsan, Smultron, jordgubb, röd grape och alla tänkbara röda frukter. Anar lite ekfat?
Gott, gillar man fruktiga ekade grejer är man hemma.

6 - 2008 Palmer
Väldigt mycket bubblor, kruttoner, uns av mognad. Påminner om någon ung prestigechampagne?
-Kvällens skräll, Palmer 08 är så mycket bättre än vad jag hade trott, kvällens andraplats för mig!

7 - NV Paul Dethune BDN
Rabarber, nässlor, mogna röda äpplen, en lätt beska och ekfat i bakgrunden. Kraftfullt och gott.

Sammanfattningsvis råkade provningen bli ett stickprov på årgång 2008 och man kan väl dra slutsatsen att nollåttorna dricks väldigt bra redan nu även om de kommer vara ännu bättre om 10 år.
Palmer var överraskande bra och Sténopé överraskande intetsägande för att vara ett vin som ligger runt 200€.

Selosse är som vanligt en vattendelare och Champagne är som vanligt alltid väldigt gott när den håller hög kvalité.

Poängen då:
1 - 13p 2008 Francois Secondé
2 - 12p Selosse Substance deg -15
3 - 9p 2008 Paul Dethune
4 - 7p 2008 Palmer
5 - 6p NV Paul Dethune BDN
6 - 1p NV Vilmart Rubis
7 - 0p 2008 Sténopé


Kan tillägga att jag hade Selossen som etta på min lista :)
20171225_192409.jpg
 
Last edited:

Elvis

Medlem
6 - 2008 Palmer
Väldigt mycket bubblor, kruttoner, uns av mognad. Påminner om någon ung prestigechampagne?
-Kvällens skräll, Palmer 08 är så mycket bättre än vad jag hade trott, kvällens andraplats för mig!

Jag är inte förvånad. Blev också imponerad av Palmer 2008 när jag provade den i somras. Hade jag varit med på er provning hade jag nog haft den som två bakom Selosse, jag med. :)
 

Elvis

Medlem
Hade lyckan att bli uppgraderad till First Class på Qatar mellan Doha och Sydney. Bra tillfälle att bli uppgraderad när man ska på en 14,5-timmesflygning.

Det blev ett par glas Krug GC 164eme Edition och rysk kaviar (osetra) med tillbehör. Krug 164 var betydligt lugnare än den jag provade förra våren som var helt obalanserad med för mycket syra. Inget stort vin än men snabbare än jag trodde börjar den närma sig en "vanlig" Grande Cuvée. (Potentialen är självklart stor men det baserar jag mer på erfarenhet.)
 

Jos

Medlem
Hade lyckan att bli uppgraderad till First Class på Qatar mellan Doha och Sydney. Bra tillfälle att bli uppgraderad när man ska på en 14,5-timmesflygning.

Det blev ett par glas Krug GC 164eme Edition och rysk kaviar (osetra) med tillbehör. Krug 164 var betydligt lugnare än den jag provade förra våren som var helt obalanserad med för mycket syra. Inget stort vin än men snabbare än jag trodde börjar den närma sig en "vanlig" Grande Cuvée. (Potentialen är självklart stor men det baserar jag mer på erfarenhet.)
Fy fan va gött
 
Toppen