Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Elvis

Medlem
Har inte testat 08-bas men jag håller 06-basen som den bästa unga GC:n jag provat. Påminner mer om GC med 5-10 år mognad och har påtalad rostighet/krutighet. Provat 06-basen 3 gånger varav 2 blint och slagit frivolter varje gång. Synd att de inte började märkningen i namnet med basår förrens 07an.

Hur rankar du själv 07-bas kontra 06-bas?

Håller med om att 2006 är fantastisk och nog den bästa unga GC jag provat. Särskilt på magnum... Jag köpte en låda Krug GC på magnum från Millesimes.com förra hösten och det råkade vara 2006-bas. Nu blev jag tvungen att slå upp vad jag betalade: 2.900 kr/magnum inklusive frakt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2010 Larmandier-Bernier Champagne Terre de Vertus Premier Cru

image.jpeg


Drack den här godingen för ca 1,5 år sedan och rapporterade om det här (observera, en extern utflykt hos BKWine). Var riktigt imponerad och delade ut generösa 92 pinnar. Idag var det dags att prova det igen då det har lyckats nå små partier. Fortfarande en bra champagne, men jag saknar den häftiga flintamineraliteten och svamptonerna ihop med en stor dos krutrök. Lite krut hittar jag visserligen, likaså en dutt honung och smörat bröd. Lite lagom boken gul äpplefrukt och citrus på det. Något kartigare än vad jag minns, men hög intensitet och bra längd håller huvudet över ytan. Gott till dagens ostar, men snäppet godare för sig själv och med riklig luftning och snudd på rumstemperatur! (89p+)
 

Elvis

Medlem
Business Class med Singapore Airlines (Manila->Singapore->Sydney) och fick Charles Heidsieck Brut Reserve med 2010-bas. Rostad och mycket syra men inte lika charmig som 2007- och 2008-basen, tycker jag. Lite obalanserad och saknar kolatonerna. Nu drack jag inte i världens bästa glas men ändå.

Hann också titta igen champagneutbudet på Changi. De hade bland annat Belle Epoque Rosé och Belle Epoque Blanc de Blancs, båda på magnum! Sånt räcker för att imponera på mig - jag visste inte ens att de fanns på magnum.

Har också kollat utbudet i min favoritvinbutik här i Sydney och kan konstatera att Jacques Selosse Inital och Krug 1995 kostar lika mycket. Kanske ska ta med en Substance nästa gång jag kommer hit och fråga hur många Krug 1995 jag kan få byta mot. :D
 
Har också kollat utbudet i min favoritvinbutik här i Sydney och kan konstatera att Jacques Selosse Inital och Krug 1995 kostar lika mycket.
Försökte få till en champagneprovning för vänner i Melbourne i januari, men det var sjukt svårt att hitta prisvärda årgångschampagner. I princip alla hipsterchampagner låg på dubbla priser mot i Europa. Det bästa jag kunde hitta var en 2002 Joseph Perrier Cuvée Royale för drygt 500:-.
 

Thomas

Medlem
DSC_0230.JPG

2008 Larmandier-Bernier Vieille Vigne du Levant:
Ganska sluten och med en konstig doft av något som mest liknade vid kålrot eller annan valfri rotfrukt den första dagen. Dag två och tre var den klart mycket bättre. Äpple, citron och lite smör med en bra syra. Klart bäst dag tre. Ytterligare en bra 08:a som lovar gott inför framtiden.
 

Daniel A

Administratör
Lite champagne dracks i helgen!

Flight 1
DSC_2243.JPG


#1 2009 Vilmart, Coeur de Cuvée
Deg. maj 2016. 80/20 pinot och chardonnay. Dracks öppet.
Äpplig, menthol, röda bär (hallon), krusbär, väldigt återhållsam fatkaraktär. Med tid och värme dyker en gummiaktig ton upp - lite som en ballong. Begreppet “odlarballong” föddes…
På tungan är det mycket smörade äpplen. Något oförlöst rent komplexitetsmässigt, men väldigt trevligt att dricka. Skarp syra, men ändå runt och fylligt. Viss sötma märks, men balanseras bra av en angenäm stramhet. Mycket bra längd på det hela. Blir bättre och bättre med tid (bortsett från den något störiga odlarballongen). 89-90p idag, med god potential.

#2 2009 Vincent Charlot, Clos de Futies
Deg. okt 2016, 4,5 gram dosage, 50/50 pinot och chardonnay.
Initialt lite återhållsam doft, som huvudsakligen är allmänt blommig/parfymerad. Med tid öppnar den upp till en svag odlarbanan, äpple(juice), citronskal och lite spökoxidation. På tungan är det citronskal, mogna äpplen, körsbärskärnor och lingon. Mycket intressant och annorlunda! Det finns en trevlig bitterhet i det, liksom lite strävt på tungan. Syran är hög. Gott! 91p.
Svårgissad. Tippade på 2007 och en oklar druvblandning. Aldrig druckit producenten tidigare, och känns verkligen som ett namn att hålla utkik efter! Det här var @Skaggs bidrag, som han grävde upp i Champagne i somras.

Flight 2

#3 1990 Henri Giraud, Fût de Chêne
DSC_2245.JPG

Mörkt gyllengul i färgen.
Expressiv doft med apelsinskal, apelsinmarmelad, smörstekt shiitakesvamp (på riktigt. Det var liksom “mer än champinjoner”), torkad frukt (främst äpplen), hasselnötter och bokna äpplen (= den trevligaste formen av oxiderade toner). Fantastiskt komplext, och apelsinnoterna är väldigt intressanta. I munnen märks de små men livfulla bubblorna, och syran är i allra högsta grad närvarande. Smakmässigt är apelsinen inte särskilt framträdande, men det är mycket nötter och torkad frukt. Finns fina drag av knäck/karamell också. Komplext och moget, och alldeles underbart. Ett stort vin, och det spelar på alla mina strängar. Perfekt mognad. Skrev 94-95p, och får nog dela ut det lite högre betyget. Ett vin att minnas. 95p. WOTN för samtliga (tror jag).
Mitt vin, köpt på förra auktionen (vem av er drog upp priset?!). Skickade iväg ett meddelande till Henri Giraud och frågade om de kunde ge mig lite information om flaskan. Fick bekräftat att det var första årgången av Fût de Chêne, och att bara 8000 flaskor hade producerats. Inväntar info om degorgeringsdatum och lite annat. Synd att jag sannolikt aldrig kommer få dricka det här vinet igen...

#4 1996 Billecart-Salmon, Blanc de Blancs
Lite lättare gyllene i färgen än Giraud. Uppenbart mer liv i bubblorna också.
Generös doft med smör, honung, kaffebönor, lite krut. Finns en väldigt särpräglad doft i det som jag aldrig lyckas sätta fingret på. Någon sade “nytvättade lakan”, och det känns ganska träffande. På tungan är det också väldigt generöst och stort, med kola, äppelskal, honung, lite bokna äpplen och ljusrostade kaffebönor. Ordentligt med kraft och liv i det här, med stor intensitet. Syran är superfokuserad. En fantastisk champagne, i en stil jag verkligen gillar. 93p.
Något nöjd med att jag gissade hus, BdB och 1996 (min reservgissning låg på 1988 dock, för jag fick för mig att det kunde vara någon av de stora husens prestigeviner). Tog väldigt lång tid att komma fram till Billecart-Salmon dock - krävdes många ledtrådar. Bidraget från @MartinE , som i vanlig ordning levererar fantastisk champagne. (tyvärr lyckades inte min potatiskamera fånga den här flaskan på bild…)

Ett årsavslut av rang! Ska bli intressant att se vad 2018 bjuder på i Simrishamn. :)
 

Silex

Medlem
Lite viner från helgen som gick:
Damien Hugot 2006 - min sista flaska. Lika bra som tidigare och en härlig mognad. Prestigeskumpa till budgetpris.
Renato Ratti Marcenasco 2013 - Härlig röd frukt och nypon och jättetrevlig att dricka. Hade trott att den skulle vara ganska vresig men jag var mest förvånad att det inte var mer tanniner. Bra balans mellan alla komponenter. Med andra ord en livsfarlig kombination som gör att det går utmärkt att dricka nu och smakar bra, trots att det kommer bli mycket bättre. Blir svårt att spara så länge som de nog förtjänar.
Enzo Bartoli Barolo 2013 - Blev bjuden på denna. Konstig flaskform, konstigt vin. Hittar knappt något som indikerar Barolo, utan mest toner av vanilj, smörkola, fat och söt mörk frukt. Blint skulle jag trott Zinfandel.
Bodegas Ponce Pino 2013 - En läcker örtighet i doften som blandas med ung mörk frukt. Riktigt rivig i munnen med aggressiva tanniner, men samtidigt bra syra och frukt. Kommer bli ett kanonvin men behöver mycket mer tid.
Friedrich Becker Herrenwingert 2012 - Jordgubbar och körsbär och en lite bränd ton som ger karaktär. En del fat. Här finns både djup och komplexitet. Bra balans med lång eftersmak. Gillar den!
Protos Reserva 2011 - Ett vin med mycket av mycket. Tät, mörk doft. Extremt hög syra, kraftiga tanniner, kompakt frukt, mycket alkohol. Ännu ointegrerat. Ett vin som kommer vinna på flera års lagring, men som säkert blir bra så småningom.
 

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg

2006 Henriot Champagne Brut Millésimé

Dagens lunch. Ni anar inte vilken munorgasm Affidelice Au Chablis framkallade ihop med dagens ganska brådmogna champagne! Comten var en höjdare också, speciellt då Henriot uppvisar så mycket rostade hasselnötstoner med krut, mörkt bröd och kaffe. Fantastisk bjussig arom, men aningen trött i munnen och nästan lite avslagen. Inget som stör nämnvärt visserligen. Bra syra, intensitet och snygga toner av hav, grus och smutsig honung under en gulröd mogen äpplefrukt. En lysande lunch och ett lysande bubbel! Inget att spara. (90p)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Visa bifogad bild 11765
2006 Henriot Champagne Brut Millésimé

Dagens lunch. Ni anar inte vilken munorgasm Affidelice Au Chablis framkallade ihop med dagens ganska brådmogna champagne! Comten var en höjdare också, speciellt då Henriot uppvisar så mycket rostade hasselnötstoner med krut, mörkt bröd och kaffe. Fantastisk bjussig arom, men aningen trött i munnen och nästan lite avslagen. Inget som stör nämnvärt visserligen. Bra syra, intensitet och snygga toner av hav, grus och smutsig honung under en gulröd mogen äpplefrukt. En lysande lunch och ett lysande bubbel! Inget att spara. (90p)
Sa han precis att en Henriot 06a inte är något att spara? O jag som får skavsår av den unga syran :nagelbitare:

:p
 

LeChat

Medlem
C80E51B3-9A6C-4A8B-B704-C0A2FECE9A0A.jpeg

2008 Legras & Haas Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé

Ikväll dricker vi sista flaskan ur lådan. Kvällens flaska öppnar upp positivt med en smak av bl.a. Plopp!:) Även om det har hänt mycket positivt från öppnandet av första flaskan till sista så känns det ändå fortfarande ungt och kan se framtiden an. Såg att FVL har kvar 2008an på magnum.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2011 Pehu Simonet Champagne Grand Cru Fins Lieux No 1 Verzenay Millésime
Köpt från Caviste i Maj 2016. Följde rekommendationen och lät flaskan vara bortglömd, i alla fall ett år.

90p, 2011 bas. 8g/l dosage. Degorgerad 2016 Mars. 100% Pinot Noir. Komplex och mogen doft, typ fatlagrad sherry, champinjoner, bokna äpplen. Rent och snyggt i munnen, ingen antydan till beska i avslutet och ingen syra som sticker iväg i munnen. Min sambo gillade det här, och hon brukar inte vara förtjust i Champagner. Jag måste köpa mera 100% PN Champagner.

En annan sak som är kul med vin är just när man har tid att reflektera lite över vad man har druckit. Läste precis att 2011 var en ganska svår årgång (Källa). Jag kommer nog inte att bli så mycket klokare av den här informationen egentligen, men en liten del av mig tror ändå att ju mer kunskap jag bygger upp över åren, desto lättare kommer det att vara att "köpa rätt viner" på sikt.
Vad säger ni andra? Jag vet att smaken förändras, men tycker ni själva att ni har blivit bättre på att köpa viner när ni har byggt upp era kunskaper om områden och årgångar?
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Testar återigen om vinerna på systembolagets provningar smakar likadant i "verkligheten"
savart henriot.jpg

2006 Henriot Champagne Brut Millésimé, minst lika bra som vid provningen! Nötter, brioche, aprikoser, päron och bananer, perfekt balans. Egentligen inte min favoritstil, men den här är riktigt njutbar. Sällar mig till gruppen som anser att detta är helt drickfärdigt, syran är snarare åt det lägre än det högre hållet. Hur står sig då Frédéric Savart Brut l’Ouverture från CAV0078? Tyvärr blev det lite Real Madrid mot Bollmora IK, total utskåpning. l’Ouverture är mycket blek i nuläget, doften är ok, med oxiderade äpplen, men smaken domineras av en överdriven mineralitet och inte så mycket mer. Har dock säkert potential att bli bättre om ett par år.
 
Toppen