Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Kalle A

Medlem
20171118_175548.jpg


I Karlshamn finns en champagneklubb och på årets sista prövning var det 33 personer som fick smaka dessa 4 skumpor. Solklar vinnare i blindprovningen var Pol Roger 2008. Men det var 4 riktigt bra skumpor där jag själv hade VC rosé bara aningen efter Pol Roger. Detta sagt med en lättare förkylning som kan spela omdömet ett spratt...
 
M

Mouton

Visa bifogad bild 11462

I Karlshamn finns en champagneklubb och på årets sista prövning var det 33 personer som fick smaka dessa 4 skumpor. Solklar vinnare i blindprovningen var Pol Roger 2008. Men det var 4 riktigt bra skumpor där jag själv hade VC rosé bara aningen efter Pol Roger. Detta sagt med en lättare förkylning som kan spela omdömet ett spratt...
Pol Roger har jag i källaren.känns tryggt
 

Wintermute

Medlem
Jacquart Brut Mosaïque 1996. Svagt pys när jag drar ur den helt raka korken. Små fina bubblor. Mycket citronjuice, med lite skalbeska och bränt socker. Inte helt oäven, men lite för kort smak. Källarens sista -96a.
När jag la en riesling på kylning inför lördagens middag noterade jag att halva den här stod kvar efter tre veckor med förkylning och annat. Analyserade inte så mycket, men fortfarande bra bubblor och balans. Möjligen längre smak än när vi öppnade den. Imponerande stryktålighet!
 

matage

Medlem
Igår var min tredje (eller är det fjärde) traditionsenliga MFW's säsongsmimddag med Tema Tryffel signerat Jürgen Grossman.
Alltid samma utmaning med vinvalen när man är en "tvåa" och inte vill trilla av stolen innan slutet av middagen och igår vann nyfikenheten mot förnuftet så vi testade en halvflaska Deutz Cve William Deutz -08 till första rätten.
Definitivt ett barnarov men kvaliten går inte att ta miste på.

Vi drack första glaset över sisådär en timme och den gick från hård syra och gröna äpplen/snäckskal till att mer likna en PP Chetillons med toner av nybakad sockerkaka/brioche och grillad citron.
Ca 2,5h efter att flaskan öppnades delades kvarvarande upp i glsaen och nu drog tonerna mot röda krusbär, flinta och lite krutrök. Sista dropparna dracks ur glaset ytterligare 45 minuter senare då näsan fylldes av doften av nymalen mandelmassa och vita blommor.

Riktigt skoj att testa och särskilt att känna den extrema glasutvecklingen. Tur att jag har två kvartsmagnum kvar men varför har jag inga helflaskor?? ;)
 

Stenberg

Medlem
Fick för övrigt årets pyttelilla leverans av $elosse fär någon vecka sedan och efter cirka fyra timmars lagring i vinkällaren kunde jag inte hålla mig längre utan var tvungen att testa årets upplaga av Initial.

Ungt ungt ungt, tryck i syran och knuten men trots detta väldigt bra, skön längt men allt för tidigt att öppna nu. Vänta åtminstone två år är min gissning.

Dag 2 - Nu ett helt annat djur, här kommer den klassiska selosse-bananigheten fram och alla de där mognadsaktiga tonerna...
Slutsats; Fyra timmars lagring i källaren är lite i kortaste laget, årets upplaga kommer vara så jäkla mycket bättre om du bara håller ut!
Bäst jag skyndar hem från södra halvklotet. Känns inte som om mina flaskor ligger i helt tryggt förvar... :eek:
 

Pontus

Medlem
2008 Paul Dethune Grand Cru Millesme. När korken drogs spreds direkt en underbar doft av äppelpaj i köket! Doft av mogna och bakade äpplen, citrus och kola. Fyllig smak av mogna äpplen, gul frukt och en gnutta vanilj. Relativt hög syra, ingen syrabomb. Relativt hög dosage? Mjuk och fin, inga vassa kanter. Viss mognad, men har en bit kvar till toppen. Vore intressant att testa bredvid Damien Hugot, inte helt olik faktiskt. 91p+.
 

Jimmy A

Medlem
02DB8266-55F5-4AF9-B072-D3FB52A41167.jpeg

Larmandier-Bernier terre du vertus 2010
Första vinet från producenten och jag gillar det. Dock är det lite för ungt för min smak. Ett väldigt rent och okomplicerat vin som är typiskt Blanc de Blanc snyggt.

7D0058A2-9F9A-486B-8AA8-6F1E5FF2EDA5.jpeg

Henriot Souverain
Härlig klassisk champagne med tydlig brödighet men även med en mysig rökig ton som bidrar med komplexitet. Saknar lite frukt men annars ett bra vin.
 

Elvis

Medlem
Dom Ruinart Rosé 2002. Ung fortfarande, packad med citrusfrukter, persikor, röda äpplen, nötter och mineraler, och en sötaktig grapefruktbeska i eftersmaken. Bra syra.

Generellt tycker jag att roséchampagne ska vara pinotdominerad men det här är undantaget som bekräftar regeln (hela 80 % chardonnay!). Jag satte 92 poäng på CT men ge den lite mognadstoner så kan den säkert bli hur bra som helst om några år.
 
Korta noteringar från helgens champagner (alla provades öppet):

1988 Desbordes-Amiaud
Fantastisk mognadsdoft som smaken inte alls klarar av att leva upp till. Misstänker bristande druvkvalitet och kort tid från degorgering (juli 2017). 83p

2008 Pierre Gimonnet Cuvée Fleuron (magnum)
Jag saknar ofta kropp och komplexitet hos Gimonnets champagner och tycker generellt att de är lite överskattade. Denna dricks så klart alldeles för tidigt och är rejält oförlöst av citroner och rostat bröd. Ser dock ingen större potential. 80p (83)

2000 de Saint Gall Orpale (magnum)
Bättre än 2002:an men sämre än den från 1990. Rund, intensiv och lätt att ta till sig. Hittar fattoner, persika, plommon och gula äpplen. Svårt att ta för en blanc de blancs i en blindprovning. Medelhög syra. Kräver dock mer komplexitet av en champagne i denna prisklass. 87p

NV Krug Grande Cuvée (164:an)
Smaken domineras av en mycket hög syra, även efter en timme i glaset. Några smaker försöker slå igenom syran, främst rostade hasselnötter, nougat och brödighet. Krugs patenterade smaklager framträder men har det svårt med syran.
Det här kommer alldeles säkert att vara en fantastiskt champagne om tio år men i dag är syran allt för hög. Köp och lägg undan. 90p (93)

NV Taittinger Les Folies de la Marquetterie
Intressant på många sätt med en spännande historia från första världskriget och vinifiering helt unik för producenten. Men den är inte särskilt intressant där det är viktigast – smaken. Medelintensiv doft av rostade nötter, gula äpplen och äppelskal. Smaken är smörig med påtaglig fatkaraktär. En hel del gula äpplen, persikor och rostat bröd. Medelhög syra. En välstrukturerad matchampagne som saknar de högsta smaktopparna. Välgjort men också lite tråkigt. 83p
 

Elvis

Medlem
NV Krug Grande Cuvée (164:an)
Smaken domineras av en mycket hög syra, även efter en timme i glaset. Några smaker försöker slå igenom syran, främst rostade hasselnötter, nougat och brödighet. Krugs patenterade smaklager framträder men har det svårt med syran.
Det här kommer alldeles säkert att vara en fantastiskt champagne om tio år men i dag är syran allt för hög. Köp och lägg undan. 90p (93)

Jag satte 87 poäng på 164:an när jag provade den i våras. Galen syra och helt i obalans. Svårt att ens känna någon potential men eftersom man vet hur bra Krug GC brukar bli med ålder så finns det hopp, men jag tror att exempelvis 163:an kommer att vara mycket bättre i många år.
 

LeChat

Medlem
24B5E155-9623-42D4-9CFB-5DF1F1F1902D.jpeg

2008 Damien Hugot Champagne Grand Cru Blanc de Blancs
Länge sedan jag drack Damien Hugot så det kändes lämpligt att plocka en flaska ikväll när det är skaldjursfredag!
Den har riktigt härlig komplexitet i både doft och smak men är inte riktigt framme. Kommer nog bli finfin när den nått lite längre i sin mognad.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 11638
2008 Damien Hugot Champagne Grand Cru Blanc de Blancs
Länge sedan jag drack Damien Hugot så det kändes lämpligt att plocka en flaska ikväll när det är skaldjursfredag!
Den har riktigt härlig komplexitet i både doft och smak men är inte riktigt framme. Kommer nog bli finfin när den nått lite längre i sin mognad.
Har en -06 som ligger och väntar på ett bra tillfälle. Har en liten julavslutning på Barsac den 17:e med en provningsgrupp där det kan passa bra!
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag satte 87 poäng på 164:an när jag provade den i våras. Galen syra och helt i obalans. Svårt att ens känna någon potential men eftersom man vet hur bra Krug GC brukar bli med ålder så finns det hopp, men jag tror att exempelvis 163:an kommer att vara mycket bättre i många år.

Har inte testat 08-bas men jag håller 06-basen som den bästa unga GC:n jag provat. Påminner mer om GC med 5-10 år mognad och har påtalad rostighet/krutighet. Provat 06-basen 3 gånger varav 2 blint och slagit frivolter varje gång. Synd att de inte började märkningen i namnet med basår förrens 07an.

Hur rankar du själv 07-bas kontra 06-bas?
 

Thomas

Medlem
Deutz Brut Vintage 2008:
Väldig bra doft av mycket äpplen och citrus,även någon doft jag inte kan sätta ord på, någon fet eller oljig doft. Mycket syra i smaken men inte så den tar över helt. Ännu en bra 08 som bara kommer bli bättre. Tålamod är ledordet för denna årgång tror jag bestämt.
 
Toppen