Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Elvis

Medlem
Senaste veckans champagner:
Damien Hugot Grand Cru BdB Vieilles Vigne (2009)
Charles Heidsieck Brut Réserve (2007-bas)
Roland Champion BdB Carte Blanche 2008
Mumm Grand Cordon

Största utropstecknet var Charles Heidsieck. Det har varit mycket prat om Brut Réserve med 2008-bas men jag tycker att den med 2007-bas är förvånansvärt lik i stilen och väldigt bra. Den senaste flaskan var i absolut toppform med bra syra, rostat bröd och kolatoner. Jag satte 92 poäng på CT. Damien Hugot var också bra men fick "bara" 90 poäng den här gången.

Roland Champion 2008 är nog den svagaste 2008 jag provat. Anonym och tråkig utan några direkta fel.

Mumm tog jag in på restaurang i Marbella igår för att charma svärföräldrarna. Jag och min dåvarande fästmö besökte Mumm tillsammans med hennes föräldrar 2008 så det var ett nostalgiskt val också. Dessutom är nya flaskan otroligt snygg!
 

sunqan

Vinös
Senaste veckans champagner:
Damien Hugot Grand Cru BdB Vieilles Vigne (2009)
Charles Heidsieck Brut Réserve (2007-bas)
Roland Champion BdB Carte Blanche 2008
Mumm Grand Cordon

Största utropstecknet var Charles Heidsieck. Det har varit mycket prat om Brut Réserve med 2008-bas men jag tycker att den med 2007-bas är förvånansvärt lik i stilen och väldigt bra. Den senaste flaskan var i absolut toppform med bra syra, rostat bröd och kolatoner. Jag satte 92 poäng på CT. Damien Hugot var också bra men fick "bara" 90 poäng den här gången.

Roland Champion 2008 är nog den svagaste 2008 jag provat. Anonym och tråkig utan några direkta fel.

Mumm tog jag in på restaurang i Marbella igår för att charma svärföräldrarna. Jag och min dåvarande fästmö besökte Mumm tillsammans med hennes föräldrar 2008 så det var ett nostalgiskt val också. Dessutom är nya flaskan otroligt snygg!
Är det samma föräldrar?
 
Krug GC 164 skall nu finnas hos huvudleverantörens lager enligt kommunikation jag hade med Systembolagets kundtjänst idag. Gör du en beställning där de plockar därifrån istället för från centrallagret så skall du få 164:an istället för 163:an. Har beställt en flaska för att se om det stämmer.
 

sunqan

Vinös
Drack en NV Vilmart Grand Cellier ikväll med frun och svärföräldrarna. Det är femte gången jag dricker det vinet under det senaste året och här är mina betyg på CT: 89, 89, 89, 90 och 89.
flaskvariation eller personvariation/sällskapsvariation?
 

Seglarn

Medlem
Krug GC 164 skall nu finnas hos huvudleverantörens lager enligt kommunikation jag hade med Systembolagets kundtjänst idag. Gör du en beställning där de plockar därifrån istället för från centrallagret så skall du få 164:an istället för 163:an. Har beställt en flaska för att se om det stämmer.

Uppdatera gärna här när du fått din flaska.
 

Lambo

Medlem
Fredagsmys efter fredagsfys...

DCDB8B76-E971-4539-963B-14171BB87BAC.jpeg
 

mnor

Medlem
Drack Comtes (CdC) 04 i tisdags och kan sammanfatta att Comtes 04 är för ung i dagsläget och skulle behöva minst 2-3 års lagring och troligtvis helst närmare 10 år till i källaren för att komma till sin fulla potential. Samtidigt är det väldigt gott med söt grape, tropisk frukt, röda äpplen, brioche och lime och ordentlig syra.
 
Det gick fint, hämtade ut den i dag. Sannolikt den första i Sverige...

Konstigt. Jag gick till Systemet och köpte en GC 164 den 23e oktober. Jag har för mig jag läste att någon annan här på forumet köpt en innan mig till och med. De fanns i butik redan då verkar det som. Visserligen låg de i en hög tillsammans med 163orna så det var viktigt att plocka rätt.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Konstigt. Jag gick till Systemet och köpte en GC 164 den 23e oktober. Jag har för mig jag läste att någon annan här på forumet köpt en innan mig till och med. De fanns i butik redan då verkar det som. Visserligen låg de i en hög tillsammans med 163orna så det var viktigt att plocka rätt.
Vi var några som delade på en låda GC 164 från FVL, de tar 1399:- mot systemets 1529:- om man nu tycker priset är en faktor och vill slippa leta bland flaskorna...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fick för övrigt årets pyttelilla leverans av $elosse fär någon vecka sedan och efter cirka fyra timmars lagring i vinkällaren kunde jag inte hålla mig längre utan var tvungen att testa årets upplaga av Initial.

Ungt ungt ungt, tryck i syran och knuten men trots detta väldigt bra, skön längt men allt för tidigt att öppna nu. Vänta åtminstone två år är min gissning.

Dag 2 - Nu ett helt annat djur, här kommer den klassiska selosse-bananigheten fram och alla de där mognadsaktiga tonerna...
Slutsats; Fyra timmars lagring i källaren är lite i kortaste laget, årets upplaga kommer vara så jäkla mycket bättre om du bara håller ut!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
efter cirka fyra timmars lagring i vinkällaren kunde jag inte hålla mig längre utan var tvungen att testa årets upplaga av Initial.
Jag ser framför mig hur din abstinens övergår till frenetiskt vankande fram och tillbaka i lägenheten innan du likt professor Balthazar får en lysande idé att ploppa första flaskan. Ett perfekt kortfilmsmanus.
 
Toppen