Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
Jag tycker faktiskt att den är gudomlig redan idag - bara man ger den några timmars luft först! Men det gäller ju att köpa några flaskor, så man kan få dricka den även efter 2020! :)
Kan hålla med dig, det är egentligen bara mognadstoner som saknas annars är den rysligt trevlig på alla sätt. :)
Såg att de skulle släppa 2008 Henriot Rose i december. Gillar Henriot men har aldrig provat någon rose. Har du provat några?
 

MartinE

Medlem
Kan hålla med dig, det är egentligen bara mognadstoner som saknas annars är den rysligt trevlig på alla sätt. :)
Såg att de skulle släppa 2008 Henriot Rose i december. Gillar Henriot men har aldrig provat någon rose. Har du provat några?
Ja, det är ytterligare ett givet köp om man inte plockat upp den sedan tidigare (den har funnits tillgänglig ganska länge)!
 

Lambo

Medlem
Uppe i fjällen och storstädar stugan inför säsongen: Städskumpa!!!

Blev en Pierre Peters NV som legat o gottat sig i källare några år. Grym skumpa som vinner mkt på att ligga tills sig... Skååååål

06822E2D-A26D-46BB-B981-A80D21F6300A.jpeg
 

Carlsson

Medlem
Köpte en flaska À Viot på mitt lokala bolag i går efter att ha läst om den på forumet. När man också är lätt förkyld ville jag inte köpa en flaska Charles Heidsieck Brut reserve, så då passade denna flaska bra.
Blev väldigt positivt överraskad för en skumpa under 200:-
Härlig frukt av gula plommon och gula äpplen tillsammans med nougat och en lätt bördighet. Enda minuset är väl att när det kom upp i temperatur blev det lite kladdigt och tappade i fräschör.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
IMG_1944.JPG


Jag tycker att det är kul när man dricker samma vin vid flera olika tillfällen och sedan jämför smaknoterna. Här kommer vi även in på ett farligt ämne som @Mattias S och @StefanAkiko har diskuterat vid flertalet tillfällen. Var det jag-faktorn som påverkade mitt omdöme eller inte?

Jag vet inte, men såhär skrev jag om Herriot när jag drack den igår:
86p, Inte så mycket "Umpfhh" i munnen, ganska kort finish och lite blygsam frukt. Ändå gott utan att bli komplicerat. Passade bra till kyckling med rotfrukter. Om man jämför det här mot vinet som jag drack i Fredags, Huré Frères, så är det här inte alls på samma nivå. Doft och smak av mandarin och citrus. Inte så mycket mer än så.

och såhär skrev jag när jag drack den för ett år sedan:
90p, Gott, lättdrucket, enkelt, brödig doft och mogna tropiska frukter i munnen. Härlig syra, bra balanserat. En favorit!

Det känns helt klart som att det är jag själv som ändras mer och mer för varje månad som går, visst kan det vara kul att diskutera flaskvariation och så vidare, men blir det inte automatiskt att man mer och mer söker sig efter viner som lämnar lite mera intryck? Klart att det är bra att ha säkra kort hemma, och bjuda på, eller öppna utan att ha så höga förväntningar - men för mig är det någonstans fortfarande spänningen och förhoppningen om att vinet som jag snart är på väg att öppna kommer att vara minst lika bra som mina tidigare favoriter, eller till och med bättre!

Den röda flaskan på bilden är från Caviste 0075, och det var en sån där flaska som bara försvann innan man hann förstå att flaskan var tom. Vi var tre personer som drack den under en trevlig konversation, så fokuset var inte på vinet, men vinet var helt klart bra och korrekt på alla sätt och jag dricker och köper det gärna igen!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 11262

Jag tycker att det är kul när man dricker samma vin vid flera olika tillfällen och sedan jämför smaknoterna. Här kommer vi även in på ett farligt ämne som @Mattias S och @StefanAkiko har diskuterat vid flertalet tillfällen. Var det jag-faktorn som påverkade mitt omdöme eller inte?

Jag vet inte, men såhär skrev jag om Herriot när jag drack den igår:
86p, Inte så mycket "Umpfhh" i munnen, ganska kort finish och lite blygsam frukt. Ändå gott utan att bli komplicerat. Passade bra till kyckling med rotfrukter. Om man jämför det här mot vinet som jag drack i Fredags, Huré Frères, så är det här inte alls på samma nivå. Doft och smak av mandarin och citrus. Inte så mycket mer än så.

och såhär skrev jag när jag drack den för ett år sedan:
90p, Gott, lättdrucket, enkelt, brödig doft och mogna tropiska frukter i munnen. Härlig syra, bra balanserat. En favorit!

Det känns helt klart som att det är jag själv som ändras mer och mer för varje månad som går, visst kan det vara kul att diskutera flaskvariation och så vidare, men blir det inte automatiskt att man mer och mer söker sig efter viner som lämnar lite mera intryck? Klart att det är bra att ha säkra kort hemma, och bjuda på, eller öppna utan att ha så höga förväntningar - men för mig är det någonstans fortfarande spänningen och förhoppningen om att vinet som jag snart är på väg att öppna kommer att vara minst lika bra som mina tidigare favoriter, eller till och med bättre!

Den röda flaskan på bilden är från Caviste 0075, och det var en sån där flaska som bara försvann innan man hann förstå att flaskan var tom. Vi var tre personer som drack den under en trevlig konversation, så fokuset var inte på vinet, men vinet var helt klart bra och korrekt på alla sätt och jag dricker och köper det gärna igen!
Det är ju inte bara vinet som påverkar hur den där våta klumpen mellan öronen tolkar de elektriska impulser den översvämmas av.
Sedan så utvecklas ju både smak och kunskap över tid. Iaf för några av oss.
Personligen har jag nyligen börjat dela in drycker i matdryck, dessertdryck och drickdryck. Då jag vill gå upp i brygga så tar jag fram en flaska bryggdryck. Då jag är törstig blir det sportdryck, dvs oftast kallt jasminté.
Eftersom matdryck är den vanligaste sortens dryck där alkohol ingår, iaf i mitt liv, så har jag flest varianter sådant på mina favoritlistor.

Sedan berör du detta med att bli berörd av det man dricker.
Det är ju enklare att minnas och fascineras av människor med djup och personlighet. Så ock med ädlare dryck.

Mina 2 korvöre.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Exempel på en människa som är oförglömligt underbar just för att där finns en stark personlighet: Brian Blessed.

Om du inte sett Have I got News for you tidigare, så kan jag bara säga att inget tidigare avsnitt någonsin spårat ur så fantastiskt underbart :)
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Jacquart Brut Mosaïque 1996. Svagt pys när jag drar ur den helt raka korken. Små fina bubblor. Mycket citronjuice, med lite skalbeska och bränt socker. Inte helt oäven, men lite för kort smak. Källarens sista -96a.
Jag drack den på magnum på julafton (2016) och den flaskan var helt fantastisk!
 

MartinE

Medlem
Jag har den senaste tiden tagit tempen på årgång 2002 genom att dricka ett gäng flaskor i ”mellansegmentet”. Det har varit ett tufft jobb, men någon måste ju göra det! :D

Som de flesta vet är det här en årgång som behöver / har behövt mycket tid. En del tidigt degorgerade flaskor börjar dock helt klart närma sig toppen av sin förmåga nu, men känslan är ändå att de flesta champagner från 2002 fortfarande behöver några år till i källaren! Lägstanivån är hur som helst mycket hög bland dessa champagner och jag är övertygad om att samtliga av dem jag testat kommer att bjuda på fantastiska upplevelser när de väl är färdiglagrade! (Mina försiktiga betyg inom parentes)

IMG_4465.jpg

2002 Pol Roger Blanc de Blancs: Dricks över två dagar. Fruktig och något utvecklad doft med rostade toner. Inslag av brioche, citron, lime, gula äpplen, jäst och hasselnötter. Dag två även inslag av clementin. Smaken är torr, något utvecklad och aningen bitter. Gula äpplen, mandlar, citron och lite citronskal. Hög syra. Dag två även clementin. Det här är självklart en mycket bra champagne redan idag, men den känns fortfarande relativt ung och oförlöst. Fortsatt lagring rekommenderas således! Sannolikt bäst: 2020-2027. (88 p)

IMG_4538.jpg

2002 Pol Roger Vintage: Även denna dricks över två dagar och vinner, liksom sitt systervin, mycket på lång luftning. Som vanligt när det gäller dessa båda viner upplever jag alltid att Vintage utvecklas steget snabbare än Blanc de Blancs och det gäller även för denna årgång! Doften är fruktig, brödig och något utvecklad med inslag av jäst, äpplen, persika, mörk choklad, honung och citron. Senare även rostade toner med inslag av rostade nötter och gräddkola. Frisk, fruktig, torr, något utvecklad och något eldig smak. Här känner jag persika, citron, gula äpplen och lime. Lång, torr eftersmak. Hög syra. Sannolikt bäst: 2019-2026. (89 p)

IMG_4477.JPG

2002 Agrapart Minéral (deg april 2008): Agrapart är en av mina favoritproducenter och det är alltid trevligt när man stöter på en flaska som hunnit få lite tid på korken! Doften känns utvecklad, men bjuder samtidigt på tydligt gröna toner till en början. Efter hand utvecklas dock klart angenäma calvadostoner! Inslag av bokna äpplen, ost, rågbröd och mandelmassa. Smakmässigt är den frisk, torr och något utvecklad. Gula äpplen, citrus (inkl viss skalbeska), hasselnötter, mandelmassa och müsli. Mycket hög, årgångstypisk syra! Kan helt klart lagras några år till, men den presterar sannolikt nära toppen av sin förmåga idag! Sannolikt bäst: 2018-2024? (88 p)

IMG_4546.JPG

2002 Bruno Paillard Blanc de Blancs (deg oktober 2012): Den här flaskan dricks över tre dagar. Den håller ihop väl under hela perioden, men jag gillar den faktiskt bäst under första dagen. Den bjuder på en utvecklad, parfymerad och kryddig doft med tydlig fatkaraktär. Inslag av mandelmassa, citrus, ek och mogna äpplen. Dag två och tre mattas fattonerna tydligt samtidigt som den blir mindre parfymerad och mer brödig. Utvecklad, frisk, torr, komplex och koncentrerad smak av mandelmassa, citrus och gula äpplen med viss skalbeska. Den har en härligt hög årgångstypisk syra, men känns samtidigt väldigt balanserad! En fantastisk champagne. Sannolikt bäst: 2018-2025. (90 p)

IMG_4555.jpg

2002 Delamotte Blanc de Blancs: Utvecklad och komplex doft med rostade toner och inslag av gummi, brioche, honung, sten, smör, jäst, hasselnötter och persika. Smaken är mycket frisk, tydligt torr, komplex och något utvecklad. Här känner jag smörkola, grapefrukt, gröna äpplen, lakrits, limeskal och persika. Hög årgångstypisk syra. Mycket, mycket bra idag, men vinner sannolikt på ett par års ytterligare lagring! Sannolikt bäst: 2019-2027. (89 p)

IMG_4562.jpg

2002 Guy Charlemagne Mesnillésime: Mogen, brödig och gräddig doft med tydlig fatkaraktär och inslag av jäst, gräddkola, hasselnötter, bokna äpplen, salt och honung. Utvecklad, oxiderad, frisk, torr och koncentrerad smak av äpplen, citrus och nötkaka. Hög syra. Det här är en underbar champagne som känns fullt utvecklad idag, men som sannolikt kommer att prestera lika bra i många år till! Sannolikt bäst: 2016-2022. (90 p)
 
Last edited:

Niclas

Medlem
Igår var det ju Leclerc Briants instegsbubbel mot Labruyère och den billigaste föredrogs. Ikväll öppnade jag Leclercs storebror Divine 2004 för en fortsättning mot Labruyèren.
Troligtvis hade Divinen nå´n form av korkdefekt/för gammal, då den tappat nästan all smak och doft.
Dock hade den syran kvar, och det undrar jag om det är normalt vid lite för gammalt vin, alternativt fellagrat ? För min del har den legat i vinkylen i ett halvår sedan jag beställde dem ifrån Bolis.
M a o. Vintageskumpan kom klart sist i min och fruns smak. Lite snopet, hoppas att dem andra Divine jag har i kylen smakar bättre.

divine.jpg
 

Niclas

Medlem
Ja, vad jag förstår så antingen för knuten eller så har luft smugit sig in. Korken var ganska lättöppnad men ändå rätt ljud :rolleyes:.
Som brukligt sparade jag halva flaskan och ger det en ny chans i dagarna, då med en god stund i glaset innan provning.
 

Thomas

Medlem
Guy Charlemagne mesnillesime 2005
En champagne jag inte provat förut, impulsköp på bolaget i Lördags. Mycket trevlig champagne med mognadstoner trots att den är relativt ung. Söta frukter i doften och en väl avrundad syra. Blev tvungen att köpa två flaskor till innan de tog slut helt. Väldigt prisvärd strax under femhundringen.
 

Attachments

  • DSC_0203.JPG
    DSC_0203.JPG
    40,6 KB · Visningar: 126
Toppen