Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Ekdahl

Medlem
Börjar helgen med att slinka in på Champagnebaren Små Bubblor i Linne i Göteborg. Importören ”Vin till mat” erbjuder ikväll 12 olika skumpor på glas. Har bara 45 minuter men ett glas Benoit Beaufort 2008 och ett glas Carlini 2004 slinker ner. Båda bra och hyfsat utvecklade, Beaufort är dock favoriten med brödighet, röda äpplen och härligt hög syra och den kommer bli än bättre med 5-10 i källaren. Ett bra köp.
4BDFEB98-3E9F-4D99-B08D-1EDFF7546BA1.jpeg
7EFC337F-63FC-46AD-81B8-62D42CE62926.jpeg
7CE5E0EB-82F5-43F2-B134-3D6BD9F5C211.jpeg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Börjar helgen med att slinka in på Champagnebaren Små Bubblor i Linne i Göteborg. Importören ”Vin till mat” erbjuder ikväll 12 olika skumpor på glas. Har bara 45 minuter men ett glas Benoit Beaufort 2008 och ett glas Carlini 2004 slinker ner. Båda bra och hyfsat utvecklade, Beaufort är dock favoriten med brödighet, röda äpplen och härligt hög syra och den kommer bli än bättre med 5-10 i källaren. Ett bra köp.
Visa bifogad bild 11392Visa bifogad bild 11393 Visa bifogad bild 11394
Nämen sedärja, BB 2008 liger redan i källaren, kul att du gillade den.

-Underligt att inte grabbarna på "Vin till mat" finns här på forumet? -Verkar ju vara ett gäng sköna lirare som gärna kunde få berätta mer om sina producenter under ett leverantörskonto...
 

Ekdahl

Medlem
Nämen sedärja, BB 2008 liger redan i källaren, kul att du gillade den.

-Underligt att inte grabbarna på "Vin till mat" finns här på forumet? -Verkar ju vara ett gäng sköna lirare som gärna kunde få berätta mer om sina producenter under ett leverantörskonto...
Frågade faktiskt när jag gick (för 15 min sedan), nej de är inte aktiva. Däremot Små bubblors ägare (?) har varit där en del och varit aktiv (med privat konto antar jag)
 

Pontus

Medlem
NV Krug Grande Cuvée Edition 163eme. Sluten initialt, behöver mycket luft för att visa sin bästa sida. Röda äpplen, kokos, kolatoner och massor med krutrök på nosen. Smak av röda äpplen, gråpäron, citrus och citrusskal. Klingande rent, hög syra och massor med mineraler. Stor utvecklingspotential. 92p++.
 
IMG_2191.jpg

I helgen var jag på nyöppnade Boo Natur utanför Hjortkvarn i Närke. Innan maten delade vi på en flaska NV Ulysse Collin Les Pierrières Blanc de blancs till det konkurrenskraftiga priset 750 kr. Sannolikt basårgång 2012 och degorgerad i februari 2016. Ekfat och dosage på 1,7 g/l, produktion på runt 3000 flaskor per år.
Medelintensiv doft av krusbär, vinteräpplen och lime. Ung men ändå komplex smak av röda äpplen, blodgrape och rostad bröd. Viss gräddighet i kroppen och mineraler i avslutningen. Mycket stilsäker. 89p.

Kan rekommendera Boo Natur även om det märks av att stället är nyöppnat och resurserna är begränsade. Konceptet är lite Fäviken light med ett ensidigt beläget jaktgods, lokala råvaror i säsong och många (14) små serveringar. Det mesta var bra till mycket bra, speciellt en fantastisk buljong på vaktel, en del var mindre bra, som kola på benmärg samt lammlägg.

Kom dock inte hit för vinupplevelsen, även om priserna är rätt fantastiska (ett glas Chablis för 65 kr, ett glas Barolo för 95 kr). Man är helt öppna med att man inte har någon sommelier och vinlistan är ytterst begränsad till, ja du gissade det, naturviner från Loire, Beaujolais, Loire och Loire. Bästa vinet under middagen var en 2016 Domaine de L'Oubliee Bourgueil Notre Histoire på cab franc.
 

matage

Medlem
Drack (bland annat - se vanliga vintråden) en Paul Dethune Millesime -04 igår. Vete 17 om det var en svag flaska eller om de rä på väg utför. Väldigt lätt i anslaget, fin krämig mousse men... tunn i brist på bättre beskrivning. Hade förväntat mig en del fylligare mognadstoner som aldrig riktigt blommade ut.
Kommer testa en till inom kort då jag funderar på om det är dags att dricka upp - och kanske primärt som fördrink snarare än mat/kontemplationsskumpa.
 

MartinE

Medlem
I helgen var jag på nyöppnade Boo Natur utanför Hjortkvarn i Närke. Innan maten delade vi på en flaska NV Ulysse Collin Les Pierrières Blanc de blancs till det konkurrenskraftiga priset 750 kr. Sannolikt basårgång 2012 och degorgerad i februari 2016.
Collin skriver ut årgången med två siffror på baksidan av flaskan, så såg du degorgeringsdatumet bör du även ha sett årgången! :)

Låter som ett trevligt ställe för övrigt! Tror aldrig jag varit i Närke - men det finns kanske en bra anledning att åka dit nu!

Tillägg: Läste ditt inlägg en gång till nu och inser att du kanske inte såg degorgeringsdatumet heller - utan bara antar det också! Dags att gå och lägga sig nu... :oops: :)
 
Last edited:

grappa

Medlem
Idag dricker vi (för ovanlighets skull) champagne!
20171118_174555[1].jpg

Efter att bubblorna har försvunnit och rumstemperaturen kommit ikapp så är detta riktigt riktigt gott. Kylskåpskall och med bubblor är det tunnt, ogint, surt. Nu är det blommigt, gröna äpplen, lite vita blommor i doften. Smaken är fortfarande syradominerad men gröna äpplen tar över med en lite PN röda frukt i bakgrunden. Kanske inte tillräcklig struktur för att tåla alltför mycket lagring men 5 år till funkar nog fint. 86 p
 

Thomas

Medlem
Billecart-Salmon Vintage 2006:
Andra flaskan av denna låda. Första dracks för ett år sedan, då var den ganska intetsägande. Nu har det hänt en hel del tycker jag. Den har helt klart öppnat upp sig och är väldigt trevlig. Fortfarande en hel del syra, doften påminner en del om äppel konjak. Frisk smak med inslag av äpple och citrus. Tror att den kommer att bara bli bättre med åren. Väntar ett år till nästa flaska.
 
Toppen