Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Elvis

Medlem
Det roliga är ju att detta ska vara en rosechampagne den ser ju inte ut som en men smakar som en. Vad tror @magnum @Elvis kan ha hänt med denna !?

Jag har inte provat den men jag har läst flera provningsanteckningar på Cellartracker som också klagar på att den inte ser ut som en rosé så den ska nog vara så här. Jag antar att Pommery medvetet valt att ha en mycket liten del rödvin i blenden.

Det finns andra roséchampagner som är mycket ljusa men oftast handlar det då om dyra prestigeroséer, till exempel Cristal Rosé, så visst är det lite konstigt.
 

Wintermute

Medlem
George Vesselle 2002. Min första känsla var citronvand, men helt torr. Mycket autolytiska smaker (brödsmulor, kall brödrost). Inte så fruktig eller fyllig. Citron och citronzest i eftersmaken. Jag förmodar att jag drack den alldeles för kall och ber att få återkomma ...
 

Wintermute

Medlem
George Vesselle 2002. Min första känsla var citronvand, men helt torr. Mycket autolytiska smaker (brödsmulor, kall brödrost). Inte så fruktig eller fyllig. Citron och citronzest i eftersmaken. Jag förmodar att jag drack den alldeles för kall och ber att få återkomma ...
Med ökande temperatur kom gröna äpplen och lite mer längd. Min analys är att orsaken till att jag blev besviken är dels dagsform (min), dels att det var för svalt. I med korken och ge den en chans till senare i veckan .
 

Jimmy A

Medlem
Lombard Blanc de Noir

84C480EB-1BDE-4869-8998-4647E2561A7B.jpeg


Premiär för nya Riedel glasen. Veritas champagne inköpta på lunchen idag.
Första känslan är bra. Känns lätta och fina och jag gillar storleken och formen på kupan. Dock inte lika lätta som de munblåsta Grand Champagne glasen.
Funderar på att köra ett glas test mellan våra Riedel glas, Grand Champagne och Juhlins Optimum glas.
Vinet då? Typisk Blanc de Noir med sina lite mörkare frukt aromer och en ganska stor brödighet. Syran är på plats och längden är hyfsad. Men ska jag vara ärlig så fokuserar jag mer på glasen än vinet tror jag.
 

Carlsson

Medlem
Har varit usel på att posta senaste halvåret.
Senaste helgen drack jag lite Bollinger och Bollinger Rose och en Dom Perignon 2006.
Bollinger Rosé hade en del syra och rätt så klen smak och doftarom av frukt och bär. Tycker den kostar för mycket för vad man får.

Dompan var inte heller i bästa form. Klart intressant i näsa med hö, lakrits och jästiga inslag med lite feta tropiska inslag. Smaken är anonym med gröna äpplen vad jag kan minnas. Sista flaskan får ligga länge. Bollinger special cuvee var väldigt god när den kommit upp i temperatur och fått tid i glaset. Riktigt gott tillsammans med lagrad cheddarost, Västerbottensost och parmesan.,

Bästa champagnen jag druckit hittills i år var Paul Bara brut Millesime 2002 som råkade dyka upp på bolaget i Leksand.
En härligt mogen skumpa med stor doft av torkade äpplen, mogen citrus och farinsocker. I bakgrunden kaffe och ek. Den smakar mycket av mogna äpplen, grädde och rostat bröd. Innan den mjuka feta eftersmaken av äpplen dyker upp så noterar jag en skön sälta tillsammans med lakrits.
C1F88093-3F15-42BF-AC95-A61481C7DA1E.jpeg

Pol Roger Bdb 2002 dracks aldrig då morsan tog fel flaskan, jag hade beställt en Brut vintage 2002. Skål och god helg finewines.
 

Ekdahl

Medlem
BA20B625-9232-4815-A707-F1234B6C56E8.jpeg

Dumenil Brut Nature Millesime 2002, flask nr 1541

Ny bekanskap, hade egentligen tänkt låta denna ligga ett tag till men upptäckte av en slump att den hade lite låg nivå (typ top shoulder).

Men inget fel på denna, inte heller tecken på att den åldrats för snabbt. Allt på plats, bra mousse, härlig smörkola (60% Chardonnay), något oxiderad ton, röda äpplen, något nötig och brödig och en konsekvent sträng av citrus med lite grape i avslutningen. Skulle lätt kunnat ligga 5 år till. 91 p
 

MartinE

Medlem
Kul med alla Morrissey-referenser i tråden! Det väcker liv i popnörden!

Jag har i vanlig ordning varit dålig på att dela med mig av mina senaste erövringar, men här kommer en liten sammanfattning av några av vinterns höjdpunkter. Med undantag för två rejäla besvikelser i form av en jättekonstig Veuve Clicquot Cave Privé 1989 och en totalt madeiriserad Bollinger Grande Année Rosé 1982, har det varit en mycket trevlig champagnevinter – med visst fokus på mogna viner:

(mina försiktiga poäng inom parentes)

IMG_5823.jpg
2004 Agrapart Vénus (deg jan 2010): Utvecklad, komplex och brödig doft med en aning sherrytoner. Inslag av bokna äpplen, gräddkola, rostat bröd, citronolja och kex. Smaken är utvecklad, frisk, mycket torr och något fruktig. Oerhört ren och naturlig (i brist på ett bättre ord)! Jag hittar gröna äpplen med tydlig skalbeska, gråpäron, mineral, mandlar och citron. Lång, mycket torr eftersmak och en påtaglig syra. Mer 2002 än 2004 om man tänker Champagne generellt, men det här är å andra sidan inte vilket bubbel som helst! Det är en fantastisk champagne som precis börjar glänta på sitt optimala drickfönster. (91 p)

IMG_5881.jpg
1996 Veuve Clicquot Vintage Réserve: Mörkt gyllengul färg och dessvärre inte så många bubblor kvar. Men trots att den börjar kännas trött och att man borde druckit den för tre år sedan är den fortfarande helt underbar! Den dricks över två dagar och är som bäst dag två. Mogen, brödig, gräddig och kryddig doft med inslag av jäst, gräddkola, torkade äpplen och knäck. Mogen, frisk och kryddig smak av mogna gula äpplen, söt citron och äppelskal. Den årgångstypiska syran är fortfarande närvarande i bakgrunden. (90 p)

IMG_5909.jpg
1996 La Grande Dame: Storasyster Clicquot från 96 vill givetvis inte vara sämre även om hon också börjar känns lite trött. Det här är första gången jag dricker den här årgången av La Grande Dame, så jag kan inte veta helt säkert, men jag får en känsla av att det här kan vara en svag flaska; att en perfekt flaska hade presterat ännu bättre. Men även om den inte känns på topp är det här ändå en fantastisk champagne – och snäppet bättre än systervinet! Komplex, mogen, något kryddig och något oxiderad doft. Efter hand tydligt blommig. Inslag av bokna äpplen, jäst, gräddkola, växthus, brioche, hasselnötter, mjölkchoklad och rostat bröd. Smaken är frisk, syrlig, torr och oväntat knuten och oförlöst till en början. Den vaknar dock till liv till slut och bjuder då främst på citron, gröna äpplen, hasselnötter, äppelskal och mjölkchoklad. (91 p)

IMG_6144.jpg

1985 Veuve Clicquot Rare Vintage Rosé: Ännu en underbar champagne från Veuve Clicquot! Mycket pigg och fräsch, åldern till trots. Mogen, komplex, tydligt bärig och något kryddig doft med inslag av hallon, lingon, röda äpplen, grovt bröd, krut, jordgubbar, kex och trä. Utvecklad, frisk, bärig, koncentrerad och något kryddig smak av hallon, röda äpplen och blodapelsin. (91 p)

IMG_5947.jpg
1995 Bollinger Grande Année: Den här är oväntat mörk i färgen – ser minst tio år äldre ut vad den är! Men den är relativt pigg och bjuder på härlig intensitet, underbar komplexitet och bra längd. Mogen, komplex och något oxiderad doft med tydliga sherrytoner. Inslag av äppeljuice, ek, aska, tjära, citron, lime och hyacint. Utvecklad, frisk, torr, komplex och koncentrerad smak av gula äpplen, hasselnötter, citron och körsbär. (91 p)

IMG_6005.jpg

1992 Bollinger Grande Année: Synintrycket är kanske inte det bästa. Den har ganska trötta bubblor, är nästan orange i färgen och dessutom lätt grumlig. Och den kunde helt klart ha druckits tidigare, men jag upplever ändå att den fortfarande presterar på topp! Känns snarare ”utvecklad” än ”mogen”. Doften är underbar: Utvecklad, komplex, blommig och något rökig med inslag av hyacint, apelsinmarmelad, knäck, bokna äpplen, kex, mjölkchoklad och rostat bröd (med apelsinmarmelad). Smaken är utvecklad, torr och frisk och bjuder främst på apelsin, gula äpplen, hasselnötter och aprikos. (90 p)

IMG_6025.jpg
1989 Clos des Goisses: Jag drack CdG 1990 dagen innan, men den var oväntat svag (sannolikt en dålig flaska) och därför är det lite av en välsignelse att den här levererar så bra! Det är en fantastisk champagne, som sannolikt var ännu bättre för några år sedan. Mogen, brödig, jordig och oerhört komplex doft med sherrytoner. Inslag av äppelkaka, brioche, jordgubbar, hasselnötter, kaffe, vit choklad, lite spritpenna, citron och honung. Utvecklad, fruktig, torr och komplex smak med toner av mogna äpplen, körsbär, marsipan, bakverk och jordgubbar. Hög syra. (90 p)

IMG_6121.jpg
1988 Dom Pérignon Œnothèque (deg 2002): Fortfarande pigg och fin, men har sannolikt inlett resan nedåt. Det är dock fortfarande en fantastisk champagne! Utvecklad och grymt komplex doft med härligt rostade toner. Inslag av kolasås, gräddkola, bokna äpplen, hjortron, rostat bröd, jordgubbar, rostade hasselnötter, kex, brynt smör och lakrits. Smaken är utvecklad, frisk, fruktig och torr och innehåller element som röda äpplen, gräddkola, apelsin och lite grapefrukt. Påtaglig syra. (91 p)

IMG_5968.jpg

Egly-Ouriet Ratafia: Det är inte så ofta vi skriver om ratafia på forumet och ska man vara petig hör den ju inte riktigt hemma i den här tråden, men jag hoppas ni ursäktar. För den här är mycket, mycket bra! Den är inte så söt som jag hade befarat, utan känns tvärtom väldigt välbalanserad. Flaskan korkades upp redan på julafton och har druckits i omgångar sedan dess. Den var väldigt trevlig direkt, men fortsatte att utvecklas och var som bäst tre-fyra dagar efter att den öppnades. Efter ungefär två veckor tappade den lite i intensitet men har i det stora hela hållit ihop väl ända till idag! Utvecklad, kryddig, något komplex och något konjakslik doft med inslag av svarta oliver, päron, paprika och honung. Smaken är rund, något söt, oljig och fyllig med framträdande toner av oliver och mogna päron. Alkoholen (17 %) är märkbar, men tar absolut inte för mycket plats. Jag måste helt klart dricka mer (bra) ratafia! (ca 89 p)

Mer utvecklade noter och allehanda utsvävningar kring respektive flaska dyker självklart upp på bloggen vad det lider!
 

Elvis

Medlem
Frun fyllde 40 i tisdags och vi firade henne i en fjällstuga i Vemdalen. Hon hade själv fått välja champagne ur källaren innan vi åkte och jag hade bland annat förslagit Winston Churchill 2002, Krug GC, valfri årgång av Vilmart Coeur de Cuvéee men hennes val föll på Roederer Rosé 2008 på magnum.

En helt underbar champagne, precis som vanligt. Det är elfte gången jag provar den här champagnen och den levererar verkligen varje gång, särskilt från magnum. Jag satte 94 poäng på CT men det är möjligt att den fick en poäng extra för att vi drack den vid ett så festligt tillfälle. ;)
 
Toppen