Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sörplarn

Medlem
Dags att skriva om alla fyllefadäser jag och andra glada icke forums medlemmar samt mina kära adjutanter @Beo och @Crist(al)ian 77.

Intressant viner, härliga kopparslagare och ett förbaskat massa sköj.

Vi får la börja med allt sprattelvatten som man smaskat på, röd tjutarna kommer i en annan tråd.
Hade en lite mini vertikal för Polle Vintage 2006, 2008 och 2009.
Referens bubblor är Cuvée Paradis 08 från AG samt Damien Hugot 06 (med äldre etikett).


IMAG0418.jpg

Pollarna levererar väldigt bra, 2006 är fortfarande knutig och svårflörtad, medans 08 är en syrabomb.
Komiskt så blint slog 2009 alla, men det förstås är att den är perfekt att dricka nu.
Inget som skall samla damm, men potential för 06/08 finns det gott om.
För egen notis tycker jag vintage och Churchill är bäst av huset överlag.

IMAG0414.jpg

Helt odrickbar, inte att den är dålig, men syran dödar allt, känns som tänderna vrider sig 360 grader i truten.
Glöm bort...

IMAG0416.jpg

MOGEN, denna var det variation på, men första gången den inte levererar som den skall.
Ett tips om man sitter på just detta med äldre etikett, dags att kontrollera.

IMAG0423.jpg

En annan syrastinn rackare är Bruno Paillard, här har vi provat en NV deg 08 så får anta att bas är 2005.
Riktigt bra faktiskt, men tror ej den håller många år till, är riktigt "klunk" vänligt och, trots sina år känner man syran än.
Har man inte provat NVs än och lagra gör det, är rätt så billiga.

IMAG0425.jpg

De Venoge Louis Rosé 02, bra skit på pappret, men lite väl mogen kan ju jag tycka, trodde det var något från 90-talet.
Bra grejer absolut, men det går inte hela vägen för mig. Fick lite run over the hill vibbar, men att mysa med sin käresta på en solig balkong är nog det man skall sikta sig på och inte vin galningar.

IMAG0426.jpg

Tack CH för denna här, grymt bra för sin penning, köpo metern slår i taket direkt.
Duger till allt, grymt skön rakt igenom, odlar toner så det skriker om det.

IMAG0433.jpg

Hmm, kommer faktiskt inte ihåg denna, detta med lagra bilder på hög är ett bekymmer.
Är heller inget Legras & Haas fan heller, så kan förklara minnes förlusten, var rätt klen jämfört alla andra.
Men bra för sitt och behöver ej nedskriva den, balkong bubbel.

IMAG0434.jpg

Aha en "solera", riktigt trevligt och bra nu, fördelen med denna flaska är att man kan ju faktiskt få rätt på flera årgångar blint.
Var länge sen man drack en cuvée Louis, måste säga att detta är det bästa Tarlant gör, förutom deras Brut ZERO prylar (obs krävs lagring). En klar nackdel är att hitta dessa flaskor, är väldigt få som säljer. Tar slut fort o.s.v. tråkigt för en bubbel fantast.

IMAG0447.jpg

L'Aérienne 04, stava det på fyllan är ingen höjdare, dracks för sent för att ge ett rättvist beslut.
Men minns den som omogen, fanns krut och rök från gamla bössor, syra som sparkar igång gommen.
Trevligt, men behöver en närmare analys någon annan gång.
Bra parkbänks dricka dock om det kan anses vara ett gott betyg.

IMAG0460.jpg

För ung glöm bort, 2010 otrolig potential, köp rek.

IMAG0461.jpg

Detta efter en test trots sitt pris har blivit årets sommar bubbel i mitt hus, första 2013 för min del, men riktigt bra rackare.
PN dominerat får lite standard bolle toner i den, deg 17 så vilat lite, kanske alldeles för lite.
Men vänta för länge ska man ej, sån kvalité finns ej.
25 Euro trots den kassa valutan är ett fynd.

Tråkigt och trist samt uruselt summerar dessa två nedan.
IMAG0411.jpg IMAG0451.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dags att skriva om alla fyllefadäser jag och andra glada icke forums medlemmar samt mina kära adjutanter @Beo och @Crist(al)ian 77.

Intressant viner, härliga kopparslagare och ett förbaskat massa sköj.

Vi får la börja med allt sprattelvatten som man smaskat på, röd tjutarna kommer i en annan tråd.
Hade en lite mini vertikal för Polle Vintage 2006, 2008 och 2009.
Referens bubblor är Cuvée Paradis 08 från AG samt Damien Hugot 06 (med äldre etikett).


Visa bifogad bild 13170
Pollarna levererar väldigt bra, 2006 är fortfarande knutig och svårflörtad, medans 08 är en syrabomb.
Komiskt så blint slog 2009 alla, men det förstås är att den är perfekt att dricka nu.
Inget som skall samla damm, men potential för 06/08 finns det gott om.
För egen notis tycker jag vintage och Churchill är bäst av huset överlag.

Visa bifogad bild 13171
Helt odrickbar, inte att den är dålig, men syran dödar allt, känns som tänderna vrider sig 360 grader i truten.
Glöm bort...

Visa bifogad bild 13172
MOGEN, denna var det variation på, men första gången den inte levererar som den skall.
Ett tips om man sitter på just detta med äldre etikett, dags att kontrollera.

Visa bifogad bild 13173
En annan syrastinn rackare är Bruno Paillard, här har vi provat en NV deg 08 så får anta att bas är 2005.
Riktigt bra faktiskt, men tror ej den håller många år till, är riktigt "klunk" vänligt och, trots sina år känner man syran än.
Har man inte provat NVs än och lagra gör det, är rätt så billiga.

Visa bifogad bild 13174
De Venoge Louis Rosé 02, bra skit på pappret, men lite väl mogen kan ju jag tycka, trodde det var något från 90-talet.
Bra grejer absolut, men det går inte hela vägen för mig. Fick lite run over the hill vibbar, men att mysa med sin käresta på en solig balkong är nog det man skall sikta sig på och inte vin galningar.

Visa bifogad bild 13175
Tack CH för denna här, grymt bra för sin penning, köpo metern slår i taket direkt.
Duger till allt, grymt skön rakt igenom, odlar toner så det skriker om det.

Visa bifogad bild 13176
Hmm, kommer faktiskt inte ihåg denna, detta med lagra bilder på hög är ett bekymmer.
Är heller inget Legras & Haas fan heller, så kan förklara minnes förlusten, var rätt klen jämfört alla andra.
Men bra för sitt och behöver ej nedskriva den, balkong bubbel.

Visa bifogad bild 13177
Aha en "solera", riktigt trevligt och bra nu, fördelen med denna flaska är att man kan ju faktiskt få rätt på flera årgångar blint.
Var länge sen man drack en cuvée Louis, måste säga att detta är det bästa Tarlant gör, förutom deras Brut ZERO prylar (obs krävs lagring). En klar nackdel är att hitta dessa flaskor, är väldigt få som säljer. Tar slut fort o.s.v. tråkigt för en bubbel fantast.

Visa bifogad bild 13178
L'Aérienne 04, stava det på fyllan är ingen höjdare, dracks för sent för att ge ett rättvist beslut.
Men minns den som omogen, fanns krut och rök från gamla bössor, syra som sparkar igång gommen.
Trevligt, men behöver en närmare analys någon annan gång.
Bra parkbänks dricka dock om det kan anses vara ett gott betyg.

Visa bifogad bild 13181
För ung glöm bort, 2010 otrolig potential, köp rek.

Visa bifogad bild 13182
Detta efter en test trots sitt pris har blivit årets sommar bubbel i mitt hus, första 2013 för min del, men riktigt bra rackare.
PN dominerat får lite standard bolle toner i den, deg 17 så vilat lite, kanske alldeles för lite.
Men vänta för länge ska man ej, sån kvalité finns ej.
25 Euro trots den kassa valutan är ett fynd.

Tråkigt och trist samt uruselt summerar dessa två nedan.
Visa bifogad bild 13179 Visa bifogad bild 13180
Jag som tycker AG -08 är ganska lättdrucket redan nu. ;)
 

Elvis

Medlem
Visa bifogad bild 13131
2004 Gosset Champagne Brut Grand Millésime


Gosset gör riktigt god Champagne. Kanske en av favoriterna i den lättare stilen. Blir sugen på att köpa några 2006or. Någon som druckit den?

Jag provade 2006:an på Champagnedagen förra året och tycker att det är en stark och maffig årgång av Gosset. Jag köpte en låda veckan efter men de ska få ligga till sig i vinkällaren.
 

Alpha

Medlem
Någon som har erfarenhet av R.H Coutier? Har hört att det är bra bang for the buck vardagschampagne.
 

Alpha

Medlem
Riktigt bra champagne mjuka och eleganta. Mycket låga priser på plats. Flera av de andra odlarna i Ambonnay har galet höga priser. RHC är klart köpvärd!

Alright, kul! Slängde med deras Blanc de Blancs i en beställning igår så blir att testa i nästa vecka.
 

henrikh

Medlem
Kör en lite halvblind provning på de två Palmer & Co vintage som finns på bolaget.
2012 och 2009.

Kompisen och jag håller 2012 bättre än 2009 i denna rundan. Får se ikväll med de fått stå till sig lite.
 

Attachments

  • 57953E28-3088-40B4-99FB-9E756682E429.jpeg
    57953E28-3088-40B4-99FB-9E756682E429.jpeg
    43,6 KB · Visningar: 174

Wintermute

Medlem
Kör en lite halvblind provning på de två Palmer & Co vintage som finns på bolaget.
2012 och 2009.

Kompisen och jag håller 2012 bättre än 2009 i denna rundan. Får se ikväll med de fått stå till sig lite.
En annan angelägen fråga är hur 2012 står sig mot 2008... Någon som provat?
 

Pessoa

Medlem
Vad på champagneprovning på munskänkarna i onsdags. Epernay är ju årets vinort. Viner:
  1. Beaumont Grand Reserve Brut 219 kr
  2. José Michel Special Club. Tror det var 2012 för 439 kr.
  3. Philipponnat Blanc de Noirs 2009 525 kr
  4. Boizel Brut Chardonnay 529 kr
  5. Bollinger La Grand Anne 2007 969 kr
  6. Mumm Rose 420 kr
Louis Michel var ersättare för Francois Bedel Dis Vin Secret. Hade gärna testat den eftersom importören Kvalitetsviner ofta har bra grejer. Hade dock ännu mer velat testa nån Rodez som de också har.

Hela provningen led av att de körde upphällning i glas först, sen segt föredrag innan provningen. För varma viner med för dålig mousse gjorde att de tappade en hel del av vad de kunde ha presterat. Svårt att ge omdömen. Beaumont är väl bra för priset antar jag. Jag brukar inte gå igång på BdN men vill nog testa Philipponnat igen under bättre förutsättningar. La Grand Année kändes som bäst och Mumm som kvällens underpresterare.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Vad på champagneprovning på munskänkarna i onsdags. Epernay är ju årets vinort. Viner:
  1. Beaumont Grand Reserve Brut 219 kr
  2. José Michel Special Club. Tror det var 2012 för 439 kr.
  3. Philipponnat Blanc de Noirs 2009 525 kr
  4. Boizel Brut Chardonnay 529 kr
  5. Bollinger La Grand Anne 2007 969 kr
  6. Mumm Rose 420 kr
Louis Michel var ersättare för Francois Bedel Dis Vin Secret. Hade gärna testat den eftersom importören Kvalitetsviner ofta har bra grejer. Hade dock ännu mer velat testa nån Rodez som de också har.

Hela provningen led av att de körde upphällning i glas först, sen segt föredrag innan provningen. För varma viner med för dålig mousse gjorde att de tappade en hel del av vad de kunde ha presterat. Svårt att ge omdömen. Beaumont är väl bra för priset antar jag. Jag brukar inte gå igång på BdN men vill nog testa Philipponnat igen under bättre förutsättningar. La Grand Année kändes som bäst och Mumm som kvällens underpresterare.
Synd på bra viner! Drack Philipponnat BdN 2008 igår som fortfarande är för sluten i mitt tycke. Har inte testat 2009 än men de flesta från 09 brukar ju vara tillgängliga nu så blir att införskaffa
 

LeChat

Medlem
83CEE985-31E3-4B56-8462-7D2D6FC9C387.jpeg

Egly-Ouriet Grand Cru Brut Rosé
Deg. Nov. 2015


Drack denna för ganska exakt tre månader sen och var tvungen att se om den verkligen kan vara så där bra igen. Och det kan den. Kafferost, marsipan, tropisk frukt mm och något oxiderad gör den till en riktig höjdarrose. Hade samma känsla förra gången, typ, 1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaires goes rose! :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har provat ett gäng Rodez men jag har inte helt fallit för deras viner. Förutom en, NV Eric Rodez Champagne Grand Cru Cuvée des Grands Vintages, som jag fick prova på en BYOB. Ett helt fantastisk vin!
Provade lite olika Rodez nu när jag var nere i Champagne och alla imponerade, provad tre olika BDN och absolut bäst var förstås Liux-dits Fournettes 2008 som var otroligt rent och uttrycksfullt.
Verkligen snygga viner!
-Trevlig lirare Eric Rodez kanske jag ska tillägga :)
 
Toppen