Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Alpha

Medlem
Drack David Leclapart L'astre (blanc de noirs) i veckan. Märkligt bubbel som jag inte alls förstår mig på, sparade ett glas till dagen efter men lika udda då :confused:. Slängt flaskan och minns inte årgången men det var en annorlunda champagne minst sagt.

Gissar att man antingen älskar eller avskyr denna så någon som tycker motsatt får gärna berätta vad de uppskattar i det :). Särskilt med tanke på hypen kring Leclapart, kanske är hans övriga viner desto bättre?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Drack David Leclapart L'astre (blanc de noirs) i veckan. Märkligt bubbel som jag inte alls förstår mig på, sparade ett glas till dagen efter men lika udda då :confused:. Slängt flaskan och minns inte årgången men det var en annorlunda champagne minst sagt.

Gissar att man antingen älskar eller avskyr denna så någon som tycker motsatt får gärna berätta vad de uppskattar i det :). Särskilt med tanke på hypen kring Leclapart, kanske är hans övriga viner desto bättre?
-Grundregeln är väl att de behöver bra med tid i källaren men jag håller med dig, har också svårt att hitta storheten men intalar mig själv att jag kanske druckit dem för unga?
Märkligt och udda är jag helt med på så du är inte ensam... :)
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Leclapart gör bra och lite märkliga bubbel ... Originella och intressanta är väl det bästa orden... Hade de kostat häften av vad de gör idag så hade jag nog köpt några ... Selosse gör väl lika knasiga bubbel, med de tycker jag är lite bättre prissatta :)
 

LarsW

Medlem
Vi behövde något att värma upp med för Krugen och jag öppnade en Leclapart L'Artiste 2005. Nivån i flaskan var misstänkt låg så var lite orolig... men doften var OK, diskret med lite citrus och bröd, lätta krutaromer... men! Smaken var kort, tunn, ingen frukt. Kändes helt enkelt... tom. Tråkig. Fadd. Kan inte vara meningen och Leclapart ska ju var hyffsat bra för långlagring. Måste vara en defekt flaska på något sätt. Har en till jag ska prova så får vi se.

Hade också en skum upplevelse med en Leclapart för inte så länge sen. Får öppna en till snart för att kolla läget. Har mer än några få flaskor i källaren så hoppas inte detta är en trend som håller i sig...
 

Carinasomm

Medlem
49A42B4D-BB78-4D59-966C-37DB89543E4D.jpeg
Provade lite olika Rodez nu när jag var nere i Champagne och alla imponerade, provad tre olika BDN och absolut bäst var förstås Liux-dits Fournettes 2008 som var otroligt rent och uttrycksfullt.
Verkligen snygga viner!
-Trevlig lirare Eric Rodez kanske jag ska tillägga
Ja, jag håller med. Bra bio champagne å Eric är minst sagt originell. Bara en sådan sak att han alltid har helt crazy glasögon på sig... sedan är han förutom kompromisslös vinmakare även borgmästare i Ambonnay.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Visa bifogad bild 13215
Ja, jag håller med. Bra bio champagne å Eric är minst sagt originell. Bara en sådan sak att han alltid har helt crazy glasögon på sig... sedan är han förutom kompromisslös vinmakare även borgmästare i Ambonnay.
-Verkar helt klart vara en oskriven regel att man måste ha galna glasögon om man är bio-odlare... Att han var borgmästare i Ambonnay hade jag misssat :)
 

Kalle A

Medlem
-Verkar helt klart vara en oskriven regel att man måste ha galna glasögon om man är bio-odlare... Att han var borgmästare i Ambonnay hade jag misssat :)
Jag var där i mars tillsammans med en kompis. (Jag var där "privat" och inte som importör) När vi kommer så sätter vi oss i foajén och då frågar han om vi är i branschen. Jag vill ju inte ljuga så jag säger att vi är involverade i en champagneklubb men att jag också jobbar med import av vin/champagne. Då sitter han först tyst i 10 låånga sekunder (och här någonstans trodde jag att vi skulle bli utkastade eftersom vi inte sagt något om detta när vi bokade besöket..) innan han börjar en 10 min långt föredrag om filosofin med hans champagner, musik som skapas där och då och gud vet vad. Var lite svårt att hänga med i svängarna där en filosofiskt tanke framförs på engels-fransk brytning;) Men han var ju helt underbar och positiv. Vi gick sedan till lokalerna och provade en handfull vin clairs och sedan tillbaka till mottagningsrummet där vi provade ett antal skumpor. Fastnade extra för hans rose (inte standard-rosen) som ligger djupt i källaren just nu och därför har jag inte namnet framför mig:) Rodez håller jag högt, mycket högt, bland producenter jag dricker.
 

Carinasomm

Medlem
Då sitter han först tyst i 10 låånga sekunder (och här någonstans trodde jag att vi skulle bli utkastade eftersom vi inte sagt något om detta när vi bokade besöket..) innan han börjar en 10 min långt föredrag om filosofin med hans champagner, musik som skapas där och då och gud vet vad. Var lite svårt att hänga med i svängarna där en filosofiskt tanke framförs på engels-fransk brytning;) Men han var ju helt underbar och positiv.
Precis så var det när jag och @Patrik Sellin var där. Han drog massa referenser till vinmakning och musik aka -symfoniorkester....:) Visste ni att han var ”cellarmaster” och enolog hos Krug på hela -90talet också? Så ja, jag håller honom högt jag med.
 

Jimmy A

Medlem
Vouette et Sorbee Fidele
E5B27B0D-BD51-437C-A94A-DB8690CD587F.jpeg

7975F73E-9043-4CD4-8334-F1C2EB1F157C.jpeg

Vilken god champagne! Stor doft med härligt kryddiga äpplen. Som en äppelpaj med lemon curd spetsad med exotisk frukt. Äpplen dominerar smaken men även lite exotiska toner tittar fram. Lång eftersmak. Önskar jag hade fler flaskor för detta var riktigt bra.

Någon som kan bekräfta att R12 står för basår 2012?
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Middagen på Grappe inleddes med en alldeles förträfflig 2000 Pierre Peters Les Chetillons
Troligen min favoritchampis så här långt! Lite oxiderad, en näve nötter, salt caramel, lite rostat bröd. Bra syra och en lång härlig eftersmak... jag tror att jag hittat min stil av Champagne? Så kom gärna med lite tips vad som som kan likna detta...? 94p
IMG_2227.JPG
 

Magikern

Medlem
Billecart-Salmon Nicolas Francois 2002

Doft: bröd, jäst och kanske torkad frukt. Riktigt trevlig och ungdomlig.
Attack: Det här är gott. Solmogna grapefrukter, torkade äpplen och bröd med lite lime. Även lite annan frukt och kryddor jag inte kan sätta fingret på, ingefära kanske? Syran är bra men lagom och balansen är tydlig.
Mellansmak: Här kommer grapefrukter med lite fruktsötma och en pinotfyllighet som jag gillar. Vinets kropp sticker ut mer här och munkänslan är utmärkt.
Eftersmak: pigg, trevlig och lång. Präglad av grapefrukt och mineraler.

Detta är en Champagne i min smak men priset är saftigt. 93- kan jag ge vinet redan idag. Det liknar inget stilla vin jag provat och man märker att Champagnehypen i detta land är motiverad ibland. Svårt att bedöma något man inte är så bekant med men champagner på denna nivån ger mersmak.

Antar att alla inte delar mina åsikter om detta vinet?
 

Elvis

Medlem
Drack David Leclapart L'astre (blanc de noirs) i veckan. Märkligt bubbel som jag inte alls förstår mig på, sparade ett glas till dagen efter men lika udda då :confused:. Slängt flaskan och minns inte årgången men det var en annorlunda champagne minst sagt.

Gissar att man antingen älskar eller avskyr denna så någon som tycker motsatt får gärna berätta vad de uppskattar i det :). Särskilt med tanke på hypen kring Leclapart, kanske är hans övriga viner desto bättre?

L'Astre (och tidigare lika konstiga rosévinet l'Alchimiste som gjordes på samma druvor) är Leclaparts mest udda vin och jag skulle tro att minst 98 % inte förstår sig på det alls. Leclapart borde hålla sig till sina blanc de blancs.

-Grundregeln är väl att de behöver bra med tid i källaren men jag håller med dig, har också svårt att hitta storheten men intalar mig själv att jag kanske druckit dem för unga?
Leclapart gör bra och lite märkliga bubbel ... Originella och intressanta är väl det bästa orden... Hade de kostat häften av vad de gör idag så hade jag nog köpt några...

Jag har druckit några strålande Leclapart, främst olika årgångar av toppvinet l'Apôtre, men också haft många mediokra upplevelser. Senast förra helgen drack jag en l'Artiste 2004 som var stendöd så jag tror inte att det handlar om att ge dem tid i källaren.
 

Elvis

Medlem
Middagen på Grappe inleddes med en alldeles förträfflig 2000 Pierre Peters Les Chetillons
Troligen min favoritchampis så här långt! Lite oxiderad, en näve nötter, salt caramel, lite rostat bröd. Bra syra och en lång härlig eftersmak... jag tror att jag hittat min stil av Champagne? Så kom gärna med lite tips vad som som kan likna detta...? 94p

Du är inte ensam om att älska Pierre Peters Les Chetillons! Förutom att försöka få tag på yngre årgångar av Les Chetillon (2010:an släpps den 18 maj) och lägga undan i källaren i några år tycker jag att du ska prova R & L Legras Cuvée St Vincent 2000.
 

Christer J

Medlem
Du är inte ensam om att älska Pierre Peters Les Chetillons! Förutom att försöka få tag på yngre årgångar av Les Chetillon (2010:an släpps den 18 maj) och lägga undan i källaren i några år tycker jag att du ska prova R & L Legras Cuvée St Vincent 2000.

Jag tänkte hänga på låset nere i Gårda på Fredag och förhoppningsvis komma över några Chetillions! Tack för tipset om Legras 2000, beställning lagd :)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Billecart-Salmon Nicolas Francois 2002

Doft: bröd, jäst och kanske torkad frukt. Riktigt trevlig och ungdomlig.
Attack: Det här är gott. Solmogna grapefrukter, torkade äpplen och bröd med lite lime. Även lite annan frukt och kryddor jag inte kan sätta fingret på, ingefära kanske? Syran är bra men lagom och balansen är tydlig.
Mellansmak: Här kommer grapefrukter med lite fruktsötma och en pinotfyllighet som jag gillar. Vinets kropp sticker ut mer här och munkänslan är utmärkt.
Eftersmak: pigg, trevlig och lång. Präglad av grapefrukt och mineraler.

Detta är en Champagne i min smak men priset är saftigt. 93- kan jag ge vinet redan idag. Det liknar inget stilla vin jag provat och man märker att Champagnehypen i detta land är motiverad ibland. Svårt att bedöma något man inte är så bekant med men champagner på denna nivån ger mersmak.

Antar att alla inte delar mina åsikter om detta vinet?

Varför antar du det? Billecart är mitt favorithus och NF av bra årgångar är fantastisk! Generellt bra med frukt och fin syra (malo och ståltank med PID-regulator. Väldigt "onaturligt" men gott.) 96 dracks på nyår och är magisk nu. 02an har jag bunkrat upp med ordentligt. Eleganta och komplexa skumpor för folk som har koll.:cigarr:

Rosé NV är den bästa enklare NV Rosén tillsammans med Egly. Gosset har ingen chans där. Billes årgångsbdb och rosé (undantaget 06) är också grymma...

Middagen på Grappe inleddes med en alldeles förträfflig 2000 Pierre Peters Les Chetillons
Troligen min favoritchampis så här långt! Lite oxiderad, en näve nötter, salt caramel, lite rostat bröd. Bra syra och en lång härlig eftersmak... jag tror att jag hittat min stil av Champagne? Så kom gärna med lite tips vad som som kan likna detta...? 94p Visa bifogad bild 13230

Det är mogen BdB du beskriver och gillar. Honung och nöt är oftast utmärkande drag. Får man även lite gräddighet så är jag i himmelen.

Du är inte ensam om att älska Pierre Peters Les Chetillons! Förutom att försöka få tag på yngre årgångar av Les Chetillon (2010:an släpps den 18 maj) och lägga undan i källaren i några år tycker jag att du ska prova R & L Legras Cuvée St Vincent 2000.

Grymt tips! Jag drack den blint för någon månad sedan och nötigheten och lite ox fick mig att gissa just St Vincent. Fast 02 (finns ej :vägg:) på grund av fin syrarygg. Har du tålamod så köp St Vincent 08 och spara. 96an kanske går att hitta med. Den har presterat på topp och även vunnit blindprovningar jag haft. Även Orpale 02 kan vara ett alternativ om några år.

Salon 85 har också det mesta av det du verkar gilla.:ängel:
 

Magikern

Medlem
Varför antar du det? Billecart är mitt favorithus och NF av bra årgångar är fantastisk! Generellt bra med frukt och fin syra (malo och ståltank med PID-regulator. Väldigt "onaturligt" men gott.) 96 dracks på nyår och är magisk nu. 02an har jag bunkrat upp med ordentligt. Eleganta och komplexa skumpor för folk som har koll.:cigarr:

I det här fallet var jag lite orolig för att det var varmlagrat faktiskt. Flaskan var beställd från en udda butik i gröna lyktans klan med allt vad det innebär. Funderar på en Sir Winston 04 eller Cristal 09 innan de tar slut. Champagne är lite roligare vid celebra tillfällen i framtiden än rött vin. :) Antar att Winston är det bättre vinet både för lagring och idag, eller?
 

Wintermute

Medlem
I det här fallet var jag lite orolig för att det var varmlagrat faktiskt. Flaskan var beställd från en udda butik i gröna lyktans klan med allt vad det innebär. Funderar på en Sir Winston 04 eller Cristal 09 innan de tar slut. Champagne är lite roligare vid celebra tillfällen i framtiden än rött vin. :) Antar att Winston är det bättre vinet både för lagring och idag, eller?
Utan att ha provat fyran eller sexan, är min gissning att sexan är den bättre. Den borde dessutom vara på gång enligt PRs hemsida.
 
Toppen