Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

MartinE

Medlem
Någon som kan bekräfta att R12 står för basår 2012?
Japp, récolte 2012 (=skörden 2012)! I praktiken innebär det att det är ca 90-95 procent 2012 i flaskan och att resten är reservviner från 2001-2011.

Tillägg: Kul att Fidèle 2012 levererade! Jag har medvetet väntat med mina flaskor, men nu blir man lite sugen på att öppna en...
 
Last edited:

MartinE

Medlem
Funderar på en Sir Winston 04 eller Cristal 09 innan de tar slut.
Klassiska svaret är ju båda! Men måste du välja hade jag satsat på Winston 04. Jag har i o f s inte druckit Cristal 09 än, med 2009 är 2009...

Utan att ha provat fyran eller sexan, är min gissning att sexan är den bättre.
Varför då? Jag har inte heller provat Winston 06, men 04:an är en fantastisk champagne! Och rent generellt är 2004 en betydligt bättre årgång än 2006.
 

Wintermute

Medlem
Varför då? Jag har inte heller provat Winston 06, men 04:an är en fantastisk champagne! Och rent generellt är 2004 en betydligt bättre årgång än 2006.
När jag jämförde PR vintage i höstas var 2004 tunnare och hade mindre frukt. Jag tyckte att 2006 var påtagligt bättre. Därav min misstanke.
 

MartinE

Medlem
När jag jämförde PR vintage i höstas var 2004 tunnare och hade mindre frukt. Jag tyckte att 2006 var påtagligt bättre. Därav min misstanke.
Jag har inte upplevt att någon av 2004orna från PR varit tunn, framförallt inte Vintage. Kan du möjligen ha råkat ut för en svag flaska?
 

LeChat

Medlem
42FC8BA5-4464-49B5-B35E-E4BE256F0244.jpeg

2008 Damien Hugot Grand Cru Blanc de Blancs


Så här bra upplevde jag nog aldrig någon av flaskorna från 2006. Och då tyckte jag ändå att den årgången var väldigt god. Men 2008 lirar i en annan liga. Kvällens flaska är enastående bra och imponerar stort.
Honung, nötter, blommor, nytvättade lakan mm. Den är oerhört smakrik och komplex. Fräsch och generös med en närmast perfekt syra. Mycket trevlig drickfas!

93571F2F-AC96-4416-BC66-B2ECC9558CC6.jpeg

Goda mackor blev det också!
 

Thomas

Medlem
Visa bifogad bild 13275
2008 Damien Hugot Grand Cru Blanc de Blancs


Så här bra upplevde jag nog aldrig någon av flaskorna från 2006. Och då tyckte jag ändå att den årgången var väldigt god. Men 2008 lirar i en annan liga. Kvällens flaska är enastående bra och imponerar stort.
Honung, nötter, blommor, nytvättade lakan mm. Den är oerhört smakrik och komplex. Fräsch och generös med en närmast perfekt syra. Mycket trevlig drickfas!

Visa bifogad bild 13276
Goda mackor blev det också!
Jag valde mellan 06:an och 08:an som kvällens champagne. Valet föll på 06:an igen. Bokna äpplen, en bra syra och fina mognadstoner(trots sin ringa ålder). Men nu låter det som att det är dags att prova 08:an för första gången.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Jag valde mellan 06:an och 08:an som kvällens champagne. Valet föll på 06:an igen. Bokna äpplen, en bra syra och fina mognadstoner(trots sin ringa ålder). Men nu låter det som att det är dags att prova 08:an för första gången.
:) Ja det tycker jag du ska göra, särskilt om du har några stycken. Själv önskar jag att detta var första flaskan ur lådan men jag har bara 2 eller 3 flaskor kvar. För tillfället verkar den inte finnas att köpa i någon årgång. Är det 2012 eller 2013 som blir nästa köpbara årgång på SB? Någon som vet?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
:) Ja det tycker jag du ska göra, särskilt om du har några stycken. Själv önskar jag att detta var första flaskan ur lådan men jag har bara 2 eller 3 flaskor kvar. För tillfället verkar den inte finnas att köpa i någon årgång. Är det 2012 eller 2013 som blir nästa köpbara årgång på SB? Någon som vet?

2012 är nästa årgång. Utgår från att den kommer på SB snart. Druckit två gånger redan. I yngsta laget men god! Klassiska äpplen plus lite annat gött. Påminner om ung 08 fast utan skalbeskan som jag upplevde i början. Senaste upplevelsen av 12an var dock efter 12...:rolleyes:

Visa bifogad bild 13275
2008 Damien Hugot Grand Cru Blanc de Blancs


Så här bra upplevde jag nog aldrig någon av flaskorna från 2006. Och då tyckte jag ändå att den årgången var väldigt god. Men 2008 lirar i en annan liga. Kvällens flaska är enastående bra och imponerar stort.
Honung, nötter, blommor, nytvättade lakan mm. Den är oerhört smakrik och komplex. Fräsch och generös med en närmast perfekt syra. Mycket trevlig drickfas!

Visa bifogad bild 13276
Goda mackor blev det också!

Intressant om 08an har mognat till. Har inte rört mina på ett år eller två.
 

Thomas

Medlem
:) Ja det tycker jag du ska göra, särskilt om du har några stycken. Själv önskar jag att detta var första flaskan ur lådan men jag har bara 2 eller 3 flaskor kvar. För tillfället verkar den inte finnas att köpa i någon årgång. Är det 2012 eller 2013 som blir nästa köpbara årgång på SB? Någon som vet?
Tur för mig att jag har ett orört sexpack längst in i lagringsskåpet!
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Tur för mig att jag har ett orört sexpack längst in i lagringsskåpet!

Även jag har ett sexpack av 2012 liggandes i källaren orört... även ett sexpack Rose NV.... båda köpt på plats förra sommaren. Båda bra. Båda mår bra av att ligga kvar i källaren en stund... gissar minst 2 år, 2012 kanske mer...
 

Pontus

Medlem
2008 Louis Roederer Brut Vintage. Känns bra att ha ett antal flaskor av denna, för nu börjar den verkligen leverera! Lyxig och generös doft av mogna äpplen, aprikoser och nötter. Smak av mogna äpplen, grapefrukt och tropiska frukter. Viss nötighet och krämighet dessutom. Finfin komplexitet. Syran har integrerats fint och frukten har fått mer tyngd jämfört med för nåt år sen. Troligen finns det även en stor uppsida, för sista slatten som fått stå ett tag var helt otroligt god. 94++.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Visa bifogad bild 13275
2008 Damien Hugot Grand Cru Blanc de Blancs


Så här bra upplevde jag nog aldrig någon av flaskorna från 2006. Och då tyckte jag ändå att den årgången var väldigt god. Men 2008 lirar i en annan liga. Kvällens flaska är enastående bra och imponerar stort.
Honung, nötter, blommor, nytvättade lakan mm. Den är oerhört smakrik och komplex. Fräsch och generös med en närmast perfekt syra. Mycket trevlig drickfas!

Visa bifogad bild 13276
Goda mackor blev det också!
Ohhh, härligt att höra! Jag stod o fingrade på min låda häromdagen men tänkte att det var ett tag kvar innan det drickfönstret öppnar upp! Blir att korka några i sommar! Tack! :D
 

LeChat

Medlem
2008 Louis Roederer Brut Vintage. Känns bra att ha ett antal flaskor av denna, för nu börjar den verkligen leverera! Lyxig och generös doft av mogna äpplen, aprikoser och nötter. Smak av mogna äpplen, grapefrukt och tropiska frukter. Viss nötighet och krämighet dessutom. Finfin komplexitet. Syran har integrerats fint och frukten har fått mer tyngd jämfört med för nåt år sen. Troligen finns det även en stor uppsida, för sista slatten som fått stå ett tag var helt otroligt god. 94++.
Låter bra! Har inte våldgästat lådan ännu men det kanske man ska göra snart. :)
 

Thomas

Medlem
DSC_0377.JPG

Helgens konsumtion av champagne med goda vänner. Samtliga var riktigt bra. Min favorit var Henriot, mogen och fin med massor av röda bokna äpplen i doft och smak. Övriga var inte lika förtjusta, ruttna äpplen i en gamal eklåda var ett av omdömena. Det ställde jag mig helt oförstående till. Guy Charlemagne blev korad till vinnare då övriga höll den som favorit. En bra och mycket drickvänlig champagne som kommer leverera i flera år till. Louis Roederer var bra men lite för mycket syra. Som att ta ett stort bett i ett grönt omoget äpple var omdömet. Jag tyckte inte det var riktigt så farligt men syran tog över lite väl mycket. Blir att vänta ett tag med nästa. Hugot var också bra, påminnde en del om Henriot men inte samma komplexitet och tyngd i sig. Dock en mycket bra champagne.
 

MartinE

Medlem
2012 är nästa årgång. Utgår från att den kommer på SB snart. Druckit två gånger redan. I yngsta laget men god! Klassiska äpplen plus lite annat gött. Påminner om ung 08 fast utan skalbeskan som jag upplevde i början. Senaste upplevelsen av 12an var dock efter 12...:rolleyes:
Håller med – Damien Hugot 2012 är ung men väldigt lovande! Och jag drack min flaska innan tolv! :)
 

matage

Medlem
En ny och riktigt trevlig bekantskap på champagnefronten på en flygresa i veckan; Drappier Rosé de Saignee NV
Riktigt fin och komplex. Torr och krispig med en hel del röda bär, blodapelsin och ett klart pinot-artat bett i slutet kombinerat med en svag behaglig fruktsötma. Den växte ordentligt med temperatur och tid i glaset. Personalen envisades med att försöka städa undan/fylla på mitt halva glas och verkade lite förvånade när jag förklarade varför jag drog ut på det :)

Verkar inte vara enkelt att hitta i Europa dock - eller så måste jag helt enkelt betala för winesearcher...
 
Toppen