Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Tips från @Elvis gjorde mycket bra ifrån sig till kycklingpastan ikväll.
Underbar färg, utvecklad doft (mjuk jäst) och gula äpplen i smaken, lång och behaglig eftersmak. Petra tyckte det smakade katrinplommon (hon tyckte mycket om stilen) och Greta 4 år tyckte det doftade honung.
Mina 90 poäng. Jag har 3 flaskor till så det känns bra.
Visa bifogad bild 13505

Härligt! Det är en riktigt vass champagne!

Skriv gärna ut namn och årgång i text när du postar bilder så blir det sökbart, vilket är användbart när andra medlemmar försöker hitta dryckesrapporter om saker de funderar på att plocka upp från källaren! ;)
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Poppade några årgångar i gott sällskap i helgen:

2002 Bollinger RD - stor potential men otroligt bra redan nu. Vilken start på kvällen! Förväntningarna var inte på topp efter några ljumma recensioner men fan va bra RD-02 är!
Visa bifogad bild 13398

1999 Comtes
- WOW vilken käftsmäll. Kvällens kanske bästa vin, I LOVE COMTES - min nya idol! -99 e riktigt bra att dricka nu men kommer nog att fortsätta växa.
Visa bifogad bild 13396

1996 Winston Churchill
- Otroligt läcker, balanserad och full av syra. Kom lite i skymundan av Comtes men jösses här finns potential. Lätt 10 år till perfektion!
Visa bifogad bild 13400

1993 Dompa
- Dompa e en käftsmäll av lyx men kvaliten kan variera mellan årgångarna. Druckit få -93 så detta var en spännande flaska att poppa. Hög leverans o bra mognad, kvällens bästa ihop med Comtes.
Visa bifogad bild 13399

1976 Diebolt
- oj oj avslutade med en spännande flaska. Krug o Comtes 76 e det bästa jag någonsin testat så detta var kul. Diebolt pallar inte lagring lika väl och denna flaska har varit på toppen och vänt, var nog som bäst för 5-10 år sen. MEN magiskt att dricka så gammal skumpa och vilken avslutning på kvällen. Smaken satt kvar fram till frukost, mumma!
Visa bifogad bild 13397
:)

Welcome back! :D
 

Pontus

Medlem
2008 Deutz Brut Millesime. Övervägande päron (Piggelin) i doften initialt. Så småningom lite mer äppliga toner och citrus. Smak av citrus och gröna äpplen. Liten beska i eftersmaken. Riktigt hög syra och inga som helst mognadstoner ännu. Saknar lite inbjudande frukt i mittpartiet, men det kommer nog med lagring. Ändå god! Spara minst 5 år till. 91+.
 

tobbe81

Medlem
Mailly magnum 1996 fick inleda gårdagen helt perfekt drickmogen nu och hade allt som man söker efter i en champagne klara säkert flera års lagring ytligare för de som söker ännu mera mognadstoner.
IMG_20180622_162008_900.jpg
 

Pontus

Medlem
2008 Deutz Brut Millesime. Övervägande päron (Piggelin) i doften initialt. Så småningom lite mer äppliga toner och citrus. Smak av citrus och gröna äpplen. Liten beska i eftersmaken. Riktigt hög syra och inga som helst mognadstoner ännu. Saknar lite inbjudande frukt i mittpartiet, men det kommer nog med lagring. Ändå god! Spara minst 5 år till. 91+.
Andra halvan dracks idag, och den har som väntat vuxit till sig betydligt. Inga spår av Piggelin och betydligt större djup i smak och doft. Syran har lugnat ner sig och den där tyngden i frukten jag saknade är nästan där. Om ni sitter på några flaskor är rådet fortsatt att vänta i minst 5 år. Idag 93+.
 

Thomas

Medlem
DSC_0418.JPG

Midsommarhelgens Champagner. Båda Paul Dethune behöver lagras några år till.
Pol Roger 2002 var riktigt bra. Dom Perignon 1996 var helt underbar. Vilken smaksensation och vilken längd på smaken, den satt i i flera timmar kändes det som. Krämig och pigg mousse. Klarar lätt tio år till. Kanonbra!
 

tobbe81

Medlem
Visa bifogad bild 13524
Midsommarhelgens Champagner. Båda Paul Dethune behöver lagras några år till.
Pol Roger 2002 var riktigt bra. Dom Perignon 1996 var helt underbar. Vilken smaksensation och vilken längd på smaken, den satt i i flera timmar kändes det som. Krämig och pigg mousse. Klarar lätt tio år till. Kanonbra!

för att underlätta så är det nog flera än mig som undrar vilken mise en Cave du hade på dina Dethune.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
990FAD5A-DACB-4AB6-B247-11AE7E81A048.jpeg


@LarsW jag drar mitt strå till stacken och bättrar på min konsumtion av Champagne!

2008 Taittinger tillsammans med ost och kex. Mjölkko från Champagne, tänkte att det passar kanske ihop.

Inget stort vin, alldeles för syradrivet och beskt just nu. Absolut ingen sockerdricka som vissa på forumet skrivit. Lite i obalans bara. Låt era flaskor ligga om ni har några hemma. Det här var min andra flaska av fyra. Jag drack en förra sommaren, men nu ska jag nog vänta till 2020 med nästa.

Dock gick osten ihop väldigt bra med vinet :)
 

Christer J

Medlem
Grill och mys med grannarna ikväll. Barnen firas till sommarledighet från förskolorna och de vuxna till semester.
Mycket prat om mat och godis och fiskedamm och väder och kläder.
Jag håller fokus på dryckerna :)
Jag passar också på att önska er en trevlig helg med glädje i hjärtat och gott i glas!

DSCF5101.jpg
 

LeChat

Medlem
Grill och mys med grannarna ikväll. Barnen firas till sommarledighet från förskolorna och de vuxna till semester.
Mycket prat om mat och godis och fiskedamm och väder och kläder.
Jag håller fokus på dryckerna :)
Jag passar också på att önska er en trevlig helg med glädje i hjärtat och gott i glas!

Visa bifogad bild 13543
Har en oöppnad låda av Henriot så att få läsa några rader om din intryck av den skulle sitta fint! :)
 

LeChat

Medlem
EC48CE3D-799A-4F9D-8ECD-B4B4AEAC3916.jpeg

N.V. Charles Heidsieck Brut Réserve

Detta är sista flaskan ur första lådan och det känns oerhört bra att ha en till för framtiden. Så enastående bra denna NV med 2008 bas är. Kafferost och nougat sticker ut till en början men komplexiteten växer till sig i glaset ju längre den får luftas.
Man skulle köpt mycket mer!
98D83CE1-39A0-46F5-B901-D45C53E91FAC.jpeg

Fruns räkmackor är inte så dumma de heller!:)
 

Elvis

Medlem
Så enastående bra denna NV med 2008 bas är. Kafferost och nougat sticker ut till en början men komplexiteten växer till sig i glaset ju längre den får luftas.
Man skulle köpt mycket mer!

Jag dricker fortfarande av mina låda med 2007-bas. Också mycket bra! Dessutom har den fått mig att hålla fingrarna borta från 2008-baslådorna.
 

LeChat

Medlem
Jag dricker fortfarande av mina låda med 2007-bas. Också mycket bra! Dessutom har den fått mig att hålla fingrarna borta från 2008-baslådorna.
Jag vill också avvakta lite med sista lådan så nu skulle jag behöva fylla på med nya flaskor.
Vet du vad det är för basårgång som säljs nu? Gärna på andra ställen än SB eftersom man brukar kunna hitta den mycket billigare.
 

Trydebull

Medlem
N.V. Charles Heidsieck Brut Réserve
Detta är sista flaskan ur första lådan och det känns oerhört bra att ha en till för framtiden. Så enastående bra denna NV med 2008 bas är.
Fruns räkmackor är inte så dumma de heller!
Riktigt bra vin, riktigt bra fru!

Vet du vad det är för basårgång som säljs nu? Gärna på andra ställen än SB eftersom man brukar kunna hitta den mycket billigare.
Släng ett mail till FVL - jag kan inte hitta mer än BdM 2004 hos dem, men ibland har de någon låda även av sådant som inte ligger uppe. Jag har också en orörd låda liggande med 2008-bas och en orörd låda magnum med 2012-bas men har inte koll på aktuell bas på halvmagnum. Har skrivit att jag gett ca 380 för halvmagnum och ca 790 för magnum vilket väl får anses vara ett bra pris - ffa gentemot SB för magnum.

Hittar du 2012 till 2015-bas någonstans till bra pris så tar en tacksamt emot pm. Det här är en av få NV jag med nöje lägger ner i källaren.
 

LeChat

Medlem
Riktigt bra vin, riktigt bra fru!


Släng ett mail till FVL - jag kan inte hitta mer än BdM 2004 hos dem, men ibland har de någon låda även av sådant som inte ligger uppe. Jag har också en orörd låda liggande med 2008-bas och en orörd låda magnum med 2012-bas men har inte koll på aktuell bas på halvmagnum. Har skrivit att jag gett ca 380 för halvmagnum och ca 790 för magnum vilket väl får anses vara ett bra pris - ffa gentemot SB för magnum.

Hittar du 2012 till 2015-bas någonstans till bra pris så tar en tacksamt emot pm. Det här är en av få NV jag med nöje lägger ner i källaren.
FVL är smidiga att handla av. Elvis tipsade annars om denna för länge sedan http://www.venusvins.com/catalogue/recherche?keywords=heidsieck Den kanske man ska prova. Bra pris vad jag kan se.
 
Toppen