Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Haha, den där statusen verkade vara en jävligt bra idé kl 1 inatt. Kanske inte lika bra idag.

Men har bara 5 skumpaglas så ditt goda förslag är tyvärr omöjligt tills vidare. Sen är vi ju alla nybörjare. Vi kommer säkert förfina proceduren.

Om du inte redan läst och funderat på det, så är det väldigt praktiskt att köpa ett sexpack ISO-glas.
Jag köpte mina av Helen på östermalm.
Det är även dessa glas som vi har på våra BYOBs i Stockholm.
 

LeChat

Medlem
39A0DB1F-2600-46EC-B238-621F546F7EB5.jpeg

2012 Palmer & Co Blanc de Blancs


Matchdrycken var faktiskt över förväntan. Har tydligen bytt årgång till 2013 men några 2012 ska man väl kunna hitta på hyllorna. Kafferost á la Charles Heidsieck. Det räcker för mig!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Men har bara 5 skumpaglas så ditt goda förslag är tyvärr omöjligt tills vidare. Sen är vi ju alla nybörjare. Vi kommer säkert förfina proceduren.
Det funkar lika bra med vitvinsglas så länge det är en mindre öppning än kupa. Billigast är IKEA's Hederlig. Inte det mest upphetsande glaset men om man ska köpa in ett gäng för en billig peng så är det oslagbart. https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80235839/
 

henrikh

Medlem
Dagens hämtning från beställningssortiment. Jag tycker systembolaget funkar bra.
Förra helgen drack 4 personer Egly-Oriet brut tradition grand cru och alla tyckte den var fantastisk! Snart ska jag också ange mer nyanserade smaknoter, men jag ska få upp ångan lite först :)
Tanken var då att millesime 2006 är minst lika fantastisk.

Visa bifogad bild 13628
Fick du tag på palmer 2008 1500 på systemet ?
 

Christer J

Medlem
Ikväll provar jag i sann gräsänklingsanda en rosé för mig själv på balkongen:

Louis Roederer Rosé 2011.

E2431CB0-0693-4060-8DDD-2D110BE83E60.jpeg


Vacker färg med aldrig sinande små bubblor, doftar hallon och smakar röda bär som jag inte ytterligare kan särskilja, frisk. Lång eftersmak. God tycker jag men ska nog spara de andra flaskorna något år eller två.
Provade att dricka ur mina Riedel-glas (pinot noir Grape serien) och det funkade bra, fint att ”se” mycket av vinets ytor.

:)
 
Last edited:

namkrad

Medlem
Drack Castelnau 2003 förra helgen då vi firade min 15-åring. Det har ju inte varit lätt att hitta 2003:eek:r när jag väl blivit intresserad av champagne :p
Men den var riktigt bra med härligt brödig doft, smak av mineral och lite mild citrus med eftersmak av grape, 90p.
FCCFC762-279F-476E-ABB0-E60A2E11F08B.jpeg
 
Toppen