Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

namkrad

Medlem
Från igår kväll för att fira att semestern är här :D Här märks att jag fortfarande är rena nybörjaren, har svårt att namnge dofter och smaker, en kakafoni intryck som jag bara kan namnge som vinupplevelse. 166:a med 2010 bas, mums! Glad sommar på er!
1A9F5D68-70EE-47D9-8520-A41CDD4ECC87.jpeg
 

Daniel A

Administratör
Det har druckits vin! @Skaggs (och Emma!) bjöd in @MartinE och mig för lite kvalitetsdrickande.

Flight 1
DSC_0396.JPG


#1 2014 David L’eclapart, l’Amateur
Mycket intressant. Lakrits som går över i anis (tänk sött till ört), något kemiskt, kärnor av olika slag, citron, citronskal, lite jästigt, ostkant, lite godiskola. Konserverad persika sades runt bordet, och det var en bra not. Bra tryck i smakerna, men inte alls lika komplext som doften. Ganska äpplig, mer kärnor. Mycket bubblor, lite beska. Ganska skum överlag. Gott! 89p.
I efterhand borde den här ha varit lättare att pricka som L’Eclapart. Oväntat tillgänglig för sin unga ålder!

#2 NV Krug Grande Cuvée
06-bas, degorgerad 2013.
Smör, lite ballong (försvinner), brända och rostade toner, kex, grillad citron. Hittar jag lite krut? Svaga mocca-toner. Något animaliskt/rått över det hela. Otroligt expressivt och härlig doft! Could sniff for days! I munnen är det definitivt ett kraftpaket, bra syra som har balanserats ut. Har inte så många smaknoterna på den, lite rostat, grillad citron och överlag lite fruktiga toner. Ungt, men med begynnande mognadstoner. 92p.
Fick tidigt “lyxigt hus”-känsla. Utan att vara särskilt övertygad gissade jag på Krug GC, mycket på grund av den där krut-tonen jag kände. Kul!

#3 Selosse Rosé

Deg. 16/12-2015.
Växthus, äpple, kardemummabulle som blivit lite småbränd i ugnen, rostat, otroligt parfymerat med den klassiska hyacinthen men även andra blommor, lite röda bär (smultron, vinbär). Fantastisk näsa! Syran är hög, inledningsvis är eftersmaken lite kort, men det blir bättre med mer luft. Överlag så levererar den inte riktigt på den nivå i smakerna som jag hoppades på. Det är mycket röda bär, olika typer av äpplen och lite blommigt. Men jag vill ha mer! Fortfarande fantastiskt gott. 93p.
Mitt vin. Färgen var förvånansvärt icke-roséig i färgen.

Flight 2
DSC_0399.JPG


#4 2010 David L’eclapart, l’Amateur
Skum doft. Det gröna på purjolöken, svettig klätterkalk, vitpeppar, lite gröna äpplen och citron. På tungan är det hög syra, knastertorrt. Äppelskal och en ogin citron. Doftar mer än det smakar - lite endimensionellt i munnen. 87p.
Mitt vin. Extra roligt att 2014 av samma vin hade varit i första flighten. Efter ett tag kom sällskapet fram till L’eclapart.

#5 2004 Janisson-Baradon, Toulette

Härsket smör, mer smör, fortsätter vara smörigt, något lösningsmedel som går över till grumme såpa, söt lakrits, smörigt gräddig. Noter från andra var bland annat arraksboll, och det var riktigt träffande! På tungan är det smör (surprise!), citron (kvällens smaktema verkar det som), blodgrape. Rund och kraftig överlag. Snygg champagne! 91p.
Aldrig druckit producenten. Fick lite producentvibbar, fram för allt André Jacquart. Lyckades i alla fall sätta årgången! Vinet gjort på chardonnay muscat (någon gammal klon?), planterade 1947. Kvällens överpresterare, helt klart.

#6 2006 Jestin
Deg. september 2012.
Mer smör! Kola, karamell, nytvättade lakan, vaga kräktoner (blåser bort), apelsinskal. Mycket kraftig nos (bra doftviner överlag i dessa flighter!)! Mycket pigga bubblor, hög syra, men balanserat (om än inte perfekt). Väldigt kompakt i smakerna, fruktigt och kraftigt, men det märks att det ligger en del saker under ytan som lär komma fram med några extra års lagring. Mycket gott! 92p, med potential.
Jag hade inga gissningar alls på det här. @Skaggs spikade det typ när han gissade på 2006 Marguet, Sapience. Det är tydligen exakt samma vin! Riktigt roligt att få dricka.

Tog lite inspiration från @tobbe81 och testade finskumpa med vulgär pizza. Jävla gott alltså! Gäller ju att hålla sig lite folklig.
DSC_0401.JPG
 
Last edited:

Skaggs

Medlem
Bra skrivet och rolig läsning, man får nästan en känsla av att vara på plats...
Håller med om det mesta, kanske en poäng upp eller ner här och där. 10 timmars provning i trevlig sällskap med roliga viner. En bättre fredag alltså!

Det har druckits vin! @Skaggs (och Emma!) bjöd in @MartinE och mig för lite kvalitetsdrickande.

Flight 1
Visa bifogad bild 13735

#1 2014 David L’Eclapart, l’Amateur
Mycket intressant. Lakrits som går över i anis (tänk sött till ört), något kemiskt, kärnor av olika slag, citron, citronskal, lite jästigt, ostkant, lite godiskola. Konserverad persika sades runt bordet, och det var en bra not. Bra tryck i smakerna, men inte alls lika komplext som doften. Ganska äpplig, mer kärnor. Mycket bubblor, lite beska. Ganska skum överlag. Gott! 89p.
I efterhand borde den här ha varit lättare att pricka som L’Eclapart. Oväntat tillgänglig för sin unga ålder!

#2 NV Krug Grande Cuvée
06-bas, degorgerad 2013.
Smör, lite ballong (försvinner), brända och rostade toner, kex, grillad citron. Hittar jag lite krut? Svaga mocca-toner. Något animaliskt/rått över det hela. Otroligt expressivt och härlig doft! Could sniff for days! I munnen är det definitivt ett kraftpaket, bra syra som har balanserats ut. Har inte så många smaknoterna på den, lite rostat, grillad citron och överlag lite fruktiga toner. Ungt, men med begynnande mognadstoner. 92p.
Fick tidigt “lyxigt hus”-känsla. Utan att vara särskilt övertygad gissade jag på Krug GC, mycket på grund av den där krut-tonen jag kände. Kul!

#3 Selosse Rosé

Deg. 16/12-2015.
Växthus, äpple, kardemummabulle som blivit lite småbränd i ugnen, rostat, otroligt parfymerat med den klassiska hyacinthen men även andra blommor, lite röda bär (smultron, vinbär). Fantastisk näsa! Syran är hög, inledningsvis är eftersmaken lite kort, men det blir bättre med mer luft. Överlag så levererar den inte riktigt på den nivå i smakerna som jag hoppades på. Det är mycket röda bär, olika typer av äpplen och lite blommigt. Men jag vill ha mer! Fortfarande fantastiskt gott. 93p.
Mitt vin. Färgen var förvånansvärt icke-roséig i färgen.

Flight 2
Visa bifogad bild 13734

#4 2010 David L’Eclapart, l’Amateur
Skum doft. Det gröna på purjolöken, svettig klätterkalk, vitpeppar, lite gröna äpplen och citron. På tungan är det hög syra, knastertorrt. Äppelskal och en ogin citron. Doftar mer än det smakar - lite endimensionellt i munnen. 87p.
Mitt vin. Extra roligt att 2014 av samma vin hade varit i första flighten. Efter ett tag kom sällskapet fram till L’Eclapart.

#5 2004 Janisson-Baradon, Toulette

Härsket smör, mer smör, fortsätter vara smörigt, något lösningsmedel som går över till grumme såpa, söt lakrits, smörigt gräddig. Noter från andra var bland annat arraksboll, och det var riktigt träffande! På tungan är det smör (surprise!), citron (kvällens smaktema verkar det som), blodgrape. Rund och kraftig överlag. Snygg champagne! 91p.
Aldrig druckit producenten. Fick lite producentvibbar, fram för allt André Jacquart. Lyckades i alla fall sätta årgången! Vinet gjort på chardonnay muscat (någon gammal klon?), planterade 1947. Kvällens överpresterare, helt klart.

#6 2006 Jestin
Deg. september 2012.
Mer smör! Kola, karamell, nytvättade lakan, vaga kräktoner (blåser bort), apelsinskal. Mycket kraftig nos (bra doftviner överlag i dessa flighter!)! Mycket pigga bubblor, hög syra, men balanserat (om än inte perfekt). Väldigt kompakt i smakerna, fruktigt och kraftigt, men det märks att det ligger en del saker under ytan som lär komma fram med några extra års lagring. Mycket gott! 92p, med potential.
Jag hade inga gissningar alls på det här. @Skaggs spikade det typ när han gissade på 2006 Marguet, Sapience. Det är tydligen exakt samma vin! Riktigt roligt att få dricka.

Tog lite inspiration från @tobbe81 och testade finskumpa med vulgär pizza. Jävla gott alltså! Gäller ju att hålla sig lite folklig.
Visa bifogad bild 13736
 

Trydebull

Medlem
Det dök upp en massa människor från olika håll. Så då är det ju bara att korka upp lite flaskor! Till ostron, vattenmelonmelon rostade majskärnor blev det en:

2002 De Venoge

20180714_160934.jpg


Lite mörkare i färgen men fortfarande mer gulgrön än mörkgul

Doften ger fräsch torr halm (troligtvis från råg...:), fat, lätt bananton och äppelkaka.

Väldigt lugn i munnen. Härliga mogna röda sveknska äppeltoner. Låg syra, men ändå ovanligt balanserad redan direkt efter korkdragning, men jag anar att jag får än mer om 60 minuter.

Efter 60 minuter kan jag dock konstatera att det inte händer så mycket mer. Det som skett, har skett. En mogen god champagne.

Baserat på den här flaskan, och ytterligare en för ett drygt år sedan är det dax att dricka upp. Klarar sig nog ett tag till (även om jag tycker att båda flaskorna jag öppnat haft märkbart ingångna korkar efter endast 16 år), men jag ser ingen ytterligare utveckling.

Säger 88 poäng.
 

LeChat

Medlem
2E994778-0B0A-4E28-A7B9-85EAB1BDC63D.jpeg

Henri Giraud Fût de Chêne MV07

Färgen är vackert guldaktig och ger tyngd och värdighet åt vinet. Drack denna senast i april 2016 och gillade den stort. Och det gör jag verkligen idag med. Underbart god!
Kafferost och oxiderade drag karaktäriserar ofta champagner som jag tycker bäst om. Tycker absolut att här finns likheter med Selosse Initial. Smaken är också äpplig och avslutar med en liten beska. Verkligen en toppengod champagne som jag önskar att jag hade fler av. Jag tänkte lista några producenter som jag gillar men som jag även tycker har något gemensamt i stilen som jag inte kan uttrycka i ord. Men det kanske någon annan kan hjälpa mig med, och kanske dessutom ge tips på andra producenter i samma stil eller liknande.
Här kommer några favoriter: Charles Heidsieck, Selosse, Krug, Egly-Ouriet, Henri Giraud(Fut de Chene), Henriot. (Kanske att Vilmart skulle ingå där också men blev tveksam.) Om ni som sagt kan se någon gemensam nämnare, eller kan tipsa om producenter så skulle jag bli väldigt lycklig. :)
 

Trydebull

Medlem
1988 Desbordes-Amiaud brut premier cru

20180714_171502.jpg


Köpte den här, som, gissar jag, flera andra av nyfikenhet när den släpptes här om året. Hade inga stora förhoppningar egentligen. Och de infriades väl kan man säga...:). Första flaskan var riktigt tråkig, den här lite bättre.

Väldigt mörkgul i färgen. Guldfärgad.

Doften säger jäst, innanmätet på ett kraftigt surdegsbröd, våt halm,

Smaken väldigt mogna/övermogna äpplen, mustig, kraftfull, insidan på ett ekfat, brödig, syrlig sirap (finns det?), både mogen och syra kvar vilket skulle tala för en stor champagne men jag tycker inte riktigt att den har balansen, den har definitivt ingen finstämdhet eller finess.
VÄLDIGT matig, men inte på något sätt genomdåligt.

Jag säger 86 poäng.
 

Ekdahl

Medlem
Visa bifogad bild 13742
Henri Giraud Fût de Chêne MV07

Färgen är vackert guldaktig och ger tyngd och värdighet åt vinet. Drack denna senast i april 2016 och gillade den stort. Och det gör jag verkligen idag med. Underbart god!
Kafferost och oxiderade drag karaktäriserar ofta champagner som jag tycker bäst om. Tycker absolut att här finns likheter med Selosse Initial. Smaken är också äpplig och avslutar med en liten beska. Verkligen en toppengod champagne som jag önskar att jag hade fler av. Jag tänkte lista några producenter som jag gillar men som jag även tycker har något gemensamt i stilen som jag inte kan uttrycka i ord. Men det kanske någon annan kan hjälpa mig med, och kanske dessutom ge tips på andra producenter i samma stil eller liknande.
Här kommer några favoriter: Charles Heidsieck, Selosse, Krug, Egly-Ouriet, Henri Giraud(Fut de Chene), Henriot. (Kanske att Vilmart skulle ingå där också men blev tveksam.) Om ni som sagt kan se någon gemensam nämnare, eller kan tipsa om producenter så skulle jag bli väldigt lycklig. :)
Låter onekligen som vi har samma preferenser när det gäller Champagne :). Fut de Chene är lysande.
Stämmer in på alla dina producenter - själv skulle jag kunna lägga till Bollinger, Larmandier-Bernier och Charlier som jag tycker har liknande stil. Finns säkert fler... (idel öra till förslag)
 

gece

Man vänjer sig.
Låter onekligen som vi har samma preferenser när det gäller Champagne :). Fut de Chene är lysande.
Stämmer in på alla dina producenter - själv skulle jag kunna lägga till Bollinger, Larmandier-Bernier och Charlier som jag tycker har liknande stil. Finns säkert fler... (idel öra till förslag)
Låter som skunpa med ekfat, är själv lagd åt samma håll. Fyller på med Marc Hebrart, Damien Hugot och Leclerc-Briant (oklart hur mycket ek som används av dem men de tilltalar dans med samma centra i min hjärna). Även Christian Bourmault, men har begränsad erfarenhet av hans grejer.
 
Last edited:

LeChat

Medlem
Låter som skunpa med ekfat, är själv lagd åt samma håll. Fyller på med Marc Hebrart, Damien Hugot och Leclerc-Briant (oklart hur mycket ek som används av dem men de tilltalar dans med samma centra i min hjärna). Även Christian Bourmault, men har begränsad erfarenhet av hans grejer.
Skumpa med ekfat låter som en bra förklaring. Skulle vara fint om det fanns en lista över producenter som gör ekad champagne. Men det finns kanske?:)

Om man ser till stilen som efterfrågas så tycker jag att Damien Hugot stämmer bäst av dom du nämner. Komplex och i oxiderad stil. Verkligen god! Den kunde också funnits med på listan.
Leclerc-Briant minns jag mer som typen ”kalk- och champinjonchampagne”. Dock väldigt god.
Marc Hebrart drack jag för ungefär en månad sen men den flaskan gjorde inget speciellt intryck. Förmodligen för ung bl.a.
 

LarsW

Medlem
Jag köpte de på SB för några år sedan för 849:- nu kostar den 1199:- på samma ställe. Tror att den kostar en slant även på andra ställen, men om någon vet någon bra handlare så meddela gärna.
Var köpte du Fut de Chene? Inte så lätt att finna som det verkar.
Ser ut att ligga runt 110-120 europapengar på de flesta ställen. I alla fall de jag kan hitta.
Verkar vara mest MV10 och MV12.

En av våra rekommenderade vinhandlare. Har inte hittat överdrivet bättre priser.
https://www.premiersgrandscrus.com/...d-fut-de-chene-mv12-champagne-grand-cru.html#
https://www.premiersgrandscrus.com/...ud-fut-de-chene-mv10-champagne-grand-cru.html
https://www.premiersgrandscrus.com/...fut-de-chene-ay-rose-champagne-grand-cru.html
 

Christer J

Medlem
Ser ut att ligga runt 110-120 europapengar på de flesta ställen. I alla fall de jag kan hitta.
Verkar vara mest MV10 och MV12.

En av våra rekommenderade vinhandlare. Har inte hittat överdrivet bättre priser.
https://www.premiersgrandscrus.com/...d-fut-de-chene-mv12-champagne-grand-cru.html#
https://www.premiersgrandscrus.com/...ud-fut-de-chene-mv10-champagne-grand-cru.html
https://www.premiersgrandscrus.com/...fut-de-chene-ay-rose-champagne-grand-cru.html

Perfekt, tack! Bra tråd det här.
 

Ekdahl

Medlem
Skumpa med ekfat låter som en bra förklaring. Skulle vara fint om det fanns en lista över producenter som gör ekad champagne. Men det finns kanske?:)

Om man ser till stilen som efterfrågas så tycker jag att Damien Hugot stämmer bäst av dom du nämner. Komplex och i oxiderad stil. Verkligen god! Den kunde också funnits med på listan.
Leclerc-Briant minns jag mer som typen ”kalk- och champinjonchampagne”. Dock väldigt god.
Marc Hebrart drack jag för ungefär en månad sen men den flaskan gjorde inget speciellt intryck. Förmodligen för ung bl.a.
Precis - ek är väl en del av grejen. Sedan tror jag batonnage och genomförd malolaktisk jäsning också kan vara en nyckel (även om nog inte alla hör gör det), någon kanske vet mer här?

Bra spaning av ytterligare producenter och vi tycker rätt lika här. Damien Hugot, självklart skall de med på listan. Leclerc-Briant, tänkte också på dem men deras Champagne är delvis annorlunda, beror nog på biodymanisk (mindre svavel mm?) och nämnda batonnage och malo. Men nu killgissar jag lite och har inte kollat upp någon fakta. Håller med om att Marc Herbrart inte platsar på denna lista även om de är bra.
 
Last edited:

Christer J

Medlem
Ser ut att ligga runt 110-120 europapengar på de flesta ställen. I alla fall de jag kan hitta.
Verkar vara mest MV10 och MV12.

En av våra rekommenderade vinhandlare. Har inte hittat överdrivet bättre priser.
https://www.premiersgrandscrus.com/...d-fut-de-chene-mv12-champagne-grand-cru.html#
https://www.premiersgrandscrus.com/...ud-fut-de-chene-mv10-champagne-grand-cru.html
https://www.premiersgrandscrus.com/...fut-de-chene-ay-rose-champagne-grand-cru.html

Beställning lagd :) 3 av varje 10 och 12 och en rosé. 32 euro för 2-4 dagars frakt med dhl.
En sak som jag känner är att de viner som finns tillgängliga för mig ska drickas bäst om flera eller många år.
Jag önskar att jag hade blivit biten tidigare så mina lager varit fyllda med 1996, 2002 och NV som har vilat några år istället för 2008, 2012 och nysläppta NV. Dock ett I-landsproblem av rang.

En fin tanke är ju att Greta (4 år) kommer att ha mycket gott att dricka (om hon vill) när hon blir äldre, och det känns väldigt fint.
Hon är således född 2014 och jag har köpt David Leclapart L’ Amateur 2014 men får köpa mer gott åt henne när de släpps årgång 2014 framöver.
 

LeChat

Medlem
Det gick ju att köpa flaskevis :) MV07 skulle jag vilja ha lite av, kanske kan vi köpa en låda i gemenskap, om det går att finna.
Priset på SB verkar ju vara samma som handlarna tar utanför Sverige. Undrar vilken Fut de chene MV man får när man köper via SB, 09,10 eller 12?
Jag beställde förresten Egly-Ouriet Brut Tradition eftersom du gillade den. Har bara provat deras rose vilken är strålande. SBs övriga Egly sortiment ligger redan i källaren. :)
 
Toppen