Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Daniel A

Administratör
N.V. Jacquesson, Cuvée no. 739
Dracks på glas, orkade inte fråga om flaskans nördinformation. Basårgången är 2011.
Mycket citrus, främst citron, och äpplen av olika sorter och mognad. Lite rostat bröd. Tämligen tillgängligt och trevligt redan nu, ett klart bra vin. Bra frukt på tungan (mest äpplen), med hög syra. Ger det 89p, med god potential.
Första Jacquesson 7XX under fem år på korken som jag testar. Blev inte besviken.

N.V. Jacquesson, Cuvée no. 736
Basårgång 2008 (34 % reservvin). Deg. mars 2013, dosage på 1,5 gr/l.
Har sendegorgerade 736or, så blev extremt nyfiken på den här. Ett väldigt tydligt släktskap med det yngre syskonet: citron, grillad citron, en massa äpplen (nu är några kantstötta också!), lite mer utpräglade rostade toner, finns även något salt i det. På tungen är det vass syra, men väl balanserad av mycket tydliga toner av äpplen och grillad citron, något vagt nötigt. Gillar det är skarpt! Det är härligt fokuserat, finns inget som spretar alls. Framtiden är ljus! Sista klunken var klart bäst. 91p.
Kommer dröja många år innan magnum 736 D.T. får sätta korken till (ping @tobbe81 ).

Otroligt seriös "instegs"champagne.
DSC_0543.JPG
 

tobbe81

Medlem
N.V. Jacquesson, Cuvée no. 736
Basårgång 2008 (34 % reservvin). Deg. mars 2013, dosage på 1,5 gr/l.
Har sendegorgerade 736or, så blev extremt nyfiken på den här. Ett väldigt tydligt släktskap med det yngre syskonet: citron, grillad citron, en massa äpplen (nu är några kantstötta också!), lite mer utpräglade rostade toner, finns även något salt i det. På tungen är det vass syra, men väl balanserad av mycket tydliga toner av äpplen och grillad citron, något vagt nötigt. Gillar det är skarpt! Det är härligt fokuserat, finns inget som spretar alls. Framtiden är ljus! Sista klunken var klart bäst. 91p.
Kommer dröja många år innan magnum 736 D.T. får sätta korken till (ping @tobbe81 ).

Otroligt seriös "instegs"champagne.
Visa bifogad bild 14343[/QUOTE]

Nu köpte jag aldrig några 736 glömde bort att beställa dessa dök upp någon annan champagne månaden efter jag hade tänkt att köpa men tackar ödmjukast för påminnelsen om att beställa de nu igen någon gång .
 

Elvis

Medlem
Vad gäller Charles Heidsieck Brut Réserve så tycker jag inte att man ska fokusera för mycket på basårgången. Visst, 2008-basen är bra men jag tycker till exempel att 2007-basen också varit fantastisk.

Och ni som beställer Charles Heidsieck Brut Réserve från Frankrike: beställ några Charles Heidsieck Rosé 2006 på samma gång. Ett fantastiskt vin!

Härligt att läsa dina inlägg som vanligt även om jag saknar den obligatoriska "bäst på magnum"-kommentaren.;)

Haha, jag ska på en champagneprovning ikväll där temat är "extra gott" och då tar jag med mig en magnum. ;)

Är helt enig om det mesta. Winston 96 spöar det mesta blint eller oblint och Leclapart har sina empiriska problem... När det gäller Substance har jag dock aldrig förstått storheten. Håller den som den sämsta Selossen med avseende på pris/prestanda.

Det kan jag absolut förstå. Substance har mycket av allting och jag kan förstå att vissa tycker att det blir för mycket. Generellt föredrar jag elegantare champagner men Substance och Selosse Rosé är undantagen från den regeln.
 

Elvis

Medlem
IMG_3994.jpg
Gårdagens line-up:
1. Louis Roederer Brut Premier
2. Pol Roger 1998 (magnum)
3. Clos des Goisses Juste Rosé 2002
4. Salon 1996
5. Mumm RSRV Blanc de Noirs
6. Alfred Rothschild Réserve Grand Trianon 1966
7. Paul Bara 2012

Kvällens vin, utan tvekan, var Pol Roger 1998. Lite källartoner inledningsvis som snabbt vädrades bort och sedan hade vi en perfekt mogen champagne med jättebra syra. Alla som fick det blint var övertygade om att det var en prestige från ett toppår (Krug 1998 och Winston 1995 var två av gissningarna). Jag tror att det fortfarande kan gå att få tag på Pol Roger 2008 på magnum via privatimport från Ward Wines och den kostar bara 1229 kr. Köp och lägg undan! Själv har jag redan ett par lådor.

Louis Roederer Brut Premier (!) knep andraplatsen. Det var en flaska som hade stått öppen i fyra dagar och serverades mest för att kalibrera smaklökarna. Visar hur bra en vanlig NV kan vara.

Salon 1996 hade fantastisk syra och var "best of the rest". Jag fick den blint och var direkt inne på Salon men gissade på 2002. Jag har druckit Salon många gånger men förstår inte riktigt storheten. Visst, syran är oslagbar men jag tycker att det finns många bättre champagner.

Mumm RSRV Blanc de Noirs var också bra. Fin syra, elegant, odlarstil. Det är nog bästa vinet i RSRV-serien, till och med bättre än omdöpta Mumm de Cramant som nu heter RSRV Blanc de Blancs.

Clos des Goisses Juste Rosé då? Ett väldigt udda vin som inte påminner om någon champagne jag provat. Elegansen fanns där men det var enda indikationen på att ens var en champagne. Blyg på näsan, explosiv i munnen och kort eftersmak. Mer konstig än bra och absolut inget jag skulle betala för.
 

Christer J

Medlem
Visa bifogad bild 14360 Gårdagens line-up:
1. Louis Roederer Brut Premier
2. Pol Roger 1998 (magnum)
3. Clos des Goisses Juste Rosé 2002
4. Salon 1996
5. Mumm RSRV Blanc de Noirs
6. Alfred Rothschild Réserve Grand Trianon 1966
7. Paul Bara 2012

Kvällens vin, utan tvekan, var Pol Roger 1998. Lite källartoner inledningsvis som snabbt vädrades bort och sedan hade vi en perfekt mogen champagne med jättebra syra. Alla som fick det blint var övertygade om att det var en prestige från ett toppår (Krug 1998 och Winston 1995 var två av gissningarna). Jag tror att det fortfarande kan gå att få tag på Pol Roger 2008 på magnum via privatimport från Ward Wines och den kostar bara 1229 kr. Köp och lägg undan! Själv har jag redan ett par lådor.

Louis Roederer Brut Premier (!) knep andraplatsen. Det var en flaska som hade stått öppen i fyra dagar och serverades mest för att kalibrera smaklökarna. Visar hur bra en vanlig NV kan vara.

Salon 1996 hade fantastisk syra och var "best of the rest". Jag fick den blint och var direkt inne på Salon men gissade på 2002. Jag har druckit Salon många gånger men förstår inte riktigt storheten. Visst, syran är oslagbar men jag tycker att det finns många bättre champagner.

Mumm RSRV Blanc de Noirs var också bra. Fin syra, elegant, odlarstil. Det är nog bästa vinet i RSRV-serien, till och med bättre än omdöpta Mumm de Cramant som nu heter RSRV Blanc de Blancs.

Clos des Goisses Juste Rosé då? Ett väldigt udda vin som inte påminner om någon champagne jag provat. Elegansen fanns där men det var enda indikationen på att ens var en champagne. Blyg på näsan, explosiv i munnen och kort eftersmak. Mer konstig än bra och absolut inget jag skulle betala för.

Intressant att Roederer NV hamnar så högt i ett så fint sällskap!
Paul Bara 2012?

Får man fråga hur många ni är på en sån här tillställning?
Äter ni något?
Jag har planer på att ha liknande sammankomst och är nyfiken :)

Vänligen,
Christer
 

Elvis

Medlem
Får man fråga hur många ni är på en sån här tillställning?
Äter ni något?
Jag har planer på att ha liknande sammankomst och är nyfiken :)

Vi var fyra stycken och åt pata negra, foie gras och toast skagen med löjrom.

Jag tycker att fyra stycken är optimalt. När vi varit fler blir det en viss motvilja mot att ta med ens mest spännande flaskor. Däremot behöver man inte dricka så mycket som vi drack igår... :rolleyes:
 

Ekdahl

Medlem
Visa bifogad bild 14360 Gårdagens line-up:
1. Louis Roederer Brut Premier
2. Pol Roger 1998 (magnum)
3. Clos des Goisses Juste Rosé 2002
4. Salon 1996
5. Mumm RSRV Blanc de Noirs
6. Alfred Rothschild Réserve Grand Trianon 1966
7. Paul Bara 2012

Kvällens vin, utan tvekan, var Pol Roger 1998. Lite källartoner inledningsvis som snabbt vädrades bort och sedan hade vi en perfekt mogen champagne med jättebra syra. Alla som fick det blint var övertygade om att det var en prestige från ett toppår (Krug 1998 och Winston 1995 var två av gissningarna). Jag tror att det fortfarande kan gå att få tag på Pol Roger 2008 på magnum via privatimport från Ward Wines och den kostar bara 1229 kr. Köp och lägg undan! Själv har jag redan ett par lådor.

Louis Roederer Brut Premier (!) knep andraplatsen. Det var en flaska som hade stått öppen i fyra dagar och serverades mest för att kalibrera smaklökarna. Visar hur bra en vanlig NV kan vara.

Salon 1996 hade fantastisk syra och var "best of the rest". Jag fick den blint och var direkt inne på Salon men gissade på 2002. Jag har druckit Salon många gånger men förstår inte riktigt storheten. Visst, syran är oslagbar men jag tycker att det finns många bättre champagner.

Mumm RSRV Blanc de Noirs var också bra. Fin syra, elegant, odlarstil. Det är nog bästa vinet i RSRV-serien, till och med bättre än omdöpta Mumm de Cramant som nu heter RSRV Blanc de Blancs.

Clos des Goisses Juste Rosé då? Ett väldigt udda vin som inte påminner om någon champagne jag provat. Elegansen fanns där men det var enda indikationen på att ens var en champagne. Blyg på näsan, explosiv i munnen och kort eftersmak. Mer konstig än bra och absolut inget jag skulle betala för.
Låter som en trevlig kväll. Hur var -66an? Blir mer än nyfiken när du väljer att hoppa över att kommentera den...
 

Silex

Medlem
När jag någon enstaka gång har en kväll hemma själv så brukar jag öppna flaskor som jag tror varken min fru eller några gäster skulle uppskatta (kanske med undantag av vissa finewines-forumiter). Gamla viner, udda druvor, regioner man inte förknippar med vin. Dagens val föll på en champagne som jag trodde skulle vara helt oxiderad. Brukar försöka hålla ögonen öppna efter vin från mitt födelseår och hittade en Dom Perignon -73 till ett "rimligt" pris i en butik i Italien som jag beställde via nätet lite i blindo (dock en butik jag handlat från tidigare). Relativt mörk färg och lite slöjor i vinet gjorde att jag gissade på "död". Vad fanns då i flaskan?
IMG_2806.JPG

Kan inte säga att det poppade när jag drog korken ur flaskan men blev det ändå ett litet pffsssst. Som synes ett bärnstensfärgat vin, men ändå klart i glaset utan grumlighet. Till min förvåning även en del små bubblor på glasets insida. Visst finns här en tydlig oxidation, men dött är det absolut inte. Doften för tankarna till bruna äpplen på marken och JO äpplejuice-koncentrat, med lite höstlöv och jord, men som någon vänlig själ strött lite smörkola och nötmix över. Mycket äpple även i smaken, med honung och en sherry-liknande ton från oxidationen, men det är ändå äpple som dominerar. Medellång eftersmak. Helt klart drickbart och t o m njutbart. Vinet har helt klart sett bättre dagar, men jag gillar verkligen att den ändå uppvisar liv och frukt som gör att man kan ana dess tidigare storhet. Jag vill inte prata poäng eller någon objektiv prisvärdhet i det här fallet, men jag ångrar inte köpet och tänker att det nog trots allt var rätt tillfälle att öppna flaskan.
 

fxr

Medlem
När jag någon enstaka gång har en kväll hemma själv så brukar jag öppna flaskor som jag tror varken min fru eller några gäster skulle uppskatta (kanske med undantag av vissa finewines-forumiter). Gamla viner, udda druvor, regioner man inte förknippar med vin. Dagens val föll på en champagne som jag trodde skulle vara helt oxiderad. Brukar försöka hålla ögonen öppna efter vin från mitt födelseår och hittade en Dom Perignon -73 till ett "rimligt" pris i en butik i Italien som jag beställde via nätet lite i blindo (dock en butik jag handlat från tidigare). Relativt mörk färg och lite slöjor i vinet gjorde att jag gissade på "död". Vad fanns då i flaskan?
Visa bifogad bild 14391
Kan inte säga att det poppade när jag drog korken ur flaskan men blev det ändå ett litet pffsssst. Som synes ett bärnstensfärgat vin, men ändå klart i glaset utan grumlighet. Till min förvåning även en del små bubblor på glasets insida. Visst finns här en tydlig oxidation, men dött är det absolut inte. Doften för tankarna till bruna äpplen på marken och JO äpplejuice-koncentrat, med lite höstlöv och jord, men som någon vänlig själ strött lite smörkola och nötmix över. Mycket äpple även i smaken, med honung och en sherry-liknande ton från oxidationen, men det är ändå äpple som dominerar. Medellång eftersmak. Helt klart drickbart och t o m njutbart. Vinet har helt klart sett bättre dagar, men jag gillar verkligen att den ändå uppvisar liv och frukt som gör att man kan ana dess tidigare storhet. Jag vill inte prata poäng eller någon objektiv prisvärdhet i det här fallet, men jag ångrar inte köpet och tänker att det nog trots allt var rätt tillfälle att öppna flaskan.

Kanske är lite "taskigt" att sitta här och försöka jämföra en flaska "dompa" från 73 med någon random halvflaska piper-heidsieck, men det är inte syftet heller:

Jag plockade fram en oxiderad halv flaska nv? piper-heidsieck(den kanske har varit i den där "grillen" det pratades om tidigare?) för att påminna mig om hur den luktade/smakade/såg ut och för att jämföra med dina noteringar.

Inget "fizz" vid öppnandet av korken och det var absolut ingen elastisitet i korken kvar heller(gled ut som om den var skuren i samma mått som flaskhalsen), tydligt tecken på att bubblorna "rymt" och ersatts med syre, nivån skvallrade om det också, men det visste jag redan sedan tidigare.

Verifierade du nivån på flaskan och skicket runt korken/halsen och etiketten innan? För min "grill flaska" hade jag inga höga förhoppningar på grund av nivån och hur skicket såg ut i övrigt. Doften kändes avgörande i mitt fall.
 

Silex

Medlem
Kanske är lite "taskigt" att sitta här och försöka jämföra en flaska "dompa" från 73 med någon random halvflaska piper-heidsieck, men det är inte syftet heller:

Jag plockade fram en oxiderad halv flaska nv? piper-heidsieck(den kanske har varit i den där "grillen" det pratades om tidigare?) för att påminna mig om hur den luktade/smakade/såg ut och för att jämföra med dina noteringar.

Inget "fizz" vid öppnandet av korken och det var absolut ingen elastisitet i korken kvar heller(gled ut som om den var skuren i samma mått som flaskhalsen), tydligt tecken på att bubblorna "rymt" och ersatts med syre, nivån skvallrade om det också, men det visste jag redan sedan tidigare.

Verifierade du nivån på flaskan och skicket runt korken/halsen och etiketten innan? För min "grill flaska" hade jag inga höga förhoppningar på grund av nivån och hur skicket såg ut i övrigt. Doften kändes avgörande i mitt fall.

När jag köper äldre flaskor över nätet så ber jag alltid om bilder av fyllnadsnivå och kork/förslutning. De såg ok ut för min flaska, vilket gjorde att jag ändå beställde flaskan. Däremot tycker jag det är svårare att bedöma vinets färg på bilder man ber om från handlare (beror så mycket på ljuskälla, bakgrund etc).
 

fxr

Medlem
När jag köper äldre flaskor över nätet så ber jag alltid om bilder av fyllnadsnivå och kork/förslutning. De såg ok ut för min flaska, vilket gjorde att jag ändå beställde flaskan. Däremot tycker jag det är svårare att bedöma vinets färg på bilder man ber om från handlare (beror så mycket på ljuskälla, bakgrund etc).

Bra. Tråkigt med dåliga bilder ja. Spektroskopi verkar inte ha haft något större genombrott vid bedöming av äldre viner. Låter som du var någorlunda positiv iallafall.
 

Wintermute

Medlem
Heidsieck&Co Monopol Blue Top. Piccolo.
Inledningsvis kan jag inte bestämma mig för om flaskan är gullig eller löjlig.
Innehållet så. Svag lite fruktig doft med äpplen och kanske en aning päron.
Smak av kartiga Granny Smith. Eftersmak av något äppelgodis eller kanske snabbköpscider. Inte så hemsk faktiskt. Men inte heller så bra. Kanske runt 80 pinnar eller lite mer...

En piccolo Moët hade kostat 127, men den minns jag som sämre.
Om jag istället hade köpt en halvflaska bubbel för 109 kr, hade den varit bättre? En halvflaska Cremant från Clotilde Davenne hade kostat 99, den vore det intressant att jämföra med...
DSC_0580.JPG
 

henrikh

Medlem
Börjar lördagen trevligt. Vi testar halva flaskan nu och sedan låter resten lufta. Men känner att den öppnar sig efter hand. Väldigt god. Mycket svamp och bröd men framför allt äpplen.
 

Attachments

  • 7FC52466-9072-4FA5-AA4A-6A3F21818992.jpeg
    7FC52466-9072-4FA5-AA4A-6A3F21818992.jpeg
    33,4 KB · Visningar: 205

Wintermute

Medlem
Börjar lördagen trevligt. Vi testar halva flaskan nu och sedan låter resten lufta. Men känner att den öppnar sig efter hand. Väldigt god. Mycket svamp och bröd men framför allt äpplen.
Nu ska vi se... Den understa boken är Julles "En doft av Champagne" och flaskan är en VC, men vilken sort och årgång?
 

LarsW

Medlem
Börjar lördagen trevligt. Vi testar halva flaskan nu och sedan låter resten lufta. Men känner att den öppnar sig efter hand. Väldigt god. Mycket svamp och bröd men framför allt äpplen.
Nu ska vi se... Den understa boken är Julles "En doft av Champagne" och flaskan är en VC, men vilken sort och årgång?
Med den etiketten torde det vara Veuve Clicquot Cave Privée, är väl 89an som finns på SB nu tror jag.
Om det stämmer är jag mycket nyfiken på hur du tyckte den var i förhållande till pris.
 

henrikh

Medlem
Nu ska vi se... Den understa boken är Julles "En doft av Champagne" och flaskan är en VC, men vilken sort och årgång?

Är Cave Privee 1989. den finns på Systembolaget. Köpte den för 6-7 månader sedan. Första vändan tyckte jag den var ganska stängd om man kan säga så. Kändes fräsch men väldigt kort eftersmak. Sedan fem timmar senare var det något helt annat. Massa toner av svamp jäst brioch röda-äpplen. Mycket längre eftersmak. Inte testat så många äldre champagner innan men väldigt trevlig.
 
Toppen