Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Nyss inköpta? Är det rimligt att tro att basåret fortfarande är 2008!

Nej, om du köper på Systembolaget får du troligtvis basår 2010. Jag skulle dock ändå säga att de med basår 2010 är väldigt bra och drickvänliga. Om du köper 6-10 flaskor i ett inköp skulle jag rekommendera att handla från Plus de Bulles istället för Systembolaget också. Du sparar minst 50:- per flaska, och det är inräknat frakt till Sverige. Snabb och bra leverans också!
 
M

Mouton

Nej, jag köpte två lådor när FVL hade dessa i lager.

Är det en fråga? Inte på SB och de kan nog vara svåra att få tag på även hos andra handlare.
image.png
 
M

Mouton

Sen kan man ju rent allmänt önska att besserwisse attityden här tar ett steg tillbaka. Jag är i stort sett novis när det gäller Champagne, även om jag köper. Jag är aningen mindre novis gällande röda viner från gamla världen. Dock kör jag sällan pekfingret i ögat på en annan medlem..
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Nej, jag köpte två lådor när FVL hade dessa i lager.
Samma här och jag är så jäkla snål med dem, kommer kännas så tomt när de är slut :)
-Nu tycker jag i och för sig att Heidsieck håller otroligt jämn kvalitet mellan årgångarna så man behöver kanske inte vara en sådan snåljåp egentligen.
-Köpte även en låda magnum i samma veva men de var nog basår -11 om jag minns rätt. Hur som helst ska de glömmas bort länge i källaren.
Pratade för övrigt med Jan på FVL förra veckan och han trodde att de skulle få in Heidsieck igen i höst. Oklart vilket basår det blir då... Vågar man gissa på 12?

Vad gäller basår 08 så tror jag man ska ha otroligt med tur om man hittar det, kanske på någon bortglömd hylla på en bensinmack på franska landsbygden eller så :)
 
M

Mouton

Sen kan man ju rent allmänt önska att besserwisse attityden här tar ett steg tillbaka. Jag är i stort sett novis när det gäller Champagne, även om jag köper. Jag är aningen mindre novis gällande röda viner från gamla världen. Dock kör jag sällan pekfingret i ögat på en annan medlem. Men nu vet jag bättre...
 

LeChat

Medlem
Sen kan man ju rent allmänt önska att besserwisse attityden här tar ett steg tillbaka. Jag är i stort sett novis när det gäller Champagne, även om jag köper. Jag är aningen mindre novis gällande röda viner från gamla världen. Dock kör jag sällan pekfingret i ögat på en annan medlem..
Eftersom det var du och jag som diskuterade Charles Heidsieck så antar jag att din text är menad till mig. Vi har nog missförstått varandra. Jag är själv novis på många sätt i vinsammanhang och har aldrig haft någon avsikt att platta till någon. När jag skrev ”Är det en fråga?” så var det inte meningen att låta dryg även om jag ser att det kan uppfattas så, så här i efterhand.
Jag kunde absolut ha formulerat mig bättre, och i framtiden kan du ju försöka avsluta frågor med frågetecken ;)
Ber om ursäkt Mouton för att det blev tokigt och hoppas att du inte är sur på mig.
 

henrikh

Medlem
Köpt på plats förra sommaren. Tycker gaston har levererat med de vi köpte. Gillar bnb. Bra
 

Attachments

  • 6000E30D-5FFD-4E5F-972D-5FE7D23BC23E.png
    6000E30D-5FFD-4E5F-972D-5FE7D23BC23E.png
    230,9 KB · Visningar: 156
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Blev en trevlig onsdagskväll igår:

Selosse Substance (deg mars 2016)
Winston Churchill 1996
Comtes Rosé 2005
Leclapart l'Apôtre 2004
Bollinger GA 2002

Substance lika bra som alltid (satte 95 på CT), Winston Churchill 1996 ung och pigg (96 på CT), Comtes Rosé 2005 besk och inte särskilt kul (87 på CT), l'Apôtre 2004 har helt fallit isär (78 på CT) och Bollinger GA 2002 trevlig (90 på CT).

Jag har nu fått Winston Churchill 1996 blint vid fyra tillfällen och den vinner varenda blindprovning. En fantastisk champagne som initialt var väldigt ung och fräsch och sedan hade en spännande glasutveckling. Mycket glad över att jag nyligen köpte en låda av det här vinet.

Min champagnevän som vi var hos älskar Leclapart och har druckit l'Apôtre fler gånger än de flesta. Han tycker att l'Apôtre 2004 ett tag höll Clos de Mesnil-klass men att den nu tyvärr har kollapsat helt. Själv håller jag inte Leclapart lika högt som han, men visst kan bra årgångar av just l'Apôtre vara riktigt bra. Kan det vara bristen på dosage som gör att 2004an inte håller längre?

Och Comtes Rosé. Jag drack 2006an för ett par månader sedan och den var dålig på gränsen till defekt. Den här var bättre men det är fortfarande inte särskilt gott. Ful röd färg och besk, nej. Den blev bättre efter någon timme men vad sjutton, det finns så många bra champagner så varför ska man dricka det här?
Härligt att läsa dina inlägg som vanligt även om jag saknar den obligatoriska "bäst på magnum"-kommentaren.;)

Är helt enig om det mesta. Winston 96 spöar det mesta blint eller oblint och Leclapart har sina empiriska problem... När det gäller Substance har jag dock aldrig förstått storheten. Håller den som den sämsta Selossen med avseende på pris/prestanda.
 
M

Mouton

Eftersom det var du och jag som diskuterade Charles Heidsieck så antar jag att din text är menad till mig. Vi har nog missförstått varandra. Jag är själv novis på många sätt i vinsammanhang och har aldrig haft någon avsikt att platta till någon. När jag skrev ”Är det en fråga?” så var det inte meningen att låta dryg även om jag ser att det kan uppfattas så, så här i efterhand.
Jag kunde absolut ha formulerat mig bättre, och i framtiden kan du ju försöka avsluta frågor med frågetecken ;)
Ber om ursäkt Mouton för att det blev tokigt och hoppas att du inte är sur på mig.
Ber själv om ursäkt, lite för lätt stött kanske? Men är man novis på ett område är det lätt att hitta kritik i sånt som inte är. Hatten av annars, jag läser alltid dina inlägg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det händer att jag korkar upp lite champagne då och då. Bra bubbel är svårslaget, men ofta svider det lite för mycket i plånboken för att jag på allvar ska bli fullt ut tillfredställd. Speciellt när jag jämför med vad jag kan hitta i upplevelseväg på annat håll.

Till lunch idag fick det bli lite ädla bubblor och valet föll på en extra brut pinot meunier som just tillfredställde mig riktigt bra, trots ett resonabelt pris!

95DB7DC4-0280-45C7-BCE9-62FF0733F9FE.jpeg

2013 Laherte Frères Champagne Les Vignes d'Autrefois

Riktigt härlig syrabomb med rikligt med stram och rödäpplig frukt med lätt boken, mjölig karaktär. Hittar en hel del havtorn, rågbröd, våt sten och kallt järn också. Lite ost, smör och honung rundar av upplevelsen. Lysande intensitet, syra och längd. Ungt som tusan med stor potential, men riktigt god redan nu! (91p)

Dracks till säsongens första Mont d’Or.
 
Toppen