Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
19FB16F6-517E-457F-A280-DAFCA0D36725.jpeg

Damien Hugot Extra Brut Blanc de Blanc Millésime 2008


Blev rejält imponerad i somras när jag öppnade denna. Förväntningarna är ju därefter, men jag tycker den klarar att leva upp till dessa rättså bra.
Stor komplexitet i denna 2008 som redan visar mognadstoner och har en förförande blommighet. Riktigt god!
 

jrick

Medlem
Visa bifogad bild 14183
Damien Hugot Extra Brut Blanc de Blanc Millésime 2008


Blev rejält imponerad i somras när jag öppnade denna. Förväntningarna är ju därefter, men jag tycker den klarar att leva upp till dessa rättså bra.
Stor komplexitet i denna 2008 som redan visar mognadstoner och har en förförande blommighet. Riktigt god!
Lustigt, jag drack samma i fredags. Jag var klart imponerad, har gillat
Brut NV och Extra Brut 2006 mycket men den här var ett steg upp och att jag väntat ett par år extra hjälpte nog. Det är fortfarande en ung champagne men klar att drickas. Kommer dock antagligen dröja ett par år till andra och sista flaskan för mig.
 

tobbe81

Medlem
Från i lördags
Leclerc briant 2012 abyss havsbotten lagrad roligare vad det låter än vad den smakade. Den var inte dålig men inte värd 120 euro 89p
R Pouillon les valnons 2008 verkligen super häftig och i en bra dryckfas redan nu men kommer att bli bättre med lagring påminner lite om Pierre Peters les chetillons 2008 93P
Vouette sorbee rose saignee 2014 en fantastisk flaska och i en helt vinoös stil och med en fantastisk trevlig färg gillade verkligen denna 95p
IMG_20180908_180100_385.jpg
IMG_20180909_134246_912.jpg
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Leclerc briant 2012 abyss havsbotten lagrad roligare vad det låter än vad den smakade. Den var inte dålig men inte värd 120 euro 89p
R Pouillon les valnons 2008 verkligen super häftig och i en bra dryckfas redan nu men kommer att bli bättre med lagring påminner lite om Pierre Peters les chetillons 2008 93P
Helt enig med dig där, jag stirrade också ner i avgrunden utan att den stirrade tillbaka sådär jättemycket... Prispåslaget man betalar för att den har legat på havets botten känns ytterst omotiverat även om jag nu inte tror att vi nördar är den primära målgruppen...
-Håller med dig om Valnons också, Fabrice är inte rädd att köra sig egen stil och det blir bra.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Poppade en 2008 Alfred Gratien Cuvée Paradis i helgen och blev inte besviken. Massiv syra men med tillräckligt med frukt för att kännas något sånär balanserad. Ren färskpressad citron, citronfromage, det gräddiga ligger i djupet. Funkar ok i sin ensamhet men tillsammans med lite snittar och en hummersoppa blev det som handen i handsken. Kommer bli enastående om ett gäng år framöver.

För att hålla på finewinestraditionerna så drar jag till med "Såhär i efterhand skulle jag köpt bra många fler :(".
 

Wintermute

Medlem
Poppade en 2008 Alfred Gratien Cuvée Paradis i helgen och blev inte besviken. Massiv syra men med tillräckligt med frukt för att kännas något sånär balanserad. Ren färskpressad citron, citronfromage, det gräddiga ligger i djupet. Funkar ok i sin ensamhet men tillsammans med lite snittar och en hummersoppa blev det som handen i handsken. Kommer bli enastående om ett gäng år framöver.

För att hålla på finewinestraditionerna så drar jag till med "Såhär i efterhand skulle jag köpt bra många fler :(".
Kanske kan vara värt besväret att kolla med de nio butiker som har Cuvée Paradis på hyllan, om någon råkar vara 2008...
 
För att hålla på finewinestraditionerna så drar jag till med "Såhär i efterhand skulle jag köpt bra många fler :(".
Kanske kan vara värt besväret att kolla med de nio butiker som har Cuvée Paradis på hyllan, om någon råkar vara 2008...
Jag gjorde nyligen ett försök att få tag på 08:an i centrala Stockholm för några veckor sedan.....hittade bara 09or.
Tips, kolla Nybrogatan 47, knep en 08 i förrgår och då stod det fem kvar.
 

matage

Medlem
Jag har förmånen och förbannelsen (sic!) att resa en hel del i jobbet och sitta i glorifierade väntrum där det serveras champagne (mao omständigheterna kanske inte de bästa) men jag blir inte klok på Laurent Perrier Grand Siecle.

Alla gånger jag druckit den (senast nu igår) tycker jag den är knuten, snipig med ett redigt grapefruktbett men hittar sällan nån större komplexitet eller djup och det slutar med att jag byter etablissemang och dricker Henriots NV eller vanliga vintage istället.
Har druckit den både i loungen och i luften (så en redig omsättning) och fått den serverad i både klassisk flute och på begäran i vitvinsglas.... Syratorsk som jag må vara blir vi ändå inte kompisar..

Har sett många som hyllar den och det är ju onekligen en seriös champagne men hur många år ska man glömma den för att det ska hända nåt skoj?
 
En fråga till forumet som gäller champagne från Palmer & Co. Är det någon skillnad och i så fall vilken på
Brut Millésime 2008 svart etikett
Vintage 2008 guld etikett
 

john b

Medlem
20180915_180145.jpg


Larmandier Bernier 2010 Blanc de Blancs Brut nature

Mycket bra tyckte jag. Torra äpplen, citrus och mineraler i doft. Kylskåpskall var den lite äpplekartig i smaken, men sedan kom det snabbt fram mandel, mer generösa äpplen och lite goa mandlar och flinta. Riktigt torr och bra aperitif tycker jag. 90 poäng
 
Toppen