Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LarsW

Medlem
Tydlig äpplepaj växte fram med mer luft också.
Ja just det ja! :) Glömde det utan mina anteckningar.
”det är all over the place” (edit, efter jag skrivit detta att @LarsW använt exakt samma beskrivning…).
Var nog du som först beskrev bollyn med de orden igår och vi var alla överens om att det var en passande beskrivning.

Kul kväll med goda viner och trevligt folk!
 

tobbe81

Medlem
I måndags efm här hemma hos mig så hade jag en liten mys efm tillsammans med Jenny en champagnevän från Instagram.
FB_IMG_1535399528406.jpg


Krug Grande cuvee id 312036 05-1990 skrev inga noter på denna men krug gc är alltid ett säkert kort. 93P

Pierre Peters les chetillons 2008
Kanske den mest kraftfulla maskulina och finstämda 08j ag har prövat . En härlig doft rakt ner i svampkorgen blandat med något parfymigt med drag åt lättsam hyacint blomster. Smaken är dominerande utav mogen tropisk frukt och ganska så tung fatkaraktär tänk pommac. Syran är interigerad i frukten och faten god redan idag men har en lång framtid framöver 95p.

Pascal doquet coeur de terroir 2005
Doft utav marsipan brioche och saffran
Smak grapefrukt grannysmith äpplen och citrus med något sötad inslag utav bittermandel och tobak med tydlig mognad och fatkaraktär .
Avslut fina syror och lite gino dessert karaktär som är väldigt balanserad och stannar kvar länge i munnen. Eftersmaken utav exotiska frukt och rostad vit choklad är långt och stannar kvar länge i munnen som nästa aldrig vill lämna eller avta. Kvällens roligaste flaska helt klart och tråkig nog min sista 05 men har beställt tre till nu från fvl fast nu med årgång 2004 92p
 
Last edited:

Christer J

Medlem
Jag sjunger ensamhetens lov på balkongen med Roederer 2012. Familjen är borta på äventyr.
Blekgul och en aldrig sinande bubblering, doftar citron, halvmogna äpplen av nåt slag. Smakar underbart! Vita eller gula frukter, syrlig, lång eftersmak.
Smakade innan rölöken införtärdes.
Jag tycker det finns en fin balans, struktur, om än ung. Resterande flaskor får vänta några år.

Godkväll på er och Skål :)
Det är vår tid nu.

3E0AF627-FDD3-4D2B-BC0B-FAB13BE581C3.jpeg


4CCAF88F-46CA-44A7-A9AE-C7C85B07FB6D.jpeg
 

Christer J

Medlem
Känns mer och mer som en skumpa att bunkra av!
Håller med, tycker priset är rimligt, om man kan säga så. Jag tycker också redan efter en liten längre stund i glaset att det blir lite mjukare och smak av kola och smör kommer fram. Mina jätteglas (Riedel Grape Pinot Noir/Nebbiolo) var mysiga att dofta ur men stora att hålla i.
Liten del av musten i ek om jag inte missminner mig.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Taittinger Millésimé 2008
Väntade på frugan i Hötorgshallen och hamnade på Fiskeläget som hade en magnum Taittinger på kylning. Blandade recensioner på denna ser jag men jag fann den riktigt god. Kanske magnumen som gör det? Gräddig, kaffelatte, begynnande mognad, inte över sig syra, rostat bröd...passade utmärkt till ett antal Gillardeau vilket är det bästa ostronet what so ever...mkt bra kombo. Att vänta på frugan kan ha sina fördelar:D
IMG_2786.JPG
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
I
Pascal doquet coeur de terroir 2005
Doft utav marsipan brioche och saffran
Smak grapefrukt grannysmith äpplen och citrus med något sötad inslag utav bittermandel och tobak med tydlig mognad och fatkaraktär .
Avslut fina syror och lite gino dessert karaktär som är väldigt balanserad och stannar kvar länge i munnen. Eftersmaken utav exotiska frukt och rostad vit choklad är långt och stannar kvar länge i munnen som nästa aldrig vill lämna eller avta. Kvällens roligaste flaska helt klart och tråkig nog min sista 05 men har beställt tre till nu från fvl fast nu med årgång 2004 92p

Spännande med en 2005a av den här! Inte sett tidigare. Jag köpte trepacket 2004 från FVL för ett bra tag sedan, och har testat en flaska. Den var tämligen knuten och upplevdes som betydligt yngre än den faktiskt är. Kommer vänta några år till innan jag öppnar nästa. Så ett tips kan vara att vänta lite du också. Å andra sidan är ju hela poängen med trepack att en flaska ska öppnas tämligen omgående. ;)

Taittinger Millésimé 2008
Väntade på frugan i Hötorgshallen och hamnade på Fiskeläget som hade en magnum Taittinger på kylning. Blandade recensioner på denna ser jag men jag fann den riktigt god. Kanske magnumen som gör det? Gräddig, kaffelatte, begynnande mognad, inte över sig syra, rostat bröd...passade utmärkt till ett antal Gillardeau vilket är det bästa ostronet what so ever...mkt bra kombo. Att vänta på frugan kan ha sina fördelar:D
Jag tänker frikostigt tolka det som att du köpte hela flaskan, drack så mycket du hann, och sedan skänkte resten till sällskapet bredvid dig när du lämnade. :ängel:
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Spännande med en 2005a av den här! Inte sett tidigare. Jag köpte trepacket 2004 från FVL för ett bra tag sedan, och har testat en flaska. Den var tämligen knuten och upplevdes som betydligt yngre än den faktiskt är. Kommer vänta några år till innan jag öppnar nästa. Så ett tips kan vara att vänta lite du också. Å andra sidan är ju hela poängen med trepack att en flaska ska öppnas tämligen omgående. ;)


Jag tänker frikostigt tolka det som att du köpte hela flaskan, drack så mycket du hann, och sedan skänkte resten till sällskapet bredvid dig när du lämnade. :ängel:
Typ:cool:
 

tobbe81

Medlem
Spännande med en 2005a av den här! Inte sett tidigare. Jag köpte trepacket 2004 från FVL för ett bra tag sedan, och har testat en flaska. Den var tämligen knuten och upplevdes som betydligt yngre än den faktiskt är. Kommer vänta några år till innan jag öppnar nästa. Så ett tips kan vara att vänta lite du också. Å andra sidan är ju hela poängen med trepack att en flaska ska öppnas tämligen omgående.

:ängel:

Danne Jag beställde mitt tre pack på plats efter provningen som fvl hade på franska ambassaden tror att vi träffades den kvällen också på det första provningspasset om mitt minnen inte sviker mig helt. Detta var min sista utav dessa tre flaskor dock . Jag gillar 2005 en ganska så underskattad årgång enligt mig.
 

Niclas

Medlem
Såg denna nyhet på bolis igår, Duménil Brut Millésimé, art nr 7522 för 359:- och var tvungen att prova.
Det är en 2007a och har legat minst 6år på sin jäst, degorgering okänd.

Vi drack denna aningens för kall och utan tilltugg då vädret sprack upp och solen tittade fram :).

Spontant så var det en himla massa bubblor. Doften var kraftig med fokus på jäst och nötter, men i munnen så dominerade tyvärr citron med hög syrahalt och smaken var förvånansvärt kort. Vart all mousse tog vägen vet i gudarna, det bubblade bra i glasen men det kändes aningen avslaget i munnen.
Med tanke på citrondominans från början till slut är denna flaskan troligtvis perfekt bubbel till vit fisk.


sönd.jpg
 

Elvis

Medlem
Typiskt att jag ska sitta på ett flygplan på fredag kl 10.00. Undrar om det kommer att finnas några Cristal kvar när jag landar kl 12.00.
 

Christer J

Medlem
Typiskt att jag ska sitta på ett flygplan på fredag kl 10.00. Undrar om det kommer att finnas några Cristal kvar när jag landar kl 12.00.

För säkerhets skull skulle jag be någon beställa kl 10! Många tror kanske att flaskor finns kvar en tid pga priset. Men jag har en känsla av att de som vill ha detta vin denna årgång är ganska många!
Om man nu prompt måste köpa vinet :)
 
Last edited:

Thomas

Medlem
För säkerhets skull skulle jag be någon beställa kl 10! Många tror kanske att flaskor finns kvar en tid pga priset. Men jag har en känsla av att de som vill ha detta vin denna årgång är ganska många!
Om man nu prompt måste köpa vinet :)
Klart man prompt ska köpa denna förmodade godbit. Annars sitter man och köper på nätet eller auktion, för dubbla priset om några år. Precis som man gör med alla andra stora champagner och årgångar som man inte köpte när tillfälle gavs!!
 

Håkan

Medlem
Klart man prompt ska köpa denna förmodade godbit. Annars sitter man och köper på nätet eller auktion, för dubbla priset om några år. Precis som man gör med alla andra stora champagner och årgångar som man inte köpte när tillfälle gavs!!
Alla är inte som du lyckligtvis:D
 

Thomas

Medlem
DSC_0501.JPG

Henriot Cuvee Des Enchanteleurs 1996
Ett köp från senaste auktionen. Alltid lite vanskligt då man inte vet hur dom har förvarats genom åren. Obruten kartong så jag antar att den skötts om bra. Mörkgul i färgen med en ganska okej mousse. I doften finner jag mogna röda äpple, precis sådana jag har på baksidan av huset. Härliga höstäpplen! Tydliga rostade toner och en rökighet som påminner mig om La Grande Dame 1979 som jag drack i vintras. Även inslag av bröd ligger i bakgrunden. En frisk smak med en bra syra kvar, mogna röda höstäpple och citrus toner är framträdande. Väldigt lång och fräsch eftersmak som sitter kvar väldigt länge. En mycket bra champagne! Ingen idé att hålla så länge på resterande flaskor, blir nog inte bättre än så här. Har inte satt poängbetyg förut men denna är värd att sätta 93 poäng på. Hade nog blivit någon poäng till om det inte vore för de lite trötta bubblorna.
 
Last edited:
Toppen