Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

magnum

Epernay, Frankrike
Selosse har knappast höjt sina priser med 40-50 %. Min erfarenhet är att priserna i första led höjts med ca 10 %. Vad säger @magnum ?

Snarare så att FVL anpassar sitt pris till marknadspriset och gör en större vinst. Selosse har varit ett av få kvarvarande viner som varit billigare i Sverige.

Tur att man redan är med på tåget. Initial för 1500 och VO för 2000 är inte så kul.:(
Priserna 2018 är upp 5% jmfr med 2017!
 
Last edited:

fxr

Medlem
Måste man vara med på mail listan för att få köpa den där selosse lådan från FVL? Jag har aldrig handlat där och nu är väl allt slut antar jag? Jag ska nog få plats med några om jag dumpar lite vinäger.
 

LeChat

Medlem
0EC587F9-9D74-4980-837B-2648C7C9B300.jpeg

Perrier
-Jouët Belle Epoque 2008

Ville plocka fram något extra idag och har länge varit nyfiken på denna 2008. Tycker dessutom att jag kan ”offra” en flaska i ett tidigt skede.
Jag har i ett tidigare inlägg radat upp några producenter som i mitt tycke står ut och passar mina preferenser. Här är nog en Champagne som kan läggas till på den listan. Det är lustigt, och säkert brist på erfarenhet, men när en champagne är riktigt god så ger det nästan alltid Charles Heidsieck associationer hos mig. Så även här.
2008 Belle Epoque är klart ung men tillgänglig och ger redan mycket njutning. En ung champagne med stor komplexitet i en lätt kropp kan man säga. Får känslan av att allt är på plats, bara låta mognadstonerna blomma ut, så kan denna vara magiskt bra om 10 år.
 

Thomas

Medlem
DSC_0513.JPG

Pol Roger Vintage 2002
Att skriva ett inlägg efter föregående skribents eminenta beskrivning av sin Champagne upplevelse blir svårt. Blir ett kort och koncist inlägg. En väldigt god Champagne från Pol Roger. Mycket frukt och en bra syra. Fina mognadstoner finns det också. Denna kommer bara bli bättre och bättre med åren.
 

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 14514
Perrier
-Jouët Belle Epoque 2008

Ville plocka fram något extra idag och har länge varit nyfiken på denna 2008. Tycker dessutom att jag kan ”offra” en flaska i ett tidigt skede.
Jag har i ett tidigare inlägg radat upp några producenter som i mitt tycke står ut och passar mina preferenser. Här är nog en Champagne som kan läggas till på den listan. Det är lustigt, och säkert brist på erfarenhet, men när en champagne är riktigt god så ger det nästan alltid Charles Heidsieck associationer hos mig. Så även här.
2008 Belle Epoque är klart ung men tillgänglig och ger redan mycket njutning. En ung champagne med stor komplexitet i en lätt kropp kan man säga. Får känslan av att allt är på plats, bara låta mognadstonerna blomma ut, så kan denna vara magiskt bra om 10 år.
Efter knappt ett dygn i flaska övertygar den än mer. Mer blommor har kommit till, och fintvålen som köptes till farmor i julklapp när jag var barn gör sig påmind, men känns så rätt. Lyxig, lätt elegans men med fin intensitet. Makalöst gott faktiskt!
 

LeChat

Medlem
Kan upplysa att jag drack en 1990 för drygt ett år sen och den levererade fortfarande fantastiskt! Och 2008 ska ju inte vara sämre så 20+ år till kan man nog förvänta sig storverk från Bellen...:)
Blir faktiskt sugen på att beställa 2011an som säljs nu på SB. Såg på CT att Elvis gillade den men snart byter den väl årgång, och 2012 borde väl rimligtvis vara bättre, eller?
 

LarsW

Medlem
Blir faktiskt sugen på att beställa 2011an som säljs nu på SB. Såg på CT att Elvis gillade den men snart byter den väl årgång, och 2012 borde väl rimligtvis vara bättre, eller?
2012 är ju bättre på pappret även om en Belle borde vara mycket bra också lite svagare år. Hade det inte vart att jag vill ha så mycket annat så hade jag definitivt köpt några 11or också, men som det är nu med novembersläppen och Winston Churchill i antågande (tror jag det var) så får jag nog hålla lite i plånboken.
 

Pontus

Medlem
2012 är ju bättre på pappret även om en Belle borde vara mycket bra också lite svagare år. Hade det inte vart att jag vill ha så mycket annat så hade jag definitivt köpt några 11or också, men som det är nu med novembersläppen och Winston Churchill i antågande (tror jag det var) så får jag nog hålla lite i plånboken.
Winston! Köpstoppet förklaras härmed hävt!
 

Trydebull

Medlem
2002 Champagne Palmer & Co Magnum
20181012_172804.jpg

Har några liggande för större tillställningar när det kommer mycket besök som kanske inte tillhör de mest Champagne- eller vininitierade. Satt och funderade på om jag skulle fylla på med någon 2008 så öppnade en flaska 2002. Fick inga anständiga noter men tänker att det ändå kan vara av intresse med någon form av omdöme i dessa 2008 och 2012-tider. Å andra sidan är ju 2002 och 2008 väldigt skilda versioner när det gäller Champagne - tycker jag.

För tidigt naturligtvis, men dag 2, efter kork i med 75% kvar i flaskan i kylen så lyfter den två-tre pinnar. Jag tycker att den kommer bra till sin rätt och hittar där mognadstonerna som helt saknas dag ett, och den är absolut inte o-komplex. Men den lyfter "bara" upp till 87-88 någonstans.

Absolut en anständig Champagne. God. Men långt från fantastisk.

Jag kan inte låta bli att reflektera. Jag tror att jag gav ca 740 styck för de här magnumflaskorna för ca tre år sedan.

Samtidigt gav jag ca 180 kr mer för 2008 Roederer på magnum och ca 220 kr mer för Pol Roger 2008 på Magnum. Båda ruggigt bra! En bit över 90-strecket i min värld med bud på 92-94 när de fått vila klart.

Så de som tänker bunkra upp med Palmer på Magnum. Ta en funderare över att slänga ut en hundring eller två till.

Det blir mitt val i varje fall så jag köper en flaska Palmer, men inte två tre-lådor.
 

Elvis

Medlem
Samtidigt gav jag ca 180 kr mer för 2008 Roederer på magnum och ca 220 kr mer för Pol Roger 2008 på Magnum. Båda ruggigt bra! En bit över 90-strecket i min värld med bud på 92-94 när de fått vila klart.

Håller helt med om dina slutsatser men jag tror mycket väl att de kan bli ännu bättre än så. Jag drack en Pol Roger 1998 på magnum häromveckan som var helt gudomlig. Den blev solklar vinnare i en provning där vi även drack Salon 1996, Clos des Goisses Rosé 2002, mm.
 

LarsW

Medlem
Måndag med Pierre Peters, @Christer Johansson och @Gladekocken.
Huvudsyftet var såklart att hitta en ursäkt att dricka lite skumpa på en måndag med trevliga människor.

För att ge det lite mer legitimitet tänkte vi undersöka huruvida Pierre Peters gjort något konstigt 2015 med sin Cuvee de Reserve... Istället för att dra hela storyn så cieterar jag Christers sammanfattning
Jag har druckit Pierre Peters Cuvée de Reserve NV med stor behållning några gånger nu, jag har förstått att de var degorgerade Juli eller Okt 2017 med 2014 bas.

Men...

På senaste provningen hade vi med en som var degorgerad April 2018 med 2015 bas, och jag tyckte inte alls den smakade som den brukade, med någon underlig för mig odefinierbar biton som gjorde mig lite perplex. @Ekdahl talade om att flaskan var en besvikelse.

Så nu har jag läst om hur någon (Terry Theise) som smakat champagner (och även specifikt denna PP NV) med 2015 bas och påstår att det detta år finns en "herbal flavor, grassiness" som man normalt inte finner i en champagne. Detta ska vara känt bland vinproducenter antar han men det finns inslag av "denial".
Kan det vara så att det vi upplevde var denna "grassiness"?

Jag har nu PP NV med basår 2014 och 2015, så det återstår bara att prova! Är det nån som är sugen på att deltaga är det bara komma förbi :)

Jag bifogar länken till den text där jag läste det först.

https://www.skurnik.com/wp-content/uploads/2018/06/SKURNIK_Theise-Champagne_2018_CATALOG.pdf

Annars är texten här, i sin korthet:

There’s a new curiosity we need to talk about, and this one is extremely obscure. For some odd reason, the NV wines that include vintage-2015 for the first time, are showing a curious herbal flavor. Grassy. It is not underripeness (not green like 2010 could be) and it is not vegetal (like the genuinely obnoxious ‘11s) and it was not present in the Vins Clairs. No one could explain this, and I wonder whether it’s explicable at all, at least at this point. Later maybe, if it becomes a “thing,” a topic-of-discussion, people will start asking where on earth does that flavor come from in such a ripe year? For now—denial. But I must emphasize this is not an annoying element and for some palates may even be pleasing. I happen to be rather put off by it, because it’s not a “Champagne” flavor. (You could see it in bubbly Grüner Veltliner.) It’s a little wild and very much fresh-cut-herbs or things you’d make a tisane from.

Och här specifikt om PP NV:

Pierre Péters “Cuvée de Réserve” Brut, N.V. + 12/750ml | KPP-1A The wonderful 2014-base draws to a close, and too bad! It’s the acme of Péters. Deg 7/2017. Péters does the “perpetual reserve” with his NV, which means that the current wine is 50% of (the latest vintage) and 50% the previous blend, so today’s wine is half-2014 and half last year’s wine, which was half-2013 and half the previous year’s wine. The wisdom of this approach is manifest and tangible; it assures “house style” without creating uniformity, because vintages differ. Rodolphe continues to clarify his preferences the longer we know each other. For example, he hates the “quince” flavor and wants it nowhere near his wines. And he’s suspicious of the “saffron” descriptor because, he says, it results from botrytis, and he prefers his wine from pristine fruit. The next cuvée is ’15-based, and it was the first ’15 I’d tasted, and the grassiness was entirely perplexing and disconcerting. The wine was deg 12/2017, and we also tasted a bottle open 24 hours, which had more pâtisserie and typicity. If you didn’t read my intro, this grassiness is NOT the vegetality of the 2011s, which was inherently repulsive, but instead it is literally like fresh-cut herbs and mown grass. I have to alert you to it because it is so atypical for Champagne, and to date no one can fathom where it came from in such a ripe clean vintage.

Vi provade alltså PP Cuvee de Reserve med basår 2014 resp 2015 mot varandra. Jag och Gladekocken fick dessa halvblint. Detta hjälpte inte då det tog bara några sniffar och en klunk innan det stod klart att det var nåt skumt med den från 2015.

PP Cuvee de Resreve (basår 2015).
Doft med citrus. Man hittar antydan till lite skumbanan och citrongräs men det döljs av en närmast kemisk komponent som luktar lite som inlagda citroner som blivit dåliga.
Smaken har en adekvat syra. Hittar mest citron och lite banan. Men igen den kemiska smaken och eftersmaken domineras av en lite klibbig känsla i gommen, lite som man tuggat på ett vaxat citronskal. Vet inte om jag hittar den gräsighet som det talas om då. Men denna skumpa är helt enkelt inte god och känns närmast defekt.
Poäng... runt 75...max

PP Cuvee de Resreve (basår 2014)
.
Något helt annat. Skolboks BdB av god kvalité!
Doft med sctron och lime samt gröna äppen och en trevlig brödighet. Frisk och syrlig med antydan till skumbanan.
Smaken är ung och frisk. Citron och lime, både färskpressad saft och lite zest. Nygräddat surdegsbröd. Lagom dosage. Tycker mig finna en trevlig hint av kinin. Helt drickfärdig men vet av erfarenhet att denna kan man lägga undan i tio år utan problem och att den då blir ännu lite krämigare. För 359 kr är den ett fynd i sin prisklass och en utmärkt aperetiffskumpa eller till lite lättare förrätter.
88 gedigna poäng! (ge den 5+ år i källaren och den närmar sig 90)

PP Rosé for Albané.
Härligt laxrosa färg!
I början dominerades doften av mandarin som dock luftades ned till en mer diskret nivå ganska fort. Ganska mogen doft. Man hittar kalkig mineral, rosor, bröd och jordgubbar blandat med citrus.
Smaken Är fruktig med en salig blandning av mandarin, lime och jordgubbar. Lite beska från skal. Bröd och en bra mousse. Lite kortare speciellt i slutet än Cuvee de Reserve och känns inte helt som det kommer vinna så mycket på att lagras. Provad för sig själv mot Cuvee de Reserve är det inte lika njutbart men fortfarande gott och till ostar och lite Pata Negra skinka så kommer det verkligen till sin rätt och blir riktigt gott! För 439 penningar så känns det absolut inte ovärt även om det inte hamnar i fyndklassen.
87 poäng tillsammans med passande tilltugg.

Har ingen aning om vad det är som är orsaken till att PP's Cuvee de Reserve från 2015 var så konstig. Har druckit många av dessa genom åren men aldrig stött på dessa dofter eller smaker. Sen blir ju frågan om det är något som påverkar bara en del av skörden från detta år men vi verkar ju inte vara ensamma om att hitta konstigheter och nu i flera flaskor.
Så själv kommer jag akta mig för denna utgåva och siktar nog på en Magnum eller tre istället, ska ju vara en ren 2013 med gott omdöme så det känns som ett säkert kort.

Kul kväll med trevligt folk!
 

chambertin

Medlem
Måndag med Pierre Peters, @Christer Johansson och @Gladekocken.
Huvudsyftet var såklart att hitta en ursäkt att dricka lite skumpa på en måndag med trevliga människor.

För att ge det lite mer legitimitet tänkte vi undersöka huruvida Pierre Peters gjort något konstigt 2015 med sin Cuvee de Reserve... Istället för att dra hela storyn så cieterar jag Christers sammanfattning


Vi provade alltså PP Cuvee de Reserve med basår 2014 resp 2015 mot varandra. Jag och Gladekocken fick dessa halvblint. Detta hjälpte inte då det tog bara några sniffar och en klunk innan det stod klart att det var nåt skumt med den från 2015.

PP Cuvee de Resreve (basår 2015).
Doft med citrus. Man hittar antydan till lite skumbanan och citrongräs men det döljs av en närmast kemisk komponent som luktar lite som inlagda citroner som blivit dåliga.
Smaken har en adekvat syra. Hittar mest citron och lite banan. Men igen den kemiska smaken och eftersmaken domineras av en lite klibbig känsla i gommen, lite som man tuggat på ett vaxat citronskal. Vet inte om jag hittar den gräsighet som det talas om då. Men denna skumpa är helt enkelt inte god och känns närmast defekt.
Poäng... runt 75...max

PP Cuvee de Resreve (basår 2014)
.
Något helt annat. Skolboks BdB av god kvalité!
Doft med sctron och lime samt gröna äppen och en trevlig brödighet. Frisk och syrlig med antydan till skumbanan.
Smaken är ung och frisk. Citron och lime, både färskpressad saft och lite zest. Nygräddat surdegsbröd. Lagom dosage. Tycker mig finna en trevlig hint av kinin. Helt drickfärdig men vet av erfarenhet att denna kan man lägga undan i tio år utan problem och att den då blir ännu lite krämigare. För 359 kr är den ett fynd i sin prisklass och en utmärkt aperetiffskumpa eller till lite lättare förrätter.
88 gedigna poäng! (ge den 5+ år i källaren och den närmar sig 90)

PP Rosé for Albané.
Härligt laxrosa färg!
I början dominerades doften av mandarin som dock luftades ned till en mer diskret nivå ganska fort. Ganska mogen doft. Man hittar kalkig mineral, rosor, bröd och jordgubbar blandat med citrus.
Smaken Är fruktig med en salig blandning av mandarin, lime och jordgubbar. Lite beska från skal. Bröd och en bra mousse. Lite kortare speciellt i slutet än Cuvee de Reserve och känns inte helt som det kommer vinna så mycket på att lagras. Provad för sig själv mot Cuvee de Reserve är det inte lika njutbart men fortfarande gott och till ostar och lite Pata Negra skinka så kommer det verkligen till sin rätt och blir riktigt gott! För 439 penningar så känns det absolut inte ovärt även om det inte hamnar i fyndklassen.
87 poäng tillsammans med passande tilltugg.

Har ingen aning om vad det är som är orsaken till att PP's Cuvee de Reserve från 2015 var så konstig. Har druckit många av dessa genom åren men aldrig stött på dessa dofter eller smaker. Sen blir ju frågan om det är något som påverkar bara en del av skörden från detta år men vi verkar ju inte vara ensamma om att hitta konstigheter och nu i flera flaskor.
Så själv kommer jag akta mig för denna utgåva och siktar nog på en Magnum eller tre istället, ska ju vara en ren 2013 med gott omdöme så det känns som ett säkert kort.

Kul kväll med trevligt folk!
Låter konstigt med PP Réserve bas -15 men antar att det kan gå fel hos dom också.
Drack en PP Réserve bas -15 ihop med lite annan PP för några veckor sedan (L'Esprit -13, Réserve Oubliée).
Hittade inga defekter i den då utan den blev mest helt överskuggad av den fantastiskt fina L'Esprit -13 och en väldigt god Réserve Oubliée.
 

LarsW

Medlem
Låter konstigt med PP Réserve bas -15 men antar att det kan gå fel hos dom också.
Drack en PP Réserve bas -15 ihop med lite annan PP för några veckor sedan (L'Esprit -13, Réserve Oubliée).
Hittade inga defekter i den då utan den blev mest helt överskuggad av den fantastiskt fina L'Esprit -13 och en väldigt god Réserve Oubliée.
Helt enig att det känns konstigt att PP skulle producera en dålig skumpa 2015. Jag har den yttersta respekt för PP som producent och har besökt dem flera gånger och haft några fantastiskt trevliga provningar i deras källare. PP är också välrepresenterad i min källare. Men som sagt, alla kan ha otur, får hoppas att det inte gäller mer av deras portfölj för 2015 bara!
 

Christer J

Medlem
Har ett antal PP Cuvee de Reserve hemma, både nyligen inköpta och tidigare.. Hur kan jag utläsa basåret för dessa?
Jag tror jag läste att de som är degorgerade 2018 har basår 2015. Scannar man qr-koden på baksidan får man degorgeringsdatum.
Jag lämnar tillbaka de jag köpt nyligen på mitt lokala SB.
 
Last edited:
Toppen