Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

john b

Medlem
20181020_181747.jpg
20181020_181540.jpg


Savart bulle de rose, degorgerad 2016
Comtes BDB 1999.

Dracks samtidigt, till stekt kräfta etc och pilgrimsmussla med daishibuljong och algsallad

Comtes så himla god! Doft som ett nötnougatigt kafferosteri med champinjoner.
Torr, rik komplex smak som jag har svårt att sätta ord på. Underbar. Är nog lite bättre än min tidigare bästa champagne, som var heidsieck millenaires 1995.

Savart lite I skymundan, men klart för ung. Rätt spritig knuten doft. Lite tranbär.
Efter 60 min i glaset tar sig smaken, och den blir mer tillgänglig med röda bär och mindre syra.
 

Wintermute

Medlem
Blev nästan lite sentimental när jag tänkte på Leclerc Briant igen.

Det var ett av de hus vi besökte på en resa till Champagne 1999 när mitt intresse för denna region vaknade. Det jag kommer ihåg bäst var hur trevlig och entusiastisk Pascal var, på den resan var det bara Christian Pol Roger som kunde mäta sig i fråga om gästfrihet, båda väldigt bra ambassadörer för champagne! Då köpte vi med oss Divine 1990 av deras millenniumutgåva.
Sen dess har jag besök och hälsat på Pascal ytterligare 3 gånger tror jag och bunkrat huvudsakligen från Les Antiques serien, tyvärr alla uppdruckna för länge sedan.

Beställde nu några Brut Reserve och hoppas min teori om att de stammar från Pascals tid stämmer!
"Varan är tillfälligt slut" - finewines-effekten.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Inte mycket skrivet på senaste tiden men en del provat ändå.

Först upp dräparkväll hos @magnum .
Roger 2018.jpg

Med 2,5 kg hummer och en flaska CdM 90 knackade vi på och tog vi seden dit man kommer eller något åt det hållet. Först upp Bonnaire Prestige från 2012 och Voirin-Jumel 2002 magnum. Bonnaire bra ung BdB med potential och V-J var förvånansvärt mogen BdB med lite nötter. Kan ligga några år till men känns inte som en långlivare. Bille är en favorit men inte år 2006. Däremot är vanliga rosén alltid pålitlig och den bästa NV:n i klassen för mig. Ingen av dessa viner satte några spår av förklarliga skäl.

Ny rad krävs för kommande flaskor. Selosse Rosé är nästa alltid magisk och en riktig favorit. Här deg 17 med 08-bas som var en av de bästa jag provat på länge. Hyacint hördes fastän @chambertin inte var med. Själv känner jag skumbanan utöver blommigheten och oxidationen. Svårt att slå men jag gjorde ett försök. CdM 1990 öppnades upp och en ljuvlig doft av honung kunde kännas direkt. Grymt djup och komplex doft som en dyr konjak. Jag sniffade på i timmar medan för att citera @Ekdahl drunknade! Smaken var lång och intensiv men på minussidan lite frukt och syra. Kanske en svag flaska samtidigt som jag upplevt samma problem med andra 90or som Salon och DP. Med lite mer frukt och syra hade det varit 100 p i min bok. Kompenserades dock med råge av magnums franske "fars" reaktion när han smakade. Först sköt han ifrån sig glaset för att sedan sitta tyst i någon minut och skruva på sig. På frågan om han inte tyckte om vinet svarade han inte men efter en stund kom ett stön och ett upprepande av ett franskt ord på "p"... följt av överlyckliga kramar.:D

Svårt att match en sådan flaska men försök gjordes med en ungdomlig Bonnaire 82 köpt på plats som jag gissade 96 på följt av en annan Selossefavorit Sous le Mont även den med 08-bas om jag minns rätt!

Blint hade jag nog satt Selosse Rose före CdM men det blir svårt när man vet vad det är man dricker. Sous le Mont trea följt av den trevligt pigga Bonnaire 82. En av de bästa vinkvällarna jag haft beaktat alla omständigheter! Hummern, ja även den var fullständigt perfekt tillagad av fiskehandlaren själv.



Jocke okt 2018.jpg

Efter hemkomst blev det mera vin hos prästen. Challe NV - (bas 11) levererar alltid med sina rostade toner och power. Gör verkligen skäl för namnet minikrug. Philpponnat BdB 08 var en typisk ung stram BdB med citrus och kartighet. Ledtråden XB och hus ledde mig ingen vart förutom Salon... mest påminde den om Andre Jaquart 08 som också är en av få tuffa 08 i dagsläget. Efter det mina två flaskor. Bonnaire Variance och Voirin-Jumel 555 med ett tydligt tema, BdB och ek. Alla gissade dock BdN.:rolleyes: Antagligen pga färg och kraft. Enda gissningen var att Variance kunde vara en Selosse. Gillar man ek och kraft som jag så är Variance ett intressant vin. 555 är mer tillbakadragen och elegant. Vill man inte betala för Selosse kan man alltså försöka prova Variance blint.:ängel:

Efter det fortsatte det med ek. Först Gratien Paradis 08 med fina fat och mer mognad än tidigare viner. Jag gissade på 04 eller 08 men valde till slut 04 på grund av balansen. Bra vin som börjar bli riktigt intressant nu. Sedan kvällens vin enligt de flesta. Egly VV (deg 15 bas 10) om jag kommer ihåg rätt. Mörk/orangefärgad skvallrade om druvmaterialet men samtidigt var den extremt torr vilket ledde mig in på Apôtre medan @CH gissade rätt på Egly. Blommig doft med mandelmassa. Fullkomligt ljuvlig och bra längd i munnen. Enda som störde mig något var den extrema torrheten som jag aldrig upplevt i detta monstervin.

Sist blev det två gamlingar. Bonnaire 89 i Special Club-flaska men med ny egen etikett!? Hursomhelst en mogen BdB med alla sina aromer av honung som fick mig på rätt spår. I munnen i mognaste laget men den höll precis ihop. Fick mig att gissa 89-90 och denna gången valde jag rätt. Efter en stund trillade polletten ner eftersom jag var med när vinet inköptes. Slutligen en Klåss de Gåsses 93. Ett kraftigt vin i den klassiska skolan med fat och pinot som ledde oss in på Bollinger. Glasblåsarna som kollar flaskan instämde...:rolleyes: Förvånansvärt ungdomligt i all sin kraft jag var inne på 00 eller 04 och äldsta gissningen var 97 om jag kom ihåg rätt. Att de behöver lagras och att det är ett matvin är bara att instämma i. Däremot är det någon bitterhet som stör mig och jag har svårt för detta vinet. Har förövrigt aldrig gått igång på CdG när jag fått det blint. Hade inte köpt 08orna om jag provat denna flaskan innan...

Topp 4
  1. Egly VV (4 förstaröster)
  2. Bonnaire 89 (1 förstaröst)
  3. Bonnaire Variance
  4. Gratien 08

Peter okt 2018.jpg

Efter att Egly VV hade tagit hem spelet tog jag med mig några till helgen efter.

Först åkte jag på en BdB från Cremant, dvs Code Noir!?:eek: Visst var det lite äppletoner men framförallt en krämighet och elegans som ledde mig fel. Har själv bjudit på denna blint och då förundrats över att andra gissat BdB...:p Denna flaskan hade lagrats i 3 år och visade på fin balans men var samtidigt ganska tam. Väger man in priset så finns det ingen anledning alls att köpa Code Noir (gäller det mesta från Giraud numera). Egly Rosé (deg 18 bas 12) tog många timmar att öppna upp sig men blev en besvikelse. Eftersom den deggades i juli och dessutom innehåller rödvin och druvor från det syrarika 2012 så finns det nog en anledning till det. Dubbelt barnarov alltså. Visst kom det lite bär och härliga fat som gör denna rosén så bra men ändå så lång borta. Trots det kvällens vin med det säger mer om de övriga vinerna.

Barnaut BdN lagrad i 3 år hade fin doft med lite rostade toner och bröd. I bakgrunden även lite parfymerad tvål som störde lite. I munnen dessvärre helplatt med kort smak. Hade det inte varit för doften hade jag knappt trott det varit champagne. Möjligtvis hög klunkabilitet men inget för mig. Sist ut skulle vara kvällens vin med tanke på hur bra Egly VV (deg 15 bas 10) var några kvällar innan. Här en VV (deg 08 bas 03) som jag drack senast för något år sedan eller två. Grym besvikelse när det luktade kork!:mad: Vägrade inse faktum och hoppades på att det skulle vädras bort för under kunde man ana både blommor och mandel. Så blev aldrig fallet och flaskan borde hällts ut men snålheten eller faktaresistens gjorde att flaskan tömdes i alla fall.:vägg:

Rent vinmässigt den sämsta kvällen på mycket länge men man kan ha trevligt ändå...
 

matage

Medlem
Drack en R&L Legras Cve Vincent -96 i måndags från vad jag hoppas var en svag flaska.
Den kändes ganska trött i glaset med mängder av äppelsyra (grön) och nyklippt gräs men saknade frukten och komplexiteten jag väntat mig. Detta var från en flaska med guld-etikett som enligt min personliga åsikt verkar vara en svagare buteljering än den gröna. Jag får testa en flaska till snarast tror jag ;)
 

MagnusH

Medlem
Har följt detta fantastiska forum ett tag och ni är makalösa med att dela med er av era insikter om dessa fantastiska bubblor... vilket gör att det blir ett dyrt nöje att hänga med i detta eminenta sällskap, framför allt eftersom man själv ”måste” köpa och dessutom testa vad man själv uppskattar och gillar, dock ett rätt trevligt nöje
Är det någon fler från östersund som följer denna tråd? Skulle i så fall gärna ha en eller flera BYOW träffar här uppe i norr med likasinnade som är galet förtjusta i Champagne!
Håller precis på att packa upp dagens skörd som DHL var här och levererande i em!

B3DE9226-8DF7-40DC-8B6A-9174DB4EFBA7.jpeg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har följt detta fantastiska forum ett tag och ni är makalösa med att dela med er av era insikter om dessa fantastiska bubblor... vilket gör att det blir ett dyrt nöje att hänga med i detta eminenta sällskap, framför allt eftersom man själv ”måste” köpa och dessutom testa vad man själv uppskattar och gillar, dock ett rätt trevligt nöje
Är det någon fler från östersund som följer denna tråd? Skulle i så fall gärna ha en eller flera BYOW träffar här uppe i norr med likasinnade som är galet förtjusta i Champagne!
Håller precis på att packa upp dagens skörd som DHL var här och levererande i em!

Visa bifogad bild 14659
Välkommen! :)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har följt detta fantastiska forum ett tag och ni är makalösa med att dela med er av era insikter om dessa fantastiska bubblor... vilket gör att det blir ett dyrt nöje att hänga med i detta eminenta sällskap, framför allt eftersom man själv ”måste” köpa och dessutom testa vad man själv uppskattar och gillar, dock ett rätt trevligt nöje
Är det någon fler från östersund som följer denna tråd? Skulle i så fall gärna ha en eller flera BYOW träffar här uppe i norr med likasinnade som är galet förtjusta i Champagne!
Håller precis på att packa upp dagens skörd som DHL var här och levererande i em!

Visa bifogad bild 14659
Välkommen!
-Härligt med lite fler champisnördar här på forumet, kan känna att vi ligger lite i underläge ibland :D
 

tobbe81

Medlem
David Leclapart Lapotre LV 09
En sådan där ledig dag man haft och blev sugen på något "enkelt" champagne så här på tidiga kvällen. Och när man öppnar flaskan och tar en sniff på korken och sedan ner i flaskan, och man känner att håret reser på sig utav välbehag. Häller upp i glaset och den vackraste guldskimmrande färgen möter ens ögon. Ja då vill man bara stanna upp skjuta sin stol tillbaka och bara beskåda något så underbart och vacker med lättsamma och dansade små bubblor. Doften är dov, stor och maskulin
Smaken är silkeslen med mogna gröna tomater och körsbär med en fin släng utav fatkaraktär . Avslutet är långt med en hård men endå lätt och behagligt syra. 94P i min bok detta är riktigt jäkla bra.
IMG_20181025_183137_125.jpg

IMG_20181025_183137_126.jpg
 
Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Har följt detta fantastiska forum ett tag och ni är makalösa med att dela med er av era insikter om dessa fantastiska bubblor... vilket gör att det blir ett dyrt nöje att hänga med i detta eminenta sällskap, framför allt eftersom man själv ”måste” köpa och dessutom testa vad man själv uppskattar och gillar, dock ett rätt trevligt nöje
Är det någon fler från östersund som följer denna tråd? Skulle i så fall gärna ha en eller flera BYOW träffar här uppe i norr med likasinnade som är galet förtjusta i Champagne!
Håller precis på att packa upp dagens skörd som DHL var här och levererande i em!

Visa bifogad bild 14659

Varmt välkommen! Härligt första inlägg :).
 

LeChat

Medlem
63A16575-37DB-45DA-B199-90AE8B099147.jpeg

2004 Dom Perignon

Första gången jag öppnar en Dom Perignon. Spännande! Välkänd bling-bling champagne, kan den även vara god? Absolut! Det här är en oerhört god champagne i min stil, lite speciell, blommig och lätt oxiderad, som definitivt är inne i en härlig fas även om den har många år kvar. Något ung elegant, lyxig smak och komplex frukt med bra djup. Känns bra att jag vågade öppna denna och njuta den i ett tidigt skede. Har två flaskor kvar som jag tänker låta ligga några år till.
 

Skrutt

Medlem
Lätt lunch och premiärprovning av Leclerc Briant Cuvée de Reserve Brut 272 kr på SB.
I doften påminner den om Leclercs Divine 2004 som jag har druckit 6 stycken på ett år. Denna har dock mer pinot noir (70%), doftar moget och utvecklat, vanilj, krut.
Smakar moget, en elegant citronsmak och en mer mörkare smak av jord, kanske kalk.
Jag fann mig vilja ha ett glas till men det är ju bara lunchtid och snart kommer fästmön hem från jobb så det gäller att vara på tå och alert som det heter.
Prisvärdhet mycket högt då det är relativt billigt och samtidigt mycket gott.
Tack @Ekdahl för tipset!
Visa bifogad bild 14593
Visa bifogad bild 14594
Plockade fram en Leclerc Divine 2004 efter inspiration härifrån. Jag har druckit det över 2 år och detta var bästa gången - till seafoodtallrik denna gång. (Gilbert & Gaillards förslag kalvbräss funkade väl också men jag är nog inte van vid så pass kraftig mat som panerad kalvbräss till champagne.) Jag tyckte vinet hade utvecklats mycket - det fanns ett härligt starkt inslag av nougat och mandelmassa som slingrar sig runt den fräscha äppelkompotten likt en sublim yin och yang. Otroligt att vinet åter säljs i samma årgång. Det får bli en flaska till även om priset nu är femtilappen högre.
 
Last edited:
Plockade fram en Leclerc Divine 2004 efter inspiration härifrån. Jag har druckit det över 2 år och detta var bästa gången - till seafoodtallrik denna gång. (Gilbert & Gaillards förslag kalvbräss funkade väl också men jag är nog inte van vid så pass kraftig mat till champagne.) Jag tyckte vinet hade utvecklats mycket - det fanns ett härligt starkt inslag av nougat och mandelmassa som slingrar sig runt den fräscha äppelkompotten likt en sublim yin och yang. Otroligt att vinet åter säljs i samma årgång. Det får bli en flaska till även om priset nu är femtilappen högre.
Drack min sista flaska förra helgen. Instämmer, helt klart den bästa flaskan! Verkar som att den befinner sig i en utmärkt fast just nu.
 

MagnusH

Medlem
Fredag kväll igår och jag hade några vänner hemma, hade planerat 5-6 magnumbuteljer med champagne men efter att ha hällt upp den 3:e flaskan (Pierre Moncuite Delis, Deutz brut & Delamote Brut) så insåg jag att kvällens gäster lika gärna (vid den tidpunkten...) drack av vårt fantastiskt prisvärda husbubbel, dvs Rotari Rosé så då blev det 3 magnumflaskor av det för att avrunda en i övrigt riktigt trevlig kväll! Till drycken bjöds det på en jämtlandsbuffe med tjälaknul, rökt röding, ostar från skärvången mm
FB696C03-18D1-481B-B32F-9EFC24DF3817.jpeg
 

Thomas

Medlem
DSC_0534.JPG

Det blev en liten provning i helgen med några vänner. Då inga noter togs under kvällen blir det en liten sammanställning från minnet. Vi går direkt till pallplatserna och inte så förvånande blev det ett slag mellan Krug 96, Sir Winston Churchill 96 och Cristal 96. Cristal låg bäst till med en helt enastående doft av mogna äpplen och smörkola men en lite klen mousse och syra. Tyvärr började den dö ut en del i glaset efter en stund medans Krug och Sir Winston bara hade börjat sin resa. Pigg mousse och en fin avrundad syra, båda dessa hade en fin glasutveckling och har båda ett antal år kvar på topp. Sagolika champagner! Blev delad första plats på dessa två godbitar. Kvällens positiva överraskningar blev Gosset 15 Ans och Bonnaire 1983. Mycket trevliga båda två. Förvånansvärt pigg och fräsch var Bonnaire trots sin ålder. Initial och Sir Winston 2000 var bra men ingen wow upplevelse. Även en Dom Perignon 2002 och en Cristal 2005 fick sätta livet till under denna kväll (ej med på bild dock). Dompan har en grym potential om man ger den några år till, den var såklart bra redan nu men kommer som sagt att bli ännu bättre med åren. Tålamod med resterande flaskor rekommenderas starkt. Cristal 2005 var ett regelrätt barnarov och blev öppnad då förståndet sviktade på slutet av kvällen. Sammantaget en grym kväll med massor av god Champagne och mat!
 

MagnusH

Medlem
Har lyckats boka en resa ner till champagne nu över ”halloween” (hustrun är lärare och ledig slutet v.44) och inte ens reflekterat att det skulle bara en helgdag i Frankrike på 1 november och då följdakligt stängt på i stort sett alla champagnegårdar under hela vår vistelse 1-4/11... Bra jobbat... när man ser man fått svar av de 3 första vingårdarna att de har stängt... (Paul Detune, Pierre Peters, Robert Mouncuit) och så helt plötsligt kommer detta mailet... och då blev resan precis värt allt... Så japp, åker imorgon
BC4F40CB-CF5F-4449-BA14-0EB7A9272157.jpeg
BC4F40CB-CF5F-4449-BA14-0EB7A9272157.jpeg
 
Toppen