Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Christer J

Medlem
BYOB champage 500-700kr.
Löjromstoast till Paul Bara Annonciade 2005.
Nu kör vi!
Visa bifogad bild 14744

Visa bifogad bild 14745
@Ekdahl @LarsW @LeChat & jag.
Halleluja!!
Nu har vi druckit, nu äter vi ost och dricker mer! Smaknoter från panelen senare!
Det går bra nu.
FCD6EA74-9418-43EC-9618-B76AC1D70BE6.jpeg
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 14729
Det blev en liten provning i helgen med några vänner. Då inga noter togs under kvällen blir det en liten sammanställning från minnet. Vi går direkt till pallplatserna och inte så förvånande blev det ett slag mellan Krug 96, Sir Winston Churchill 96 och Cristal 96. Cristal låg bäst till med en helt enastående doft av mogna äpplen och smörkola men en lite klen mousse och syra. Tyvärr började den dö ut en del i glaset efter en stund medans Krug och Sir Winston bara hade börjat sin resa. Pigg mousse och en fin avrundad syra, båda dessa hade en fin glasutveckling och har båda ett antal år kvar på topp. Sagolika champagner! Blev delad första plats på dessa två godbitar. Kvällens positiva överraskningar blev Gosset 15 Ans och Bonnaire 1983. Mycket trevliga båda två. Förvånansvärt pigg och fräsch var Bonnaire trots sin ålder. Initial och Sir Winston 2000 var bra men ingen wow upplevelse. Även en Dom Perignon 2002 och en Cristal 2005 fick sätta livet till under denna kväll (ej med på bild dock). Dompan har en grym potential om man ger den några år till, den var såklart bra redan nu men kommer som sagt att bli ännu bättre med åren. Tålamod med resterande flaskor rekommenderas starkt. Cristal 2005 var ett regelrätt barnarov och blev öppnad då förståndet sviktade på slutet av kvällen. Sammantaget en grym kväll med massor av god Champagne och mat!

Vilken trevlig tisdagsprovning och härligt inlägg! Fördomarna säger att den hölls i Stockholmsområdet...:ängel:

Krug, WC och Cristal 96 är alla fantastiska och jag skulle gärna dricka de samtidigt. WC 96 drack jag senast på sjöslaget i Kalmar som @Emanuel (fortfarande?) vågar anordna. Har för mig att det blev WOTN, åtminstone var det min favorit. Var det en slump att alla blev 96 eller hade ni bestämt flaskor/tema innan?
 

Thomas

Medlem
Vilken trevlig tisdagsprovning och härligt inlägg! Fördomarna säger att den hölls i Stockholmsområdet...:ängel:

Krug, WC och Cristal 96 är alla fantastiska och jag skulle gärna dricka de samtidigt. WC 96 drack jag senast på sjöslaget i Kalmar som @Emanuel (fortfarande?) vågar anordna. Har för mig att det blev WOTN, åtminstone var det min favorit. Var det en slump att alla blev 96 eller hade ni bestämt flaskor/tema innan?
Det var en härlig kväll, dock i Lördags och inte i Tisdags. Alla fick ta med vad man ville. Inget tema eller så och ingen visste vad de andra tog med. Jag tog med Krug och Sir Winston Churchill och så slumpade det sig så att det blev en till gudomlig 96:a. Ibland är livet härligt i Stockholmsområdet!
 

Christer J

Medlem
Imponerande uppställning, kan man få en liten rapport på flaskorna?
De mer erfarna drickarna har lovat att skriva några rader om champagnerna inom kort.
Jag tänkte också att va roligt det skulle vara att anordna en champagne-battle; lag Kal å Ada mot utmanare, hufvudstaden, syd, nord eller så.
Alltså ett sjöslag utan like :)

Se här text från Wikipedia:

Kal, Kâlle, egentligen "Karl". Huvudperson i göteborgshumorns berättelser. Kal och hans fru Ada, och Osborn och dennes fru Beda, är sinnebilder för de typiska göteborgarna. De är arbetare, lokalpatriotiska, festglada (med inte helt sunda dryckesvanor) och skojfriska, samt älskar att driva med stockholmare, skåningar och andra utbölingar.

;)
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem
BYOB champage 500-700kr.
Löjromstoast till Paul Bara Annonciade 2005.
Nu kör vi!
Visa bifogad bild 14744

Visa bifogad bild 14745
@Ekdahl @LarsW @LeChat & jag.
Halleluja!!
Mäkta imponerande Champagner igår. Lite vagt tema, typ runt 500-700 kr och gärna något intressant med eklagring.

Först hade vi det stora nöjet att få en fantastik löjrom på brioche med en flaska Paul Bara Annonciade 2005. Helt underbart. Tog tyvärr inga noter på vinet men väldigt elegant med lite antydan till mognad.

Sedan själva provningen - helblint för alla, men gick en kort runda runt bordet för att ge lite ledtrådar vilket gav oss bland annat att vi hade två vintage och två multivintage.

Och vinerna? Jo...
1. Tydliga fat, väldigt expressivt, damm, humle, tydlig skumbanan – Selossevibbar helt enkelt. I munnen väldigt tillgänglig, vinös med bra syra. Bra längd men kanske saknar lite intensitet för att konkurrera med Selosse. Ett kraftpaket, men inte så elegant. Odlarskumpa.
2. Mer nyanserad – smör, lite brioche något utvecklad/oxiderad ton. Smaken är väldigt god med mycket citrus och hög syra men också fudge och fat. Mer stil än ålder känns det som.
3. Först lite off-toner – gummi och lösningsmedel. Men med tid förändras vinet mycket och är kanske det som var mest komplext trots allt, mycket händer men kanske inte håller ihop hela vägen. Känsla att den är lite för ung i dagsläget. Smaken är dock väldigt god och vinös med hög syra, faten finns där, matig känsla med rostade rotfrukter. Kvällens mest diskuterade vin om man gillade det eller inte, även jag var ambivalent. Både och helt enkelt.
4. Expressivt men ändå elegant. Smör, bröd, havssalt och citronpaj på näsan. I munnen även den med fin syra och diskreta fat men även rostade hasselnötter.

Efter många diskussioner om WOTN tror jag att vi landade i att 4an var bäst… eller inte… faktum är att jag aldrig varit på en BOYB där jag själv och övriga varit så oklara vad vi tyckte, alla vinerna var mycket bra och personliga och skulle jag sätta poäng hamnar de nog alla mellan 90-92 p.

Avtäckningen visade följande viner:
1. Pouillon Solera (1997-2012)
2. Hugot Vieilles Vignes (2009)
3. Cattier Clos du Moulin 2006/2007/2008
4. Chartogne-Taillet Heurtebise 2010


Blir helt enkelt till att köpa på sig alla.

Sedan dök @Crist(al)ian 77 upp och hade med sig en flaska blint. Första sniff och smak gav inget större intryck, kändes ung och stängd. Men med lite tid i glaset öppnade den upp sig och visade upp krutighet och stor fin elegans, min egen referens var en bättre vit Bourgogne. Ingen klarade att gissa Krug trots många ledtrådar, inte ens när jag till slut sa Krug så trodde jag på det. Tror aldrig jag provat en sådan ung Krug tidigare. Alltså Krug GC 166 (2010-bas).

Helt enkelt en trevlig kväll och ett trevligt sätt att inviga november och höstens mörker.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Hela uppställningen för sakens skull, en härlig kväll!! Bonus att @Crist(al)ian 77 kom över i egen hög person!
Visa bifogad bild 14747
Rapport från provningen. Jag kom inrusandes efter några timmar så vinerna var både varma och luftade. Den omskrivna löjromen och Annonciade var dock slut.:( Får trösta mig med att 05 är ett uselt år normalt sett. Drack alla viner halvblint även om två blev helblinda i början eftersom jag glömt vilka det var en stund.

Pouillon Solera
Urtypisk odlare med skumbanan på näsan. Var helt övertygade utan att ens ha smakat att det var Pouillon. Smaken var enklare och kortare än vad jag minns den men ändå riktigt bra.

Hugot VV 09
Ytterligare en solklar odlare på doften plus lite karamelltoner. I munnen mycket citrus som påminde om BdB. Rätt stram och lite svår. Inte alls som jag minns att den smakade. Var först inne på Chartogne-Taillet men när det visade sig vara det fjärde vinet var det lätt att gissa Hugot.

Cattier CdM
Lite krut och rostade toner på näsan. Växlade mycket och var väldigt spretig. Även söta toner i form av Briogodis samt ibland en svettig oangenäm lukt. Lite kort och platt i smaken var mitt första intryck men väldigt svårbedömd skumpa. Gissade hus och NV så då var det bara en flaska att välja på. Växlade mellan bra och svag och jag kunde aldrig riktigt bestämma mig vad jag tyckte.

Chartogne-Taillet Heurtebise 2010
Sötfruktig med röda remmar och för mig PM-toner vilket inte stämde. Trevlig smak och kanske mest intressant av alla men lite väl sötfruktig i min bok.

Krug GC 166 (10-bas)
Min egen flaska och urtypisk Krugparfym för mig men inte för övriga som drack blint. Närmaste gissningen var Dompa på grund av krutigheten. Efter lite ledtrådar hamnade en rätt medan övriga deklamerade att det absolut inte kunde vara Krug.:)

För mig är 10-basen den mest drickfärdiga GCn som släppts sedan 06 som var fantastisk redan från start.

Trots att moralens väktare (undertecknad är epikuré och hade ingen del i detta företag) försökte förhindra att ytterligare flaskor öppnade blev det en Bille Rosé NV som avslutning. Klassiskt bärig med lite mjölkchoklad/nougat på näsan och frisk syra. Läs i yngsta laget men ändå ack så god. Vidhåller med bestämdhet att detta är den bästa Rosé NVn som finns i normal prisklass.

Bästa vin för mig var solklart Krug sen var det slantsingling mellan Hugot och Puoillon samt mellan Chatogne och Cattier:
  1. Krug GC
  2. Hugot
  3. Pouillon
  4. Chartogen-Taillet
  5. Cattier CdM
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Correctamundo! Jag tar med mig Gonzo och Krug så kan vi hjälpa till och inventera dina Selosse Rosé.:ängel:
De är redan inventerade som tur är, numera inventeras bara Mirabello rosé spumante efter 02 :D

-Snackade med Johannes och Robin när jag var på Posten senast och de var jäkligt sugna på att köra en ny hedonistafton med mycket anklever så jag antar at vi betedde os hyfsat eftersom vi är välkomna tillbaka :D

-Ska börja kolla lite på datum i vår och se om vi kan få till något.
 

LeChat

Medlem
C76CB029-B24F-4205-9920-02C8A61A01E7.jpeg

Efter gårdagens underbara champagneprovning med trevliga vänner i Gbg så hade jag väl klarat mig utan champagne idag men frun var sugen så något fick jag ju öppna. :)

2008 Taittinger Brut Millésimé
Korrekt champagne, generisk och inte speciellt intressant med äpple, citrus och med lite rostade toner. Den har en ganska liten doft och är kort i smaken. Känns lite för enkel och ointressant på egen hand men gör sig faktiskt bra till maten som bestod av helstekt rödtunga med brynt smör där den funkar fint och där maten och champagnen lyfter varandra.
 
Toppen