Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
F87B4843-D8C7-4A08-98D6-05E22845C246.jpeg

2013 Palmer & Co Blanc de Blancs

2013 är ett chardonnayår om jag inte missminner mig. Känns tokungt att öppna nu men kan vara kul att prova en flaska. Drack 2012an i somras och tyckte den var härlig i en stil som jag gillar.

Den här 2013 är mycket riktigt purung men lika bra som jag minns 12an. Doft- och smakmässigt stämmer den bra med mina förväntningar, rostade fat med fina kaffearomer och ganska mineralrik. Saknar en del elegans och komplexitet i nuläget för att bli riktigt bra men klart godkänd och frun var mycket förtjust. Kanske inget man fyller källaren med men här finns tillräckligt med kvaliteter för att eventuellt lägga undan några stycken.
 

Wintermute

Medlem
Damien Hugot 2008. Det mesta är väl redan sagt ... Koncentrerad smak av gröna äpplen och allehanda citrus, från blodapelsin via citron till grapefrukt. Bra balans och höga och långa syror. Ett uns av lagringssmaker, typ bränt socker blandas med lite ek i bakgrunden. Det känns bra att jag väntade med att öppna min första flaska. Inte för att den är omogen, utan för att det är skönt att ha fem kvar, när den har så påtaglig lagringspotential.
 

Thomas

Medlem
DSC_0520.JPG

Krug Vintage 1996.
Är det global Champagne Day så är det bäst att ta fram det tunga artilleriet! Detta är bland det bästa enligt min uppfattning som kan uppbringas i Champagne väg. En kraftfull och komplex doft med ett djup som inte är av denna värld. Rostade toner av nötter och bröd. En frisk och härlig syra, smak av gula och röda äpplen. En otroligt lång och frisk eftersmak. The best of the best!! Världsklass helt enkelt! Lätt 95+ i min bok.
 

john b

Medlem
global champagne day,gräsänkling och 1,5 åringen sover då får man njuta i lugn och ro.
Ja,det är barnarov jag vet men så otroligt gott.Visa bifogad bild 14581

Också gräsänkling här, men med fler och vakna barn.
Drack heidsieck NV 2010-bas till och efter middagen.

20181019_174043.jpg


Riktigt bra, ffa när det blev lite varmare än kylskåpstemp.
Nötig generös doft, och nu fattar jag detta med kaffe som en del beskrivit. Mycket citrusblom med.
Go syra i munnen och en bra torr beska i slutet. Riktigt fint.
 

Christer J

Medlem
Lätt lunch och premiärprovning av Leclerc Briant Cuvée de Reserve Brut 272 kr på SB.
I doften påminner den om Leclercs Divine 2004 som jag har druckit 6 stycken på ett år. Denna har dock mer pinot noir (70%), doftar moget och utvecklat, vanilj, krut.
Smakar moget, en elegant citronsmak och en mer mörkare smak av jord, kanske kalk.
Jag fann mig vilja ha ett glas till men det är ju bara lunchtid och snart kommer fästmön hem från jobb så det gäller att vara på tå och alert som det heter.
Prisvärdhet mycket högt då det är relativt billigt och samtidigt mycket gott.
Tack @Ekdahl för tipset!
4EA52C38-35F6-409C-870B-3054B4F7E6A1.jpeg

169434D8-8D04-41C5-BC37-11604BAA2F4D.jpeg
 

Wintermute

Medlem
Lätt lunch och premiärprovning av Leclerc Briant Cuvée de Reserve Brut 272 kr på SB.
I doften påminner den om Leclercs Divine 2004 som jag har druckit 6 stycken på ett år. Denna har dock mer pinot noir (70%), doftar moget och utvecklat, vanilj, krut.
Smakar moget, en elegant citronsmak och en mer mörkare smak av jord, kanske kalk.
Jag fann mig vilja ha ett glas till men det är ju bara lunchtid och snart kommer fästmön hem från jobb så det gäller att vara på tå och alert som det heter.
Prisvärdhet mycket högt då det är relativt billigt och samtidigt mycket gott.
Tack @Ekdahl för tipset!
Visa bifogad bild 14593
Visa bifogad bild 14594
Rak kork! Undrar hur länge sedan den degorgerades.
 

kimnyblom

Medlem
Lätt lunch och premiärprovning av Leclerc Briant Cuvée de Reserve Brut 272 kr på SB.
I doften påminner den om Leclercs Divine 2004 som jag har druckit 6 stycken på ett år. Denna har dock mer pinot noir (70%), doftar moget och utvecklat, vanilj, krut.
Smakar moget, en elegant citronsmak och en mer mörkare smak av jord, kanske kalk.
Jag fann mig vilja ha ett glas till men det är ju bara lunchtid och snart kommer fästmön hem från jobb så det gäller att vara på tå och alert som det heter.
Prisvärdhet mycket högt då det är relativt billigt och samtidigt mycket gott.
Tack @Ekdahl för tipset!
Visa bifogad bild 14593
Visa bifogad bild 14594

Även jag provade en flaska av denna igår. Kan bara hålla med om att det var en positiv överraskning med tanke på priset. En schysst NV som uppenbarligen har fått ligga några år på korken.

Har inget belägg för detta men det känns ju lite som att man säljer ut detta vinet via sb. Priset via sb är en del lägre än om man jämför med samma vin på annat håll. Det är även den gamla etiketten så det kanske finns ett lager med lite äldre cuvee de reserve som man vill bli av med. Inget att klaga på utan tvärt om så passar jag nog på att köpa ytterligare några flaskor.
 

LarsW

Medlem
Rak kork! Undrar hur länge sedan den degorgerades.

Jag undrar också det, hittade dock ingen info vid rudimentär sökning. Den satt som attan också, det knakade rejält när jag vred flaskan vid öppning.

Även jag provade en flaska av denna igår. Kan bara hålla med om att det var en positiv överraskning med tanke på priset. En schysst NV som uppenbarligen har fått ligga några år på korken.

Har inget belägg för detta men det känns ju lite som att man säljer ut detta vinet via sb. Priset via sb är en del lägre än om man jämför med samma vin på annat håll. Det är även den gamla etiketten så det kanske finns ett lager med lite äldre cuvee de reserve som man vill bli av med. Inget att klaga på utan tvärt om så passar jag nog på att köpa ytterligare några flaskor.

Kan inte gå 100% i god för detta men har druckit Leclerc Briant i snart 20 år nu. Vill minnas att det är minst 4-5 år sen de bytte från den gröna till den bleka etiketten de har nu på Brut Reservé. Den gröna etiketten är väl kvar från tiden med Pascal Leclerc. Han dog 2010, och sen var det ett amerikanskt par som tog över huset 2012, men det var väl bara namnet de tog över om jag minns rätt, vingårdarna hade sålts till andra hus bla Roederer. Så kan vara att de gröna etiketterna stammar från tiden före ägarbytet, de har ju den klassiska solen som man såg på alla Pascals skumpor.
Tyvärr är det väl så att de bästa av deras viner är ett minne blott. Les Antiques serien var fantastiskt trevliga för en spottstyver mtp deras kvalité!
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Blev nästan lite sentimental när jag tänkte på Leclerc Briant igen.

Det var ett av de hus vi besökte på en resa till Champagne 1999 när mitt intresse för denna region vaknade. Det jag kommer ihåg bäst var hur trevlig och entusiastisk Pascal var, på den resan var det bara Christian Pol Roger som kunde mäta sig i fråga om gästfrihet, båda väldigt bra ambassadörer för champagne! Då köpte vi med oss Divine 1990 av deras millenniumutgåva.
Sen dess har jag besök och hälsat på Pascal ytterligare 3 gånger tror jag och bunkrat huvudsakligen från Les Antiques serien, tyvärr alla uppdruckna för länge sedan.

Beställde nu några Brut Reserve och hoppas min teori om att de stammar från Pascals tid stämmer!
 
Toppen