Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Thomas

Medlem
DSC_0543.JPG

Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 1995.
Kan bara stämma in i hyllningskören av denna champagne. Så jävla bra den är. Len och krämig med nötter och en antydan av honung. Glas två är om möjligt ännu bättre. Detta var sista flaskan av tre som jag köpte för två år sedan och klart den bästa av dom. Undrar hur bra den är om ett år eller två år? Måste införskaffa flera så jag vet.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Startade besöket hos Les Avizes med en härlig frukost och sedan lånade vi cyklar och kollade in omgivningen, var till Oger och Cramant men eftersom den 1nov var röd dag här nere så var allt stängt! Till en fantastisk lunch så var vi tvungna att dricka en flaska Selosse Rosé när vi var på plats!
Sedan njöt vi av deras spa avdelning, kan klart rekommenderas och sedan var det dags för kvällens höjdare, dvs provningen med Mr Selosse och han var hövlig nog att köra det mesta på engelska (tacksamt då flera utav de 12 som var med inte pratade franska)... Fick känslan att vi måste ha varit enormt lyckligt lottade då han plockade fram alla sina sex vingårdschampagner till provningen... så ledsen att jag inte kommit så långt i min kunskap så att jag kan beskriva vinerna med doft och smaker som er andra... men jag kan iallafall säga att upplevelsen var magisk!! Och framförallt eftersom Anselm planerar att gå i pension och lämna över verksamheten till sin son Guillaume från och med årsskiftet!
Efter 1 1/2 timme så var det dags för kvällens middag och då valde kocken en Beretche et Fils Reflet d’Antan 2012 till oss och det var ett mycket bra val! Får avsluta detta fantastiska besök med några bilder!Visa bifogad bild 14785Visa bifogad bild 14786Visa bifogad bild 14788 Visa bifogad bild 14789 Visa bifogad bild 14787

Fantastiskt att du fick vara med om en sådan provning. Det är värt en resa bara det! Vad tyckte du om vingårdschampagnerna? Är framförallt nyfiken på Avize och Cremant som jag inte smakat.:(

Vore intressant att höra om mat- och vinpairingen till den (lite oxidativa?) Selosse. Rå champinjon, rå lax eller typ ceviche? Inte helt lätt att se. Alltid kul med nya uppslag till hur man matchar saker, så man kan tänka utanför löjromschips-lådan..
När man ser Selosse Rosé på menyn för 180 € så tar man den oavsett mat.:)

Lilbert-fils NV, på magnum, som tydligen inte alls är en NV, utan årgångsvinet; fast med kortare tid på jästen och högre dosage. Är det någon som sitter på en nyckel för att bestämma årgång? L04 är det enda icke-RM-nummer osv., jag kan hitta på etiketten, om det nu hjälper. Korken är heller inte purung förövrigt.

Smakar utmärkt!
Kul med en sådan flaska. Köpte själv några på plats i år med hjälp av @magnum och nu står det på baksidan. Deg 18, lot 2014 för magnumen. Alltså är dina äldre än så. Har du köpt på bolaget och när? Kanske kan få info från importören.

IMG_20181110_193606.jpg

Överlevde du syran?;)
 

Silenos

Medlem
Överlevde du syran?;)

Jodå, det gjorde jag. Den är ju absolut rejäl, men det fanns också en kropp i vinet som kunde hantera den. Jag blev rätt förtjust måste jag säga. Köpt på bolaget, och det är nog rätt dålig ruljans på försäljningen. Alla korkar jag dragit har varit väldigt raka (NV flaska, Perle och Mag). Lite synd, för personligen gillar jag champagne ung. I fallet med magnum:en var det dock inget problem.

Och så väldigt viktigt att veta årgång på just dessa flaskor, det var det inte, och framgent behövs ju uppenbarligen ingen nyckel, bra. Tack för infon!
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Efter att ha provat Charles Heidsieck Rosé 2006 på SAS-planet till Hongkong för ett par månader sedan la jag en beställning från Venus Vins. I söndags korkade jag upp den första flaskan.

Näsan är Krug-lik och underbar. I munnen är den tung och kraftig, nästan löjligt mycket smak. En helt annan stil än Louis Roederer Rosé som jag brukar hylla här men jag gillar det här vinet också. Charles Heidsieck Rosé 2006 passar nog väldigt bra till mat, gärna till kött. Jag satte 92 poäng på Cellartracker.
 

rs14

Medlem
Efter att ha provat Charles Heidsieck Rosé 2006 på SAS-planet till Hongkong för ett par månader sedan la jag en beställning från Venus Vins. I söndags korkade jag upp den första flaskan.

Näsan är Krug-lik och underbar. I munnen är den tung och kraftig, nästan löjligt mycket smak. En helt annan stil än Louis Roederer Rosé som jag brukar hylla här men jag gillar det här vinet också. Charles Heidsieck Rosé 2006 passar nog väldigt bra till mat, gärna till kött. Jag satte 92 poäng på Cellartracker.

Fasiken att man inte köpte ett gäng av den när det var kampanj på den hos PdB för ett tag sedan, vill minnas att de krängde den för 50.95 euro flaskan.
 
WP_20181110_20_33_19_Pro.jpg

R&L Legras Cuvée St-Vincent 2000
Korken spikrak. Ganska utvecklad och mycket trevlig doft av rostade toner, krut, mogna gula äpplen och honung.
Smakmässigt är den väldigt god med mogna äpplen och citrus, men jag tycker den hålls tillbaka av en bitter sälta, vilket som tur är avtar med luftning då mer söta persikatoner framträder och den blir betydligt mer harmonisk. Dracks på fars dag, far blev glad. 91p
 

Christer J

Medlem
Nu är det väl jul igen!
Sortimentsprovning, Egly-Ouriet kvällens odlare.
Till en början löjromstoast med något spännande i glaset. Sedan ska vi dricka 6 viner från Egly halvblint. Så kan man ju hålla på 1 gång om året med samma originaldegorgering så att säga och uppleva utvecklingen.
Skål!
7EE2F4CE-BDD0-48F7-A338-0890F82E1C20.jpeg
 
Last edited:

Christer J

Medlem
Nu är det väl jul igen!
Sortimentsprovning, Egly-Ouriet kvällens odlare.
Till en början löjromstoast med något spännande i glaset. Sedan ska vi dricka 6 viner från Egly halvblint. Så kan man ju hålla på 1 gång om året med samma originaldegorgering så att säga och uppleva utvecklingen.
Skål!
Visa bifogad bild 14914
Nu är vi igång, vi har en infiltratör från skåne men han verkar ändå juste @Daniel A.
Så mycket gott! @Ekdahl doftar ur sina småglas.
BFC499D5-C63B-498F-A656-4A5391C13EA4.jpeg
 

MagnusH

Medlem
Fantastiskt att du fick vara med om en sådan provning. Det är värt en resa bara det! Vad tyckte du om vingårdschampagnerna? Är framförallt nyfiken på Avize och Cremant som jag inte smakat.:(

När man ser Selosse Rosé på menyn för 180 € så tar man den oavsett mat.:)

4785A06E-1933-4D9B-864F-3582B1CF2649.jpeg

Alla 6 utav dessa var fantastiska... men när man inte utvecklat alla sinnen som er andra så måste det vara lite slöseri att ge en annan sån dryck... men jag klagar absolut inte utan tar tacksamt emot de möjligheter man får utav njutningen även fast den sker på min egen nivå för tillfället... men i den miljön som denna provning gav så var man mest lyrisk över hela grejjen och då blev letandet efter smaker och dofter kanske inte helt optimal... njöt dock enormt utav ”upplevelsen” som helhet!

Ang rose’n så är det ett vin som jag gärna tar tillfället och dricker alla gånger jag får möjlighet, den är ju bara så galet bra!

Ang Selosse rosé fick den dessutom följa med till Bali i höstas. Älskar att dela trevliga upplevelser med goda drycker, de för ju då med sig ännu mer känsla när man öppnar nästa flaska
 

Daniel A

Administratör
Igår var det Egly-Ouriet-provning i regi av @Christer Johansson. Utöver undertecknad och värden fanns även @Ekdahl , @Crist(al)ian 77 och @Gladekocken på plats. En galet trevlig tillställning. Många tack för en det! Känner mig lyckligt lottad som har alla förutsättningarna på plats för att vinpendla Skåne-Stockholm-Göteborg.

Löjromstoastchampagne
DSC_0660.JPG


#1 N.V. Egly-Ouriet, Rosé
Smultron, lingonris (?), något jordigt, lite rök, röda äpplen. Expressiv och kraftig doft. Mycket ungt i smaken, med generös fruktighet och rödbärighet, tillsammans med det där jordiga. Hög syra. Mycket charmigt! 90p.
Satt perfekt till löjromstoast!

Huvudflight - 5x Egly + svart kuse
DSC_0659.JPG


#2 2006 H. Billiot, Cuvée Julie
Gul lök?! (försvinner sen), något kemiskt/artificiellt (försvinner delvis sen), gröna äpplen, kokos, parfymerat, tvål. Skrev också att jag hittade lite rökig chark i det. Bra syra. Ganska tillgängligt och runt i munnen, med en hel del mogen tropisk frukt och något blommigt. Annorlunda och intressant. 89p.
Vinet som stack ut mest, så trodde att det var den svarta kusen.

#3 N.V. Egly-Ouriet, Tradition
Smör, ugnsbakade äpplen, innerslang till cykeldäck, citron, en hel del nötighet. Mer av samma på tungan, kanske lite mer blandade citrusfrukter än just citron dock. Bra syra, ganska avrundad och välpolerad. Mycket tillgängligt redan, även om det har mer att ge i framtiden (speciellt om 40 år!). 90p.
Trodde att det har var 2006an, mest baserat på nötigheten (dvs, mest ålder), men icke då. Imponerad av hur bra den här presterade!

#4 2006 Egly-Ouriet
“Djup doft”, med alla typer av smör, klarat som syrat, mogna äpplen, bokna äpplen, lite rostat bröd. Expressivt och charmigt! Mer av samma på tungan. Väldigt runt och välpolerat, med förvånansvärt låg syra jämfört med de andra vinerna (den är fortfarande adekvat). Mycket bra dock! 91p.
Hade det här som 2006an länge, men ångrade mig av outgrundlig anledning och gissade på V.Pn...

#5 N.V. Egly-Ouriet, V.P.
Skrev nästan ingenting om det här. Väldigt stumt och oförlöst. Stenhårt i munnen, med hög syra och mycket stramt avslut. Elegant är det ju, och det känns som att det ligger något under ytan som vill komma fram. 88p nu, med galen potential.

#6 N.V. Egly-Ouriet, Les Vignes de Vrigny
Mycket insmickrande och ren doft av allsköns röda bär, gröna äpplen, lite citrus. Sylvasst och elegant. Utmärker sig lite i sällskapet genom total avsaknad av fatkaraktär (tror den är 100 % ståltank?). Det är fortfarande ungt, men fungerar fint nu. Om det ska anklagas för något så är det inte särskilt komplext. 89p.
Jag gillar meunier. Det är en charmig druva. Det här det lättaste vinet att identifiera för mig.

#7 N.V. Egly Ouriet, Blanc de Noirs Vieilles Vignes
Röda bär, cykeldäck, jordigt, lite rökigt, blommigt, röda äpplen. Komplext. Det fruktiga och blommiga gifter sig alldeles utmärkt med det jordiga och rökiga. Får lite Selosse-vibbar, men där Selosse är kraftigt är det här elegant. Mycket hög syra! På tungan är det blommigt, lite oxiderat med t.ex. nötter, bärigt, röda äpplen. Ett tydligt steg upp från alla tidigare viner. 93p.
Trodde att det var VVn.

Bonuschampagne
DSC_0662.JPG


#8 N.V. (~70-tal), Billecart-Salmon, Rosé
Rött, vitt, rosé, orange? Trams. Brunt ska det vara!
Det här har en helt magisk doft av kexchoklad, som jag aldrig upplevt i vin tidigare. En hel del matsvamp, torkade röda bär, kaffe, nötkräm, hasselnötstoppar. Mycket komplext. Intressant nog känns det inte särskilt oxiderat över huvud taget, utan snarare bara väldigt moget. Det är rent och snyggt. På tungan är det rätt mycket kaffe, något mörkfrukigt, lime+kanel (;)), och torkade blåbär. Kexchokladen finns här också, men det är möjligt att den kommer in via näsan. Det finns faktiskt lite, lite, fina, fina bubblor kvar (cirka fem per sipp). Det är tillräckligt för att den ska kännas vital. Grymt vin! 93p.
_20181116_115303.JPG

Lådan var stämplad med 1979, med lite oklar betydelse (deg-år, försäljningsår?). Ytterligare ett exempel på att gammal NV kan leverera stordåd. Jag var sjuk tidigare i veckan, och var inte helt säker på att jag skulle kunna närvara. @Crist(al)ian 77 hälsade att återbud inte var något alternativ, eftersom han valt bonusflaska efter mina fetischer. :D

Allt som allt: en grymt bra torsdagskväll. Vi röstade blint i huvudflighten, och resultatet blev:
WOTN: Egly BdN VV med 12 poäng (flest förstaröster)
2: Egly 2006, med 12 poäng (färre förstaröster)
3: Egly Les Vignes de Vrigny, med 3 poäng
4: Egly Tradition, med 2 poäng
5: Egly, VP, med 1 poäng

@Ekdahl var den som lyckades pricka vinerna med störst precision.

Nästa gång blir det, på förfrågan, Vouette & Sorbée!
 

Ekdahl

Medlem
Återigen fick jag vara med om en lysande trevlig tillställning hos @Christer Johansson , denna gång bjöd han på Egly-Ouriet-provning. Svårt att bidra med mycket mer om tillställningen egentligen då @Daniel A redan gett oss en fantastiskt fin rapport, ser också att vi är rätt överens i beskrivningen om vinerna. Men mitt strå till stacken…

Först lite förspel med löjromstoast och Egly-Ouriet Rosé. En helt underbar uppvärmning. Tredje gången bara i år jag provar Egly-Ouriet Rosé men lika fin varje gång. En av de bästa bubbelroséerna på marknaden i mitt tycke. Fin kraft med fat, bär, äpplen, brioche – väldigt syrlig i munnen.
IMG_0140.jpg


Sedan till själva provningen. Fem Egly och en mörk kuse från @Crist(al)ian 77

1. Lite kemisk, parfym, kokos, fett, rökig – fast allt på ett ganska fint sätt ändå. I munnen ganska tillgänglig, lite fat och mogen frukt.
Min gissning: Kusen, då den var den som mest stack ut. Rätt svar - H. Billiot, Cuvée Julie 2006

2. Ung, gummiton, bärig. Smaken är god men ung med citrustoner.
Min gissning: Egly-Ouriet, Tradition – Rätt svar.

3. Stor komplex doft av smör, fat, vita blommor, ungsbakade rotfrukter, mogna röda äpplen. Smaken väldigt god och tillgänglig med tydlig ton av marispan och nöt.
Min gissning: Egly Ouriet, Blanc de Noirs Vieilles Vignes. Rätt: Egly-Ouriet 2006

4. Mer neutral och försiktig, känns oförlöst/oöppnad, men elegant. Fat, torr och citrus.
Min gissning: Egly-Ouriet, V.P. Rätt svar.

5. Också ung, lite gummi men rikare än tvåan tycker jag. I munnen ung och lite kartig.
Min gissning: Egly-Ouriet, Les Vignes de Vrigny. Rätt svar.

6. Fat, mer mogen, oxiderade äpplen och mer elegant än kraft. Denna öppnade upp sig en del med luft och från att jag rankat 2006an som bästa vin så tyckte jag att detta var bäst när sista slattarna dracks upp.
Min gissning: Egly-Ouriet 2006. Rätt svar Egly Ouriet, Blanc de Noirs Vieilles Vignes

Bonus - Billecart-Salmon, Rosé NV från 70-talet
Ja herregud, vad skall man säga? På utseendet trodde jag att det var kört. Mörkt och grumligt. Doften lovade dock liv – hasselnötter, ljus choklad, kryddlåda och skogsluft med bärbuskar. Ännu häftigare blev det när vid första sippen – mycket rik smak och vilken levande syra! Och ingen oxidering att hitta någonstans. Underbart!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nu är sällskapet igång igen med @Ekdahl som ordnar tema champagne 2002.
Det gäller att ta tillfällena innan de försvinner, det sa min farmor.
Vi gängdrack också månadens pava innan dessa 4 drycker serverades.
Skål hälsar vi!
Visa bifogad bild 14965
Vad mysigt ni verkar ha det! Det enda jag saknar med era provningar är lite tanniner och allmänt rödtjut. :)
 
Toppen