Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Beo

Medlem
IMG_2191.jpg

En av många bra champagner från Caviste. Deg mars 2016. Äpplig med krispigt torrt långt syrligt slut. För tidigt men gott med en 100% Pinot Noir (CAV0055)
 

Ekdahl

Medlem
Champagnekväll tema "2002" tillsammans med @Ekdahl, @Christer J och @LeChat. :)
Denna gång var det Ekdahl som stod för vinerna och fick prova halvblint medan vi andra körde helblint.
Vi började kvällen med månadens pava. Finns notering under spoiler i den tråden.

Slumpen gav följande ordning
1: Päron, honung och metall i näsan. I munnen var det frisk syra, både limesaft och zest. Nybakat surdegsbröd och grönt äpple.
Elegant och lång eftersmak. Ingen aning om vad jag gissade här men var helt ute på villovägar liksom resten av sällskapet.
Rätt var: Lanson Noble Cuvée 2002
Inte så konstigt att jag inte klarade denna, tror jag kan räkna gågnerna jag druckit Lanson på ena handens fingrar, ett hus som helt undgått mig. Verkligen god och fint drickklar skumpa. 91-92p

2: Första sniffen och jag tänkte Bollinger GA! Efter följande försiktiga sipp så kunde jag inte tänka på något annat. Var helt övertygad om att det var en GA! Power-skumpa! Knytnäve i näsan! Krut. Fat. Smör. Sherry. I munnen så var det en välbevarad syra. Mogen smak. Mer krut och ek. Surdegsbröd. En burkig metallton. Förkunnade först av alla att detta måste vara en Bolly!
Rätt svar: Bernard Hatte Special Club 2002... :vägg: Totalt magplask. Var förkrossad i nästan 40 sekunder... :neej:
God som tusan då för en Bolly-fan som mig! 92-93p

3: Krut, krut och åter krut i näsan. Ibland beskriver man ett vin som nyårsafton. Detta var Verdun!:eek:
Efter någon timme så börja krutdimman skingras och det dök upp lite torkade skaldjur, hav och nejlika.
I munnen lite mindre aggressivt. Frisk syra från grapefrukt och en beska från skalet. Röda äpplen och pepparkakor.
Helt lost på denna också. Rätt var Legras Cuvée Présidence BdB 2002. God men lite väl mycket krut kanske... 90p

4: Nu pratar vi elegans! Det mest knutna vinet men efter ett tag så öppnar sig den där fina blombuketten! I näsan så är det lime, banan, nyklippt gräs och honung. I munnen en mycket tydlig men inte överskuggande syra. Frisk! Honung, mer lime och en trevlig metallton. Lite nyrostat bröd avslutar.
Riktigt gott och min favvo för kvällen! Kommer inte ihåg vad jag gissade men inte var det Piper Heidsieck Rare 2002. Ett till hus jag inte druckit så mycket av tidigare. Väldigt god med ännu mer potential att bli bättre! Idag får den välförtjänta 94p.

Visa bifogad bild 14980

Sen till bonusarna... :p
@Christer J ville gärna vi skulle prova en ur hans samling. I näsan fann jag Tropiska och röda frukter, mineral, florala blomstertoner och lite bröd. I munnen breder en fin mousse ut sig och en välbehållen syra, Ananas, citrus, skiffer och rostiga rosor. Detta är jätte-gott. Och det är något jag känner igen! Efter mycket velande och funderande slår det mig att det liknar väldigt på en Billecart NF 1996a jag drack för några veckor sedan. Aja, har ju redan gissat total-fel en gång i kväll så kan lika gärna sticka ut hakan igen... gissade på samma men 2002an.
Rätt var: Billecart-Salmon Cuvée Nicolas-François 2002... :cigarr: äran och självförtroendet är återställt!
Mycket god: 93p

Sista bonusen var min flaska och inte en skumpa så den tar jag i andra tråden.
Trimbach Riesling Cuvée Frédéric Emile V.T. 1990 ...efterrätt när den är som bäst.
Tack för fin rapport! Vi rankade vinerna likartat, förutom Legras Cuvée Présidence BdB 2002 som jag verkligen gillar. Denna rankade jag 1:a och jag tror det är 5-6 gången jag dricker det. Jag blir verkligen knäsvag för den rika, krutiga och smöriga doftodyssén vinet ger. Detta vin, liksom Bernard Hatte Special Club 2002, är också moget och drickklart, medan Lanson Noble Cuvée 2002, Piper Heidsieck Rare 2002 och Billecart-Salmon Cuvée Nicolas-François 2002 kommer vinna på ytterligare lagring.
 

Trydebull

Medlem
NV Charles Heidsieck Brut Reserve
2008-bas
20181124_194026.jpg


Öppnade tre flaskor samtidigt. Förvånansvärt raka korkar. Något mörkare gulton än snittchampagnen

Doften ger tydligt mogna gula citrusfrukter med en härlig lätt brödig bakgrund.

Förvånansvärt mogen och utvecklad i munnen. Otroligt bra balans och väldigt tydligt mitt i drickfönstret! Den har för mig en gräddig och moussig känsla med härliga mogna lätt grillade citrustoner. Rågkärnor och surdegsbröd. Ohemult bra för en NV. Tydlig skillnad gentemot systerflaskor som jag druckit de senaste två åren. Nu är den verkligen i sitt esse!

90 poäng.
 

Poussard

Medlem
Kan nån berätta lite för mig om deg.datum? Exempelvis en 2002 med deg.datum juni 2018 har tidigare (samma cuvee och årgång) släppts med deg.datum 14 respektive 10. Vad skiljer dem åt smakmässigt om man får gissa? Antar att 2018 är minst drickfärdig nu eftersom allt inte handlar om tid på jästen utan även om tid i flaska efter deg, men vad kan den vinna? Den har längre tid på jästen så om man väntar 2-3 från deg.datum kan den då bli ännu godare än 2014 var år 2017? Hoppas ni förstår min fråga.
 

jrick

Medlem
Kan nån berätta lite för mig om deg.datum? Exempelvis en 2002 med deg.datum juni 2018 har tidigare (samma cuvee och årgång) släppts med deg.datum 14 respektive 10. Vad skiljer dem åt smakmässigt om man får gissa? Antar att 2018 är minst drickfärdig nu eftersom allt inte handlar om tid på jästen utan även om tid i flaska efter deg, men vad kan den vinna? Den har längre tid på jästen så om man väntar 2-3 från deg.datum kan den då bli ännu godare än 2014 var år 2017? Hoppas ni förstår min fråga.
Jag kan inte svara på frågan men jag gissar att det inte riktigt är som påstås i podcasten ”Bubbel bland annat” - att en champagne som är odegorgerad inte åldras alls. De menade alltså att om en champagne från säg 1900 ligger odegorgerad till idag och degorgeras nu så smakar den precis som en flaska degorgerad tex 1903.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jag kan inte svara på frågan men jag gissar att det inte riktigt är som påstås i podcasten ”Bubbel bland annat” - att en champagne som är odegorgerad inte åldras alls. De menade alltså att om en champagne från säg 1900 ligger odegorgerad till idag och degorgeras nu så smakar den precis som en flaska degorgerad tex 1903.
Vem är det som har den podden?
Ska jag tolka det du skriver som att flaskan som deggades 1903 inte helller har ändrat sig sen dess.
 

jrick

Medlem
Vem är det som har den podden?
Ska jag tolka det du skriver som att flaskan som deggades 1903 inte helller har ändrat sig sen dess.
Nej de menar att den som deggas nu smakar som den som deggades 1903 gjorde just 1903. Kommer inte ihåg vad de heter som är men tror att de är utbildade på ett eller annat sätt.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Nej de menar att den som deggas nu smakar som den som deggades 1903 gjorde just 1903. Kommer inte ihåg vad de heter som är men tror att de är utbildade på ett eller annat sätt.
Det förutsätter att vinet inte ändras alls under den tiden vilket låter högst osannolikt. Misstolkning?
 

jrick

Medlem
Jag har hört samma sak förut så det är mycket möjligt att @jrick uppfattade rätt, men det är så klart fortfarande lika fel. Bollinger RD är väl ett bra bevis för det.
Ina Forssén och Nils Lilie heter de som pratar i podden. Rätt säker på att det var Nils som sa det, men kan inte säga i vilket avsnitt det var.
 
M

Mouton

Tjo, som bekant avslutar jag mina inköp rätt snart.
Vill ha tips om Magnum (Elvis?) att lägga i källaren, inför pensionen. Palmer 2008 köpte jag just nu
Och om undrar uppstår, yes, just Champagne..
 

LarsW

Medlem
Tjo, som bekant avslutar jag mina inköp rätt snart.
Vill ha tips om Magnum (Elvis?) att lägga i källaren, inför pensionen. Palmer 2008 köpte jag just nu
Och om undrar uppstår, yes, just Champagne..
https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/pierre-peters-735006
Ren årgång även om den är listad som NV. Ska vara 2012 som är på magnum nu vilket är ett mycket bra år! Svårt att hitta billigare på SB som är roliga, men dessa brukar vara riktigt bra efter en sådär 3-4-5 år på rygg.
 
Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tjo, som bekant avslutar jag mina inköp rätt snart.
Vill ha tips om Magnum (Elvis?) att lägga i källaren, inför pensionen. Palmer 2008 köpte jag just nu
Och om undrar uppstår, yes, just Champagne..

Elvis kommer svara Vilmart och Pol Roger Vintage...:rolleyes:

Lägger själv till Saint-Vincent 08. BdB-prestige som alltid håller hög kvalitet och kan slå det mesta blint. Görs väldigt få år (1990,96,00 & 08) och toppårgångarna är långlivade.

  • Louis Roederer Nr 77498
  • Brut Premier Denna på Magnum??

Bästa vanliga NV-skumpan i min bok. Bra NV blir än bättre med lagring och magnumflaska.

Charles Heidsieck NV är ett annat tips om du gillar maskulina skumpor. Kallas minikrug av en anledning. Löjligt överprisad på SB dock...

https://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/pierre-peters-735006
Ren årgång även om den är listad som NV. Ska vara 2012 som är på magnum nu vilket är ett mycket bra år! Svårt att hitta billigare på SB som är roliga, men dessa brukar vara riktigt bra efter en sådär 3-4-5 år på rygg.
2013 är det väl. Det har du åtminstone skrivit i en tidigare tråd!?:eek:

Hursom är det ett bra tips. Slår Palmer alla dagar i veckan även om det inte är så svårt.
 

LarsW

Medlem
2013 är det väl. Det har du åtminstone skrivit i en tidigare tråd!?:eek:

Hursom är det ett bra tips. Slår Palmer alla dagar i veckan även om det inte är så svårt.

Ah men jäklar. Det har du ju rätt i, gick lite för fort och är väl lite trött i hjärnan i kväll...:oops:
@Christer J det var väl 2013 och inte 2012? Du som vart i kontakt med importören.
Aja, 2013 är ju ett bra år också och såvitt jag hört lite extra så för BdB's
 

LeChat

Medlem
7FE50A2A-3094-4F5C-B80E-C0BF16D04079.jpeg

Egly-Ouriet Grand Cru Blanc de Noirs Vieilles Vignes. Deg. dec 2015

Jag tjusas lätt av dessa rostade toner men initialt blir man nästan attackerad av dem. När den däremot har fått lufta sig i glaset under en längre stund så blir den mer harmonisk och lockar fram underbara komplexa fattoner. Den behöver lite tid för att öppna sig och känns fortfarande ganska ungdomlig men ingen tvekan om att det är riktigt gott! Men säkert ännu bättre som mogen champagne.
 

Christer J

Medlem
Visa bifogad bild 15120
Egly-Ouriet Grand Cru Blanc de Noirs Vieilles Vignes. Deg. dec 2015

Jag tjusas lätt av dessa rostade toner men initialt blir man nästan attackerad av dem. När den däremot har fått lufta sig i glaset under en längre stund så blir den mer harmonisk och lockar fram underbara komplexa fattoner. Den behöver lite tid för att öppna sig och känns fortfarande ganska ungdomlig men ingen tvekan om att det är riktigt gott! Men säkert ännu bättre som mogen champagne.
Fina grejjer brysjan:)
Degorgerad 15 och de brukar väl ligga ca 70 mån (typ 6 år) på jästen så ditt vin kan ju mycket väl vara basår 2008! När vi drack den på Egly-provningen växte det mer och mer med timmarna.
Gött mos hursom!
Skål på dig, här drack vi La Chablisienne premier cru Vaulorent 2014 till räkorna, nu hämta i tvättstugan, plocka in 12 pussel och sen på spåret :)
 

LeChat

Medlem
Fina grejjer brysjan:)
Degorgerad 15 och de brukar väl ligga ca 70 mån (typ 6 år) på jästen så ditt vin kan ju mycket väl vara basår 2008! När vi drack den på Egly-provningen växte det mer och mer med timmarna.
Gött mos hursom!
Skål, vi drack Chablis 2014 till räkorna, nu hämta i tvättstugan, plocka in 12 pussel och sen på spåret :)
Fina grejer är det! Känner precis som du säger, den kommer bjuda på mer godsaker under kvällen. Ha en fin kväll Christer!:)
 
Toppen